تیره ها و زیر تیره های اسب عرب

ایمان

Active member
اگه میشه فقط تیره های مال ایران را بذار
مثلا ایران کهیلان ( کهیلان عجوز * کهیلان عجیل )
کهیلان سید نور و کهیلان خلف زائر داریم که از نام مالک گرفته شده
 

bakhshi

Member
سهراب جان خرسان یعنی چه؟

این تیره به قدرت زیاد معروف میباشد مهم ترین خرسان ها در خوزستان میر نام دارد قهرمانان کورس عمدتا خرسانهای میر هستند مثل انسیاتور خانم که کرههاش در کورس عالی درخشیدن در قدیم از خرسانها برای جنگ بیشتر استفاده میشد دارای قد بلند بدن و شون عالی سینه باز و فک باز چشمهای درشت و حالت دار می باشند..............................
 

bakhshi

Member
بله. این تلفظ ها رو هم شنیدم. "ذ" توی زبان عربی نزدیک به "د" تلفظ میشه(نوک زبون به سقف دهن میخوره) و توی کتاب انساب wadnan هم ثبت شده.

کلا بر این باور بوده اند که "وزنه خرسان" نسبت به بقیه تیره ها برتری دارد. ( هم بختیاری ها و هم اعراب)

ام الخیر کهیلان ، سیدالخیر خرسان بله سهراب جان :ph34r-smiley:
 

nikzadomid

New member
در مورد تيره همداني ماديونهاي دماوند(باشگاه دماوند اهواز) الوند (كه الان تو يزده چ كسي اطلاعات يا عكسي داره؟
 

reza eslahi

Member
امیر حسین جان ،لطفا این تاپیک رو کامل کن.ممنون میشم.
فکر میکنم همه دوست دارن تکمیل شه و از اطلاعات خوبت استفاده کنن.
 

فربود

Active member
اسب عرب بدوی (صحرا)
اسب هایی که نزد اعراب چادرنشین یافت شدند خصوصیات فیزیکی یکسانی را از صرف نظر از تیره شان دارا بودند. اسبهای بادیه در سن بلوغ اغلب شکل ظاهری کاملا مشخصی پیدا می کنند که حاکی از توانایی جسمی و استقامت بالای بدنی آنهاست. از دید ظاهری اسب های بادیه دارای مشخصات خاصی هستند.

تیره های اسب عرب بادیه (بدوی)
واژه های تیره یا خانواده ، واژگان معمول برای دسته بندی اسبهای خاص باتوجه به پرورش دهنده بدوی آنهاست. در بادیه و صحرا وقتی اسبی به قهرمانی و سرعت فوق العاده، پرخونی و استقامت معروف می شد تیره ای از آن نشات گرفته و به نامش نامگذاری می شد. قبایل خاص نیز بر تأثیراین اسبها، خط خونی، و تولید ازاین اسبها جهت ایجاد خصوصیات خاص و منحصر به شجره و خانواده این اسبها که نام یک تیره بر آن ها نهاده می شد متمرکز می شدند. همانند کحیلان، عبیان، حمدانی و ...
نام تیره اسب از نام تیره و خط خونی مادیان برگرفته می شد به این دلیل که جنگجویان بدوی تنها مادیان ها را برای جنگ همراه خود می بردند. سیلمی های مهم نیز به خاطر تیره ی مادری شان معروف می شدند. هرچند نام تیره ها از خط خونی مادیان گرفته می شود بااین حال تاکید بر کل شجره اسب و پرورش دهنده ی آن نیزنباید نادیده انگاشته شود.










تیره کحیلان
به طور کلی تیره ی کحیلان عضلات قوی و ظاهر متوازن و متقارنی دارد. اسبهای این تیره کمر، سینه، کپل، ساعد و ران وسیع و پهنی دارند. پیشانی معمولا مسطح است سر پهن، کوتاه و با چشمانی نسبتا کوچک و براق است.
تیره ی کحیلان معمولا طبعی آرام تر از سایر تیره ها دارد. این تیره حرکتی مستقیم و متوازن دارد. تیره کحیلان تیره های فرعی همانند کحیلان عجوز که از نام یک مادیان سعودی گرفته شده است و کحیلان حیفی و کحیلان کروش دارد

















تیره ی حمدانی
این تیره به طور تاریخی به تیره ی کحیلان ارتباط دارد. همانند کحیلان، اسبهای تیره ی حمددانی دارای عضلات قوی و بارز هستند. اما طول بدن بیشتر بوده و پشت و کپل قوی تری دارند. اسبهای این تیره کمی بلندقد تر بوده و استخوان قوی با اتصال های مناسب دارند. سر اسب تیره ی حمدانی زوایای کمتری داشته و درازتر است. اسب های این تیره پشتی تخم مرغی شکل دارند که نشانه ی سرعت و قدرت است. تیره حمدانی به استقامت بسیار بالا و خلق ارام شهرت دارند. این تیره، تیره ی مورد علاقه ی خاندان آل سعود است. رنگها بیشتر کرنگ و نیله هستند

















تیره عبیان
تیره عبیان نسبت به سایر تیره ها بیشتر مورد پالایش قرار گرفته است و نسبتا از تیره های کحیلان و حمدانی جسمی کوچکتر دارد. این تیره به حرکت و گام های بلند و مغرورانه معروف است. این تیره پیشانی برآمده ای دارد و پشت بلندتر و محکم تری دارد. ظاهر این تیره کشیده و مارپیچ مانند است. شانه های برجسته و وسیع و دست و پای کشیده و روحیه ی قوی و غرور از خصوصیات این تیره است. رنگهای این تیره بیشتر کهر، کرنگ و نیله با علائم سفید در پیشانی و دست و پا.














صقلاوی
صقلاوی در مقایسه با دیگر تیره ها از خلوص بیشتری برخوردار است . این تیره دارای ساختاری شبیه به عبیان است و با ظاهری ظریف ، استخوانهای خوب ، سر ظریف و گردنی کشیده شناخته می شود . این اسبان به سرعت و چالاکی مشهورند ولی نسبت به سایر تیره ها از استقامت کمتری برخوردارند . رنگ غالب در این تیره کهر و شاخه مشهور آن صقلاوی جدران می باشد.



تیره دهمان
تیره دهمان همانند کحیلان و صگلاوی دارای توازن بدنی است اما از تیره ی کحیلان قوی تر است. این تیره ترکیبی نسبی از کحیلان و صگلاوی-عبیان است.
















 

فربود

Active member
البته این مطالب رو از دیگر تاپیک های انجمن به نظرم جمع آوری کردم و تو کامپیوترم بود که گذاشتم اینجا .
 

bakhshi

Member
کحیلان
عجوز
ابوعرقوب
ابو جنوب
هلوش
کروش
واطی
دعجان
شنینه
صویتیه
جریشه
خدلی
جولی
مصنه
ممرح
تجران
العشیر
ام سوار
حیفیه
ثامری
ارنبه
الخرس
دوجه
طریشه
روضان
حمزه
زبینی رویحه
عنز الدرویش
شریف
نخیشه
هطلی
خلاوی
نوفل
مخلد
وبیری
شعیله
جازی
ام عرف
شیخه
غزاله
جناح الطیر
العمایر
مندیل
حماد
العبود
جوهره
مهیله
حرفان
زایدی
شنینان
نواقی
راس الفداوی
صویتیه!؟ سویلی ، سویلیه . مهیله!؟ ملیحه ، ملیحیه . هطلی!؟ هتلی ، هتله . نسبان ، نسبه . وزنان ، وزنه هستند:smilingsmiley:
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
صویتیه!؟ سویلی ، سویلیه . مهیله!؟ ملیحه ، ملیحیه . هطلی!؟ هتلی ، هتله . نسبان ، نسبه . وزنان ، وزنه هستند:smilingsmiley:
کاملا درسته چیزی که نوشتم
اطلاعاتتون رو بیشتر کنید
این تیره برای کل دنیای اسب عربه
نه ایران
 
بچه ها كسي نميخواد اين بحث رو ادامه بده؟
فكر ميكنم سويله يا سويلي كه سبيلي هم بهش ميگن از زير تيره معنگي باشه كه البته انگار اونم زير تيره س خودش!
 
در اسب عرب ايران(persian arab) آنچه كه مورد نظر قديمي هاست و باشون صحبت كردم مثلا شيخ علي بن طريف 9تيره اصلي تقسيم ميشه كه هر كدومشون زير تيره هاي خودش رو داره 9 تيره اصلي عبارتند از:
معنگي
خرسان
حمداني
كهيلان
سگلاوي
عبيان
جلفان
شويمان
هذبان

در ضمن اون خمسه هم ربطي به عرب ايران نداره ودر ايران 9 تيره اصلي داريم
سبيلي هم زير تيره معنگي هست كه در حدود 250 سال پيش شيخ سبيل ماديان معنگي رو اخريداري ميكنه كه بعد از خودش در خانواده اش نسلش ادامه پيدا ميكنه تا اينكه در زمان تنظيم شجره ها به احترام جدشون اونهارو معنگي سبيلي نامگذاري ميكنن كه بيشتر به همون سبيلي معروفه
 
بالا