آموزش قدم به قدم

DADAR

Member
یکی از موضوعاتی که باید کاملا از هم تفکیک شود بحث آموزش است ::)

اما آموزش به کی و چی؟ ???

آموزش به اسب؟ ???

آموزش به سوارکار؟ ???

آموزش به اسب توسط چه کسی؟ ???

آموزش به سوارکار توسط چه کسی؟ ???
 

DADAR

Member
شاید شما هم به این مورد برخورد کرده باشید که وقتی سوالی مشابه را از 10 مربی مختلف بپرسید حد اقل 10 جواب متفاوت شنیده باشید ??? ???البته در صورت خوش شانس بودن وگرنه ممکن هست 12 جواب متفاوت در مغز شما باشد که کمی هم گیج کننده است :eek: و نمیدانید کدام درست یا کدام غلط یا کدام بهتر از دیگری است. . . . :-[

این به واسطه وجود دید‌های مختلف در مربیان مختلف هست و هر مربی با استفاده از حس شخصی خود که حتما با مربیان دیگر فرق میکند سواری را یاد گرفته و همینطور آموزش میدهد ;)

متد های مختلفی برای آموزش وجود دارد

اما اصل آموزش در تمام متدها تقریبا یکسان میباشد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد

و سعی میکنیم با هم بر روی هر کدام از این عناصر بحث و تبادل نظر کنیم

اما قبل از آن به یاد داشته باشید که در صورتیکه علاقه مند به فراگیری این هنر میباشید تنها با خوندان مطالب نمیتوان ره صد ساله را یک شب طی کرد و میبایست تحت نظر مربی مجربی که خود این آموزش ها را به خوبی فرا گرفته و به خوبی هم اجرا مینماید آموزش ببینید ;)
 

DADAR

Member
و اما DRESSAGE

بدنه DRESSAGE که خود به معنی به نظم کشیدن هست و لغطی فرانسوی از 6 عنصر اصلی شکل گرفته است

1# ریتم یا آهنگ که ارتباط زیادی با موسقیی دارد ;) Rhythm

2# آرامش و انعطافپذیری که ارتباط زیادی با جیمناستیک دارد Suppleness

3# تماس و اتصال که ارتباط زیادی دارد با فیزیک و اناتومی Contact / Connection

4# تعلیق **شاید ارتباط داشته باشد با سکوت** Impulsion

5# مستقیم بودن که ارتباط زیادی دارد با فیزیک و ریاضی Straightness

6# تجمع که ارتباط زیادی دارد با تمام عناصر بالا Collection
 

DADAR

Member
عزیزانی که به تربیت اسب در رشته Dressage یا هر کدام از رشته های English Riding مشغول به فعالیت هستند میبایست هر 6 مورد بالا یا عناصری که در واقع تشکیل دهنده Dressage هستند را دقیقا مثل الفبا بداند :)

ترتیب آنها بسیار مهم است چرا هر کدام مرتبط با دیگریست و بدون عنصر اولی نمیتوان به قسمت دوم پرداخت و همینطور دیگر اجزا.....

با این روش در صورتیکه در قسمتی از کار با اسب دچار مشکل میشوید به طور خودکار خواهید فهمید که چه قسمتی از کار مشکل دارد :Dو حتی مهم تر از آن خواهید فهمید که چه قسمتی را اول باید درست کنید و چه قسمتی را بعد ??? ::) :D

به عنوان مثال :

شما برای آموزش Dressage مقدماتی به اسبتان بیشتر نیاز به 3 عنصر اول دارید که به ترتیب

ریتم , آرامش و انعطافپزیری و تماس است.


در صورتیکه در حال آموزش حرکت رو به جلو و باز کردن گامها هستید و احساس میکنید که اسبتان از ریتم خارج شده و مرتبا درحال افزایش و کاهش سرعت هست شما نمیتونید به تمرینات باز کردن گام ادامه دهید چرا که عنصر اولی را از دست داده اید :-\ :-\

بنا بر این 2 پله به عقب ::) :p ریتم را دوباره ایجاد کنید عنصر( اول) عضلات اسبتان را آزاد کنید , آرامش را بر بدن و ذهن اسبتان حاکم کنید,,عنصر( دوم) و حالا دوباره میتوانید به تمرینتتون برای افزایش طول گام ادامه دهید ;D

به یاد داشته باشیم که اصل آموزش را همیشه بر تشویق بگذارید نه تنبیه :D چرا که خود به خود در صورت تنبیه عنصر دوم را از بین خواهید برد :-[
 

مرضیه

Member
دادار جان ممنون بابت این پست.حتما ادامه بدید،
من همیشه سوالات زیادی در زمینه ی تربیت اسب و سوار رشته ی درساژ توی ذهنم داشتم.
فکر میکنم که این دو تا خیلی به هم نزدیک باشه،منظورم اینه که همون اثری که به اسب تعلیم داده میشه تا با حس کردن اون حرکت رو پیاده کنه،باید به سوار هم آموخته بشه تا بدونه تحت چه اثری چه حرکتی رو از اسب بخواد.
خب البته تعلیم اسب به مراتب سخت تر هست چون طبق گفته های خودتون قبل از آموختن اثر حرکت رو باید به اسب آموخت!
یک سوال که شاید خیلی مسخره به نظر بیاد ،این اثرها از قانون کلی تبعیت میکنه یا سلیقه ای هست؟!منظورم اینه که خب همه ی اسبها تحت تعلیم یک مربی در یک کشور نیستند دیگه!میخوام بدونم آیا قانونی کلی برای این اثرها وجود داره یا مهم اینه که شخص بدونه اسب تحت چه قانونی تعلیم دیده؟!!نمیدونم منظورم رو درست بیان کردم یا نه؟! ::)
خب تا اینجاش رو اگر تونستید منظورم رو حدس بزنید جواب بدید تا من بقیه اش رو هم بپرسم!!!!! ;)
 

DADAR

Member
مرضیه گفت:
دادار جان ممنون بابت این پست.حتما ادامه بدید،
من همیشه سوالات زیادی در زمینه ی تربیت اسب و سوار رشته ی درساژ توی ذهنم داشتم.
فکر میکنم که این دو تا خیلی به هم نزدیک باشه،منظورم اینه که همون اثری که به اسب تعلیم داده میشه تا با حس کردن اون حرکت رو پیاده کنه،باید به سوار هم آموخته بشه تا بدونه تحت چه اثری چه حرکتی رو از اسب بخواد.
خب البته تعلیم اسب به مراتب سخت تر هست چون طبق گفته های خودتون قبل از آموختن اثر حرکت رو باید به اسب آموخت!
یک سوال که شاید خیلی مسخره به نظر بیاد ،این اثرها از قانون کلی تبعیت میکنه یا سلیقه ای هست؟!منظورم اینه که خب همه ی اسبها تحت تعلیم یک مربی در یک کشور نیستند دیگه!میخوام بدونم آیا قانونی کلی برای این اثرها وجود داره یا مهم اینه که شخص بدونه اسب تحت چه قانونی تعلیم دیده؟!!نمیدونم منظورم رو درست بیان کردم یا نه؟! ::)
خب تا اینجاش رو اگر تونستید منظورم رو حدس بزنید جواب بدید تا من بقیه اش رو هم بپرسم!!!!! ;)



ببینید تربیت اسب در کل بر اساس قوانین کلی و یکسان است .

در کلیات همگی مشابهند اما ممکن است در جذیات کمی متفاوت باشند

این اثرات در تمامی کشور‌های صاحب سبک یکسان هستند .و مثلا اگر اسبی در آلمان تربیت شده و شما خریداری میکنید و میبرید به فرانسه سوارکاران فرانسوی هم همان اثر مشابه را میدانند و به کار میگیرند.

این قوانین و اثرات من در آوردی نیستند و ط‌ی مرور زمان و شناخت بیشتر نسبت به آنتومی اسب و سوار , همینطور نحوه حرکت اسب در گام‌های مختلف و البته کاملا منطبق بر قوانین فیزیک به وجود آمده , کامل شده و همچنان هم رو به تکامل بیشتر است........................

مثال ساده تر اینکه :
مثلا در فیزیک اگر شما فشاری را از سمت چپ به جسمی وارد کنید آن جسم به سمت موافق با فشار

یعنی سمت راست حرکت خواهد کرد دقیقا در مثلا حرکت (تکیه به ساق) شما با ایجاد فشار

توسط ساق سمت چپ, اسب خود را به سمت راست میرانید و همینطور دیگر اثرها که کمی پیشرفت تر میشوند

و تاثیر ترکیب کردن چند اثر با یکدیگر خالق یک حرکت زیبا مثل چرخش حوله محور پا‌های عقب یا پیروییت خواهد شد .
دقیقا مانند زمانی که شما میتوانید با ترکیب چند کلمه یک جملیه ساده بسازید ,یا با ترکیب همان چند کلمه ,یک بیت شعر بسرائید .اما رباعی قانون خود را دارد و غزل قانون خود و 2 بیتی هم قانون خود را. . .



در نهایت باید بگم که بله این اثرات قانون کلی دارند که مربیان ازش پیروی میکنند اما

در جذییات اختلاف هست که بسیار جای بحث دارد و از حوصله نوشتن در حد چند خط خارج است.



امیدوارم که منظورتون رو درست فهمیده باشم ,,اگر نه بگید تا تکمیل کنم ::)
 

علی واحدی

Active member
DADAR گفت:
عزیزانی که به تربیت اسب در رشته Dressage یا هر کدام از رشته های English Riding مشغول به فعالیت هستند میبایست هر 6 مورد بالا یا عناصری که در واقع تشکیل دهنده Dressage هستند را دقیقا مثل الفبا بداند :)

ترتیب آنها بسیار مهم است چرا هر کدام مرتبط با دیگریست و بدون عنصر اولی نمیتوان به قسمت دوم پرداخت و همینطور دیگر اجزا.....

با این روش در صورتیکه در قسمتی از کار با اسب دچار مشکل میشوید به طور خودکار خواهید فهمید که چه قسمتی از کار مشکل دارد :Dو حتی مهم تر از آن خواهید فهمید که چه قسمتی را اول باید درست کنید و چه قسمتی را بعد ??? ::) :D

به عنوان مثال :

شما برای آموزش Dressage مقدماتی به اسبتان بیشتر نیاز به 3 عنصر اول دارید که به ترتیب

ریتم , آرامش و انعطافپزیری و تماس است.


در صورتیکه در حال آموزش حرکت رو به جلو و باز کردن گامها هستید و احساس میکنید که اسبتان از ریتم خارج شده و مرتبا درحال افزایش و کاهش سرعت هست شما نمیتونید به تمرینات باز کردن گام ادامه دهید چرا که عنصر اولی را از دست داده اید :-\ :-\

بنا بر این 2 پله به عقب ::) :p ریتم را دوباره ایجاد کنید عنصر( اول) عضلات اسبتان را آزاد کنید , آرامش را بر بدن و ذهن اسبتان حاکم کنید,,عنصر( دوم) و حالا دوباره میتوانید به تمرینتتون برای افزایش طول گام ادامه دهید ;D

به یاد داشته باشیم که اصل آموزش را همیشه بر تشویق بگذارید نه تنبیه :D چرا که خود به خود در صورت تنبیه عنصر دوم را از بین خواهید برد :-[
دادار عزیر مطالب شما هیشه جذاب و خواندنی است (مثل خودتان). بحث بسیار جالبی را باز نموده اید و خواهش میکنم آنرا تا جائیکه برایتان امکان دارد ادامه دهید. و از تمام اعضای محترم سایت خواهش میکنم که پراکنده و در آیکنهای دیگر درساژ را ادامه ندهند و نخواهند که از پله اول به پله ... برسند.
 

DADAR

Member
باز هم سپاس از توجهتون به مطالب :-*



و اما ریتم یا آهنگ

همانطور که در قسمت قبلی هم گفته شد ریتم اولین عنصری در dressage است که میبایست ایجاد شود و در طول تمرین حفظ شود ,بدون توجه به نوع گام.

ریتم در واقع بر میگردد به وجود نظم در هر گام از هر حرکت( قدم, یورتمه, چهارنعل) .

زمانی یک گام( شلنگ) کامل انجام میشود, که هر 4 پای اسب برای 1 مرتبه از زمین جدا شده و در سمت مسیر حرکت کند.

در صورتیکه اسب خودتون رو روی آسفالت یا سیمان قدم ببرید میتوانید , صدای 4 ضرب با فاصلیه زمانی یکسان را بشنوید

مثل 1, 2, 3, 4, و در صورتیکه صدائی نا منظم میشنوید مثلا 3,4---1,2 که فاصلیه زمانی میان 2 و 3 کمی بیشتر از 1 و 2 هست ,قدمها نامنظم میباشند که میتواند دلایل مختلفی داشته باشد ???

در درجه اول مطمئن شویید که اسبتان لنگ نیست یا درد ندارد , :-\

در غیر اینصورت اگر اسبتان به جای مستقیم حرکت کردن کمی هم به سمت چپ یا راست حرکت میکند و اصطلاحا اسبتان کج است ممکن است چنین صدای نا منظمی را بشنوید در این حالت و البته با توجه به نوع مورد میتوان از تمرینات( شانه به داخل ) یا( تکیه به ساق) استفاده کرد و فاصله ریتمیک بین هر قدم را تنظیم کرد و ریتم بهتری را به دست آورد.

در صورتیکه بینظمی را در گام یورتمه اسبتان تجربه کردید سعی کنید کمی از سرعت خود بکاهید و باز هم با توجه به مورد ممکن است از تمرینات حرکتهای جانبی که قبلا اشاره شد استفاده کرد

و البته در بحث های قبلی فکر میکنم دوستان به 2 ضربه ای بودن گام یورتمه اشاره کردند :)

و اما گام چهار نعل که 3 ضربه ایست و صدائی شبیه به این دارد

BA__BA__BAM ;D ;D

گاهی اوقات ممکن است صدای 4 ضرب را در چهار نعل بشنوید که معمولا در اثر ایجاد فشار بر روی دستجلوها ,,بیشتر از فشار ساق سوار است در این حالت سرعت اسب و تحرک اسب بسیار پائین است و سوار ممکن است به اشتباه فکر کند که اسب خود را به تجمع در آورده است که کاملا اشتباه میباشد

در چنین حالتی سریعا از اسب خود بخواهید که با انرجی بیشتری رو به جلو حرکت کند تا دوباره صدای 3 ضرب را بشنوید

BA--BA--BAM***************BA-BA--BAM*****************BA--BA--BAM
 

DADAR

Member
نکتیه دیگری که در مورد ریتم باید بدونیم که من هنوز اصطلاحی در زبان رایج فارسی براش پیدا نکردم یا شاید هم نمیدونم ???, البته اگر دوستان نظری برای این اصطلاح دارند یا اینکه میدونند در زبان سواری چی بهش میگن لطفا بگید :p



ببینید همانطور که در موسیقی شاهد ریتم هستیم در Dressage هم شاهد ریتم هستیم .

در موسقی این ریتم میتونه بالا بره یا پائن بیاد یا اینکه ثابت بمونه.

در Dressage هم دقیقا همینطور است یعنی بعد از اینکه شما ریتم را ایجاد کردید حالا سرعت این ریتم میتونه بالا یا پائن شود .

این سرعت ریتم را بهش میگیم TEMPO شاید در موسقی بهش بگن گام یا میزان :)



یا یک مثال دیگه بزنم که بیشتر خوشتون بیاد این مطلب‌های Dressage هم اینقدر خسته کنند به نظر نیاد ;)

فرض کنید دارید باباکرم میرقصید حالا یک مرتبه موزیک بندری میزارن شما ریتم را با رقص بابا کرم حفظ کرده بودید ,در رقص بندری هم حفظ خواهید نمود, اما با سرعت بیشتر مخصوصا سر و سینه :eek:

پس نتیجتا ریتم همیشه یکسان میمونه اما سرعت ریتم میتونه مطابق با حرکتی که از اسب میخواهیم تغییر کنه ......

مثلا طبیعتا سرعت در یورتمه کشیده بیشتر از یورتمه جمع است اما هر 2 حرکت منظم و با ریتم انجام میپذیرد. :)
 

علی واحدی

Active member
با اجازه از دادار عزیز که این تاپیکو ایجاد نموده اند تست D1 مقدماتی را که در تهران کار میکنند با ابعاد مانژ و دیگر توضیحات ارسال نمودم که قدم به قدم همراه با دادار عزیز با تستها هم آشنا شویم.
 

پیوست ها

  • d1.jpg
    d1.jpg
    49.2 کیلوبایت · بازدیدها: 55
  • d2.jpg
    d2.jpg
    82.4 کیلوبایت · بازدیدها: 67

DADAR

Member
همانطور که قبلا ذکر شد انعطاف پذیری دومین قدم در جهت تربیت اسبتان میباشد که بعد از ایجاد ریتم در گام‌های اسب مورد توجه قرار میگیرد ....



در واقع انعطاف پذیری در کل بدن اسب , بر میگردد به آزاد کردن عضلات نواحی مختلف بدان اسب از حالت انقباض و ایجاد نرمش در آنها , و همینطور مرتبط است, با ایجاد حالات آرامش به این معنی که : زمانی که عضلات از انقباض آزاد میشوند سیستم عصبی اسب هم راحت و آرم میشود :p

دقیقا مثل زمانی که شما بعد از ماساج آرامش روانی را تجربه میکنید یابعد از یک سری حرکات ورزشی و نرمشی که احساس خوبی را در ذهن, روان و بدان خود خواهید داشت :D



حالا وظیفیه یک مربی با تجربه چیست؟

باید با تکیه بر تجربه و حس خود بفهمید که اسبتان در چه قسمت از عضلاتش حالت انقباض , گرفتگی , یا قفل شدگی دارد ???



از طرف دیگه به یاد داشته باشیم که همیشه از عقب به جلو سواری میکنیم نه از جلو به عقب ::)

یعنی برای ایجاد ارتباط و متصل کردن قسمت خلفی و پا‌های اسب به قسمت قدامی میبایست انرجی را از سمت عقب اسب ایجاد کنیم و با هدایت آن به سمت جلو آن را کنترل کنیم که اینشاله در قسمت بعدی در همین مورد با هم بحث خواهیم کرد ;)

اما هدفم از اشاره به این نکته این بود که گاهی اوقات ایجاد نرمش در قسمت قدامی اسب به خصوص در قسمت فک , قفا و گردن تاثیر به سزائی در ایجاد این اتصال دارد( اتصال قسمت خلفی به قدامی) :) :)
 

DADAR

Member
چه قسمت از بدن اسب نیاز به آزاد سازی عضلات دارد ??? ???



قفا یکی از مهمترین قسمت‌های اندام قدامی اسبتان است که در ناحیه گردن و دقیقا پشت گوش های اسب قرار دارد

بسیاری از اسبها دچاره انقباض در این ناحیه هستند. :-\

اما چگونه میتوان آن را تشخیص داد؟ ؟ ؟ :D



1# در صورتیکه عضلات ناحیه قفا منقبض باشد سوار نمیتواند به نرمی و آرامی توسط اثر دست جلوها و تنها با چرخندان مچ دست سر اسب را از ناحیه قفا به چپ و راست خمش دهد , و با مقاومت از طرف اسب در برابر این اثر روبرو خواهد شد :(



2# همینطور در زمان انجام حرکات سخت تر مانند شانه به داخل یا حتی دایر به قطر 10 متر اسب به جای اینکه سر خود را در خط مستقیم و عمود بر زمین نگاه دارد آن را به یک سمت کج میکند :(



3# البته این تجریه شخصی خودم هست که معمولا با لمس کردن این ناحیه , البته خیلی آرم چون در صورت ایجاد هرگونه خشونت اسب عضلاتش را منقبض خواهد کرد و تشخیص نا ممکن است. :eek:

با لمس کردن این ناحیه میتوانید پی به آزاد بودن این عضلات یا وجود گرفتگی در این ناحیه ببرید :eek:

در صورتیکه گرفتگی شدید باشد و حتی درد در این قسمت وجود داشته باشد اسب به شما اجازه لمس کردن نمیدهد و مرتبا سر خود را به سمت بالا میگیرد :p



برای آزاد سازی این عضلات راه حل‌های مختلف و همینطور تمرینات مختلف وجود دارد که به آن خواهیم پرداخت.......

اما قبل از اشاره به تمرینات سواره باید گفت که در صورت آشنائی با علم ماساج میتوانید به راحتی کمک بزرگی را به اسبتان در درجه اول و در درجیه دوم به سواری خودتان بکنید ;)
 

DADAR

Member
در قسمت قبل به نحویه تشخیص انقباض در ناحیه قفا اشاره شد .

من فکر میکنم در این قسمت خیلی خلاصه ,فقط از قسمتهای مختلفی که میتونند دچار این انقباضات باشند نام ببریم. اما بعدا اگر هر کدام از دوستان به صورت موردی خواستند که در مورد یکی از این قسمتها ,,نحویه تشخیص آن و چگونگی آزادسازی این گرفتگی ها و همینطور تمرینات مناسب آن بحث کنیم به اون خواهیم پرداخت ..... ;)



از مهمترین قسمت‌های دیگری که در بدن اسب و تحت تاثیر شرایط مختلف طبیعیی یا غیر طبیعیی دچار این انقباضات میشوند میتوان به

گردن

شانه ها

کمر و پشت اسب

کپل یا لگن


اشاره کرد. ::)
 

DADAR

Member
و اما سومین عنصری که در آموزش اسب Dressage به اون اشاره کردیم

تماس و اتصال بود.

تماس و اتصال 2 مقوله جدا و در این حال مرتبط با هم میباشند .

بهتر هستش که فعلا در مورد تماس ,که منظور همان ایجاد ارتباط بین دست‌های سوار و دهن اسب از طریق دست جلوها میباشد . صحبت کنیم و بعد از اون بریم به سراغ اتصال .



در صورتیکه سوار در موقعییت صحیح روی اسب نشسته باشد و همینطور مکان صحیح قرار گیری دستان را رعایت کرده باشد, میتوان خط فرضی مستقیمی از آبخوری تا آرنج سوارکار , بدون هیچگونه پیچ خوردگی و انحنا مشاهده کرد.



کیفیت این تماس میبایستی در ضمن اینکه استوار هست بسیار نرم و آرم باشد ,به دور از هیچگونه خوشونت.

در صورت وجود این تماس نرم که نهایتا به حساسترین عضو اسب یعنی د هان متصل میشود, اسب میتواند آبخوری را قبول کرده و به دستان سوار اطمینان کند .
اما در صورت وجود حرکات اضافی و خشن در دستان سوار که میتواند به صورت عمدی یا غیر عمدی باشد. اسب نمیتواند اثر دستان سوارکار را بفهمد و آن را قبول کند و نهایتا در اثر این ضربات مداوم ,,دست و دهن اسب همیشه در یک درگیری و جنگ با یکدیگر به سر خواهند برد.





5 فاکتور را باید حتما در تماس دستان با دهن اسب از طریق دستجلو رعایت کنید تا اسب این تماس را قبول کند :



1# تماس میبایستی کاملا ثابت و استوار باشد .

2# تماس هر 2 دستجلو میبایستی با یکدیگر هماهنگ ,یکنواخت باشد.

3# در عین یکنواختی میبایستی حالت انعتافپزیری این تماس حفظ شود .

4# حالت تقارن در تماس دستجلوها میبایستی کاملا رعایت شود.

5# خط مستقیم از آبخوری تا آرنج سوار حفظ گردد.
 

z_mohas

New member
مربی خوب درساژ کیه؟ من اصلا آشنایی با درساژکارهای ایران ندارم! آقای نورمحمد حبیبی برای آموزَش درساژ خوب هستند؟
 
دادار عزیز
همانطور که در بالا به مراحل تربیت اسب تازه کار اشاره کردید (5 فاز پیوسته طبق روش آلمانی)
گاها" با اسبهایی مواجه هستیم که به درست یا غلط این مراحل به ترتیب پشت سر نگذاشته اند مثلا" تا حدودی خود تحرک هستند ولی آهنگ مورد نظر شما را ندارند ویا اصطلاحا" کمی تند هستند وشما قادر به حفظ آهنگ به واسطه اثر ساق به تنهایی نیستید.
وهمانطور که در بالا اشاره کردیددستها فشاری ثابت درتماس ودر موقع لزوم؟ حداکثر فشار سرانگشتان توصیه می گردد(سواری از عقب به جلو)
برای آموزش آهنگ مورد نظر آیا از تنفس ومحدودیت Hip Joint استفاده میکنید؟
آیا این نوع محدودیت (تنفس) ایجاد انقباض نمی کند ودامنه حرکت رابه همراه آهنگ تغییر نمی دهد؟
آیا لزوم استفاده ازفشردن سرانگشتان اینجاست؟!یا در هنگام اجرای نیم توقف؟ایااز نیم توقف برای کم کردن آهنگ استفاده میکنید؟!آیا نیم توقف باعث فعال تر شدن مفاصل خرگوشی و به طبع به زیر کشیدن بخش خلفی نمی گردد؟ آیا با فعال تر کردن بخش خلفی وحفظ تعادل بهتر میتوان بر آهنگ تاثیر گذاشت؟
ببخشید خیلی سئوال کردم .
 

DADAR

Member
تا خیره من رو به بزرگو ا ری خود ببخشید



در مورد چند تا از سوالاتی رو که بالا مطرح کردید باید بگم که دقیقا متوجه منظورتون نشدم ...!!!اگر ممکنه کمی دقیقتر منظورتون رو از سوال بیان کنید تا با هم پیگیری کنیم ..

برای آموزش آهنگ مورد نظر آیا از تنفس ومحدودیت Hip Joint استفاده میکنید؟ منظورتون از نقش تنفس و محدودیت hip joint چی هست؟

آیا این نوع محدودیت (تنفس) ایجاد انقباض نمی کند ودامنه حرکت رابه همراه آهنگ تغییر نمی دهد؟ محدودیت تنفس از کجا و ایجاد انقباض در چه ناحیه ??

آیا لزوم استفاده ازفشردن سرانگشتان اینجاست؟ کجا??


ایااز نیم توقف برای کم کردن آهنگ استفاده میکنید؟
از اثر نیم توقف میتوان برای آرم کردن آهنگ هم استفاده کرد اما

این تنها یکی از کاربرد های نیم توقف میباشد

آیا نیم توقف باعث فعال تر شدن مفاصل خرگوشی و به طبع به زیر کشیدن بخش خلفی نمی گردد؟ در صورتیکه برای این منظور و به طرز صحیح همراه( با اثر صحیح نشست و ساق استفاده) گردد... اما نه در هر موقعیت و سطحی ,,,,اگر اسب شما برای اثر نیم توقف آموزش ندیده باشد, ممکن هست کاملا نتیجیه معکوس مشاهده شود .

آیا با فعال تر کردن بخش خلفی وحفظ تعادل بهتر میتوان بر آهنگ تاثیر گذاشت؟ لطفا منظورتون رو از تاثیر بیان کنید. . . چه نوع تاثیری؟


توجه شما به مطالب آموزشی جای بسی خوشحالی و امید است :D :D :D
 
در مورد چند تا از سوالاتی رو که بالا مطرح کردید باید بگم که دقیقا متوجه منظورتون نشدم ...!!!اگر ممکنه کمی دقیقتر منظورتون رو از سوال بیان کنید تا با هم پیگیری کنیم ..


منظورم اصلاح آهنگ حرکت در اسبهایی است که مراحل آموزشی را به ترتیب پشت سرنگذاشته اند ویا به هر دلیلی دارای گامهایی با آهنگ تند وبه تبع دچار انقباض در عضلات میشوند

برای آموزش آهنگ مورد نظر آیا از تنفس ومحدودیت Hip Joint استفاده میکنید؟ منظورتون از نقش تنفس و محدودیت hip joint چی هست؟

روش تنفس صحیح در نشست کامل(سواری در مرکزثقل),هدایت تنفس به گرانیگاه وجریان وامتداد تنفس به پاها ,سراسرتا سر انگشتان پا میباشد,حال با تغییر آهنگ تنفس ویا کم کردن زاویه حرکت مفصل نشیمنگاه(تغییر ثقل سوار) و یا انقباض عضلات شکمی آیا میتوان بر آهنگ حرکت تاثیر گذاشت؟وآن را کند کرد؟


آیا این نوع محدودیت (تنفس) ایجاد انقباض نمی کند ودامنه حرکت رابه همراه آهنگ تغییر نمی دهد؟ محدودیت تنفس از کجا و ایجاد انقباض در چه ناحیه ??


هر نوع محدودیت در جریان تنفس بدلیل ایجاد خستگی در عضلات باعث انقباض در عضله سوار می گردد وتاثیرش را به مرور بر اسب میگذارد.(تنفس در قفسه سینه وایجاد انقباض در شانه هاوعضلات شکم و..)



آیا لزوم استفاده ازفشردن سرانگشتان اینجاست؟ کجا??
برای کنترل آهنگ حرکت (کند کردن آهنگ)؟!



ایااز نیم توقف برای کم کردن آهنگ استفاده میکنید؟ از اثر نیم توقف میتوان برای آرم کردن آهنگ هم استفاده کرد اما

این تنها یکی از کاربرد های نیم توقف میباشد


و تنها راه آرام کردن آهنگ حرکت؟



آیا نیم توقف باعث فعال تر شدن مفاصل خرگوشی و به طبع به زیر کشیدن بخش خلفی نمی گردد؟ در صورتیکه برای این منظور و به طرز صحیح همراه( با اثر صحیح نشست و ساق استفاده) گردد... اما نه در هر موقعیت و سطحی ,,,,اگر اسب شما برای اثر نیم توقف آموزش ندیده باشد, ممکن هست کاملا نتیجیه معکوس مشاهده شود .



نیم توقف با زبانها وگویش های متنوعی بیان شده است.
با ایجاد نیروی محرک از بخش خلفی با کمک اثر ساق ونشیمنگاه(به شرطی که اسب اثر ساق را به خوبی بفهمد ونشیمنگاه وظیفه انتقال نیرو از بخش خلفی به سر اسب را به انجام رساند ودر این میان وقفه ای در جریان انتقال صورت نگیرد)وهدایت آن به سر اسب واز آنجا بر روی دهنه ودر میان سرانگشتان ودر این لحظه در زمان دریافت ارتباط,انقباض لحظهای سر انگشتتان وانتقال ثقل اسب,می توان مفاصل خرگوشی را فعال تر و آهنگ پیوسته تند اسبی را آرام کرد؟

آیا آهنگ تند حرکت همیشه از بی تعادلی اسب ناشی می گردد؟
وبا تعادل بیشتر وعدم درگیری سوار بااسب ,قادر به اصلاح آهنگ حرکت خواهیم بود؟



آیا با فعال تر کردن بخش خلفی وحفظ تعادل بهتر میتوان بر آهنگ تاثیر گذاشت؟ لطفا منظورتون رو از تاثیر بیان کنید. . . چه نوع تاثیری؟

کند وآرام کردن آهنگ حرکت


به نظرم اینها بخشهایی(روشهایی) به ظاهرصحیح درمواجه(اصلاح) باآهنگ تند حرکت بودکه نیاز به نقدبیشتر وچرایی مسئله دارد.

لطفا" بیشتر توضیح فرمایید.

باز هم از پاسخگویی شما متشکرم.
 

DADAR

Member
همانطور که در بالا به مراحل تربیت اسب تازه کار اشاره کردید (5 فاز پیوسته طبق روش آلمانی)
گاها" با اسبهایی مواجه هستیم که به درست یا غلط این مراحل به ترتیب پشت سر نگذاشته اند مثلا" تا حدودی خود تحرک هستند ولی آهنگ مورد نظر شما را ندارند ویا اصطلاحا" کمی تند هستند وشما قادر به حفظ آهنگ به واسطه اثر ساق به تنهایی نیستید.


منظورم اصلاح آهنگ حرکت در اسبهایی است که مراحل آموزشی را به ترتیب پشت سرنگذاشته اند ویا به هر دلیلی دارای گامهایی با آهنگ تند وبه تبع دچار انقباض در عضلات میشوند


به نظر من در مورد اسبهائی که مراحل تربیت رو به ترتیب آموزش ندیده اند یا به عبارت دیگر آموزش غلط دیده اند باید Retraining یا آموزش مجدد انجام داد که به مراتب سخت تر از آموزش اسب آموزش ندیده میباشد :eek:




و اما در مورد اسبهائی که کمی تند هستند و یا بهتره بگیم که حرکت رو به جلو را به طور طبیعی دارند, یا بقول وطن جان خیلی پر خون هستند


آموزش حفظ آهنگ ...به این گونه اسبها کمی زمان بیشتری لازم دارد ,تا با انجام تمرینات مناسب که اکثرا شامل حرکات انتقالی بطور متناوب هست یتوانیم با تاثیر بر ذهن و عضلات این گونه اسبها آنها رو فرمانپزیر تر کنیم , هر چقدر که این حرکات انتقالی و به( طرز صحیح) به همراه دوره ها‌ای از استراحت بیشتر انجام شود ,,
نتیجتا آزادی بیشتری در عضلات حاصل میشود و از میزان انقباضات کاسته میشود :D :D :D

و همینطور با انجام مرتب این تمرینات اسب فرمانپزیرتر خواهد شد ... :D :D :D


قابل ذکر است که اینگونه اسبها اکثرا دارای سطح انرجی با لایی هستند که در ابتدا هیچگونه کمکی به آموزش نخوهد کرد و بهتر است که با آزاد گذاشتن اسب در پادوک یا لنج کردن,, قبل از شروع تمرینات میزان انرجی اضافی موجود در اسب رو کاهش داد تا اسب از نظر ذهنی و عضلانی قابلیت بیشتری برای انجام حرکات خواسته شده توسط اثرات (دست, , ساق و نشست) سوار کار داشته باشد ......



امیدوارم مفید و خلاصه گفته باشم .....
 

DADAR

Member
برای آموزش آهنگ مورد نظر آیا از تنفس ومحدودیت Hip Joint استفاده میکنید؟ منظورتون از نقش تنفس و محدودیت hip joint چی هست؟

روش تنفس صحیح در نشست کامل(سواری در مرکزثقل),هدایت تنفس به گرانیگاه وجریان وامتداد تنفس به پاها ,سراسرتا سر انگشتان پا میباشد,حال با تغییر آهنگ تنفس ویا کم کردن زاویه حرکت مفصل نشیمنگاه(تغییر ثقل سوار) و یا انقباض عضلات شکمی آیا میتوان بر آهنگ حرکت تاثیر گذاشت؟وآن را کند کرد؟





دقیقا همینطور هست که خودتون هم ذکر کردید ..برای بالا یا پائن بردن سرعت ,آهنگ, حرکت و همینطور ایجاد حرکات انتقالی ( از هر نوع) از 3 اثر طیعیی نشست ساق و دست استفاده میشود که البته و مخصوصا در حرکات انتقالی برگشتی وزمانی که میخواهید سرعت آهنگ را کاهش بدهید اثر نشست (وزن سوارکار) مهمترین نقش رو در انتقال اثر به اسب ایفا خواهد کرد


همانطوری که اشاره کردید; زاویه مفصل نشیمنگاه (وزن سوارکار ) به سمت خلفی اسب متمایل میشود , همینطور انقباض عضلات شکمی و سمت داخل ران سوارکار سبب ایجاد مقاومت در برابر حرکت عضلات کمر اسب و نتیجتا پائن اوردان سرعت تحرک در گام اسب یا حرکت انتقالی رو به پائن مثلا از چهار نعل به یورتمه میگردد ... :D :D

مسلما تنفس آرم و صحیح باعث آرامش روانی و عضلانی در سوار میشود و در واقع زاییده و مکمل یادگیری بیشتر علم سوارکاری هم میباشد .
به این معنا که هر چقدر بیشتر این هنر را یاد میگیرید در نتیجه بر اسب و سواریتان مسلط تر میشوید ,,پس از لحاظ روانی آرامتر خواهید بود و در نتیجه حتی بدون تمرکز زیاد بر تنفستان , دم و باز دم آرامی خوهید داشت و باز هم نتیجتا عضلات آرامتر و آزادتر

اما باید توجه داشت که تمرکز بیش از اندازه به خصوص در مورد مبتدیها .....

بر روی تنفس ممکن هست که شما را از انجام صحیح اثرات دیگر که احتیاج به توجه و تمرکز بیشتری دارند باز دارد.

همچنین و به قول شما هر گونه محدودیت تنفسچهدر اسب وچه در سوارکار موجب ایجاد اختلال در تمرکز, ترشه اسید لکتیک و خستگی عضلات , گرفتگی , و خدای نکرده خفگی دائم میشود , , آخری رو جدی نگیرید ;D ::) :p :p :p