سرعت, حساسیت و دیافراگم در عکاسی از اسب

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
از دوستانیکه در زمینه عکاسی بصورت تخصصی فعالیت میکنند خواهشمندم در زمینه سرعت و حساسیت و دیافراگم در ورزشهای سواره و اسب اگر اطلاعاتی دارند در اختیا بقیه دوستان قرار بدهند

برای مسابقات پرش چه سرعتی؟
کورس؟
چوگان؟
 

sohrab

Active member
پاسخ : سرعت, حساسیت و دیافراگم در عکاسی در اسب

اگر از متخصصین خبری نشد، آماتورها میتونن نظر بدن؟ ;)
 

saiRan

Member
پاسخ : سرعت, حساسیت و دیافراگم در عکاسی در اسب

raStesh maN toYe reshtaM 10 vaHede akaSi daShtaM vali alaN har cheghadR fekr miKoonaM ChiZi yaDam nemiaD age bekhaYd miTonaM roOye kotabaroOo baZ koOonaM va koOmaketoOn kooOnaM ;)(ShaDi) :DDD
 

sohrab

Active member
پاسخ : سرعت, حساسیت و دیافراگم در عکاسی در اسب

خیلی خوبه. هر چی باشه از اونایی که مثل من با دوربین دیجیتال و مود Auto عکاسی می کنند بیشتر میدونی.
عکاسی از اسب در مسابقات مربوط به مبحث "عکاسی از سوژه متحرک" میشه.
برای شروع من در مورد "سرعت" و "حساسیت" و "دیافراگم" که مورد نظر امیر حسین عزیز بود مطالبی نقل می کنم و شما مطلب را ادامه بده.
 

reihaneh

Member
پاسخ : سرعت, حساسیت و دیافراگم در عکاسی در اس&

در اینجا یه سری مطالب رو در مورد دیافراگم ،شاتر و حساسیت (البته با اجازه سهراب خان ) قرار می دم که با خوندنش می شه در شرایط مختلف تصمیمات بهتری برای تنظیم دوربین و در نتیجه گرفتن عکس بهتر گرفت.
عکاسی یا فتوگرافی جز ثبت نور نیست
نوردهی سه مؤلفه دارد: شاتر (زمان نوردهی)، دیافراگم (تندازه روزنه) و حساسیت (در دوربین ها با لفظ ISO  نامیده می شود). به طور کل در عکاسی دیافراگم به اندازه تعیین شده باز می‌شود، شاتر به نور اجازه می‌دهد در زمان تعین شده از دیافراگم رد شود، و فیلم با حساسیت تعریف شده نور را ثبت می‌کند تا عکس به دست آید

شاتر
شاتر پرده ای است که به محض فشردن دکمه ی عکاسی باز و بسته می شود و جلوی نور را کاملاً می بندد تا تصویر ثبت گردد.
در دوربین های دیجیتال ، تنظیمات سرعت باز و بسته شدن شاتر در اختیار ماست. تا وقتی که پرده شاتر باز است ، نور عبور می کند و به سنسور برخورد می نماید. تصوّر کنید وقتی سرعت باز و بسته شدن شاتر را روی یک هزارم ثانیه می گذارید یعنی تقاضای باز و بسته شدن با سرعت فوق العاده زیاد را دارید و شاتر فقط لحظه ی کوتاهی باز است. پس هر جسمی که در حال عکاسی از آن هستید هر چقدر سرعت داشته باشد در عکس شما freeze خواهد شد و حرکت آن به نظر نمی آید.
اکنون می توانید حرکت یک اسب را تصّور کنید. اگر سرعت شاتر بالا باشد ، دویدن اسب به صورت یک تصویر منجمد ثبت می شود در حالیکه اگر در سرعت های پائین شاتر ، عکاسی کنید هاله ای از دویدن اسب در پشت سر او دیده می شود. معمولا وقتی میخواهند حسّ حرکت دار بودن موضوع را به بیننده ی عکس القا کنند با سرعت های پائین شاتر عکاسی می کنند تا این هاله خود را نشان دهد ولی زمانی که میخواهند اسب و سوار کاملا واضح در عکس دیده شود سرعت شاتر را بالا تر می برند به خصوص زمانی که اسب باسرعت با لا از جلو دوربین عبور میکند .
شاتر قبل از عکاسی بسته است ، با فشردن دکمه باز می شود و نور ثبت می شود و سپس شاتر بسته می شود. همه این عملیات در مدت زمانی که شما تنظیم می کنید صورت می گیرد. هر چقدر سرعت را کم کنید مسلماً شاتر برای مدت طولانی تری باز است و نور وارد دوربین می شود که به این عمل نوردهی می گویند. یعنی وقتی سرعت شاتر را روی 30 ثانیه تنظیم میکنید ، دستور می دهید شاتر به مدت سی ثانیه باز باشد تا نور موضوع عکاسی وارد دوربین شود و سپس شاتر بسته می شود.
اگر برای مدت زمان طولانی شاتر را باز می گذاریم (مثلاً عکاسی در شب و نورهای کم) تحت هیچ شرایطی نباید دوربین تکان بخورد. زیرا تصویر تار خواهد شد. همچنین اگر دوربین هم ثابت باشد و موضوعات متحرک باشند تصاویر آن ها دارای هاله خواهد شد. برای همین ، عکاسی در نورهای کم روی سه پایه صورت می گیرد

چند نکته:
- هنگام استفاده از لنز های تله لازم است از سرعت بیشتری برای ثابت کردن تصویر استفاده کرد و بالعکس در لنز واید سرعت کمتری مورد نیاز خواهد بود
- اگر قصد دارید در عکس برداری از موضوع متحرک (مثلا اسب) خود موضوع دارای جزییات و وضوح بیشتری بوده ،پس زمینه تصویر محو گردد سرعت شاتر را خیلی زیاد نکنید و در عوض دوربین را هم سرعت با حرکت موضوع حرکت دهید (البته خودم فکر میکنم این کار فقط با امکانات حرفی ای ممکن باشه )

دیافراگم:
پرده ای جدا از شاتر است و در لنز قرار دارد. آیا تا به حال پیش آمده است که در یک ظهر آفتابی شدید شخصی که از راه دوری در حال نزدیک شدن به شما است را ببینید و تشخیص ندهید؟! برای اینکه آن را واضح تر ببینید چه می کنید؟! مسلماً بر اساس آموخته های غریزی و تجربی ، یا چشم خود را تنگ تر می کنید و یا اینکه دست خود را روی پیشانی گرفته و سایه بان می کنید. برای چه این کار را می کنید؟! شما به صورت ناخود آگاه با تنگ کردن چشم و ایجاد سایه بان برای کاهش نور محیط تلاش میکنید. دیافراگم هم دقیقاً همین کار را انجام می دهد. یعنی با بسته شدن ، مسیر ورود نور را تنگ تر می کند تا نورهای زیادی وارد نشود .دیافراگم را با  F نشان می دهند. هر چه عدد دیافراگم بزرگ تر شود ، این پرده بسته تر می شود. عدد 1 باز ترین حالت دیافراگم است. همچنین بدانید که دیافراگم هیچ وقت به طور کامل بسته نمی شود چرا که در آن صورت دیگر اجازه ورود نوری داده نمی شود که عکاسی صورت بگیرد. بنابراین دیافراگم در بسته ترین حالت خود هنوز مقداری باز است
در دهنه لنزها ، عدد مربوط به حداکثر گشادگی دیافراگم نوشته شده است. که تأثیر مستقیم و بسیار ارزشمندی در قیمت لنزها می گذارد. هر چه این عدد که در دهانه لنز نوشته می شود کوچکتر باشد آن لنز گران تر خواهد بود. چرا که در نورهای کم می تواند با سرعت های بالاتر شاتر عکسبرداری کند. اما لنزهایی که حداکثر گشادگی دیافراگم آنها کم است برای عکاسی در شب نیازمند سه پایه هستند چرا که نباید تکان بخورند و دلیل این است که ما با این عدد دیافراگم نمی توانیم سرعت بالایی برای شاتر تعریف کنیم.

حساسیت ISO
در عکاسی فیلمی قدیمی، با تغییر ترکیب شیمیایی مواد روی فیلم، حساسیت آن را به نورگیری کم و زیاد می‌کردند. فیلم حساس‌تر (گاهی می گفتند سریع‌تر) در شرایط برابر به زمان نورگیری کمتر نیاز داشت و بر عکس. این میزان حساسیت فیلم را با عددهایی استاندارد و معمولا ضرایب 100 روی جعبه فیلم می‌نوشتند. مثلا فیلم آیزو 100 (که عکاسان ایرانی گاهی آسا 100 می‌گفتند) معمولی بود، فیلم آیزو 200 حساس‌تر (یا سریع‌تر) و آیزو 400 باز هم حساس‌تر. بر همین منوال. امروزه در نبرد سازنده‌های دوربین، کار از آیزو 400 و 800 گذشته و یکی از عواملی که هر روز بهتر می‌شود حد بالای حساسیت است که تا آیزو 6400 هم رسید
عمق میدان:
دیافراگم علاوه برکنترل شدت نور بر عمق میدان نیز موثر است عمق میدان میزان وضوح تصویر در جلو و عقب سوژه است مسلما تصویری از گل یا پرتره‌ای از صورت که زمینه آن محو است، و نیز منظره ای را که از جلوی آن تا پشت کوهها که شاید کیلومترها فاصله داشته باشد از دوربین، همه شفاف و فوکس است را دیده اید. در مورد اول، سوژه (گل یا صورت) مرکز فوکس و کاملا واضح و شفاف است، قدری جلو تا قدری پشت آن نیز چندان محونیست ولی جلوتر و عقب‌تر از آن کاملا محو شده. فاصله‌ای که عکس وضوح کافی دارد عمق میدان می‌گویند. برای تنظیم عمق میدان سه عامل را می‌توان تغییر داد:برای مثال  فاصله کانونی بزرگ‌تر، دیافراگم باز تر(عدد کمتر)، فاصله کمتر دوربین از سوژه، همه عمق میدان را کاهش می‌دهند. مثلا برای محو کردن زمینه گل یا پرتره (عمق میدان کم)، از لنز تله استفاده کنید تا فاصله کانونی زیاد شود (اگر دوربین پایه دارید که امکان تغییر لنز ندارد، زوم کنید)، یا دیافراگم را تا حد امکان باز کنید(و توجه داشته باشید در این حالت برای تنظیم نور زمان شاتر را کم کنید تا نور زیاد وارد نشود و عکس نسوزد) ، یا به سوژه نزدیک شوید .
 

saiRan

Member
پاسخ : سرعت, حساسیت و دیافراگم در عکاسی در اسب

fekr koOnam ChiZi baraYe goftane man naZaShtiD :( bye
 

sohrab

Active member
پاسخ : پاسخ : سرعت, حساسیت و دیافراگم در عکاسی در اسب

reihaneh گفت:
در اینجا یه سری مطالب رو در مورد دیافراگم ،شاتر و حساسیت (البته با اجازه سهراب خان ) قرار می دم که با خوندنش می شه در شرایط مختلف تصمیمات بهتری برای تنظیم دوربین و در نتیجه گرفتن عکس بهتر گرفت.

ممنونم .لطف کردید (البته اجازه را باید از saiRan میگرفتید.من چکاره بیدم؟)
 

sohrab

Active member
پاسخ : سرعت, حساسیت و دیافراگم در عکاسی در اسب

saiRan گفت:
fekr koOnam ChiZi baraYe goftane man naZaShtiD :( bye

قرار شد در مورد عکاسی از سوژه متحرک بگید. شب امتحانه ، یک نگاهی به جزوه هات کن ;) ;)
 

reihaneh

Member
پاسخ : سرعت, حساسیت و دیافراگم در عکاسی در اس&

شرمنده saiRan جان واقعا نمی خواستم مطالب مد نظر شما رو بگم :-\ حالا هم دیر نشده، bye یعنی چی؟ :( :'(
مسلما با توجه به واحدایی که در این زمینه گذروندید فوت های کوزه گری زیادی بلدید اینا فقط یه سری تئوری های اولیه بود:) ;)

آقا سهراب اجازم از شما هم برای این بود که قصد داشتید برای شروع در همین زمینه ها مطالبی نقل کنید.
 

Sezavar

New member
اعداد شاتر و ديافراگم

سلام با توجه به توضيحاتي كاملي كه يكي از دوستان در مورد شاتر و دياف و همچنين ايزو دادند در راستاي تكميل آن ها بايد گفت كه براي عكاسي عدد يا ميزان مشخصي در مورد دياف يا شاتر نميشه بيان كرد چون شرايط مختلفي در هر مسابقات وجود داره ميزان نور،شدت نور،ابري بودن يا نبودن آسمان و خيلي از موارد ديگه... كه هر كدام از اين شرايط خود به تنهايي خيلي از تنظيمات را تغيير مي دهند.
اما به طور كلي عكاسي از اجسام متحرك با سرعت هاي شاتر پايين انجام نمي شود در نتيجه بايد سرعت شاتر بالا باشد وقتي سرعت شاتر رو بالا مي بريم به علت زمان كم نور دهي ميزان نور كمتري به سطح حساس ما مي رسد در نتيجه بايد دياف را بيشتر باز كنيم در غير اين صورت عكس ما تاريك مي شود. به دست آوردن اين اعداد هم كار سختي نيست فقط به چند بار آزمايش نياز داره كه بتوانيم رابطه اي متوازن بين اين 2 عدد بر قرار كنيم. حالا در مواردي مثلا يك روز آفتابي كه چند ساعتي به غروب نيز بيشتر نمانده به علت كم شدن ميزان نور محيط امكان داره حتي اگر دياف را تا آخرين ميزان باز نماييد باز هم عكس شما تاريك باشد در اين زمان عدد شاتر را تغير نمي دهند چون اين كار ياعث مي شود اجسام متحرك به صورت كشيده شده در عكس نمايان شوند و اين خود يك ايراد در عكاسي است.
در اين شرايط عدد ايزو را بالا مي برند تا حساسيت سطح حساس را بيشتر كنند و در شرايط كم نور تر بتوان عكس هاي بهتري را گرفت البته بالا رفتن ايزو كيفيت عكس ها را مقداري كاهش مي شود كه به همين خاطر هميشته توصيه مي شود از ايزو هاي خيلي بالا استفاده نشود.
يكي ديگر از مواردي كه حائز اهميت است سرعت سوژه است مثلا شما براي عكاسي از مسابقات كورس يه سرعت هاي بالا تري نسبت به مسابقات پرش نيازمنديد.
تمامي اين موارد تنها به مقداري صبر و حوصله و يكم تمرين و آزمايش نياز داره
 

sina-es

Member
سلام دوستان
این آدرس فوتو بلاگ منهwww.sina-es.propicnet.com
عکاسی اسبم انجام میدم.نمونه هاش توی فوتو بلاگم هست.از major.
مانا باشید
 
من یه سری اطلاعات کلی میدم در مورد عکاسی اسب
1. همیشه از سرعت بالا در عکاسی از اسب استفاده کنید چون سوژه متحرکه. سرعت بالا یعنی شاتر زمان کمتر رو نور به داخل دوربین راه بده
2. تا اونجا که میتونید در هوای آفتابی عکاسی کنید. هوای ابری و بعد از غروب زیاد خوب نیسو خورشید بالا یا پشت سر عکاس باشه
3.دافراگم رو تو دوربین های حرفه ای بهتر میشه کنترل کرد تا دوربین های ساده خانگی
4. iso یا خساسیت نیز هر چی بالا بره کیفیت پایین میاد اینم تو دوربین حرفه ای قابل کنترله
نمی دونم اگه کم و کسری داره بگین.
 

aahmadian

Member
بهتره فوكوس دستي بشه و سرعت چرخش دوربين به دنبال سوژه كاملا يكنواخت باشه تا اينكه اسب واضح و بقيه جاها مهو بيفته.
 

farnoush

Member
بهترین عکس از سوزه های متحرک با سرعت بالاست,عکاس بهتره پشت به نور باشه تاعکس سیاه نشه. برای فاصله های دور دیافراگم باید بسته باشه تا وضوح تصویر بالا تر بره وعمق تصویر بیشتر بشه .:blushsmiley:
 

hilda

Member
حتما لازم نیست دوربین حرفه ای داشته باشید
با دوربین های نیمه حرفه ای هم میشه این کارو انجام داد
فقط تنظیماتش با حرفه ای ها فرق داره و انجام دادن بعضی از کار ها راحت تره

حتی بعضی از دوربین های دیجیتال هم میشه باهاش عکس گرفت
به شرط اینکه دکمه M ( manual) و
و AVو TV
داشته باشه ...انوقت میتونین خودتون تنظیمات سرعت شاتر و عمق میدان رو انجام بدید
 
در مورد دیاف بسته به نوع عکس داره
اگه بخواید تنها اسب واضح باشه باید دیاف باز باشه
فکوس دستی هم در مواردی به درد می خوره که اسب ساکن باشه ولی حین سواری اوتومات بهتره
 

aahmadian

Member
اگه دوربين حالت اتومات باشه از 10 تا عكس فقط يكيش بدرد ميخوره اونم در صورتيكه اسب فيگور خوبي داشته باشه. البته به شرايط محيط هم بستگی داره.
 
با سلام
بستگی داره به سرعت سوژه
برای پرش با توجه به شرایط نور سرعت شاتر بین 1/60 تا 1/2000 نتایج ایده آلی میده، البته باز امشب باید مشخصات عکسایی که گرفتم رو دقیق بگم
 

مهر

Member
با سلام به دوستان عزیز و تشکر از مطالب reihaneh عزیز .در مورد روش پانینگ یا حرکت دوربین با جسم متحرک :چنانچه دوربین را هم جهت با اجسام متحرک حرکت داده و در یک لحظه اقدام به عکاسی کنیم جسم متحرک ثابت .و عناصر ساکن در زمینه تار و کشیده میشود که ازین روش برای تاکید بر حرکت استفاده می شه خیلی سخت نیست فقط کمی تمرین می خواد.
 
بالا