Bask

"باسک" سیلمی کهر عرب ، در سال ۱۹۵۶ در مرکز پرورش اسب عرب "البیگووا" در لهستان متولد شد ، در سال ۱۹۶۳ به وسیله دکتر "یو جین لا روی"(Eugene LaCroix)به آمریکا و به مزرعه تولید اسبهای عرب "لاسما" (Lasma Arabians) منتقل و به یکی از سیلمیهای مهم در تولید اسب عرب آمریکا بدل شد .

"باسک" در لهستان در ابتدا به عنوان اسب کورسی به کار گرفته و در این زمینه دارای رکورد بینظیری شد و تا زمانی که در لهستان بود (۶ سالگی) به عنوان سیلمی مورد استفاده قرار نگرفت ، بیشتر به این دلیل که در مزرعه "یانوف پودولسکی" (یکی از دو مزرعه مهم دولتی در لهستان) در آن زمان چند برادر دیگر او (پسرهای ویتراز) به عنوان سیلمی مورد استفاده قرار میگرفتند و برای استفاده و تولید از این خطّ خونی کمبودی وجود نداشت ، به همین دلیل و همچنین پا فشاری دکتر "یو جین لا روی" و تیم آمریکایی که برای این کار چهار بار به لهستان سفر کردند با وجود اینکه در آن زمان فروش اسب و صدور آن به خارج در لهستان کمونیست آن زمان معمول نبود ، فروش "باسک" به همراه "چهار مادیان" مورد موافقت مسئولان مزرعه "یانوف پودولسکی" قرار گرفت .

جالب این بود که به خاطر وجود سیلمیهای دیگر از این خط خونی ، قرار بود باسک بعد از پایان دوره کاریش در کورس اخته شود به همین دلیل بعد از موافقت فروش به قیمت نازل ۳۰۰۰ دلار به خریداران آمریکایی فروخته شد .

"باسک" بعد از یک سفر سخت با کشتی به آمریکا رسید و صاحبان جدید شروع به آماده کردن او برای شرکت در مسابقات زیبایی و همچنین استفاده به عنوان سیلمی نمودند .

"باسک" در سال ۱۹۶۴ قهرمان زیبایی آمریکا شد و در ۱۹۶۵ در رشته پارک هورس مجددا قهرمان آمریکا شد .(پارک هورس با همراه سوار انجام میشود و در این رشته تمام حرکات اسب از قبیل قدم ، یورتمه ، چهار نعل ، در وضیعتی اغراق شده به نمایش گذشته میشود) این رشته بعدها تغییر نام پیدا کرد ....

"باسک" در این زمینه نیز رکورد جدید به جا گذشت و یکی از چهار سیلمی در تاریخ آمریکاست که هم در رشته زیبایی (هالتر) و هم در رشته اجرایی با سوار(پرفرمانس) قهرمان آمریکا شد.
 
.....

"باسک" در مدت عمر خود و در آمریکا ۱۰۵۰ کره عرب تولید کرد که تا قبل از استفاده از تلقیح مصنوعی بالاترین رقم به شمار میرفت ، از میان تولیدات باسک ۱۹۶ کره در آمریکا و کانادا در رشتههای مختلف به قهرمانی کشور رسیدند .

تاثیر باسک روی اسب عرب آمریکا به وسیله کارشناسان در دورههای مختلف ، تأثیری "عظیم" نامیده شده ، هنوز هم وجود خون باسک در هر سیلمی یا مادیان در آمریکا برای تولید کنندگان دارای ارزش فراوان است .

باسک در ۲۴ جولای ۱۹۷۹ از بیماری دل درد مرد ، جسد این اسب باشکوه در پارک اسب کنتاکی و درقبرستان قهرمانان دفن شد. مجسمه برنزی باسک نیز در سالن ورودی موزه بینالمللی اسب در کنتاکی به یادگار گذشته شده.

باید به حسن سلیقه و آینده نگری وارد کنند این سیلمی آفرین گفت ، که قابلیتهای بسیار عالی یک اسب کورسی در آستانه اخته شدن را پیش بینی و استفاده کرد .
 

hassan3034

Member
Baskباسک1956-1979

باسک(ویتراز*بالالاجکا)
Bask Arabian
YouTube - *Bask++
YouTube - *Bask

1964 Scottsdale Champion Stallion
1964 Scottsdale Champion Park (3-gaited)
1964 US National Champion Stallion
1964 US National Top Ten Park
1965 Spokane Reserve Champion Park
1965 US National Champion Park
1965 Legion of Merit
1966 Scottsdale Champion Park
1967 US National Reserve Champion Formal Driving
1967 US National Reserve Champion Formal Combination
Legion of Supreme Honor
Died July 24, 1979.
 

پیوست ها

  • bask.jpg
    bask.jpg
    15.4 کیلوبایت · بازدیدها: 88
  • bask_info.jpg
    bask_info.jpg
    171.6 کیلوبایت · بازدیدها: 14

سایه

Member
این همون باسک افسانه ایست که در یکی از باشگاهها مقبره! داره ؟
 
بالا