سزار (غرور * گوانجی)

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
سزار در اسبوار اسپهان
 

پیوست ها

  • arabianhorse10.gif
    arabianhorse10.gif
    113.4 کیلوبایت · بازدیدها: 204
  • arabianhorse11.gif
    arabianhorse11.gif
    121.9 کیلوبایت · بازدیدها: 229
  • arabianhorse12.gif
    arabianhorse12.gif
    131.7 کیلوبایت · بازدیدها: 206

sohrab

Active member
پاسخ : سزار

سزار در چهاردهمین جشنواره اسب اصیل عرب خوزستان

16515d1255805000-sezar.jpg
 

پیوست ها

  • sezar.JPG
    sezar.JPG
    105.1 کیلوبایت · بازدیدها: 391

مرضیه

Member
پاسخ : سزار

جالبه که کره ی سزار در گروه خودش اول شد ولی خود سزار فکر کنم سوم شد...!!!
 

sohrab

Active member
پاسخ : سزار

آره. اسمش زمزمه آذربایجان بود فکر کنم.
سزار در مقایسه با اسبواره اسپهان چاق شده بزنم به تخته!
 
پاسخ : سزار

زمزمه که 3 سالشه و نبايد تو گروه سزار باشه که! چجوري اول شده؟
کلا سراز 86 با 85 قابل مقايسه نيست. سال پيش آمادگي خيلي بهتري داشت و هم در يزد و هم در اصفهان اول شد. اما امسال خيلي چاق شده و در همدان به دليل سنگلاخي بودن مسير رسيدن اسب ها تا محل برگزاري و کمي لنگش مقامي نگرفت و در اصفهان و اهواز هم که سوم شده.
زمزمه هم اسب زيبايي است و در اصفهان هم سال گذشته و هم امسال اول شد و در همدان هم فکر کنم مقام گرفت. اتفاقا" کره هاي امسالي سزار يعني قاهره (نريان) و غزاله (ماديان) هم زيبا هستند و در اصفهان به ترتيب اول و دوم شدند.
سزار واقعا" ابهت خاصي داره و بسيار دوست داشتني است هر چند که اگر جثه سال قبل آن باشه خيلي زيباتر است. البته من پاسارگاد را هم خيلي خوشم آمد و واقعا" زيباست.
مالکان هر دو نيز بسيار محترم و دوست داشتني هستند و همين که جشنواره هاي مختلف را با اين همه هزينه شرکت مي کنند نشان دهنده عشق آنها به عرب ايراني است و اميدوارم که موفق باشند.
 

sohrab

Active member
پاسخ : سزار

زمزمه باید 4 ساله باشه و با سزار در یک گروه نبودند.
من هم سزار شیر ایران رو خیلی دوست دارم. ولی سال گذشته خیلی با ابهت به نظر می رسید.
 
پاسخ : سزار

آره خوب الان خوب چون بين دي و فرودين هستيم سن اسب هاي عرب که معمولا به ميلادي ذکر ميشه با شمسي یه کم قاطي ميشه!!
به شمسي 3 سالشه و به ميلادي 4 سال. چند روز ديگه به شمسي هم 4 ميشه!!! ;D
البته خوب کار به ماهش نداريم چون سال تولد معياره.
من فکر کردم منظور مرضيه خانم اين بود که زمزمه در گروه خود سزار اول شده و براي همين تعجب کردم. ok!
آره منم همين نظر را دارم و سال گذشته ابهت بيشتري داشت و بهتر خودش را نشان مي داد. امسال به خاطر چاقي بيش از حد مثل پارسال نيست. سال قبل تو اصفهان وقتي که اومد به ميدون با اينکه شب بود ولي همه تماشاگران و اسب دوستان لذتي بردن که تا مدت ها تعريفش بود. ماشالاش باشه و خدا براي صاحبش و اسبداران ايران حفظش کنه.
امسال هم بنرهاي 5*3 تبليغاتي اسبواره در سطح شهر اصفهان را که عکس سر و گردن آن در حال نعره نمايش مي داد، جلوه خاصي پيدا کرده بود و خيلي جذاب بود.
 

sohrab

Active member
پاسخ : سزار

به دست های سزار دقت کردی؟ به نظر من تنها نقصی که داره دستاشه.
 
پاسخ : سزار

تاندون هاش که خوب خيلي وقته خراب شده ولي کجي دست و پاش هم تقريبا اکثر عرب ايراني هاي معروف اين مشکل را دارند. سزار، پاسارگاد، يوزپلنگ و ... همشون يه همچين مشکلاتي دارند و اين اهميت تلاقي با خطوط جديد خوني را نشان مي ده که فکر کنم در خوزستان اسب هاي خالص که خط خونيشون از حداد، انسياتور و سمرقند دور باشه و در حد بالا هم باشند شايد بشه پيدا کرد و در اصلاح کره هاي اين سيلمي هاي معروف که اين خصوصيات بد را به کره هاشون هم منتقل مي کنند، استفاده کرد.
 

sohrab

Active member
پاسخ : سزار

درسته. البته زانوی محدب خطا محسوب نمی شه ولی همونطور که میبینید علاوه بر آن مخصوصا قلم دست راست مقداری انحراف داره

16536d1255805002-dast.jpg
 

پیوست ها

  • dast.JPG
    dast.JPG
    49.3 کیلوبایت · بازدیدها: 300
N

naghmeh cavallaro

Guest
پاسخ : سزار

واقعاً خوش تيپه چه گردنه قشنگي خدا حفظش کنه من عكس غرور را هم ديدم سيلميه مورد علاقه خانم قره گزلو. اونم خيلي خوش تيپ بوده و هم خيلي باهوش اگه خواستيد بدونيد چرا باهوش بفرماييد من براتون داستانش را ميگم ;)
 
پاسخ : سزار

سهراب جان اين مشکل فکر کنم تا حدودي از همون مشکل تاندونش باشه يا کلا مشکليه که شنيدم در کورس براش پيش اومده.

نغمه خانم اين سزار هم کره غرور و گوانجي است و برادر تني پازن است. هر دو از توليدات سيد عابدين نورالديني هستند که توليد کننده بهترين و بيشترين اسب هاي خوب عرب است.
در ضمن منتظر داستان هم هستيم! :)
 

Dr_Ghaffari

Active member
پاسخ : سزار

اين عيب در دست سزار نمي تواند در كورس بوجود آمده باشد ! اما به حتم در كورس تعادل خوبي نداشته است ! نام اين عيب در اندام حركتي قدامي اسب در واقع "بز دست" مي باشد كه يكي از بزرگترين عيوب اندام حركتي است . قبلا در نعلبندي لنگش به آن اشاره كرده ام و گفته ام اگر يك اسب ثابت قدم و استوار مي خواهيد چنين اسبي را در اصطبل جا بگذاريد ! براي من جاي تاسف دارد كه چنين نريانهايي اسطوره هاي اسبهاي ما هستند ! اما عده اي گمان مي كنند اين عارضه ژنتيكي نيست و آن را جزء عيوب محسوب نمي كنند و كشش چنين نريانهايي بلا مانع است و آن را به مشكلات تاندوني مربوط مي دانند .
البته عارضه اي به نام تاندونهاي فشرده
contracted tendon
وجود دارد كه با اين حالت كه من در عكس مي بينم متفاوت است و الزاما مربوط به بدو تولد مي شود كه به دليل موقعيت غلط كره در رحم مادر ايجاد مي شود !و پس از مدتي خود به خود يا با كمي حمايت بانداژ اصلاح مي شود .
 

Dr_Ghaffari

Active member
پاسخ : سزار

بله ژنتيكي است و با در صد بالايي به فرزندانش به ارث مي رسد . ممكن است در كره هايش كه مادران سالمي داشته اند مشاهده نشود ولي به صورت نهفته در نوه هايش ممكن است ظهور يابد . چنين اسبهايي اگر به دليل درجه خلوص خوني بالا كشش دارند بايد كشش با فرزندان خودش منع شود و در ميان فرزندانش نيز كشش كنترل شده باشد . يكي از بيشترين ناهنجاريهاي ژنتيكي و مادرزادي عيوب و نقصهاي اندام هاي حركتي است كه تعداد اين عيوب به بيش از 42 عيب در اندام حركتي مي رسد كه شايد كمتر از 10 مورد آن براي اسبداران شناخته شده است . متاسفانه اين عيوب در اسبهاي اصيل ايران بويژه در سالهاي اخير بسيار شايع شده است ...
 
پاسخ : سزار

Dr_Ghaffari گفت:
براي من جاي تاسف دارد كه چنين نريانهايي اسطوره هاي اسبهاي ما هستند ! اما عده اي گمان مي كنند اين عارضه ژنتيكي نيست و آن را جزء عيوب محسوب نمي كنند و كشش چنين نريانهايي بلا مانع است و آن را به مشكلات تاندوني مربوط مي دانند .

دکتر جان ممنون از توضيحاتتون.
البته به نظر من دست هاي سزار به اين حالتي که در عکس ارسالي توسط سهراب خان ديده مي شه نيست يا حداقل اينجور نبوده. کمي مشکل انجراف وجود داره ولي نه به اين شدت و يا به علتي که دکتر عرض کردند.
از يکي از دوستان مطلعم سوال کردم و او معتقد به اندکي مشکل دست در خانواده سمرقند بود و يک عکس از سمرقند هم فرستادم هر چند که در عکس دست چپ سمرقند ديده مي شود ولي مشکل سزار در دست راست نشان داده شده است.
يک عکس هم از زمزمه آذربايجان کره سزار با عاصفه آبادان ( نه عاصفه 01) مي فرستم که مربوط به ورکانه همدان است و مشکل دست به اين حالت نيست.
يک سري عکس هم از دست هاي سزار مربوط به 3-2 سال پيش و نيز سال گذشته ارسال مي کنم تا عدم وجود اين حالت در آنها مشخص شود. اگر در زمان حال اين مشکل وجود داشته باشد نشان مي دهد که علتي ثانويه و جديد باعث ايجاد آن شده و بعيد مي دانم مشکل ژنتيکي در عرض يکسال در اسبي بالغ اينگونه عمل کند. هر چند در عکس ديگر سهراب اين مشکل ديده نمي شود.
 

پیوست ها

  • zemzeme.jpg
    zemzeme.jpg
    70 کیلوبایت · بازدیدها: 196
  • Samarghand1.jpg
    Samarghand1.jpg
    20.8 کیلوبایت · بازدیدها: 76
  • Sezar1.jpg
    Sezar1.jpg
    21.7 کیلوبایت · بازدیدها: 79
  • Sezar2.jpg
    Sezar2.jpg
    4.7 کیلوبایت · بازدیدها: 220
  • Sezar3.jpg
    Sezar3.jpg
    24.7 کیلوبایت · بازدیدها: 79
  • Sezar4.jpg
    Sezar4.jpg
    23 کیلوبایت · بازدیدها: 69
پاسخ : سزار

اين هم دو عکس ديگه. ببينيد عکس 6 با فاصله کمي بعد از عکس 5 گرفته شده است. در عکس 5 اسب وزن را از روي دست راست برداشته و يا در حال تکان خوردن و يا ايست است و تقريبا" شبيه عکس ارسالي توسط سهراب. اما در عکس 6 که کاملا" ايستاده و وزن تقسيم شده آن مشکل ديگر ديده نمي شود و ملاک اين حالت است. در عکس سهراب جان هم ممکن است وزن اسب تقسيم نبوده يا در حال بلند کردن دست از روي زمين يا ... باشد.
در مجموع فکر نمي کنم اين مشکل به آن شدتي که در بحث آمده در دست هاي سزار قهرمان وجود داشته باشد و هر چند مشکلات کمي که منتقل هم مي شوند در دست او هست اما با توجه به کمبود شديد اين نژاد مسلما" او يکي از بهترين هاست. در عکس اولي هم که سهراب در پاسخ 1# قرار داده عدم دست بزي ديده مي شه.
دکتر جان اميدوارم تاسف شما رفع شده باشد و کره هاي بيشتري از سزار در آينده شاهد باشيم.

16548d1255805002-sezar5.jpg


16549d1255805002-sezar6.jpg
 

پیوست ها

  • Sezar5.jpg
    Sezar5.jpg
    27.1 کیلوبایت · بازدیدها: 77
  • Sezar6.jpg
    Sezar6.jpg
    22.4 کیلوبایت · بازدیدها: 71

امید زمانی

Active member
پاسخ : سزار

aghaye dr doros mige in ie naghse bzorge ke aksare seilamiaie khalese ma daran ! albate in tabe khalesam chand sali bishtar nis ke oftade beine asb dara ke oonam be khatere bazar garmie gheimate asb ie dafe ziad shod che khales che gheire khales !masalan 7 8 sale pish too haraje fedrasion behtarin madioonaie arab 400 500 hezar toman boodan ke hichkas nigah ham nemikard tabe terobred bood alan mitooni zibatarin madioone arabo ba tabare 30 nasl ke hich asbi too iran nadare bekhari 20000$ too iran madioone arabe ashghalo migan 10 15 ta! be nazaram baz tooie seilamiaie arabe irani asad az hame binaghstare ! chon ghodrato jesarate khoobe iranio dare !
 
پاسخ : سزار

اميد خان اگه ممکنه يکي از ماديان هايي را که در يکي از شوهاي بين المللي قهرمان يا نايب قهرمان ميشه با اين قيمتي که فرموديد پيدا کنيد که اينجا مشتريش فراوانه!
تب خالص به اين خاطر ايجاد شد که زنگ خطر انقراض آنها به شدت به صدا درآمد. هر چند اين تب دير ايجاد شد و تا حدود زيادي کار از کار گذشت اما به هر حال جلوي ضرر را از کجا بگيريم منفعت است.
از سال 79 که هنوز بحثي در اين زمينه آغاز نشده بود من با کساني که در ايجاد اين حرکت ارزشمند نقش مهمي را ايفا کردند هميشه بر سر لزوم جلوگيري از توسعه کره هاي سيلمي هاي وارداتي و تلاقي هاي بي جا با اسب هاي قديمي ايران بحث داشتم و بعد از چندين سال (حدود سال 82) که اين بحث مطرح شد بسيار خوشحال شدم و از آن حمايت کردم.
همين مساله را در مورد ترکمن ايران (يموت، جرگلاني، گوکلان و ...) هم مطرح کرده ام که هنوز توجه چنداني به آن نمي شود و فقط تعداد اندکي از علاقه مندان ارزش آنها را دريافته اند ولي مطمئن هستم در آينده نزديک اهميت آنها بيش از پيش مشخص مي شود و در آن زمان تعداد بسيار کمتري از امروز باقي مانده اند.
در ضمن بخش زيادي از افزايش قيمت اسب عرب به آزمايش هاي DNA و رد شدن برخي اسب ها ايجاد شد و الان هم که اکثر آنها تاييد شدند ولي قيمت ها همچنان بالا ماند. در حقيقت اسب هاي عرب امروز بيشتر به خاطر شناسنامه و حضور در تبارنامه ارزش دارند نه به خاطر خودشان. اسب هاي بسيار بهتري هم نسبت به برخي اسب هاي عرب امروز ايران هستند که هيچ داغي ندارند و ثبت نيستند ولي چون روزي پدر و مادر آنها در مسير حرکت خانم قره گوزلو نبوده اند و از قلم افتاده اند امروزه ارزشي ندارند که اگر ثبت شده بودند خيلي اوضاع تفاوت مي کرد. خلاصه کلام اينکه شرايط قراردادي بيشتر از ارزش ژنتيکي واقعي مورد توجه قرار دارد و بايستي اسب هاي جديد هم از طريق مطابقت فاکتورهاي ژني که مشابهت نژادي دارند بتوانند در اين دسته قرار گيرند.
اسب هاي تاروبرد از ابتدا در کتاب ثبت شده اند و خوب منطقي است که اسب جديدي نمي تواند وارد شود ولي نژاد عرب که از ساليان دور بوده و مثلا" اسب هاي ايران حدود 35 است که در کتاب ثبت شده اند منطقي نيست که اسب هاي خارج از کتاب که چه از لحاظ خلوص ژنتيکي و چه از لحاظ فنوتيپ بهتر هستند مورد بي توجهي قرار گيرند و نتوانند در کتاب وارد شوند.
اسب هاي عرب ايراني ميراثي هستند که بايد به آنها بيش از اين توجه کرد.
 

sohrab

Active member
پاسخ : سزار

اسب ایرانی عزیز ممنون از عکس ها و توضیحاتت. وقتی از نزدیک این سیلمی را دیدم به قدری جذب عظمتش شدم که اگر هم واقعا نقصی بوده متوجه نشدم. بعد که عکس ها را نگاه کردم به چشم آمد.3 تا عکس از سزار گرفتم که این مشکل توی 2 تا از عکس ها دیده می شه. اگر عکس جدید دیگری داشته باشیم، مشخص می شه. ممکنه همونطور که گفتی عکس توی حالت نامناسبی گرفته شده باشه.
 
بالا