خانم زهره سلطان آبادی

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
توجه:
هر گونه کپی برداری یا بازنوشت از این مطلب بدون اجازه کتبی از "انجمن حامیان اسب پرشین" ممنوع و در صورت تخلف قابل پیگیری در مراجع قضائیست.



بنام خدا
خانم سلطان آبادی از تولید کنندگان ایرانی که در آلمان و آمریکا که در زمینه عرب فعال هستند این مصاحبه نتیجه صحبتهای ماست و نظرات ایشان:
با تشکر از همکاری ایشان

معرفی:
زهره سلطان آبادی-12 سال که با اسب ارتباط دارم و اولین اسبم مادیان کرنگ ترکمن کره اهو بود.

وضعیت و بازار کنونی اسب عرب در دنیا را چطور دیدید؟

به طور کلی بازار اسب عرب در دنیا همیشه بدلایل مختلف دچار نوسانات بوده, تا قبل از بحران اقتصادی اخیر که هنوز دنیا با آن روبروست و بر اثر حرکات عده ای از علاقمندان اسب عرب بخصوص شیوخ خلیج و عربستان که با سرمایه بسیار خود را رقیب یکدیگر میدیدند قیمت اسبهای عرب افزایش چشمگیری پیدا کرد. که تا اندازه ای راجع به آن توضیح میدهم.

اگر بخواهیم اسبهای عرب زیبایی را براساس قیمت و نه براساس قدرت تولید کنندگی دسته بندی کنیم بازار امروز را میتوان به 4 دسته تقسیم کرد:بازار اسباهای بسیار گران, گران, نیمه ارزان و ارزان که قسمت اول را قهرمانان و نایب قهرمانان مسابقات بزرگ را تشکیل میدهند.شیوخ ثروتمند عرب و تعداد محدودی از ثروتمندان اروپائی از 10-15 سال گذشته مشغول خریدن قهرمانان مسابقات در سراسر دنیا شدند. این عده که بیشتر میتوان آنها را کلکسیونر نامید نه تولیدکننده . که بوسیه آژانسهای مختلف این اسبها را خریداری میکنند و گاها این رقابت چنان است که در روز فینال مسابقه اسبی را که همگان بخت قهرمانی یا نایب قهرمانی به او میدهند قبل از اعلام نتیجه با پول هنگفت خریداری کرده و بعد از اعلام نتیجه فقط با آن چند عکس میگیرند.طبیعیست که این افراد هیچگونه دخالتی در مراحل تولید , پرورش و آماده سازی این اسبها نداشته اند و بعد از مسابقه اسب به اصطبلهایشان برده میشود و اسبهایی که میتوانند به عنوان تولیدکننده خوب مورد استافده قرار گیرند غالبا از چرخه تولید خارج میشوند. میتوان دهها اسب را نام برد که دچار این سرنوشت شده اند یا بعنوان هدیه تقدیم شده اند از قبیل Kronec Bj Thee Mustafa که به عربستان فروخته شد. مشخصا این افراد علاقه ای به خرید اسبهای ارزان قیمت ندارند چون دغدغه شان تولید نیست و یکی از نکات بارز بالارفتن قیمت اسب و ضرری که به جامعه بین المللی تولیدکنندگان زده دخالت این عده در تصمیمات داوری است که با دستکاری نتایج و تطمیع داوران باعث دلسرد کردن تولیدکنندگان شدند و این قبیل زد و بندهاست که رقابت ناسالمی را در این زمینه باب کرده است.

دلیل دیگر این موضوع ایسنت که متاسفانه اکثر داوران اسب عرب دلال و گاها تولید کننده هم هستند. اینان بعنوان طرف دیگر این بازی برای اینکه اسبهای نه چندان مرغوب خود را به قیمتهای بسیار گران به اینگونه به خریداران بفروشند تا حدی که این اصطلاح در اروپا رایج است که اگر میخواهی اسبی را به قیمت خوب بفروشی باید داور باشی! .

در برخی مسابقات قهرمانی در برخی مسابقات باعث قهرمانی آنان میشوند تا توجه دلالان و خریداران را به به آن اسبها جلب کنند, تلفیقی از تمام این جریانات باعث دلسرد شدن تولید کنندگان واقعی شده و از اعتبار مسابقات مهم جهانی نیز تا حدودی کاسته است. بعناون مثال *QR Marc نریانی که پارسال به نظر بسیاری شایستگی مقام قهرمانی دنیا را داشت بخاطر رد کردن تقاضای خرید از طرف یکی از شیوخ عرب از سوی صاحبش در کمال ناباوری در مقام پائینتر

قرار گرفت و نریان همان شیخ اول شد.

جالب توجه است که در قهرمانی دنیا در سال 2008 از 12 اسب قهرمان و نایب قهرمان 8 اسب از تولیدات آمریکا و اکثرا متعلق به شیوخ عرب بودند و این نشانگر ایسنت که تولیدکنندگان واقعی تمایلی به شرکت مستقیم خود در اینگونه مسابقات را ندارند. ولی تعیین کنندگان واقعی کیفیت اسب عرب همان تولیدکنندگان هستند.

در اروپا و آمریکا نریانهای ارزان قیمت و میان قیمت غالبا اخته و مادینهای ارزان قیمت نیز برای سواری آموزش دیده میشوند و در واقع از چرخه تولید خارج میشوند.

مادیانهای میان قیمت که اکثرا برای کشش به کشورهایی که به تازگی علاقمند به پیوستن به بازار تولید جهانی شده اند فروخته میشوند. از جمله کشورهای آمریکای جنوبی مثل اکوادور و شیلی, آفریقای جنوبی. خاورمیانه اردن, ایران و در اروپا کرواسی و لیتوانی و..

مادیانهای بهتر که در طبقه بندی گران قیمت قرار میگیرند وارد چرخه تولید میشوند که آنها نیز بعد از اولین یا دومین تولید مورد بررسی قرا میگیرند و اگر نتیجه راضی کننده نباشد به فروش میرسند.

به طور کلی تولید کننده حرفه ای تا اندازه ای به خط خونی توجه دارد ولی در مجموع این نتیجه تولید اسب و مادیانهای که انها را از نظر صنعتی ارزشمند میکند. مثلا اگر مادیانی بعد از 6-7 سالگی به تولید کننده خارجی فروخته شود مسما از نظر تولید در کشور خودش آزمایش و تصفیه شده.

متاسفانه در کشورهای وارد کننده ملاک خرید و فروش و استفاده از سیلمی یا مادیان مقامهای او در شوهای مختلف ایت. این تفکر تا حد زیادی به خریدارن ایرانی نیز راه یافته است.

تولید کنندگان حرفه ای نیز هیچگاه برنده شدن یک اسب زیبایی را ملاک تولید یا خرید قرار نمیدهند و اصولا اگر اسب خود را در مسابقه ای شرکت دهند به دلیل گرفتن قیمت خوب در هنگام فروش است.

تولید کننده .واقعی هیچگاه مادیان تولیدی که چند قهرمان تولید کرده را نمیفروشد ولی کره های اورا که حتی در مسابقات بزرگ قهرمان میشوند را میفروشند. هستند از بزرگترین تولیدکنندگان که اسبهای خود را در هیچ مسابقه ای شرکت نمیدهند از معروفترین این عده که معرف حضور همه ایرانیان است آقای هانس ناگل رئیس فعلی واهو مباشد. به قول خانم روهارو کسی که کشف کننده QR Marc و از تولیدکنندگان جدی اسب عرب در آمریکسات:

قهرمان یک شو ستاره نیست ! بلکه مادیان و سیلمی که او ار تولید کرده اند ستاره اند.


چون متن مصاحبه طولانیست و از دیدگاهای مختلف بررسی شده لذا در چند قسمت گذاشته میشود.
 

پیوست ها

  • QRMarc_001.jpg
    QRMarc_001.jpg
    329.6 کیلوبایت · بازدیدها: 43

vatan

Member
مصاحبه جالبی هست امیدوارم بشه از این طریق هم سطح دانش تولید کنندگان و هم وارد کنندگان اسب عرب:smile:بالا بره و هم اینجا تریبونی باشه برای پرسیدن سوال از خانم سلطان آبادی.
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
آیا فقط به سمت اسب زیبایی میروید یا به وزش هم نیم نگاهی دارید؟
من به اسب زیبائی علاقه مندم و اصولا فکر میکنم تولید و پرورش چند نوع مختلف از اسب در کنار هم بسیار مشکل است و کار یک تولید کننده نیست.

برای تولید و آگاهی راجع به خطوط خونی و تاریخ هر رشته مدت زیادی تجریه و عملکد لازم است و اداره و پرورش تا تولید کننده را به نقطه قابل اتکایی برساند و فعلا تمام ذهن من معطوف به اسب زیبائی و اداره و پروش مادینها و اسبهای تولیدی ام میباشد.

با توجه به اینکه ساروخ از تولیدات شماست, علت آوردنش به ایران چیست؟ فروش؟ استارت تولید؟ بیزینس یا علاقه؟
اصولا هدف من به عنوان تولید کننده نگهداشتن 5-6 مادیان بوده تا تولیدات خوب آنها را بعد تصفیه کردن به ایران بیاروم, من خود را تولید کننده کوچکی میدانم و سعی در افزایش بیش از 5-6 مادیان پایه ندارم.
و در حال تصفیه مادینها هستم ولی در این بین اگر نریانی تولید کنم که فکر کنم سطح اسب عرب ایران را ارتقاء خواهد داد آن را به ایران می آوریم. با در نظر گرفتن تنوع بسیار سیلمی از خطوط مختلف خونی در اروپا و آمریکا قصد ندارم که مایدنهای جوانم را به ایران بیاورم..

ساروخ تولیدی بود که بخاطر خط خونی متفاوتش و قابلیتهای ثابت شده تولید در خانواده پدر و مادرش تصمیم گرفتم به جمع سیلمیهای موجود در ایران اضافه شود, مادر او از دختران قدرتمند زیبایی دسپرادو و پدرش نیز یک سیلمی مصری و قهرمان اسبهای خالص مصری در سال 2008 است.

تا زمان ورود ساروخ از خون دسپرادو اسبی در ایران وجود نداشت و چون غالب تولیدکنندگان در ایران با وجود یک سیلمی بنام مبارک بروی خط خونی حلیم شاه و صلاح الدین متمرکز شده بودند خون جدید یا جهش خونی را برای تولیدات آنها بسیار لازم میدانستم.

خوشبختانه در این مدت میتوان دید که یک سیلمی دیگر نیز با خط خونی متفاوت و مطرح به این مجموعه اضافه شد که با تداخل دختران خوب و با کیفیت این سیلمی ها در آینده امید به بالا بردت کیفیت اسب زیبائی عرب تقویت پیدا میکند.

ساروخ با هدف فروش به ایران وارد نشده, حدود دوسال است که در ایران با کمال میل و علاقه از او نگهداری میکنم و منتظر کره هایش در بهار و تابستان هستیم.

با اعتقاد و شناختی که به این خط خوین دارم باور دارم که درصد موفقیت او بسیار بالا خواهد بود.
دختران ساورخ تولیدکنندگان خوبی در چرخه اسب عرب ایران خواهند بود کما اینکه در اولین تولیدش بطور مشخص اشکالات فیزیکی مادیان تصحیح و کره مادیان قابل قبولی از آن مادر (نوشین) و ساروخ متولد شد.
ساروخ امسال را در یزد خواهد بود و با تعدادای از مایدنهای خوب در یزد کشش خواهد شد
 

احسان

Active member
خانم سلطان آبادی به نظر شما اگر اسبی پدر يا مادر تاپی داشته باشد ميتواند به عنوان سيلمی انتخاب شود؟ يا خير چه چيز های ديگه اي يک اسب بايد داشته باشه تا سيلمی بشود؟ اين را هم ميدانيم که بايد کره خوب بدهد ولی خوب من کمی عجول هستم دوست دارم با نگاه و موارد ديگه تشخيص دهم که اين اسب سيلمی خوبی در آينده ميشود شما نظرتان چيست؟
 
خانم سلطان آبادی به نظر شما اگر اسبی پدر يا مادر تاپی داشته باشد ميتواند به عنوان سيلمی انتخاب شود؟ يا خير چه چيز های ديگه اي يک اسب بايد داشته باشه تا سيلمی بشود؟ اين را هم ميدانيم که بايد کره خوب بدهد ولی خوب من کمی عجول هستم دوست دارم با نگاه و موارد ديگه تشخيص دهم که اين اسب سيلمی خوبی در آينده ميشود شما نظرتان چيست؟
سلام اقای احسان
من در قسمتهای بعد که هنوز پست نشده گفته ام که اولین شناسه برای داشتن اسب تولید کننده , تولید کنندگی اوست , که جز با صبر و حوصله قابل وصول نیست.
حتی کارشناسان و داوران اسب با نگاه کردن نمیتوانند به تولید کننده بودن یا نبودن یک اسب پی ببرند.
من هم مثل شما عجول هستم اما برای حفظ کیفیت کارم مجبورم که با دقت و مطالعه و صبر فراوان منتظر تولیدات بعدیم باشم.
 

Farib

Member
سلام. بازهم خوشحالم که خانم سلطان ابادی رو تو انجمن میبینم.
تو یه تاپیک دیگه از شما سوال کردم که جوابی نداشت . چون دلیل سوالم رو تو نوشته های اخیر هم میبینم دوباره میپرسم .
1.میشه به چند نمونه از مشکلات اسبهای ایران که در صدد تصحیحشون هستین اشاره کنین ؟
 
سلام. بازهم خوشحالم که خانم سلطان ابادی رو تو انجمن میبینم.
تو یه تاپیک دیگه از شما سوال کردم که جوابی نداشت . چون دلیل سوالم رو تو نوشته های اخیر هم میبینم دوباره میپرسم .
1.میشه به چند نمونه از مشکلات اسبهای ایران که در صدد تصحیحشون هستین اشاره کنین ؟

سلام
من در صدد تصحیح اشکالات اسبها در ایران نیستم,چون این وظیفه تولید کنندگان ایرانیست که میبایست کمبودها و نقصهای مادیان خود را بشناسند و در کشش با سیلمی مورد نظرشان جبران کنند.
این موضوع در همه جای دنیا مد نظر تولید کنندگان است و پیوسته برای تغییرات مثبت به دنبال سیلمی یا مادیانی هستند که ان کمبودها را تصحیح کند.
این بسته به نظر تولید کننده است که در پی به دست اوردن یا تشدید چه مشخصاتی است.
در تمام دنیا اسب عرب زیبایی دارای مشخصاتی معلوم است که تمام تولید کنندگان به دنبال این ایده ال هستند تا اسب انها از نظر داوری دارای اشکالات کمتری باشد(چون اصولا اسب بینقص وجود ندارد).
این مشخصات از نظر داوری روی کاغذ قابل توصیف نیست ولی میتوان به انها یک اشاره کلی داشت
به طور مثال:قد متعارف(145 تا 155 cm) , بالانس کلی اعضای بدن اسب(پشت صاف , دستهای مستقیم , اتصال درست سینه به گردن , طول گردن , اتصال گردن و سر , سر کوتاه متناسب با گردن وبدن , چشمهای درشت , پیشانی فراخ و ...).
حالا اگر تولید کننده ای تعدادی از این مشخصات را در مادیان خود میبیند باید با انتخاب درست سیلمی در صدد رفع سایر اشکالات باشد.
بعضی از تولید کنندگان به دنبال سلیقه خود میروند و بعضی به دنبال معیارهای بین المللی.
من معتقدم که تولید اسب زیبایی در ایران بیشتر جنبه سلیقه ای داشته نه تصحیح نسل بعدی.
معمولا اسبهایی که من در ایران دیدم طبق سلیقه تولید کنندشان که بیشتر به دنبال تیپ(سر زیبا)بوده اند , از نظر بالانس کلی بدن دارای ضعفهایی هستند مثل کمرهای گود , کپلهای افتاده , گردنهای کوتاه و پهن در فصل مشترک با سینه و ... .
البته طبیعیست که هیچ سیلمی در دنیا وجود ندارد که تمام خصوصیات خوب را دارا باشد و بتواند انها را منتقل کند.
صاحب مادیان فقط میتواند امیدوار باشد که با یک سیلمی خوب قسمتی از تغییرات مد نظرش را بدست بیاورد.
 

احسان

Active member
با سلام مرسی که جواب سوالات را ميدهيد
خانم سلطان آبادی شما در توليداتان به فکر چی هستيد نميدونم منظورم را متوجهه ميشويد يا خير . اين را گفتيد که دنبال توليد اسب زيبای يا همان اسب شو هستيد و من هم منظورم همين هست چه خصوصياتی از اسب شو برای شما مهم هست که برای توليد آيندتون در نظر ميگيريد
برای مثال من اين سوال رو از يک توليد کننده آلمانی پرسيدم و اون جواب داد برای من حرکت اسب بسياز مهم تر اسب و از اون پرسيدم چرا حرکت و جواب داد چون اسب زيبا زياد هست ولی اسب زيبا که حرکت زيبايی هم داشته باشه کم هست

يک سوال ديگه که دوست عزيز مان آقای صنعتی در مورد تيره های اسب عرب گفته بودند شما با اين نظر که برای توليد آينده تيره را هم در نظر بگيريم موافق هستيد يا خير ? چون به نظر من تيره ديگه مثل گذشته نيست که فقط يک تيره خالص باشه الان همه تير ها قاطی شده اند بعد ديگه اينکه الان اسب عرب دستبنديش فرق کرده مثلا عرب مصری يا عرب لهستانی يا عرب روسی يا عرب اسپانيای و باز اين ها هر کدام يک خصوصيت دارند که توليد کننده های ما ميتوانند از آن استفاده کنند
شما از کدام يک از اين ها استفاده ميکنيد و چرا?
و يا هنوز تيره های پنجگانه را دنبال ميکنيد
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
آیا به تولید در ایران علاقه دارید؟ چه موانعی در راه تولید در ایران میبینید؟
بله در نهایت آرزوی ما تولید اسب زیبائی در ایران است. من و همسرم به همین دلیل ,زمینی برای مرکز پرورش تهیه و مجوزهای لازم را هم دریافت کردیم و هنوز امیدواریم که به صورت محدود طی چند سال آینده در ایران فعالیت کنیم.

البته موانعی هست که کاش برداشته می شدند از جمله خروج و ورود اسب به ایران و در پی آن محدودیت خطهای مختلف خونی در ایران. نبودن امکانات کافی پزشکی و جدید برای اسبها و مهم تر همه عدم حمایت فدراسیون صرفنظر از نژاد, تولید کنندگان.. اما بازهم امیدواریم این فضا آماده شود تا آن را با استانداردهای بین المللی فعال و اداره کنیم و مطمئینم که از لحظه شروع نیازمند روابط دوستانه و زاهنمائی از تولیدکنندگان ایرانی هستیم.

بهترین تولیدتان؟ چه تعداد تولید تابحال داشته اید؟

بهترین تولید ما مادیانی بنام مرجانا الشمس است که قهرمان مینه سوتا زر کلاسیک و region13 است
او هم اکنون از لحاظ امتیاز امکان شرکت در مسابقات قهرمانی آمریکا را دارد اما هنوز قصد شرکت دادن او در مسابقه دیگری را نداریم البته همان دوبار هم با اصرار مربی اش انجام شد.
مادر و مادر بزرگ مرجانا از تولیدکنندگان بسیار بسیار خوب هستند پدر او نیز !
بنابراین منتظریم مرجانا بعد از سه سالگی یکی از بهترینهای مادینهای پایه و تولیدی ما شود. مرجانا میوه 2 ماه تحقیق و مطالعه بود نه یک حادثه.

دیگری مادیانی بنام سحرالشمس است از (اونورز-پوستینیا) که مادر مولد چندین قهرمان در سطح اروپا بوده است و اونوز از نوه های خوب و زیبای مگنوم و قهرمان world cup-las vegas است.
دیگری قمر الشمس است که خواهر ساروخ است یعنی داریایی مادر مشترک با او- او نیز به عقیده من یکی از زیباترین دختران ecaho است.
این سه مادیان جوان به زودی به جمع مادیانهای پایه ماه خواهند آمند.
من در پنج سال گذشته یازده اسب که سه نریان و باقی مادیان بودند تولید کرده ام.

کدام تولید کننده در ایران؟
متاسفانه شروع آشنایی من با اسب عرب در ایران نبود و هیچ شناختی نسبت به تولید کنندگان ایرانی و بینش و فلسفه آنان برای کار تولید در ایران ندارم.
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
آیا در تولید افتخار جهانی هم داشته اید؟
به نظر من افتخار در زمینه اسب عرب برای یک تولید کننده مخصوصا یک ایرانی در سطح من اینست که تولید من مورد توجه چه کسانی قرار میگیرد؟ نه اینکه در چه مسابقاتی شرکت کننده یا برنده باشم.
همانطورر که گفتم جدا از دوبار شرکت مرجانا الشمس من اسبی را در مسابقات شرکت نداده ام اما اگر روزی این کار را انجام دهم صرفا با هدف گرفتن پیشنهاد خوب برای فروش آن اسب در مسابقه شرکت خواهم کرد.
اگر بتوان فروش اسب تولیدی خود(قمر الشمس) در سن 5 ماهگی را به یکی از تولیدکنندگان بزرگ و مشهور آمریکا به نام jim ferlita و یا گرفتن پیشنهاد خرید نیم ملیون دلاری از سوی ajman stud برای مرجانا را موفقیت نامید من فکر میکنیم در 4-5 سال شروع کارم موفق بوده ام.

به خون خالص ایرانی باور دارید؟
اسبهای خالص ایرانی بسیار با ارزش هستند. این اسبها میراث اجداد ما هستند و باید از آنها مانند عتیقه مراقبت کنیم تا همین تعداد کم باقیمانده هم مانند نژادهای دیگر بر اثر کم توجهی از بین نروند.
من در بین اسبهای خون خالص صورتهائی را میبینم که مرا به حجاریهای باستانی میبرند.
خون خالص نیاز به سرمایه گذاری وسیع تولیدکنندگان دارد, اینکه عده ای اسب عرب را با سلیقه بین المللی تولید کنند هیچ منافاتی با حفظ اسبهای خالص ایرانی ندارد این دو میتواند در کنار هم بعنوان دو گروه مستقل فعالیت کنند. اما بنظرم تداخل این دو جالب بنظر نمیرسد. من میبینیم که کمبود امکانات گریبانگیر دلسوزان و حامیان خون خالص هم هست, کاش این امر دغدغه فدراسیون بود نه تولید کننده دلسوز با سرمایه محدود شخصی.
برای من همیشه تلاش و شخصیت تولید کنندگان خون خالص برای جلوگیری از اضمحلال این خط خونی قابل احترام است.

آیا امیدی به آینده اسب عرب در ایران هست؟
اگر قصد داریم که اسبهای مورد قبول سلیقه بین المللی تولید کنیم, بهترین و مهمتیرین راه اینست که در زمینه واردات بسیار دقیق باشیم و اسبها و مادینهایی که فکر میکنیم در زمینه تولید و اصلاح نژاد اسبهایمان موثر خواهند بود به ایران بیاوریم نه صرفا اسبهایی که به دلیلی بودجه کم میتوانیم خریداری کنیم با هدف نتیجه گیری دراز مدت نه فروش اسبها در مدت کوتاه.

اکثر اسبهایی که قابلیت تولید در سطح خودشان یا بهتر از خودشان را دارند, اسبهای گرانی هستند نتیجتا تولید کننده باید آگاه باشد که در ابتدا مخارج بسیاری را متحمل خواهد شد. خط خونی اسبهای وارداتی باید برای خریداران شناخته شد و مقبول باشد. خواه ناخواه چه دوست داشته باشیم یا نه عده ای دلال در این میان هستند پس آگاه شدن از اینکه چه میخواهیم باعث خواهد شد که اسب را با هزینه گزاف خریداری نکنیم.
 

Farib

Member
خانم سلطان ابادی. فعالیت شما در خارج از مرز هم در اروپا و هم در امریکا قابل تقدیر و حتی افتخار امیز و باید در این ضمینه از شما تشکر کنیم. چون چیزی که این وسط مطرحه اسم ایران و اقبالی که در جهت اینگونه حرکات پیدا میکنه است.
اما امید وارم رویکردتون رو در قبال فعالیت های داخل ایران هم تغییر بدین. در مورد ساروخ که فعالیت شما در داخل ایرانه صحبتی نمی کنم به دو دلیل 1. اگه بخوام صحبت کنم باید با کسی صحبت کنم که رویکرد اصلاح نزاد رو در ایران دنبال کنه که شما میگین این وظیفه مادیون داره نه کسی که یه اسب نر رو وارد کشور میکنه . و 2. کلا با واردات نریون به این وجه بدون برنامه ریزی و ... مخالفم و در این مورد یه استثنا رو بین کارای دیگتون میبینم چون به قول خودتون تولیدات خارجیتون نتیجه یه برنامه ریزی چند ساله بوده .
چیزی که ازتون میخوام اینه که با توجه به ارتباط گسترده. علاقه . علم و منابع مالیتون قدمی در راستای بهبود وضعیت اسب عرب در ایران بر دارین. این که تا به حال چه چیزایی انجام شده (درست یا غلط ) موضوع بحثم نیست. این که ازین به بعد چه کارکنیم تا در ایران وضعیت تولید به سر و سامونی برسه مهمه. چه برنامه تولیدی رو پیش بگیریم و از چه منابعی استفاده کنیم .
چطور شبکه تولید سود دهی رو در ایران پایه ریزی کنیم و دنبال چه معیارایی باشیم .اینکه چه چیزایی در اسب استاندارد حساب میشه رو همه میدونیم ولی چطور به تولید استاندارد برسیم چیزیه که باید مورد توجه باشه.
من صرفا از واردات اسب صحبت نمی کنم کما اینکه منابع ناشناخته و در خیلی موارد شناخته ای رو در ایران داریم که به سادگی از کنارشون میگزریم و بعذا با رفتارای غلطمون اونارو نابود میکنیم.
امیدوارم بتونیم به یه هدف مشترک در قبال صنعت اسب در ایران دست پیدا کنیم
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
از اوایل قرن هجدهم تابحال تلاش فراوانی از طرف تولیدکنندگان اروپائی و بعد آمریکایی در اصلاح و فرم دادن به اسب عرب امروزی داده شد. ضمن اذعان اینکه ما از لحاظ کیفیت از آنها بسیار عقبتریم باید سطح دانش و آگاهی خود را بیشتر به سمت سلیقه بین المللی اسب مدرن امروز ببریم تا مانند کشورهای دیگر که در این زمینه از ما زودتر عمل گردند به نتایجی برسیم خوشبختانه ما این بخت را داریم تا از نتایج درخشان بدست آمده توسط تولیدکنندگان اروپائی و آمریکائی استفاده کنیم هم بصور انتقال دانش هم بصورت خرید اسبهای خوب.
در این زمینه که به یک صنعت پولساز بدل شده رقبای بسیار قدرتمند و علاقمندی که در بعضی موارد امکاناتشان نیز بیشار بالاتر از ماست نیز وجود دارد که ما میتوانیم به خرید و کششهای هوشمندانه جبران کنیم. قبلا گفتم قهرمان شو را خریدن ثروت بسیار میطبلد ولی تشخیص دادن یک مادیان خوب قبل از سن تولید و خرید آن به هزینه بسیار کمتری نیاز دارد.
تولید هوشمندانه همانطورکه تجربه تا حد زیاد نشان داده نتیجه آمیزش چند قهرمان با هم نیست. نکته بسیار مهم که باید مدنظر بگیریم اینست که یک قهرمان همیشه تولیدکننده خوب نیست و یک تولید کننده خوب هم لزوما قهرمان نیست.
مهم تولید یک قرهمان است که با امکانات توسط ولی نگاهی عمیق امکانپذیر است. بهترین تولید کنندگان اسب عرب لزوما ثروتمند نبوده اند و حتی تعداد زیادی نریان و مادیان هم نداشته اند.
گاهی تولیدکنندگان کوچک که با دو-سه مادیان کارتولیدی انجام داده اند به خاطر دید و آگاهی عمیق موفقیتهای بزرگ بدست آورده اند.
با بینش حرفه ای و پول به جایی که خرج میکنیم حتما میتوانیم به آینده اسب ایران امیدوارم باشیم.





با تشکر از خانم سلطان آبادی برای شرکت در این مصاحبه
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
الشمس در پایان اسم اسبهای شما علامت چیست؟

آیا داشتن اسب زیبایی با اسب سواری همزمان منافاتی دارد؟ در مورد قهرمانها که داره و تقریبا هیچیک سواری نیستند. آیا خارج کردن اسب از طبیعتش لطمه به کارایی اسب نمیزنه؟
 
با سلام مرسی که جواب سوالات را ميدهيد
خانم سلطان آبادی شما در توليداتان به فکر چی هستيد نميدونم منظورم را متوجهه ميشويد يا خير . اين را گفتيد که دنبال توليد اسب زيبای يا همان اسب شو هستيد و من هم منظورم همين هست چه خصوصياتی از اسب شو برای شما مهم هست که برای توليد آيندتون در نظر ميگيريد

برای مثال من اين سوال رو از يک توليد کننده آلمانی پرسيدم و اون جواب داد برای من حرکت اسب بسياز مهم تر اسب و از اون پرسيدم چرا حرکت و جواب داد چون اسب زيبا زياد هست ولی اسب زيبا که حرکت زيبايی هم داشته باشه کم هست
با سلام ,
فکر میکنم که اگر تنها در تولید اسب به دنبال یک خصیصه باشیم و مشخصات دیگر را فراموش کنیم تولید کننده ای خواهیم شد که برای اسبهای خاص با یک خصیصه مخصوص شناخته خواهیم شد , در نتیجه دو چیز مهم را از دست خواهیم داد:1 - تیپ اسب کامل(complete horse)که مد نظر بیشتر دوست داران , خریداران و کسانی که هدفشان شرکت دادن اسب در مسابقات بین المللی است را تولید نخواهیم کرد و -2- فروش اسبهای تولیدیمان کمتر بوده و فقط کسانی که در واقع دوستداران غیر جدی اسب زیبایی و به دنبال یک نشانه خاص در اسب میباشند , دوستداران و خریداران اسبهای ما خواهند بود.
پس برای یک تولید کننده بهتر است که همزمان به فکر تولید اکثر مشخصات ایده ال با در نظر گرفتن سلیقه بین المللی باشد.نظر تولید کننده آلمانی به عنوان تولید کننده حرفه ای محترم است ولی برعکس آن هم میتوند بسیار صادق باشد" که اسبهایی که حرکت خوب داشته باشند فراوانند ولی همه شان زیبا نیستنند یا دست کم تمام مشخصات تعریف شده زیبایی را ندارند.
البته همانطور که قبلا نیز اشاره شد اینکه کمبود یک عامل را(حرکت خوب)در مادیان خود نداشته ولی سایر مشخصات را تا اندازه ای داشته باشیم بسیار خوب است که با انتخاب سیلمی که حرکت بهتر دارد در صدد تصحیح این نقیصه برآییم و لی این که فقط به فکر تشدید حرکت خوب در تمام تولیداتمان باشیم و سایر مشخصات اسب زیبایی خوب را از یاد ببریم ما را در ردیف تولید کننده گان جدی قرار نخواهد داد و فقط یک نوع خریدار خاص را جلب خوهیم کرد.
يک سوال ديگه که دوست عزيز مان آقای صنعتی در مورد تيره های اسب عرب گفته بودند شما با اين نظر که برای توليد آينده تيره را هم در نظر بگيريم موافق هستيد يا خير ? چون به نظر من تيره ديگه مثل گذشته نيست که فقط يک تيره خالص باشه الان همه تير ها قاطی شده اند بعد ديگه اينکه الان اسب عرب دستبنديش فرق کرده مثلا عرب مصری يا عرب لهستانی يا عرب روسی يا عرب اسپانيای و باز اين ها هر کدام يک خصوصيت دارند که توليد کننده های ما ميتوانند از آن استفاده کنند
شما از کدام يک از اين ها استفاده ميکنيد و چرا?
و يا هنوز تيره های پنجگانه را دنبال ميکنيد
من هم با نظر شما موافقم.
اگر تاریخچه نامگذاری تیره ها را بررسی کنیم متوجه میشویم که این نامها اکثرا با داستان و افسانه عجین هستند(که از حوصله این مطلب خارج است)و به جز به اصطلاح 5 تیره اصلی نام تیره یا خاندانی که مادیان را دارا بوده در گذر زمان زمان به ان اضافه شده.
مثلا اگر یک مادیان کحیلان عجوز , به وسیله شخصی که نامش شیخ عبید بوده خریداری شده این مادیان از آن پس کحیلان عجوز شیخ عبید نامیده میشده و اگر مدتی بعد این مادیان به شخصی به نام عبدا... واگذار میشد , کحیلان عجوز شیخ عبید عبدا... نامیده میشد.
و نیز با در نظر گرفتن این که همیشه تیره مادر به کره نیز تعلق میگیرد این شیوه ما را دچار سردرگمی بیشتری میکند , چرا که تیره پدر(اجداد) هیچ نقشی در شناسنامه کره تولید شده ندارد , به عنوان مثال اگر یک مادیان کحیلان با سیلمی صقلاوی جدران کره ای تولید کند و جد مادریش حمدان انزاهی و جد پدریش(پدر سیلمی)عبییان ام جریس باشد تیره کره تولیدی را کحیلان میدانند(اگر این توالی معکوس تیره ها را مثلا تا 10 نسل گذشته دنبال کنیم میتوانیم نتیجه بگیریم که این کره شاید 10% هم از خط خونی کحیلان نباشد)
این شیوه که شیوه بسیار قدیمی هم نیست در اوایل قرن هجدهم توسط فردی اروپایی که نزد شیوخ سوریه زندگی میکرد ابداع شد. بعدها این شیوه توسط عباس پاشا که تعدادی مادیان و سیلمی را برای تکثیر و تولید خریداری کرد و به مصر برد ادامه داده و مستند شد اما در انگلیس , مجارستان , روسیه و بعدها در امریکا این روش به دلیل علمی نبودن ان منسوخ شد , امروزه نیز فقط تولیدکننده گان اسبهای مصری(تولید شده در مصر و یا کشورهای دیگر)از این روش بیشتر به عنوان یک استراتژی فروش که اسبهای انان را اصیل تر و متفاوت تر جلوه میدهد استفاده میکنند.
طبیعیست که به عهده شما یا هر تولید کننده دیگریست که به این شیوه پایبند باشید یا خیر.
من چون به دنبال خطوط خونی متفاوت با مشخصات خاصی که برایم اهمیت داشته است بوده ام تا به حال به این القاب توجه نکرده ام چونکه بطوریکه در مثال بالا عرض کردم و به خاطر تداخل خونی مختلف در دراز مدت این شیوه چندان برایم قابل اتکا نیست ولی نظر کسانی که به این نوع تعقیب شناسنامه از طریق اجداد مادری معتقدند برایم جالب و محترم است.
 
با سلام ,
فکر میکنم که اگر تنها در تولید اسب به دنبال یک خصیصه باشیم و مشخصات دیگر را فراموش کنیم تولید کننده ای خواهیم شد که برای اسبهای خاص با یک خصیصه مخصوص شناخته خواهیم شد , در نتیجه دو چیز مهم را از دست خواهیم داد:1 - تیپ اسب کامل(complete horse)که مد نظر بیشتر دوست داران , خریداران و کسانی که هدفشان شرکت دادن اسب در مسابقات بین المللی است را تولید نخواهیم کرد و -2- فروش اسبهای تولیدیمان کمتر بوده و فقط کسانی که در واقع دوستداران غیر جدی اسب زیبایی و به دنبال یک نشانه خاص در اسب میباشند , دوستداران و خریداران اسبهای ما خواهند بود.
پس برای یک تولید کننده بهتر است که همزمان به فکر تولید اکثر مشخصات ایده ال با در نظر گرفتن سلیقه بین المللی باشد.نظر تولید کننده آلمانی به عنوان تولید کننده حرفه ای محترم است ولی برعکس آن هم میتوند بسیار صادق باشد" که اسبهایی که حرکت خوب داشته باشند فراوانند ولی همه شان زیبا نیستنند یا دست کم تمام مشخصات تعریف شده زیبایی را ندارند.
البته همانطور که قبلا نیز اشاره شد اینکه کمبود یک عامل را(حرکت خوب)در مادیان خود نداشته ولی سایر مشخصات را تا اندازه ای داشته باشیم بسیار خوب است که با انتخاب سیلمی که حرکت بهتر دارد در صدد تصحیح این نقیصه برآییم و لی این که فقط به فکر تشدید حرکت خوب در تمام تولیداتمان باشیم و سایر مشخصات اسب زیبایی خوب را از یاد ببریم ما را در ردیف تولید کننده گان جدی قرار نخواهد داد و فقط یک نوع خریدار خاص را جلب خوهیم کرد.

باسلام
به نظرم تعریف شما نگاه کردن به یک موضوع از دو دیدگاه متفاوت است .
در مقوله زیبایی وحرکت اگرهدف از زیبایی تناسب وتعادل باشد این دو لازم وملزوم یکدیگرندبدون اندامی متعادل حرکتی زیبا دور ازدسترس و بدون حرکتی زیبا تعادل وتناسب دور ذهن مینماید.(که البته این به تعریف ونیازشما از حرکت وزیبایی بستگی دارد.)
به ظاهر ممکن است بعضی مشخصات مانندسر , فک وشکست گردن... جایگاهی درحرکت نداشته باشد . ولی به واقع اینچنین نیست.
و همچنین به نظرم انجام وامتیازدهی به حرکت درنمایش های زیبایی هم نمایان کننده نقص های تناسب وتعادل اندام در حرکت است که ممکن است در زیبایی ظاهری پنهان مانده باشد.
مطمئنا" یک نقص ومحدودیت مادر زادی حرکت وزیبایی یک شبه ودر یک نسل به وجود نیامده و به یکباره نیز بر طرف نمیگردد .

امادر تعریف اینکه حرکت در اسب به عنوان پایه اصلی محسوب میگردد و باید سایر مشخصات زیبایی را به آن اضافه کرد !یابالعکس.
به نظرم هر موجودی در هر بازار فروشی(حتی زیبایی ونزد تولیدکنندگان مختلف) کاربرد و تعریف خود را داراست که این تعریف درحال تغییر است. و بسته به نیاز وگرایش وسلایق (اصلاح کننده, تولیدکننده وشرکت کننده در مسابقات زیبایی) متفاوت میباشد.
حال شما چه تعریفی از اسب زیبایی را باچه روش اصلاحی درتولیدات دنبال می کنید؟
پایه بر حرکت و یازیبایی؟

در صورت تمایل تولیدات خود را هم معرفی کنید؟
 
[quote
حال شما چه تعریفی از اسب زیبایی را باچه روش اصلاحی درتولیدات دنبال می کنید؟
پایه بر حرکت و یازیبایی؟

در صورت تمایل تولیدات خود را هم معرفی کنید؟
سلام
من کاملا با شما موافق هستم.
من سعی میکنم با در نظر گرفتن توانایی های مادیانها و قابلیتهای خط خونی انها تولید کنم . انها از خطوط خونی مختلف هستند و با اضافه یا کم کردن مشخصاتی که به دنبال انها هستم سعی میکنم به همان تولیدی برسم که تمام تولید کنندگان دنیا در پی ان هستند .
تعدادی از تولیداتم را در بالا معرفی کرده ام و عکس انها در صفحه شخصی من در فروم هست .
 
ولی چه قدر دیرپاسخ دادید.

پایه انتخاب مادیان برای شما چیست ؟
حرکت یا زیبایی؟

که به فراخور آن فرایند اصلاح را پیریزی می نمایید؟