بهترین تغذیه برای مادیان قبل و بعد از بارداری

بهترین تغذیه که برای مادیان میشه در نظر گرفت یه برنامه روزانه خوب و با انرژی که روی کره اثر مثبت میزاره و در رشد کره تاثیر گذاره چیه؟
 

vatan

Member
باید بر اساس یه سری از پارامترهای خود مادیان و بر اساس مواد غذایی در دسترس جیره نویسی بشه؟ البته توسط کسی که به این موضوع اشراف داشته باشه.
 
دوست عزیز جیره نویسی برای مادیان و تعیین میزان مصرف روزانه کنسانتره و مواد خشبی بر اساس یک سری فاکتور هایی مانند : وزن بدن یا همون بادی کانفورمیشن و سن و مدت بارداری،شرایط موجود و آب و هوایی و کار اسب تنظیم می شه و نوشته می شه! که همینطوری نمی شه اینکار رو انجام داد!البته یک سری اطلاعات عمومی هست که خوب می شه گفت
 
پاسخ : بهترین تغذیه برای مادیان قبل و بعد از &

بادی ویت چیه؟ وطن جان!
.الا چه عرض کنم!Body Conformation! یعنی وضعیت یا ساختار بدنی اسب
Body Conditionهم مهم هست که باید بررسی بشه! مبحث گسترده ای داره و بر اساس وضعیت بدنی اسب نمره داده می شه از 1 تا 5! 1 خیلی لاغر.2 لاغر.3 مناسب یا متوسط.4 کمی بالاتر از حد مناسب 3 و 4 فرم خوب هست و 5 چاق
 
پاسخ : بهترین تغذیه برای مادیان قبل و بعد از &

در برنامه Nrc  خیر! ا بنده منظورم استفاده از جیره نویسی طبق برنامه کتابی یا برنامه نبود!شما وقتی مونیتورینگ می کنید در اسب داریم صحبت می کنیم نمی تونیم جیره غذائی یه اسب 450 کیلو ئی که نسبت به قد و جثه باید بعنوان مثال 500 کیلو باشه رو(مثلا بر حسب دید بین 2 تا 3 باشه)  با هفته ای یک بار کار با اسبی که وزنش با جثه اش تناسب داره و مداوم در حال تمرین هست مشابه تنظیم کنیم؟
 

vatan

Member
میدونم دکتر ولی در جداول کمیتهnrc خبری از body condition scor یا همون bcs در جیره نویسی هست؟
 

vatan

Member
بله ولی کاربرد اصلی bsc در گاو هست. اون هم راه حل داره و بر اساس DMI میشه مشکل را حل کرد .
 
من هم عرض کردم خیر!
آیا با اینکه بنده بگم در جدول خبری از bc نیست موضوع حل می شه!
حالا اینکه دوست عزیز شما می خوای جیره بنویسی برای اسب!وقتی چک می کنی جیره غذایی رو و می بینی روتین هست و در حد نرمال برای پی بردن به اینکه این غذا برای اسب من با توجه به کار ش مناسب هست یا نه علاوه بر فاکتور های غیر که مورد توجه قرار می دی آیا به وضعیت بدنی اش که مناسب هست یا نه هم توجه می کنی؟و مد نظر قرار می دی؟
 

vatan

Member
ما قبولت داریم دکتر!!!! این حرفها چیه!!! آخه تعجب کردم یه لحظه دیدم دکتر دامپزشک و جیره نویسی؟!! الله اکبر
دکتر دوستت داریم!!
 
نه دوست عزیز! من به حیطه کاریم واقفم!
این در مسئولیت من نمی گنجه و کار مهندس علوم دامی و غیره هست! ما فقط چند واحدی خوندیم/!
من فقط عواملی که باید مد نظر قرار بگیره رو گفتم!
 

vatan

Member
اینجا امیر حسین مسئله سر جیره نویسی هست و باید پول بدید!!! تا جیره بالانس بشه این هم با آخرین جداول NRC و اضافه کردن پروبیوتیک و ایزوفلانوویید و غیره!!!!!!!!!!!!!!!!
امیرحسین یه شماره حساب بنویس!!!!!!!!!
 
ما مخلصیم! بابا من پارسال یه گاوداری 300 راسی کار می کردم !آقا این گدا بود. هر کاری کرد و خود کشی کرد که ما یه جیره براش تنظیم کنیم گفتم باید بری خرج کنی یه مهندس رو بیاری گفت دامپزشک قبلی برام این کار رو می کرد منم گفتم خیر من این کار رو نمی کنم!اخرم بهم گفت بگو بلد نیستم راحت شو دیگه! خلاصه ما فسخ قرار داد کردیم دیگه!چون یه دامپزشک همه کاره می خواست دیگه کم مونده بود برا ی کاهش توتال کانت خودم برم تانکر شیر رو بشورم براش! اما راست می گی باید جا بیوفته و کاملا موافقم
 

vatan

Member
دکتر تو تهران !!!
تو اصفهان که تو هیچ گاوداری صنعتی این موضوع دیده نمیشه البته رتبه اول تولید در اصفهان به همین دلیل هست ضمن اینکه علاوه بر داشتن یه مهندس جیره نویس همیشه یه مشاور برای بهار بند پر تولید دارند تا با آخرین یافته های علمی در تغذیه همچون اندازه قطعات - متیونین محافظت شده و غیره جلو برند. سالهاست که در گاوداریهای اصفهان این موضوع دیده میشه.
تعجب کردم این حرف را شنیدم!!!
تو شهرستانها انتظار داشتم نه در تهران!! مگه تعاونی وحدت اونجا کاری نمیکنه؟
 

vatan

Member
کجا را متوجه نشدید؟
فقط یه نکته را داشته باشید این که در جیره نویسی معمولا البته از قید معمولا استفاده کردم که مطلق نباشه تغذیه مادیان آبستن را تا 8 ماهگی مثل مادیان خالی در نظر میگیرند و در 3 ماه آخر میزان انرژی و پروتئن و کلسیم و فسفر و..... را افزایش میدهند.
 
بالا