ضرب المثلهايي كه درباره اسبها وجود داره

Dr_Ghaffari

Active member
سلام سهراب خان!ديدي چه كردي؟ضرب المثلهارا گفتي و گفتي حالا كفگير به ته ديگ خورد!كار شاق شده به قول انگليسيها !take a horse to water حالا انگار علي مانده است و حوضش من مانده ام و غم ! آخر رستم بود و يك دست اسلحه! چه كردي جوان؟ اما ضرب المثل امروز : "سر در طويله همايوني دارد!" تعجب نكنيد زماني كه بست نشيني در اين مملكت رواج و رونق داشت بزه كاران پس از ارتكاب گناه از بيم جان بست مي نشستند محل بست نشيني ها بسته به نوع بزه متفاوت بود از امام زاده و مسجد گرفته تا طويله امرا بست مي نشستند ! يك زنجير در اين مكانها بود كه اگر آن طرف زنجير بودند امان داشتند هرچند سابقه بست نشيني بسيار طولاني است به دو بست نشيني اشاره مي كنم. حضرت محمد وقتي مكه را فتح نمودند دستور دادند شش نفر را به قتل برسانند حتي اگر به پرده هاي كعبه آويخته باشند .پس آن زمان هم بست نشيني بوده است و حضرت محمد نيز با آن مبارزه نموده است.ديگري بست رفتن امام حسين(ع) است پيش از واقعه كربلا كه احرام مي بندد و مراسم حج را به جاي مي آورد و در اين احرام امام حسين (ع) تنها فردي است كه تا كنون در مراسم حج شمشير بسته اند . اما اولين مخالفتها با بست نشيني توسط دستگاه حكومتي توسط اميركبير بود كه با مخالفت بسياري روبرو شد و در اتمام آن موفق نبود تا اينكه رضا شاه با پاره كردن زنجيرها و فلك كردن بست نشينان در همان محل مربوطه بساط بست نشيني را برچيد ! اميد وارم دوستان به من اشكال نگيرند كه مطالبي كه ارايه مي شود با عنوان سايت همخواني ندارد زياده جسارت است..!
 

Dr_Ghaffari

Active member
"پاردمش را دراز بسته است!" پاردم در واقع طنابي است كه اسب و استر را مي بستند تا در يك منطقه چرا كند. به قول حافظ: صوفي شهر بين كه چون لقمه ي شبهه مي خورد پاردمش دراز باد اين حيوان خوش علف! البته منظور حافظ اسب بينوا نيست!
 

sohrab

Active member
نه دوست ادیبم، تمام ضرب المثل های موجود به هفت زبان دنیا هم که ردیف شود ، دیگ شما هنوز پر از غذای تازه است.
 

Dr_Ghaffari

Active member
نه جانم مهربانم نازنینم!ضرب المثلهای من هم ته می کشد امروز نه فردا می کشد به قول شاعر "نفت چراغ زندگی ما تمام شد اینک فتیله سوزد و این نور کم از اوست."اما ضرب المثل امروز را انگلیسی انتخاب کرده ام که در نعلبندی کاربرد دارد . A nail drives another چیزی شبیه سیستم این سایت است که ارسالهای جدید قدیمی ها را از رده خارج می کنند به بخش خاطرات هم سری بزنید.چون ارسال ما از رده خارج شده است.
 

Dr_Ghaffari

Active member
اي بابا يك نفر نيامد يك ضرب المثل اينجا بگذارد كه وقتي ميرسم و مي خوانم خستگي راه از تنم بيرون رود! زهي مرحبا سهراب خان همين بود الان در كشاكش كورس بايد روزي يك ضرب المثل از دهان مردم در بياوري و ارسال كني حالا از امروز" اسبت را زين كن" كه روزي يك ضرب المثل ببري و بياوري! ضمنا اصطلاح اسب زين كردن يعني آماده انجام كاري شدن...
 

sohrab

Active member
دکتر جان چند تا خوبش رو به خاطر سپرده بودم ولی امروز چنان ضربه ای به سر مبارکم وارد شد که حافظه کوتاه مدت و بلند مدت به کلی فرمت شد!
باید زیر موضوع "تا حالا از اسب افتادی؟" یه موضوع جدید ارسال کنم با عنوان " تا حالا از اسب مشت خوردی؟"
 

Dr_Ghaffari

Active member
سهراب خان! اميدوارم شيفت ديليت نشده باشي!و بشه يه جورايي دوباره جمع و جورت كرد! من آخرين بار كه از اسب لگد خوردم به قول شما مشت يك جفت لگد از يك ماديان آبستن بود كه ما را با نريان پشت سرش اشتباه گرفت ! چند دقيقه بيهوش بودم و تا 30-40 روز نفس كه مي كشيدم تمام دنده هايم درد داشت آخ كه چه كشيدم.جفت لگد ماديان روي قفسه سينه خودت حسابش را بكن! اما نه ما به گرد شما مي رسيم نه ماديانمان! اين ضرب المثل هم ريشه در تاريخ ادبيات ايران دارد فردوسي در شاهنامه مي گويد:"چو او گوي در خم چوگان گرفت هم آورد او گرد ميدان گرفت". در واقع ضرب المثل "به گردش نرسيدن" !
 

sohrab

Active member
دقیقا می فهمم چه کشیدی

هر که از یار تحمل نکند یار مگویش وان که در عشق ملامت نکشد مرد نخوانش

دکتر جان دارم از عنوان بحث خارج میشم ولی برای تنویر افکار عمومی! باید بگم که لگد نخوردم، کره اسب با سرعت به طرفم حمله کرد، رو پاهاش ایستاد و با دست یه مشت حواله کرد که دقیقا رو فک پایین جا خوش کرد. بدبختی اینجاست که گاهی اوقات ابراز محبتشان هم دردناکه (سر فرصت تعریف می کنم) بهش چی می گن؟ دوستی خاله اسبه؟
 

Dr_Ghaffari

Active member
زيبا بود مرضيه خانم !ضرب المثل امروز من كمي دور از ذهن است بنابر اين مي گويم حكايت آن را نيز مي آورم:"دست آدم و پاي خر" ! اما حكايت از اين قرار است كه مردي به خانه همسايه اش مي رفته و شيره مي دزديده است و روزي همسايه از روي جاي پا او را شناسايي مي كند مرد دزد براي رد گم كردن سوار خر مي شود و مي رود شيره را مي دزدد گويا نام دزد هم ياسي بوده است.صاحب شيره جاي پاي خر را روي زمين مي بيند و جاي دست آدم را روي شيره !!! ميرزاده عشقي در شعر جمهوري سوار به اين حكايت اشاره مي كند كه مردم سوار خر جمخوري شده اند و در انتها مي گويد:"دست دست آدم و پا پاي خر من كه از اين كار سر نارم به در !"......
 

Dr_Ghaffari

Active member
ضرب المثل " پالانش عبا شده است" ! را براي امروز انتخاب كرده ام .دوستان اگر براي ضرب المثلي تشكر مي كنم دليلي دارم مثلا آنقدر صورت غلط " آنكسي را كه بخت بر گردد نو عروسش به حجله نر گردد" را شنيده بودم كه صورت درست آن را كه مرضيه خانم ارسال كردند مردود و مردد شدم !
 

Dr_Ghaffari

Active member
دو نفر دزد خري دزديدند..! سر تقسيم به هم جنگيدند
آن دو بودند چو گرم زد و خورد دزد سوم خرشان را زد و برد !(بدون شرح !)
 

مرضیه

Member
داستان خر برفت و ،خر برفت و خر برفت رو شاید شنیده باشید،از مثنوی معنوی...
داستان از این قراره که شیخی با جمعی درویش نما(درواقع دزد) مشغول ذکر گفتن میشه و از خود بی خود به تکرار گفته های دراویش میپردازه ، وقتی که غلامش مانع از دزدیده شدن خر شیخ میشه دزدان درویشنما ذکر خود رو به خر برفت و خر برفت و خر برفت تغییر میدن و شیخ از خود بی خود با فریاد تکرار میکنه ... غلام هم با دیدن این صحنه اجازه میده که خر رو ببرند ، و به این ترتیب خر فروخته میشه و ...
 

Dr_Ghaffari

Active member
سهراب خان ! ايهام داشت ! كفگير ما به ته ديگ خورده است يا شما ؟ ما "خر خودمان را سواريم" ! اما ضرب المثل "پالانش كج شده است" ! ضرب المثل را نمي گويم فلاني را مي گويم ..!
 

DADAR

Member
khari ke pash 2bar bereh too yek soorakh mostahaghe 4ghalamesh beshkaneh

kenayeh az kasist ke yek eshtebah ro 2bar anjam mideh

in ham yek masale kharakeye digeh bood
 

Dr_Ghaffari

Active member
سهراب خان ! اختيار داريد ! هنوز انبان ما پر است از ضرب المثل اسبي اگر رو نمي كنيم سياستمان است هر كدام از دوستان يك ضرب المثل اسبي بياورند من هم يكي مي آورم و ارسال مي كنم . فعلا حريف نيست من هم پشت دست خودم را خالي نمي كنم .از خر بگوييد از خر مي گويم از اسب بگوييد از اسب مي گويم . به قول شاعر " هر كه برده اين خر جفتك پران را روي بام مي تواند خود به پايينش بيارد و السلام ."اگر همه دوستان يكي يكي (يكي به نيابت همه نمي پذيرم)اعتراف كنند ضرب المثل هاي اسبيشان ته كشيده است ان وقت خواهم گفت آخر خداي نكرده ما لاف ماييم و نواي بي نوايي زده ايم !
 
بالا