سرعت, حساسیت و دیافراگم در عکاسی از اسب

به به آفرین به برخی از دوستان اهل فن !
بگذریم دوستان عزیز وضوح تصویر رابطه مستقیم به دیافراگم نداره ، بلکه کار دیافراگم عبور دادن کم و یا زیاد نور می باشد که رابطه معکوس با شاطر دارد : یعنی هر چقدر که عدد شاطر بالا رود عدد دیافراگم پایین می آید ؛ یا به عبارت دیگر هر چقدر که شاطر سریع تر شود دیافراگم بازتر می شود تا نور بیشتری عبور کند.
لیکن موضوع بحث مطرح شده معنای دیگری می یابد ، شما برای گرفتن عکس از هر سوژه متحرک اگر که می خواهید تصویر کش نیاید باید عکس را فیریز کنید ( ثابت ) کنید و این کار به وسیله شاطر انجام می پذیرد و نمی توان گفت که برای یک رشته می توان از سرعت.... و نور .... استفاده کرد چون در عکاسی هر سوژه با سوژه دیگر و حتی عکاسی از یک سوژه در هر لحظه با لحظه دیگر متغیر است و باید برسی گردد ؛ که البته در اکثر دور بین های دیجیتال slr نور و سرعت سنج وجود داشته و عدد لازم را حتی برای تنظیمات دستی مشخص می کند.
اما نکته ای که در رابطه با عکاسی از اسب باید بدانیم این است که : در این گونه عکاسی سرعت مقدم است (شاطر،TV) به زبان ساده هر چقدر سرعت حرکت اسب سریع تر باشد می بایست عدد شاطر بالا رود ( شاطر زود تر باز و بسته شود تا فرصت را از سوژه برای ثابت شدن بگیرد) و در تکمیل آن هم باید که نور بیشتری به عکس ما برسد یا به عبارت دیگر عدد دیافراگم پایین بیاید و دیافراگم بازتر شود تا عکس سیاه و تاریک نشود.
اگر هم دوربین شما نور و سرعت سنج ندارد مهم نیست ؛ با دقت و چند بار عکس برداری از سوژه های مختلف سرعت و میزان نور لازم را در می یابید.
 
توضیحاتی که دوستان دادند همه کامل و خوب
فقط یه نکته ای که قبل از همه اینا بهتره رعایت بشه
اینکه بدونیم اساسا این عکس رو به چه نیتی میگیریم
یه وقت شما قصدتون بیان خصوصیات یک اسب از طریق تصویر هستش توضیحاتی که دوستان در مورد تنظیم سرعت و دیافراگم دادند صحیح
اما یه زمانی شما قصدتون گرفتن یک عکس خوب به قصد انتقال یک حس هستش که اون زمان هیچکدام از اینا نمیتونن قانون باشن , چیزهائی مثل سرعت , دیافراگم و حساسیت ابزارهائی هستن برای انتقال اون حسی که عکاس میخواد.

در مورد تکنیک پنینگ دیدم دوستان نظر داده بودند , در مورد سرعتهای پائین مشکلی که پیش میاد اینه که چون که سرعت حرکت دست و پای اسب بیشتر از سرعت خود اسب هستش ذست و پا محو میشه و فکر نمیکنم عکسی باشه که بتونه نحوه قدم برداشتن اسب رو به درستی نشون بده , اما میتونه یه عکس زیبا باشه
 
بالا