خون خالص اسب اصیل خوزستان در معرض نابودیست!

sohrab

Active member
با روز افزون شدن تمایل تولید کنندگان اسب عرب به کشش از سیلمی های عرب وارداتی، نژاد عرب ایرانی به تدریج خلوص خود را از دست میده. واقعا باعث تاسفه که این ذخایر ارزشمند در حال نابودی هستند.
همیشه برای من سوال بوده که شخصی مثل مرحوم خانم قره گوزلو که عمرش رو در کار معرفی این اسب به جهانیان و ثبت اون در سازمان جهانی اسب عرب صرف کرد، چرا با ورود سیلمی عرب مصری از آلمان ، بانی ورود خون عرب خارجی به اسب ایرانی شد؟ بعد از آن هم که واردات اسب های درجه 2 و 3 عرب ادامه داشت و شایع شده اخیرا یکی از تولید کنندگان تهرانی یک سیلمی مصری از از انگلستان وارد کرده و به همین زودی ده ها مادیان اصیل در نوبت کشش از ان قرار گرفته اند.
با این وجود هنوز افرادی هستند که به خلوص نژاد تولیداتشان توجه می کنند و باید در جهت معرفی و حفظ این گوهر های قیمتی تلاش کرد.
 

mehrshad

Member
salam sohrab jan man ham ba harfe shoma movafegham .age dorost tavajoh koni mibini ke seylami haye khales kheyli kam shode va hame be khone khareji tavajoh mikonam va be zibayiye ona negah mikonan.man khodam ye madyane arab daram az ahvaz ham kharidam va ghasd daram ke faghat kore haye khales tolid konam ta shayad baghiye ham komak kardan va in nasle khob keshvaremon nabod nashe.
 

مرضیه

Member
دوستان ،نمیدونم ما ایرانی ها چرا اینجوری هستیم ،همه درد رو میدونیم ،و همه ابراز ناراحتی میکنیم ولی هیچ کدوم کاری نمیکنیم..! اونهایی که راجع بهش فکر میکنن شرایتش رو ندارن که کاری انجام بدن و اونهایی که شرایتش رو دارن اصلا بهش فکر نمیکنن...! و اکثرا به فکر منافع خودشون هستن! آخه یکی نیست بگه شما که تواناییش رو داری چه لزومی داره عرب مصر رو وارد کنی؟ چرا روی اسبهای اصیل کشور خودت سرمایه گزاری نمیکنی تا اونها رو در دنیا مطرح کنی؟ مگه سیلمیهای ما کم زیبا هستند، که زیبایی دیگران توجهشون رو جلب میکنه؟ به قول اسب ایرانی سیلمیهای یموت ما داره منقرض میشه، بعدما بجای اینکه از این نژاد محافظت کنیم، میریم از استرالیا اسب وارد میکنیم بدون اینکه اصلا تحقیق بشه راجع به اینکه این اسبها اصلا سالم هستند یا خیر؟(حراج اسب استرالیایی تابستان پیش) اسبدارانمان هم که تشنه...!اسبی پانزده تومن به بالا خریدند! همه مون همینیم! کافیه چیزی مارک خارجی داشته باشه، چشم بسته زندگیمون رو براش میدیم...!!! کی و کی میخواد یه فکری بکنه خدا میدونه...
 
sohrab گفت:
با روز افزون شدن تمایل تولید کنندگان اسب عرب به کشش از سیلمی های عرب وارداتی، نژاد عرب ایرانی به تدریج خلوص خود را از دست میده. واقعا باعث تاسفه که این ذخایر ارزشمند در حال نابودی هستند.
همیشه برای من سوال بوده که شخصی مثل مرحوم خانم قره گوزلو که عمرش رو در کار معرفی این اسب به جهانیان و ثبت اون در سازمان جهانی اسب عرب صرف کرد، چرا با ورود سیلمی عرب مصری از آلمان ، بانی ورود خون عرب خارجی به اسب ایرانی شد؟ بعد از آن هم که واردات اسب های درجه 2 و 3 عرب ادامه داشت و شایع شده اخیرا یکی از تولید کنندگان تهرانی یک سیلمی مصری از از انگلستان وارد کرده و به همین زودی ده ها مادیان اصیل در نوبت کشش از ان قرار گرفته اند.
با این وجود هنوز افرادی هستند که به خلوص نژاد تولیداتشان توجه می کنند و باید در جهت معرفی و حفظ این گوهر های قیمتی تلاش کرد.

منکر تلاش های خانم نیستم ولی همیشه به این عقیده دارم که با وجود همه خدماتی که به اسب ایران کرد با ورود مبارک صدمات غير قابل جبرانی هم به اسب عرب ایرانی وارد کرد. البته ایجن رز و بقیه اسب های آمریکایی هم ضرر زدند ولی خوب صدمه مبارک به دلیل تفاوت فاحش با اسب های ما بسیار بیشتر بود. البته بعضی معتقدند مری خانم برای اصلاح برخی عیوب و زیباتر کردن عرب ایرانی این کار را کرد و هدفش این مقدار اختلاط و انقراض آنها نبود ولی من که قبول ندارم و علی رغم همه احترامی که به زحماتش می گزارم و او را همراه با لوييز از بزرگ خدمت گزاران اسب ایرانی می دانم و در اسبواره هم از آنها تقدیر کردم اما این کار لطمه جبران ناپذیری به اسب ایران وارد کرد.
همین نظریه را در مورد لوييز فیروز هم دارم. او با شناسایی اسب کاسپین و معرفی هر چه بیشتر ترکمن بی شک معتبرترین شخصیت مرتبط با اسب در ایران است که در دنیا شناخته ترین شده فرد مقیم ایران است و گفته های او رفرنس محسوب میشه. ولی متاسفانه او هم با تبلیغ زیاد آخال تکه و همچنین با ورود خون تاروبرد در تولیداتش و بالطبع پیروی از او لطمه بسیار شدیدی به اسب یموت و چناران ایران وارد نمود. در مقطعی که او تصمیم به فعالیت بر روی ترکمن گرفت هنوز جرگلان باقی مانده های ترکمن های باستانی را داشت و امکان بازیافت يموت های اصيل بیشتر وجود داشت.
تفکر من بالشخصه این است که اسب های اصيل ایرانی مانند عرب ایرانی و يموت اسب هایی هستند که به دلیل پايه بودن و خلوص بالا که در طول قرن ها حفظ شده اند اسب هایی هستند که شاید خود صفات ایده آل را بروز ندهند اما از ترکیب آنها با نژادهای دیگر هیبریدهایی به دست می آيد که ايده آل هستند و از آن نژادها نيز برتر مي شوند.
مبارک برای چه در ایران محبوب می شود؟ به نظر من چون تولیدات آن از خود او و امثال او برتر می شوند و این نتیجه ترکیب خون ایرانی و مصری است که زيبايي سر و بدنی قدرتمند حاصل آن است. کره های مبارک با اسب های ایرانی هم مولدهای خوبی خواهند بود و هنوز ژن های برتر اسب ایرانی برتری های خود را به رخ می کشد و زيبایی های یک عرب مصری را پررنگ تر می کند. کره های برفین نمونه هایی از این بحثند. اما هر چه به مرور خون ایرانی تولیدات کم می شود خون خارجی آنها غالب می شود و مشکلات بیشتر ظاهر می شود. حالا نه اسب مصری خالص داریم و نه عرب ایرانی خالص و این یعنی فاجعه. اینجا مزرعه الزهرای مصر نیست که سیلمی های متنوعی را داشته باشیم و محتاج واردات باقی می مانیم. در آن زمان اسب های خودمان را هم از دست داده ایم و راه بازگشت نیست.
در مورد ترکمن هم همین مورد نافذ است. دو رگه های يموت و آخال بسیار زیبا، با قد بلند و قدرت خوب هستند. اما هر چه آخال تکه آنها به مرور بیشتر شده (آن هم نه آخال تکه باستانی و خالص بلکه آخال تکه وارداتی از روسیه و ترکمنستان که تاروبرد قاطی دارند) کیفیت آنها پایین مي آيد. کمرهای کشیده و دست و پای ضعيف و مشکلاتی مانند فک طوطی و ... اسب ایده آلی نخواهد بود. یادم می آيد که برگردیم با يموت قدرت را به آنها برگردانیم ولی افسوس که دیگر آنها را نمی يابیم!!!
نمونه عملی این مثال را در مورد اسب های دو خون مورد استفاده در پرش دیدیم. تا قبل از سال 80 ميادين ايران از اسب های دوخونی که نمی پردیدند و پرواز می کردند پر بود و یاد دارم که حدود سال 78 به یکی از مربیانم این مورد را گفتم که در سال های بعد بسیاری از این دو خون ها موفق نخواهند بود و علت آن را هم کاهش خون ترکمن آنها می دانستم چون همه موفقیت های خود را مدیون قدرت پرش خون ترکمنی بودند که از يکي دو نسل قبل آنها به يادگار مانده بود. بسیار زودتر از آنچه تصور می کردم این اتفاق افتاد و سیل واردات اسب های پرشی آغاز شد و امروز برای یک رده 110 هم محتاج اسب های وارداتی درجه 4 و 5 اروپا هستیم.

شعاری که به آن اعتقاد دارم این است که همیشه اسب های اصيل و خالص خود را تولید و حفظ کنیم و اگر در رشته های مختلف پیشرفت کردیم که جواب کار ما را ندادند آن وقت هیبریدهای مناسب را تولید کنیم. ولی همیشه نژادهای پايه را داشته باشیم که آينده نه فقط ما که همه دنيا نيازمند استفاده از ژنهای اسب ايران است و این يک ميراث نامحسوس جهانی است.
 
سلام
خوشحالم که دوستان خوب خوزستانیمون در اینجا همگی حامی اسب های عرب ایرانی هستند و امیدوارم که راهی برای نجات این نژاد باستانی و ارزشمند پیدا کنیم.
از سال 79 در دوران دانشگاه و کلاس هایی که صبت از نژاد بود و بعد از آن همیشه اهمیت حفظ نژاد عرب خالص ایران را مورد توجه قرار می دادم و برخی مخالفت ها را هم با این موضوع یا اسب های ترکمن شاهد بودم ولی خدا را شکر 2-3 سالی است که برخی کسانی را که آن زمان مخالف می دیدم الان حامی نژادهای ایرانی هستند و این موضوع بسیار مهم است.
همیشه به جدا سازی عرب ایرانی و اسب عرب در نمايش ها اصرار داشتم و سال گذشته برای اولین بار جشنواره اختصاصی این اسب ها را با همه مشقات و مخالفت ها برگزار کردیم و با اینکه تشویق اسبداران به شرکت در آن و تکمیل گروه ها بسیار سخت بود ولی حدود 30 اسب خالص ایرانی تاييد شده در آن شرکت کردند. خدا را شکر امسال نیز در اسبواره اسپهان این روند را ادامه دادیم و با وجود همه کارشکنی هایی که برخی حامیان اسب های وارداتی انجام دادند اما با حمایت مالکان این اسب ها بیش از 60 راس اسب شرکت کردند که برای خود ، دوستان و دیگر کسانی که با وضعيت اسب عرب ایرانی آشنا هستند بسیار تعجب انگیز و مایه شادمانی بود که این تعداد اسب عرب ایرانی در یک نمایش شرکت نمایند. لازم به ذکر است که 75 اسب ثبت نام کرده بودند و از خوزستان که بخش قابل توجهی از این نژاد در آن وجود دارد فقط 3-4 اسب ثبت نام نموده بودند و بقیه اسب داران به دلیل برخی مشکلات ثبت نام نکردند.
همه اینها را گفتم که بهانه کسانی را که همیشه به حد نصاب نرسیدن این اسب ها را مانع برگزاری جشنواره آنها می دانند رد کنم و اگر اسبداران این نژاد از برنامه رويدادها و جايگاه اسب های خود و اسب های وارداتی را بدانند به خوبی از مسابقات استقبال می کنند. هنوز هم معتقدم که می توان با توجه بیشتر بخشی از این نژاد را نجات داد.
کار بسیار دشواری است. مادیان های خوب آن در سن بالا قرار دارند و تولیدات جهت جایگزینی بسیار کم است. هم خونی ها در اين اسب ها به شدت بالارفته و تقريبا" 80 % اسب های عرب ایرانی از خط خونی حداد، انسياتور، سمرقند هستند و بسياري از اسب های برتر این نژاد از هر دو سر به يکي از این سيلمي ها مي رسند و این برای نژادی که تعداد آن کم است بسیار خطرناک و مضر می باشد. مشکلات ناشي از همخونی انتخاب سيلمي را دشوار می کند و بروز برخی ناهنجاری ها مانند دست کجی در آنها شايع است. در مجموع کار بسیار دشواری است. خدا را شکر با توجه به فرهنگ سازی های صورت گرفته مانند تاکیدات مجله دنياي اسب، جشنواره هایی همچون اسطوره های زيبایی، اهميت اين نژاد برای خوزستانی های عزیز و ... بستر کار آماده برنامه های بیشتر است.
از همه دوستان عزیز به ويژه خوزستانی های خونگرم و اسب دوست خواهش می کنم اگر آماده همکاری هستند بیان کنند. تا آنجایی که در توانمان باشد باید برای نجات اسب عرب ایرانی و همچنین دیگر نژادهای ایرانی تلاش کنیم.
بی تردید نقش بچه های خوزستان در این قضیه بسیار مهم است سهراب، مهرشاد، مرضيه و علی (شبح) که در اینجا علاقه مند نشان دادند. سمیر عزیز هم فکر می کنم حامی این اسب ها باشه. تغيير فرهنگ کشش ها در خوزستان می تونه در این مهم راهگشا و بعدا بر روی تهران و يزد هم تاثير گذار باشه. در استان کرمان وضعيت بهتر است و نسبت علاقه مندان به عرب ایرانی تا حدودی بیشتر از سایر جاهاست. اصفهان هم بد نیست. تبریز هم که با وجود سزار و کهکشان و حمايت آقا جلیل بستر خوبی مهياست. کرمانشاه هم پاسارگار زيبا را دارد و برخی اسبداران آن علاقه مند به عرب ایرانی هستند. به موازات این فرهنگ سازی بایستی مسابقات و نمايش های این نژاد بیشتر بشه تا انگيزه برای تولید بیشتر آنها ایجاد بشه. فقط مشکل کورس هست که اگر مسافت های آن زیاد شود ارزش اسب های ایرانی بیشتر مشخص می شود و باید برای این مهم تلاش کرد.

اولين قدم برای شروع، تهيه ليست اسب های عرب ایرانی خالص در استان های مختلف هست.

اگر دوستان موافق هستند تا بسمه الله کار را بگیم و شروع کنیم. باز هم می گم خوزستان بسیار مهمه و بچه های خوب این استان وظيفه سنگینی دارند.
من حدود 80 راس از اين اسب ها را به صورت ليست دارم. اسب های اصفهان را هم تا حدودی مي شناسم. ولی از خوزستان اطلاعاتم کمه.
اسم اسب، پدر، مادر، مالک، محل نگهداری و ... را باید تهيه کنیم تا بانک اطلاعاتمون کامل بشه. مخصوصا" شناسايي سيلمي هايي که خط خونيشون از خطوط رايج فاصله داره بسيار مهمه و این مهم فکر می کنم فقط در خوزستان امکان پذير باشه.
اگر آماده ايد ياعلي.
 
مرضیه گفت:
دوستان ،نمیدونم ما ایرانی ها چرا اینجوری هستیم ،همه درد رو میدونیم ،و همه ابراز ناراحتی میکنیم ولی هیچ کدوم کاری نمیکنیم..! اونهایی که راجع بهش فکر میکنن شرایتش رو ندارن که کاری انجام بدن و اونهایی که شرایتش رو دارن اصلا بهش فکر نمیکنن...! و اکثرا به فکر منافع خودشون هستن! آخه یکی نیست بگه شما که تواناییش رو داری چه لزومی داره عرب مصر رو وارد کنی؟ چرا روی اسبهای اصیل کشور خودت سرمایه گزاری نمیکنی تا اونها رو در دنیا مطرح کنی؟ مگه سیلمیهای ما کم زیبا هستند، که زیبایی دیگران توجهشون رو جلب میکنه؟ به قول اسب ایرانی سیلمیهای یموت ما داره منقرض میشه، بعدما بجای اینکه از این نژاد محافظت کنیم، میریم از استرالیا اسب وارد میکنیم بدون اینکه اصلا تحقیق بشه راجع به اینکه این اسبها اصلا سالم هستند یا خیر؟(حراج اسب استرالیایی تابستان پیش) اسبدارانمان هم که تشنه...!اسبی پانزده تومن به بالا خریدند! همه مون همینیم! کافیه چیزی مارک خارجی داشته باشه، چشم بسته زندگیمون رو براش میدیم...!!! کی و کی میخواد یه فکری بکنه خدا میدونه...

وقتی هدایت سرمایه گزاری نباشه و مسیر مسابقات هم در مسیر غلط باشه همینه دیگه. کسی منکر این نيست که سر اسب عرب مصری زیباتر از عرب ایرانی است اما در مجموع خصوصیات و اینکه بومی اینجاست و به واسطه پشتوانه تاریخی و ژنی که داره باید قدرش را دانست و بستر بروز استعدادهاش را فراهم کرد. چگونه می توان آن را در يک ميدان مقایسه ای مانند شو که قوانین داوری آن خارجی است و بر اساس زیبایی های اسب عرب مصری تهیه شده است فرستاد و انتظار برتری داشت. اگر سزار يا پازن میان کره های وارداتی مقام مي آورند آنها استثنا هستند و شرایط برای همه عر بهای ایرانی اینگونه نیست. فرض کنید سر صاف عرب در شو امتیاز بیشتری داشت. آيا آن وقت عرب مصری در مقابل عرب ایرانی برتر می شد؟ نحوه امتیاز دهی برای آن اسب ها طراحی شده پس باید جدا از هم مسابقه دهند. یا وقتی مسافت های کورس را مرتب کاهش می دهیم آنوقت مجالی برای یک اسب قدرتمند مانند عرب ایرانی وجود نخواهد داشت. تمام دنيا به دنبال مسافت های بلند می رود و ما که نژادهای آن را داریم روز به روز مسافت ها را کوتاه تر کردیم.
یا موقعی که فقط کورس تاروبرد برگزار می شود خوب معلوم است من اسبدار ترکمن هم که زندگیم از این راه می گذرد به دنبال تولید آن می روم. سیلمی آن را چه کسی دارد؟ خود آقایان. مادیان چه کسی وارد می کند؟ خود حضرات. خوب سرمایه گذار جدید هم که می خواهد وارد شود به دنبال همان مسیری می رود که بازار آن وجود دارد نه آن چیزی که اصلا" میدانی ندارد! عرب ایرانی تولید کند که چه بشود؟ در کورس مسافت کوتاه که تا می خواهد عرب ایرانی گرم شود مسافت تمام شده و دو خون عرب ایرانی - وارداتی موفق تر است. در زیبایی هم که وقتی با هم مقایسه شوند و معیارهای انتخاب بر اساس تیپ حریف تعریف شده باشد که جایی برای حضور نیست. یموت تولید کند که چه شود؟ کورس ها که مخصوص تاروبرد است. در شو هم که با آخال مخلوط قضاوت می شوند. مسابقات استقامت هم که محدود است و برای هر دو مجال خودنمایی نیست. مگر اینکه عاشق باشد. تبلیغات و همه چیز هم که برای اسب خارجی است.
اسب خارجی خوبه اما به جای خودش و آن هم از نوع خوبش نه هلشتاین و مجار و ... درجه 3 و 4 و 5 اروپا. اسبی که می گویند از یک سیلمی معروفه و من می رم به کمتر از قیمت کشش اون سیلمی می خرم به نظر شما بدون مشکل و خوب است؟ در جایی که هزینه نگداری اسب بسیار زیاد است مسلما" سیستم قوی باید کره های خوب را مشخص کنه و اضافه ها را به کمتر از قیمت تمام شده هم که شده بفروشه که هزینه اضافی نداشته باشه. اسب عرب می رم از قطر وارد می کنم که خودش واردکننده اسب است نه تولید کننده اصلی.
بابا مبارک یکی از خوباش بود که اون هم به دید خانم و به اعتبار اون تونست وارد ایران بشه.
می رم تاروبرد درجه 2 و 4 دو سه نسل قبل استرالیا را میارم اینجا و بعد رييسم تو مصاحبه می گه دسترسی مردم به اسب ممتاز را آسان کرده ایم!!! اگر به دنبال میدان های جهانی هستیم که مطمئن باشیم با اسب های 20 و 30 هزار دلاری که از جایزه یک دور مسابقه هم قیمت آنها پایین تر است نمی توانیم وارد آنها شویم ضمن اینکه مسائل قرنظینه ای هم مانع این کار است. یا اگر هدف این است پس چرا اسبدار ما معتقد است تاروبرد وارداتی و تولید او باید از یکدیگر جداگانه مسابقه دهند! اینها که هر دو یک نژاد هستند. این چه تولیدی است؟!؟! مسلما" آن اسب های درجه پایین نمی توانند اسب هایی در حد خود یا بالاتر تولید کنند.

مرضیه خانم از هیچ کسی جز خودمون نباید انتظار فکر کردن داشته باشیم و فقط باید خودامون تلاش کنیم. تازه به فکر کارشکنی هاشون هم باید باشیم. کار دشواره و فقط همبستگی عاشقان اسب را می طلبه. خوبیه اسب در ایران اینه که تقریبا" همه سرمایه گذاریش توسط بخش خصوصی انجام شده و کمترین وابستگی را به بخش دولتی داره. ارگان ها باید بستر ساز باشند که نیستند پس این وظیفه را هم باید ما انجام بدیم و نظراتمون را تحمیل کنیم و منتظر کمک آنها هم نمونیم.
 

Dr_Ghaffari

Active member
اسب ايراني عزيز مدينه گفتي و كردي كبابم ! واي به روزي كه خدمت و خيانت(از به كار بردن اين اصطلاح معذرت مي خواهم) آگاهانه و نا آگاهانه توامان شود . آدم نمي داند چه كار كند شايد خلاصه اش اين باشد كه مي شود : " گاو 9 من شير ! " مبارك آغازگر بود كره هايش بيشتر لطمه ميزنند كره مبارك را با يك ماديان اصيل مي توان يك جا يي برايش باز كرد دوخون اصيل مصري است ! ولو به زور ! اما براي كره هاي طغرل با ماديان اصيل چه بگوييم بياييم درصد ببنديم !!! آخر مبارك مي خواست چه چيزي را اصلاح كند . در خصوص جمع آوري و تشكيل بانك اطلاعاتي اسبهاي اصيل موافقم ولي بايد خيلي دقيق و حساب شده باشد . آماده هر گونه همكاري هستم منت هم مي كشم !
 
خوب یه آدم فعال و پرکار و اسب دوست هم که برای فارس پیدا شد. دیگه کیا حاضرند؟
خوزستانی ها بجنبید که این اسب اول مال شماست و بعد مال همه ایران و جهان.
منتظریم
 

sohrab

Active member
ای کاش این موضوع رو زودتر ارسال می کردم !خیلی خیلی خیلی ممنون از اسب ایرانی،مرضیه، مهرشاد و دکتر غفاری عزیز.

خوزستانی ها استارتش رو زدند و منتظر کمک شما هستند. من در حال جمع آوری اطلاعات مادیان های خوزستان هستم.هفته پیش موضوعی با همین عنوان در قسمت معرفی انجمن عرب ایجاد کردم و بزودی کار رو از اهواز شروع می کنم
چشم امیدم به دوست عزیزم سمیره . سمیر که مدتی توی انجمن می نوشت کارشناس تبار نامه اسب اصیله و دیدگاهش در این مورد مثل خودمونه.
باورتون نمی شه شجره نامه اسبهای اصیل و از بره و به اسناد قدیمی تبارنامه ها و تولیدات و ... دسترسی داره.
 
بسیار عالیست و ممنون از این پشنهادی که دادی
من یک پیشنهاد دارم. اول یک فرم واحد تهیه کنیم که بدونیم چه اطلاعاتی لازم داریم.

اسم اسب
پدر - پدر و مادر پدری
مادر - پدر و مادر مادری
شماره میکروچیپ یا داغ
وضعيت تایید انساب و موگیری
رنگ
تیره
سال تولد
مالک
تولید کننده
نشانی محل نگهداری
نشانی پستی مالک
تلفن تماس مالک

اینها شاید چیزهای عادی باشه که لازمه و خوب خیلی هاش در تبارنامه موجوده. ولی باید یک سری اطلاعات بیشتر که در آينده به کار میاد هم از الان داشته باشیم.

مثلا:
اسب در چه شرایطی نگهداری میشه و آيا رسیدگی به اون خوبه یا نه؟
وضعيت بدنی
کاربری که الان داره (آيا سواری می ده یا نه فقط برای تولید استفاده میشه - زیبایی)
تعداد زايمان ها یا تعداد حدودی کشش هایی که تا حالا داشته؟
وضعيت ظاهری دست و پا و کلا تناسب اندام چگونه است؟ (حدودی)
اندازه قد
در صورت امکان مشاهده تولیدات و احتمالا" نواقصی که به کره ها منتقل شده

خلاصه یک سری اطلاعات اینجوری که بانک اطلاعاتمون تکمیل باشه. با داشتن این اطلاعات در آينده می تونیم راحت تر خطوط خونی و تیره ها داشته باشیم و به اسبداران در چگونگی تلاقی ها کمک کنیم و به راحتی اسبدار بدونه که کدوم سیلمی در کجا برای کشش وجود داره.

سهراب جان یکباره وضعيت سیلمی ها را هم بررسی کنید اگر امکان داره که از وقتی که می گذارید استفاده بیشتری برده بشه.
در اصفهان هم من جمعه با دو تا از بچه های عاشق عرب ایرانی صحبت می کنم که کمک کنند.
امروز هم احتمالا" یکی از یچه های میبد را که خالص دوست داره می بینم و بهش می گم و توی استان یزد خیلی می تونه کمکون کنه.
تهران هم عاشقای خالص ایرونی را می شناسم و باهاشون صحبت می کنم و با شناختی که ازشون دارم می دونم که حتما" کمک می کنند.
استان کرمان هم بچه ها هستند. تبریز هم هماهنگش می کنم. فارس هم که دکتر غفاری زحمتش را می کشه.
دیگه کجا می مونه؟ لرستان کسی را نمی شناسم ولی می تونم کانال بزنم. همدان هم که فکر کنم فقط آقای اشرفی خالص ایرانی داشته باشه که حتما" استقبال می کنه. کرمانشاه هم ارتباطمون خوبه و الان هم همکاری داریم.
شهرکرد هم که نزدیکمونه و بچه های خوب و فعالی داره و حتما" کمک می کنند.
سمير هم که بیاد دیگه نور علی نوره و خیلی می تونه کمک کنه. جاهای متفرقه را هم از بچه های معاونت فنی و بقیه شهرها کمک می گیریم.
دیگه کجاها به نظرتون می رسه؟

فقط اول مشخصاتی را که باید ثبت کنیم بگید تا تصمیم بگیریم و یه فرمی تهیه کنیم تا متحدالشکل باشه. اگر بتونیم دست به دست هم بدیم و این کار را انجام بدیم کار بزرگی میشه که مطمئنا" کمک بزرگی به آينده این نژاد در کشور خواهد بود. فقط باید از اتلاف نیرو خودداری کنیم و همه با هم هماهنگ و در یک راستا باشیم تا به نتیجه برسیم.
بازم تاکید می کنم که خوزستان خیلی مهمه و باید سعی بشه کسی از قلم نیفته و تو این مورد اختلافی هم اگر با کسی وجود داره باید از نظر دور بشه تا همه اسب ها شناسایی بشند.

سهراب جان و بقیه دوستان منتظر نظراتتون هستم
 

sohrab

Active member
پیشنهاد تهیه فرم عالیه!
اطلاعاتی که ذکر کردی به نظرم کامله . شاید بشه افتخارات و مقام هایی که اسب کسب کرده به اون اضافه کرد.
من تا آخر هفته بر اساس همین اطلاعات پیش نویس فرم رو تهیه می کنم و اینجا میذارم تا شما اصلاحات لازم رو اعمال کنید.
وقت رو نباید تلف کرد. سمیر هم تا هفته آینده از عراق بر میگرده و مطمئنا نظرات مفیدی داره
 

DADAR

Member
Sohrab jan ,,asbe irani ,DR ghaffari ,,amir hossain,,marzeyeh;

man ham kheyli kheyli khoshhal hastam ke harekathaye inchenini baraye nejate na tanha asbe arab irani balkeh tamameye nejadhaye irooni soorat migireh daste amir hossein jan vaghean dard nakoneh ba rah andazeye in sit ke tonesteh hameye maha ro dore ham va be khatere eshghe be asb jamea koneh
ghablan harekathaye shodeh bood vali choon bedone hamahangi va poshtibani bodeh be natijeye khassi naresideh
be ghole asbe irani kheyli mohem hast ke hameh dar yek jahat va ba ham harekat konim ta betoonim bar fazaye mowjoode asbdari dar iran taasirgozar bashim
asbe irani to shrayete man ro behtar midoni agar fekr mikoni komaki az dastam bar meyad ba jano del anjam midam
 

mehrshad

Member
salam be hameye bacheha .hamegi khaste nabashid .in formi ke asbe irani dade vaghean aliye man ham az kerman va shahrestan hash beheton komak mikonam.
 

Dr_Ghaffari

Active member
من مي توانم در خصوص استان فارس پيگيري كنم . اما يك سوال براي من وجود داره شما كدام اسبها را مي خواهيد ثبت كنيد تمام آنهايي كه داغ دارند يا آنهايي كه داغ نخورده اند (حالا به هر دليلي) را هم مد نظر داريد .
 
سهراب گفت:
پیشنهاد تهیه فرم عالیه!
اطلاعاتی که ذکر کردی به نظرم کامله . شاید بشه افتخارات و مقام هایی که اسب کسب کرده به اون اضافه کرد.
من تا آخر هفته بر اساس همین اطلاعات پیش نویس فرم رو تهیه می کنم و اینجا میذارم تا شما اصلاحات لازم رو اعمال کنید.
وقت رو نباید تلف کرد. سمیر هم تا هفته آینده از عراق بر میگرده و مطمئنا نظرات مفیدی داره

آهان آره افتخارات در مسابقات (اعم از زیبایی - استقامت - کورس ) را از قلم انداختم. یک فرم هایی قبلا" برای بانک اطلاعات سایت اسب ایرانی درست کرده بود که مس تونی تو این آدرس ببینی:
http://www.persian-horse.ir/Old/Data Bank/Forms.htm

پس زحمتش را بکش. بقیه دوستان هم اگر چیزای دیگه به نظرشون میرسه بگن تا تکمیل بشه
ممنون
 
DADAR گفت:
Sohrab jan ,,asbe irani ,DR ghaffari ,,amir hossain,,marzeyeh;

man ham kheyli kheyli khoshhal hastam ke harekathaye inchenini baraye nejate na tanha asbe arab irani balkeh tamameye nejadhaye irooni soorat migireh daste amir hossein jan vaghean dard nakoneh ba rah andazeye in sit ke tonesteh hameye maha ro dore ham va be khatere eshghe be asb jamea koneh
ghablan harekathaye shodeh bood vali choon bedone hamahangi va poshtibani bodeh be natijeye khassi naresideh
be ghole asbe irani kheyli mohem hast ke hameh dar yek jahat va ba ham harekat konim ta betoonim bar fazaye mowjoode asbdari dar iran taasirgozar bashim
asbe irani to shrayete man ro behtar midoni agar fekr mikoni komaki az dastam bar meyad ba jano del anjam midam

مطمئنم که اگه بودی خیلی می تونستی کمکون کنی ولی همین که دلت با ماست دلگرم کننده است. حتما" مثل همیشه برات زحمت دارم.
ممنون از لطف و کمک هات
 
Dr_Ghaffari گفت:
من مي توانم در خصوص استان فارس پيگيري كنم . اما يك سوال براي من وجود داره شما كدام اسبها را مي خواهيد ثبت كنيد تمام آنهايي كه داغ دارند يا آنهايي كه داغ نخورده اند (حالا به هر دليلي) را هم مد نظر داريد .

دکتر جان این کار در حقیقت یک آمارگیری از اسب های ثبت شده است. اسب های مورد نظر اسب های عربی هستند که داغدار يا میکروچیپ دار و یا کره های آنها هستند که هنوز وقت میکروچیپشون نرسیده. نوع عرب، اسب های عرب ایرانی یعنی اسبهای عربی که در نسل های گذشته آنها خون عرب وارداتی داخل نشده است. در انساب این اسب ها، خون اسب هایی مانند ايجن رز، ايجن رنوبا، ايجن روزا، مبارک، وحيد، ماملوکا و سیلمی یا مادیان های خارجی که در سال های اخیر وارد ایران شده اند، نباید وجود داشته باشد. این اسب ها به عرب خالص ایرانی در بین اسبداران معروف هستند. خیلی از اسبداران فکر می کنند اسب آنها خالص ایرانی است. اشکالی نداره آنها را هم باید ثبت کرد و بعد از روی شجره اسب های نهایی را تایید کرد. بچه هایی مثل سمیر در اهواز، رضا ابراهیمی در کرمان و علی رضایی نژاد در اصفهان که روی کتاب تسلط کافی دارند و شجره ها را خوب حفظ هستند در این کار می توانند کک زیادی بکنند. کار سختی هم نیست ما در دو جشنواره اخیر این کار را برای اسب های ثبت نامی انجام دادیم. آنهایی هم که در کتاب نیستند مشکلی نداره ما از معاونت فنی استعلام می کنیم. نتایج مو گیری و تایید یا عدم تایید اسب ها را هم از معاونت فنی می پرسیم.
سهراب جان اگه چیزی را اط قلم انداختم بگو چون من توی عرب خیلی اطلاعات ندارم و در حد کمی آشنا هستم.
امیدوارم که اطلاعات صحیح و جامعی جمع آوری بشه.
 

Dr_Ghaffari

Active member
ببينيد چيزي كه ذهن من را مشغول مي كنه علاوه بر نژاد و تيره در نظر گرفتن تيپ اسبه كه تا حدودي در تيره ها مطرح است به گونه اي كه بتوان با اطلاعات جمع آوري شده يك بانك براي سرمايه گذاري در اصلاح تيپ اسب اصيل احداث شود . به نوعي مي توان يك عيب را با عيب ديگر پوشش داد و اصلاح كرد .مثال:
يك ماديان سگ دست و يك نريان شير دست ! آيا اين احتمال وجود دارد كه كره هاي آنها فاقد هر دو عيب باشند ؟
در نظر گرفتن چنين فاكتورهايي يك انقلاب در توليدات اسب اصيل بوجود خواهد آورد آنچه در گاو با نام اصلاح نژاد رواج يافته است در اسب نام برده مي شود و اصلاح نژاد شده است مخلوط شدن خون و تبار و ننگ و عار
 
دکتر جان دقیقا هدف آخر هم همینه. مشکل بزرگه عرب ایرانی همونجور که گفتم همخونی بالاست که انتخاب سیلمی را دشوار می کنه.
سیلمی های خالص ایرانی و معروف و شناخته شده ما الان محدود هستند. سزار - پازن - پاسارگار - کهکشان - نوریمان - الشجاع - اسد - نسیم - تبوک - و و و و
همگی خویشاوندان نزدیک هستند. مادیان های خوب هم همگی از نزدیکان این سیلمی ها هستند و تصمیم برای کشش بسیار دشوار است. حال این مساله را به عیوب برخی از این سیلمی ها هم اضافه کنید دیگه خیلی کار سخت می شه. البته سیلمی های دور از این خطوط هم هست ولی کمتر معروف شده اند و یا خصوصیات بارزی را نشان نداده اند.
کلید حل این مساله به نظر من در خوزستانه! اونجا حتما" خطوط خونی دورتر از حداد - سمرقند - انسياتور - غرور و ... پیدا می شه و باید آنها را هر چه زودتر پیدا و آنهایی که خوب هستند را معرفی کرد.
حتما" باید این آمارگیری همراه با عکس های مناسب باشه که تصمیم گیری آينده را راحت تر کنه. اگر تولیدات آنها هم بررسی بشه خیلی می تونه کارگشا باشه.
هر روز که بگذره شاید یک خط خونی را از دست بدیم همانطور که خیلی از تیره ها را از دست دادیم و دیگر اسبی از آنها باقی نمانده است.
مسلما" با داشتن اطلاعات کافی می شه مشاوره های خوبی به کسانی که علاقه مند هستند داد و تصمیم گیری خیلی راحت تر از وقتی میشه که هر فرد خودش بخواد دنبال سیلمی بگرده. اینجوری همه سیلمی ها و خطوط خونیشون مشخصه. برنامه کامپیوتریش هم هست که وقتی اطلاعات را داده باشیم سریع با وارد کردن اسم سیلمی و مادیان در صد همخونی را (که البته محاسبه آن هم ساده است) به دست میاره و با چند تا مشورت هم میشه سیلمی مناسب هر مادیان را به ترتیب اولویت به مالک اعلام کرد و این کار را هم باید برای همه قبل از اینکه خودشون بخواند انجام بدیم. باید با مالک صحبت کرد که به این دلایل توصیه می شه این کار را بکنید و باید دلیل علمی و درست داشت.
 
بالا