آموزش قدم به قدم

با تشکر درجایی که اسب اثر ساق رو به راحتی جواب نمیده و یا ساق سوارکار بلند میباشد ونمیتواند اثر ساق رو بدهد ایا مجاز به استفاده از انتهایی ترین قسمت ساق ویا همان جایی که مهمیز بسته میشود داریم؟
 
دکتر ملایری گفت:
با تشکر درجایی که اسب اثر ساق رو به راحتی جواب نمیده و یا ساق سوارکار بلند میباشد ونمیتواند اثر ساق رو بدهد ایا مجاز به استفاده از انتهایی ترین قسمت ساق ویا همان جایی که مهمیز بسته میشود داریم؟
خوش به حال شما که ساق های بلندی داری. :D
استفاده از مهمیز جهت تمرکزدقیقتر اعمال اثرمیباشد(این به معنی استفاده ازمهمیز در سطوح ابتدایی سواری نیست)ومحل بستن مهمیزبسته تناسب اسب با سواراندکی متفاوت است وباید در نشست صحیح بابدن اسب در تماس نبوده وسواراعمال اثرمهمیز را هدفمند(نه اتفاقی!) ودر محلی صحیح به کاربرد.
اعمال اثرساق پس ازتفهیم اثر (معنی ساق برای اسب),باید به مرورنرمترشده واسب را به اثر حساس ترنماید؟! ??? (در صورت وجود سلامت وتعادل نسبی اسب در حرکت از اعمال شلاق در پشت ساق برای تفهیم بهترساق به جای ضربه زدن استفاده کنید.)
تماس ساق حفظ شده ودر صورت تشخیص حرکت اسب در زیرپا در صورت نیاز ودرزمان مناسب جهت دستیابی به مقصود از تحریک بیشترولحظه ای استفاده کنید.
وازاون بهتر اینه که اسب متناسب با خودش رو برای سواری انتخاب کنه . ;)
 
دکتر عزیز
حرکتهای جانبی (نیم دوره,نیمدوره معکوس ,دوره رو,تکیه به ساق و....) در حساس کردن اسب به ساق موثر است.
فقط با رعایت یک اصل آموزشی که در صورت پاسخ صحیح اسب به اثر,ضمن حفظ حرکت,فشارنرمتر شده واسب رابه خاطر عکس العمل صحیح تشویق نمایید.


حرکت رو به جلویی که شما مد نظر داری تحریک نامیده میشود واین واژه هیچ ارتباطی باسرعت ندارد,یک اسب
می تواند حرکتی آهسته با تحریک زیاد داشته باشد مثل حرکت پاساژ وپیافه وهمچنین می تواند بدون افزایش
تحریک سرعت گام برداری را افزایش دهند.
من نمی توانم یک طول مشخصی از گام را برای این معنی مشخص کنم چون این به آمادگی اسب,نوع کار
ومدت زمان تربیت وعملکرد سوار و...بستگی دارد.
بعضی از اسبان بسیارلخت وسنگین در گام یورتمه حرکت می کننددر حالی که تمام تلاششان را به کار
می بندند وبرخی دیگربیشتر از15-10 سانتیمتربالای زمین تعلیق دارند بدون اینکه کمترین تلاشی بکنند
بهترین تعریفی که من می توانم ارائه کنم این است که اسب شما ویا هر اسبی که به درستی رو به جلو
حرکت می کند هوشیار,آگاه وبیشتر از خواست ساق های شمافعالیت دارد این به معنای سرعت نیست
بلکه میل به حرکت وپیشروی در گامها وافزایش طول گام را ممکن می سازد.
بهترین راه برای ایجاد حرکت رو به جلو ,کارکردن بااسبی سالم وآماده است,اضافه کردن طول گامها
به راحتی وشروع کاری که اسب راهوشیار ومشتاق نگه می دارد.
حمل شلاق درساژو استفاده از آن تاثیر پای شما راتقویت می کند همچنان که او یاد می گیرد به نجواهای
نرم اثرات ساق گوش کند.
در صورت عدم دقت به اثرات شما عصبانی نشوید وبه جای شدید تر کردن اثرات ساق که باعث نادیده
گرفتن اثرات می شود صبر کرده ودر صورت عدم پاسخ ضمن تکرار اثر صریح وشفاف ساق ,شلاق
را بلافاصله در پشت ساق چاشنی کرده واورا به جلو برانید.
مراقب عکس العمل اسب پس از استفاده از شلاق باشید که ضربه ای به دهان اسب وارد نگردد(اسب نباید
برای کاری که شما خواسته اید تنبیه گردد!!).
سعی کنید حرکت رو به جلو را درسواری گشت در مسیر برگشت به سمت صبحانه اسب ملاک توجه قرار دهید,
حسی که در قدم منتظر اشاره ای برای یورتمه است حرکتی مشتاق ,انرژیک وبا انعطاف که به حرکت رو به جلو
اطلاق می گردد .
 
من فکر میکنم برای نیم توقف,بهتر است تعریف درستی ازاین اثر داشته باشیم واثرات وتاثیر آنرا بدانیم واین اثرات رابه اسب منتقل وتفهیم کرده ودر نهایت به مقصودخود برسیم.

ترجیحا" هدف خود را درتاپیک ذیل جستجو نموده ودرصورت عدم جوابگویی ,اثرات اجرایی خود وعکس العمل های اسب را درمواجه با اثر بیان نماییدتا دوستان راهنمایی های لازم را در برطرف شدن مشکل ارائه نمایند.

به نظرمن حرکت نیم توقف ارزش یک تاپیک مستقل ,مفصل وکامل رادارد. ;)
http://www.horse.ir/fa/index.php/topic,2882.msg10058.html#msg10058
 

DADAR

Member
دکتر ملایری گفت:
با تشکر ایا علاوه بر گردش روی دستها متد دیگری برای حساستر شدن اسب نسبت به اثر ساق وجود دارد؟

ممنون از پاسخ های ظریف و جامع اولیویرا عزیز من چند نکته در مورد این سوال ساده اما بسیار بسیار مهم به ذهنم رسید که در جواب دکتر ملایری عزیز بهشون اشاره میکنم.


ساق میتواند اثرات متفاوتی بر روی حرکت اسب شما داشته باشد ,

1# میتواند باعث ایجاد حرکت رو به جلو گردد
مثال: به کارگیری ساق در جهت ایجاد کیفیت بهتر در حرکت رو بجلو یا به کار گیری ساق در جهت ایجاد حرکت انتقالی به سمت بالا در همان گام به عنوان مثال: یورتمه کار به یورتمه متوسط یا کشیده
همینطور چهار کار به چهار نعل متوسط یا کشیده

2# میتواند باعث ایجاد حرکات جانبی گردد

مثال: از این اثر برای ایجاد حرکات جانبی مانند( تکیه به ساق, چرخش بر روی دستها , شانه به داخل , شانه به خارج, کپل به داخل, کپل به خارج , چرخش بر روی پاها, Half Pass )و چند حرکت دیگر که جزو حرکات کلاسیک نیستند اما جهت آموزش اسب به کار گرفته میشوند

3# میتواند باعث ایجاد حرکت انتقالی در همان گام یا گام دیگر شود
مثال : تغییر مکان ساق ها همراه با ایجاد اثر چهار نعل و مثلا ایجاد حرکت انتقالی قدم به چهار نعل
 

DADAR

Member
در تمامی این موارد اسبتان میبایست کاملا نسبت به اثر ساق شما آگاه و حساس باشد اما من تصور میکنم منظور شما بیشتر در رابطه با قسمت اول یعنی حساس کردن اسب نسبت به اثر ایجاد کننده حرکت رو به جلو باشه که اولیویرا در پست بالا به اون جواب دادن



در صورتیکه اسبتون در مراحل اولیه آموزش هست و هنوز نسبت به ساق سوار برای حرکت رو بجلو حساس نیست استفاده از تمرین چرخش بر روی دستها چندان کمکی برای حل این مشکل نخواهد کرد بلکه کمی هم اسبتان را در فهمیدن اثر ساق سر در گم خواهد کرد ??? ??? ::)
 
اگر موافق هستید تا بحث رو دوباره در مورد قسمت دوم از سومین فاکتور موجود در هرم آموزش درساژ ادامه بدیم؟

سلام دادار جان
لطفا" ادامه بحث رو با بیان وتوضیح اثر سوم پیگیری نمایید.
من هر زمانکه توبخش درساژ برای ارسال جدیدی ازدوستان میام,بیشترمایوس میشم.
امیدوارم که شما بیشتر بنویسید .
ارادتمند
 

DADAR

Member
اثر سوم یا اثر دستجلو مستقیم( direct rein)

در این اثر حرکت دستجلوها به سمت نشست همان سمت میباشد که میتواند به صورت‌های مختلف اجرا شود

مانند جمع کردن انگشتان و بستن مشت , یا خم نمودن مچ به سمت پائن, فشار دادن و باز کردن مشت دقیقا مانند زمانی که یک اسفنج خیس را در مشت میفشاریم , البته در بعضی مواقع هم میتوان از ایجاد حالات ارتعاش بر روی دست جلو استفاده نمود
 

علی واحدی

Active member
اثر سوم یا اثر دستجلو مستقیم( direct rein)

در این اثر حرکت دستجلوها به سمت نشست همان سمت میباشد که میتواند به صورت‌های مختلف اجرا شود

مانند جمع کردن انگشتان و بستن مشت , یا خم نمودن مچ به سمت پائن, فشار دادن و باز کردن مشت دقیقا مانند زمانی که یک اسفنج خیس را در مشت میفشاریم , البته در بعضی مواقع هم میتوان از ایجاد حالات ارتعاش بر روی دست جلو استفاده نمود

با سلام به دادار عزیز:
دادار جان فکر میکنم که اثر سوم اثر دستجلوی مخالف باشد که در آن دست موافق از جلوی جدوگاه بسمت نشست مخالف کشیده میشود. و گردش روی کتف مخالف انجام میگردد.
 
درود
اثرسوم مستقل ازاسم, کاربردواستفاده خودرادارد.ومورداستفاده درحرکات جانبی است.

جناب واحدی
درتعریف از نشست یا دستجلوی موافق ومخالف..

ساق داخل (موافق) به ساق فعال که قوس حرکت اسب را حفظ میکند گویند.
پس ملاک موافق ومخالف قوس بدن اسب است فارغ ازسمت حرکت.

حال دراثر سوم ما چه مشخصه ای راازاسب می خواهیم(قوس بدن ,.....)وتفاوت این خواسته ها در اثر پنجم چیست؟
 

علی واحدی

Active member
درود
اثرسوم مستقل ازاسم, کاربردواستفاده خودرادارد.ومورداستفاده درحرکات جانبی است.

جناب واحدی
درتعریف از نشست یا دستجلوی موافق ومخالف..

ساق داخل (موافق) به ساق فعال که قوس حرکت اسب را حفظ میکند گویند.
پس ملاک موافق ومخالف قوس بدن اسب است فارغ ازسمت حرکت.

حال دراثر سوم ما چه مشخصه ای راازاسب می خواهیم(قوس بدن ,.....)وتفاوت این خواسته ها در اثر پنجم چیست؟
برادر خوبم در اثر سوم اگر ملاک را بقول شما که درست هم همان است قوس بدن اسب را بدانیم ما مشخصا از اسب میخواهیم که با حفظ قوس بدن به سمت موافق در قوس نخوابیده و قوس را روی کتف خارج حفظ بنماید. در حالیکه در اثر پنجم قوس بدن اسب بسمت مخالف بوده(قوس بدن اسب مخالف جهت چرخش میباشد) و روی کتف داخل حرکت مینماید. امیدوارم توانسته باشم منظور خود را رسانده باشم.
 

علی واحدی

Active member
درود
اثرسوم مستقل ازاسم, کاربردواستفاده خودرادارد.ومورداستفاده درحرکات جانبی است.

جناب واحدی
درتعریف از نشست یا دستجلوی موافق ومخالف..

ساق داخل (موافق) به ساق فعال که قوس حرکت اسب را حفظ میکند گویند.
پس ملاک موافق ومخالف قوس بدن اسب است فارغ ازسمت حرکت.

حال دراثر سوم ما چه مشخصه ای راازاسب می خواهیم(قوس بدن ,.....)وتفاوت این خواسته ها در اثر پنجم چیست؟

برادر خوبم در اثر سوم اگر ملاک را بقول شما که درست هم همان است قوس بدن اسب را بدانیم ما مشخصا از اسب میخواهیم که با حفظ قوس بدن به سمت موافق در قوس نخوابیده و قوس را روی کتف خارج حفظ بنماید. در حالیکه در اثر پنجم قوس بدن اسب بسمت مخالف بوده(قوس بدن اسب مخالف جهت چرخش میباشد) و روی کتف داخل حرکت مینماید. امیدوارم توانسته باشم منظور خود را رسانده باشم.
 
با سلام به دادار عزیز:
دادار جان فکر میکنم که اثر سوم اثر دستجلوی مخالف باشد که در آن دست موافق از جلوی جدوگاه بسمت نشست مخالف کشیده میشود. و گردش روی کتف مخالف انجام میگردد.

برادر خوبم در اثر سوم اگر ملاک را بقول شما که درست هم همان است قوس بدن اسب را بدانیم ما مشخصا از اسب میخواهیم که با حفظ قوس بدن به سمت موافق (سمت حرکت؟) در قوس نخوابیده و قوس را روی کتف خارج حفظ بنماید. در حالیکه در اثر پنجم قوس بدن اسب بسمت مخالف بوده(قوس بدن اسب مخالف جهت چرخش میباشد) و روی کتف داخل حرکت مینماید. امیدوارم توانسته باشم منظور خود را رسانده باشم.

دراثر سوم سر وگردن اسب خارج از قوس حرکت قرارمیگیرد.

حال تعریف خود را از اثرسوم باتعریف جدید مقایسه نمایید.
وقتی در بالا( ارسال اول) صحبت از دست موافق .. می نمایید یعنی قوس بدن اسب مخالف سمت حرکت است.
 

علی واحدی

Active member
دراثر سوم سر وگردن اسب خارج از قوس حرکت قرارمیگیرد.

حال تعریف خود را از اثرسوم باتعریف جدید مقایسه نمایید.
وقتی در بالا( ارسال اول) صحبت از دست موافق .. می نمایید یعنی قوس بدن اسب مخالف سمت حرکت است.

اولیویرای عزیز من فکر میکنم که من و شما در سمت و دست مخالف و موافق دچار سوئ تفاهم شده باشیم.
در اثر سوم سر و گردن در جهت قوس حرکت میباشند ولی مثلا در اثر پنجم سر و گردن در خلاف جهت قوس و حرکت هستند. باز هم امیدوارم منظورم را رسانده باشم.
 
Get input frame back!


استفاده از فلش یا همون nose band خودمون , , در صورتی که به طریق صحیح استفاده شود سود آور و در صورت استفاده نابجا زیان آور بوده و باعث ایجاد فشار متقابل از طرف دهن و فک اسب بر روی دست جلوها و دست سوار میشود .
اصولا زمانی که اسب در مقابل اثرات دست سوارکار دهن خود را باز میکند نشان دهنده مقاومت و انقباض میباشد ,با استفاده از فلش دهن اسب بسته میماند و مقداری از این مقاومت میکاهد, لزوما هر اسبی احتیاج به فلش نداشته , در ضمن در زمان استفاده از کلگی دستجلوی 2تاعی یا double bridle که در مسابقات DRESSAGE از second level به بالا استفاده میگردد فلش دیگر کاربردی ندارد

در صورتی که فلش در ناحیه اشتباه از بینی اسب بسته شود یا بیش از اندازه سفت گردد باعث ایجاد فشار مضاعف در روی اوستخنهای منخرین شده و تداخل در میزان هوای ورودی به شش ها را به همراه خواهد داشت که همین امر موجب اثر منفی فلش خواهد شد


از طرف دیگر اگر فلش خیلی آزاد بسته شود بی اثر خواهد بود و هیچگونه تاثیر مثبتیی را به همراه ندارد

در قسمت بعد حتما تمرینات آزاد سازی عضلات رو با هم بحث میکنیم



In March 2009, in concert and with the support with a number of other horsemen, we put online a petition for the two finger rule. Knowing that a properly adjusted noseband could help make it that much more difficult to maintain and hold a horse in an overflexed position. It gives the horse his voice back!

Two Finger Rule - Saving the Horses

Now 3000 signatures strong the USEF has in 2010 answered that call at a national level!!!

Rule 121.6. .... At any level of competition, a cavesson noseband may never be so tightly fixed that it causes severe irritation to the skin, and must be adjusted to allow at least two fingers under the noseband on the side of the face under the cheekbone.

I am so thrilled to see the USEF take this stand. Three cheers for a national organization standing up for the horses!



 

DADAR

Member
با سلام به دادار عزیز:
دادار جان فکر میکنم که اثر سوم اثر دستجلوی مخالف باشد که در آن دست موافق از جلوی جدوگاه بسمت نشست مخالف کشیده میشود. و گردش روی کتف مخالف انجام میگردد.




در کتابها و منابع مختلف ترتیب قرارگیری اثرات متفاوت میباشد , به همین دلیل بهتر این است که اثرات دستجلو را از روی نام آنها و تاثیر آن اثر بر موقعیت بدن و حرکت اسب شناخت
, مطلب بالا تعاریف بسیار خلاصه ای از اثر direct rein یا دستجلو مستقیم است.