خون خالص اسب اصیل خوزستان در معرض نابودیست!

sohrab

Active member
این هم فرم پیشنهادی اولیه خدمت دوستان عزیزم جهت ملاحضه و اعمال نظر
فکر کردم ممکنه آفیس نداشته باشید عکس فرم را فرستادم
 

پیوست ها

  • Rev.0.JPG
    Rev.0.JPG
    67.8 کیلوبایت · بازدیدها: 37

sohrab

Active member
خواهش می کنم اگر فکر می کنید چیزی کم یا زیاده نظر بدبد.
خودم فکر می کنم جاهاییش باید اصلاح بشه(مثل قسمت مشخصات تولیدات) چون اگر اسب مورد نظر سیلمی باشد 8 عنوان به هیچ وجهه کافی نیست.
خلاصه روش بارش افکار رو اجرا کنید تا بهترین نتیجه در اسرع وقت حاصل بشه و مرحله اول کار رو تمام کنیم
 
سهراب جان ممنون.
توی نظر اول که خیلی خوشم آمد!! ;) سر صبر نگاش می کنم و خبرت می کنم.
اگر تونستی فايل اکسل را هم بذار که توی همون جا با رنگ قرمز نظراتمون را بنویسیم.
باز هم خیلی ممنون
 

مرضیه

Member
خب اگر فکر میکنید تعداد تولیدات زیاده میتونید بخش تولیدات رو به صفحه ی بعد منتقل کنید و در واقع یک صفحه ی کامل به اون اختصاص داده بشه.
 

sohrab

Active member
منونم. این هفته گرفتار بودم . باید بیشتر وقت بگذارم.
البته این که گذاشتم در word نوشته شده. اگر لازمه هر دو رو میگذارم
در مورد قسمت تولیدات میشه تعداد رو کم و زیاد کرد. ولی مطمئنا در مورد سیلمی های معروف باید به طور مجزا صورت بگیره(مثل مبارک که تعداد کره هاش خیلی زیاده)
 
سهراب گفت:
منونم. این هفته گرفتار بودم . باید بیشتر وقت بگذارم.
البته این که گذاشتم در word نوشته شده. اگر لازمه هر دو رو میگذارم
در مورد قسمت تولیدات میشه تعداد رو کم و زیاد کرد. ولی مطمئنا در مورد سیلمی های معروف باید به طور مجزا صورت بگیره(مثل مبارک که تعداد کره هاش خیلی زیاده)

که خدا را شکر مبارک ايراني نيست که بخواهيم کره هاش را بنويسيم وگرنه نصف عربهاي ايران را بايد مي نوشتيم!!!!!!!!!!

قربونت هر دو را بگذار.
 

sohrab

Active member
اوه. به حواس پرتی دچار شدم. ولی در مورد عرب ایرانی ها هم سیلمی هایی هست که زیاد کشش شده. به چشم . هر دو را میگذارم
 

samir

Member
دوستان عزیز

توصیه من به عنوان یک عضو از همه کوچکتر ، اینه که مسائل مربوط به اسب را از باب تعصب نگاه نکنیم و همه بحثها مخصوصا جریان خون خالص رو علمی برخورد کنیم .

من یکی از طرفداران پروپا قرص اسب خالص اصیل عرب خوزستان هستم چون نزد اجداد من و امثال من بوده است و خودم فقط خون خالص ایرانی دارم ، اما این بحثها کمی جای تامل داره که اگر فرصت کنم بعضی رو خواهم گفت .

ای کاش ترتیبی داده می شد که اعضاء سایت یک سمینار حضوری داشته باشند .
 

مرضیه

Member
مسائل مربوط به اسب را از باب تعصب نگاه نکنیم و همه بحثها مخصوصا جریان خون خالص رو علمی برخورد کنیم .
علمی علمی! آیا نباید از انقراض نسل یک نژاد از موجودی ارزشمند جلوگیری شود؟؟؟؟
 

Dr_Ghaffari

Active member
دوستان من اجازه بدهيد ! اسب ايراني با هر نامي ! با هر نشاني ! با هر زشتي ! با هر زيبايي ! خوب و بد ! ارزان و گران ! بايد حفظ شود . بايد نگهداري شود . بايد نسل آن ادامه يابد .ما حق نداريم براي آن تكليف معين كنيم ! نان شبش را كه نمي دهيم ! ( آنهايي كه ادعا مي كنند مي دهند بيايند خودشان را نام ببرند تا بگويم آنها نان شب اسبشان را مي دهند يا اسبشان نان شب آنها را!) اصلا آب پاكي را بريزم روي دست آنهايي كه مي گويند اسب هاي وارداتي و ... بهتر است و خوشگل است و ظريف است و سريع است و چه و چه ! اسب ايران خر است خر ! اگر خر نبود يك عمر به اجداد ما در تاريخ خدمت نمي كرد ! كه حالا ما به او خيانت بكنيم ! حالا اين خر بايد حفظ شود به هر قيمتي كه شده . دوستان مساله اين است كه ما نبايد اسب ايران را براي صادرات و اقتصاد و هزار كوفت ديگر پرورش بدهيم بايد يك كار حمايتي باشد براي جلوگيري از انقراض يك حيوان . چرا فكر علايق و سلايق خودمان هستيم ! آخر اين حرف نيست كه يك نژاد اسب نابود شود چون كسي نمي آيد به اسبهاي زشت ما نگاه كند ! يا اسبهاي زشت ما را بخرد ! من هم اسب اصيل را دوست دارم و خودم اسب اصيل دارم ولي چه فايده دارد ! از دوستان خودم عذر خواهي مي كنم بعضي مسايل وصف شدني نيستند بايد درك شوند . پس نمي شود به معناي واقعي كلمه بنشينيم و صحبت كنيم و به نتيجه برسيم . فقط مي خواهم بگويم تصور كنيد يك نوع مورچه در ايران زندگي مي كند كه اگر حمايت و حفاظت نشود نابود مي شود ما مي دانيم حالا تكليف چيست ؟
1-محافظت كنيم تا ازدياد نسل كند و زنده بماند !(استغفرالله!)
2-كاري به كارشان نداشته باشيم تا هر چه خدا بخواهد بشود !( ماشاءالله!)
3-كمك كنيم زودتر نسلشان منقرض شود تا خيالمان راحت شود !(انشاءالله
 

مرضیه

Member
اسب ايراني با هر نامي ! با هر نشاني ! با هر زشتي ! با هر زيبايي ! خوب و بد ! ارزان و گران ! بايد حفظ شود . بايد نگهداري شود . بايد نسل آن ادامه يابد .ما حق نداريم براي آن تكليف معين كنيم !

این دقیقا چیزی بود که دوست داشتم یکنفر به آن اشاره کند که نمیکرد!

چرا فكر علايق و سلايق خودمان هستيم !

و نه فقط فکر علایق خودمان ، که علایق دیگران...بیگانه هایی که غیر از خودشون چیز دیگری برای خوب بودن نمیپزیرند ! ما اگه خودمون به فکر خودمون و سرمایه هایی که در اختیار داریم نباشیم یه روزی میرسه که همین تعداد کم رو هم از دست میدهیم و خیالمون راحت میشه!!!! ببینید اصلا بحث زیبایی و زشتی مطرح نیست، این چیزها نسبی هستند و دلیل برای این نمیشوند که ما وظیفه ی خودمون رو بی خیال شیم. در جوامع دیگه اگه یه گونه از شامپانزه هم رو به انقراض باشه نمیگن خب این زیباست یا زشته ، تمام سعیشون بر این هست که این گونه از بین نره ! حداقل که میتونیم از این دیدگاه بهش نگاه کنیم!
 

sohrab

Active member
به قسمتی از هشدارهای دکتر مری بن کرافت (داور بین المللی و مدرس داوری اسب های اصیل) درباره نژاد های بومی اسب در ایران که توسط خانم شیرین سالارتاش ترجمه و در شماره اول مجله دنیای اسب چاپ شده توجه کنید:

در طی یک و نیم سال گذشته به دعوت کانون اسب اصیل سه بار به ایران سفر کردم و مدرس سه دوره تربیت داوران زیبایی اسب اصیل بوده و در اهواز و کردان داوری مسابقات زیبایی اسب اصیل را بر عهده داشتم.
روشن است که علاقه خاصی به اسبهای اصیل دارم و سعی کرده ام در حد امکان اسبهای اصیل ایران را بشناسم. مردم سخاوتمند اسبهایشان را به من نشان می دهند و من به این ترتیب با مسیری که پرورش دهندگان اسب اصیل در راستای آن حرکت میکنند، آشنا می شوم.
مشاهدات من ثابت می کند که اسبهای اصیل ایران در حال حاضر با همان مشکلاتی روبرو هستند که اسبهای اصیل کرابت در انگلستان دهه 60 با آن مواجه بودند.
در خلال سالهای 1870 تا پایان قرن نوزدهم، سرویلفور و لیدی بلانت تعداد قابل توجهی از اسبهایی را که در طی سفر های متعددشان از خاور میانه خریداری کرده بودند، به انگلستان وارد نمودند. تا دهه 60 قرن بیستم به دلیل وجود خط خونی اسب های اصیل، انگلستان از گرفتن خط خونی جدید از آنها بی نیاز بود. اما رفته رفته با کاهش این خط خونی به ویژه از نیمه دوم دهه 60 به بعد برای تولید کنند گان انگلیسی ضرورت ورود خط های خونی جدید دوباره مطرح شد و واردات اسب از کشور های مختلف از سر گرفته شد. این روند ادامه یافت تا اینکه در سال 2000 در انگلستان، تعداد اسبهایی که فاقد خون وارداتی بودند، به حداقل رسید و در حال حاضر تولید اسب اصیل خالص کربت در این کشور ناممکن شده است. البته اسبهای اصیل انگلستان هنوز هم حامل مقدار قابل توجهی از خط خونی اسب های کربت هستند اما آنها دیگر اسب خالص کربت محسوب نمی شوند و بسیاری از خصوصیات خالص این نژاد را از دست داده اند. این وضعیت در مورد اسبهای اصیل ایران نیز صادق است. به طوری که به عقیده من اگر در ایران اقدامات موثری صورت نپذیرد، سرنوشت مشابهی را برای اسبهای اصیل ایران می توان پیش بینی نمود.
امروزه اسبهای اصیل ایران نیز همچون اسبهای کربت، با چالش های جدی از سوی کشور های مختلف روبرو هستند. نتیجه کشش مادیان های اصیل ایرانی با دو سیلمی وارداتی ایجن روز از امریکا و مبارک از آلمان ظاهرا به قدری رضایت بخش بوده است که در حال حاضر تولیدات این دو سیلمی در کلیه مسابقات زیبایی گوی سبقت را از نژادهای خالص ایرانی ربوده اند. این برتری ظاهری متاسفانه تولید کنندگان ایرانی را به استفاده هرچه بیشتر از خون های وارداتی، چه به صورت کشش اسبهای بومی ایران با این خون های وارداتی و چه به شکل وارد کردن این اسبها از خارج تشویق و تحریص کرده است و این در حالی است که اگر این روند کنترل نشود، در 30 سال آینده دیگر اثری از اسب اصیل و خالص ایرانی باقی نخواهد ماند.
من کاملا و با اطمینان می توانم روزی را پیش بینی کنم که اگر کاری برای این اسبها انجام نشود، بخش قابل توجهی از خط خونی اصیل ایرانی در جریان اختلاط با خون های وارداتی از چرخه طبیعت خارج شود و یافتن تنها تعداد اندکی از اسب اصیل خالص ایرانی برای همیشه غیر ممکن گردد.
 

sohrab

Active member
اما خانم بن کرافت لزوم حفظ خون خالص اسب ایرانی را فقط به عنوان یک گونه در معرض نابودی (مثل بنای باستانی من، مورچه دکتر و شامپانزه مرضیه) نمی داند . دلیل اساسی تری که بیان می کند خصوصیات منحصر به فرد این نژاد است که در ادامه مطلب آمده و چون ممکنه بعضی ها به این شماره مجله دسترسی نداشته باشند، در همین موضوع ارسالش می کنم. در ضمن پیشنهاد ها و راهکار های جالبی هم برای حفظ خون خالص اسب ایرانی ارائه کرده.​
 

Dr_Ghaffari

Active member
به اين عكسها دقت كنيد من فكر مي كنم بتوان در خصوص اندوخته هاي اندكي كه نزد عشاير مانده است فكري كرد !
عكس اول يك دره شور است در 850 متر ميانگين سرعتش با همين سوار سنگين وزن 47 كيلومتر در ساعت بود !و از فيروز آباد بود .
دومي به نظرم يك نريان اصيل بود بدون داغ و نشان و صاحبش سخت روي آن تعصب داشت كه حتي اجازه نمي داد نريانش با ماديان ناشناخته كشش داشته باشد و از كهگيلويه بود.
سومي يك چوپان از روستاي كمهر سپيدان كه به نظرم ماديانش عرب دره شور بود .
چهارمي هم به نظرم يك ماديان اصيل مي آمد كه از بختياري هاي شركت كننده بود .
در مسابقات عشايري كه برگزار مي شود از اين اسبها زياد مي ايد و مي توان دنباله گيري كرد من آدرس تعدادي از آنها را دارم
 

پیوست ها

  • _MG_8279.JPG
    _MG_8279.JPG
    72.7 کیلوبایت · بازدیدها: 19
  • _MG_8241.JPG
    _MG_8241.JPG
    49.5 کیلوبایت · بازدیدها: 17
  • _MG_8242.JPG
    _MG_8242.JPG
    80.8 کیلوبایت · بازدیدها: 19
  • _MG_8119.JPG
    _MG_8119.JPG
    100.6 کیلوبایت · بازدیدها: 18

مرضیه

Member
سهراب گفت:
اما خانم بن کرافت لزوم حفظ خون خالص اسب ایرانی را فقط به عنوان یک گونه در معرض نابودی (مثل بنای باستانی من، مورچه دکتر و شامپانزه مرضیه) نمی داند . دلیل اساسی تری که بیان می کند خصوصیات منحصر به فرد این نژاد است که در ادامه مطلب آمده و چون ممکنه بعضی ها به این شماره مجله دسترسی نداشته باشند، در همین موضوع ارسالش می کنم. در ضمن پیشنهاد ها و راهکار های جالبی هم برای حفظ خون خالص اسب ایرانی ارائه کرده.​

آقا سهراب مسلما ما هم لزوم حفظ اسب اصیل ایرانی رو صرفا جلوگیری از انقراضش نمیدونیم ، این حداقل دلیلش هست و برای کسانی که دم از نمیشود و چه لزومی دارد میزنند، برهان محکم آورده ایم!!! این اولین دلیل و حداقل دلیل است.
 

مرضیه

Member
به اين عكسها دقت كنيد من فكر مي كنم بتوان در خصوص اندوخته هاي اندكي كه نزد عشاير مانده است فكري كرد !عكس اول يك دره شور است در 850 متر ميانگين سرعتش با همين سوار سنگين وزن 47 كيلومتر در ساعت بود !و از فيروز آباد بود . دومي به نظرم يك نريان اصيل بود بدون داغ و نشان و صاحبش سخت روي آن تعصب داشت كه حتي اجازه نمي داد نريانش با ماديان ناشناخته كشش داشته باشد و از كهگيلويه بود.سومي يك چوپان از روستاي كمهر سپيدان كه به نظرم ماديانش عرب دره شور بود .چهارمي هم به نظرم يك ماديان اصيل مي آمد كه از بختياري هاي شركت كننده بود .در مسابقات عشايري كه برگزار مي شود از اين اسبها زياد مي ايد و مي توان دنباله گيري كرد من آدرس تعدادي از آنها را دارم
به نظر من اینها سرمایه های با ارزشی هستند. و مالکان این سرمایه ها نجیب زادگانی که اصالت و قوانین نگهداری موجودی اصیل را بدون تشریفات سینه به سینه به هم منتقل کرده و این قوانین را نانوشته میخوانند( و صد البته عمل میکنند، این رو گفتم چون عالم بی عمل تا دلتون بخواد داریم!!!)
 

Dr_Ghaffari

Active member
اين يكي را هم ببينيد به ياد ندارم از كدام استان بودند .
 

پیوست ها

  • _MG_8241.JPG
    _MG_8241.JPG
    72.7 کیلوبایت · بازدیدها: 17

sohrab

Active member
اسب ايراني گفت:
سهراب جان ممنون.
توی نظر اول که خیلی خوشم آمد!! ;) سر صبر نگاش می کنم و خبرت می کنم.
اگر تونستی فايل اکسل را هم بذار که توی همون جا با رنگ قرمز نظراتمون را بنویسیم.
باز هم خیلی ممنون

فایل اکسل جالب نشده. فایل "ورد" را میگذارم.
 

پیوست ها

  • Rev.0.doc
    41.5 کیلوبایت · بازدیدها: 14

sohrab

Active member
Dr_Ghaffari گفت:
به اين عكسها دقت كنيد من فكر مي كنم بتوان در خصوص اندوخته هاي اندكي كه نزد عشاير مانده است فكري كرد !
عكس اول يك دره شور است در 850 متر ميانگين سرعتش با همين سوار سنگين وزن 47 كيلومتر در ساعت بود !و از فيروز آباد بود .
دومي به نظرم يك نريان اصيل بود بدون داغ و نشان و صاحبش سخت روي آن تعصب داشت كه حتي اجازه نمي داد نريانش با ماديان ناشناخته كشش داشته باشد و از كهگيلويه بود.
سومي يك چوپان از روستاي كمهر سپيدان كه به نظرم ماديانش عرب دره شور بود .
چهارمي هم به نظرم يك ماديان اصيل مي آمد كه از بختياري هاي شركت كننده بود .
در مسابقات عشايري كه برگزار مي شود از اين اسبها زياد مي ايد و مي توان دنباله گيري كرد من آدرس تعدادي از آنها را دارم
ممنون دکتر جان. خوبه که توی عشایر هنوز هم عده ای هستند که به حفظ خلوص و اصالت اسبهاشون اهمیت میدن. پیگیر احوالاتشان باشید شاید خدا خواست و کار به نتیجه ای رسید.
 
بالا