گيلان متقاضي برگزاري همايش جهاني اسب كاسپين است‌

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
معاون بهبود توليدات امور دامي جهاد كشاورزي گيلان گفت: گيلان متقاضي ميزباني برگزاري چهارمين همايش جهاني اسب كاسپين در سال 2010 ميلادي است.
A0699228.jpg


به گزارش خبرگزاري فارس از انزلي، مجيد غلامي بعد از ظهر امروز در جريان برگزاري همايش جشنواره زيبايي اسب كاسپين در منطقه آزاد انزلي، گيلان را به دليل دارا بودن شرايط خاص جغرافيايي براي پرورش اسب كاسپين مستعد دانست.
وي افزود: ايجاد اشتغال مستقيم و غير مستقيم، پر كردن اوقات فراغت جوانان، حفظ ذخاير ژنتيكي ايران، ايجاد ظرفيت جهانگردي و ايرانگردي براي منطقه و در نهايت تشويق سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در زمينه پرورش اسبچه خزر از مهم‌ترين دلايل اهميّت استراتژيك پرورش اسب كاسپين در سطح كشور به ويژه گيلان است.
غلامي اظهار داشت: هم اكنون حدود يك هزار و 270 رأس اسب كاسپين در دنيا ثبت شده كه 109 رأس اصلي آن در ايران است.
وي ادامه داد: حدود 200 رأس اسبچه ديگر نيز به صورت وحشي زندگي مي‌كنند كه در اين بين گيلان به عنوان خاستگاه اصلي اين اسب از بيشترين ميزان جمعيّت اسب كاسپين موجود در ايران برخوردار است.
معاون بهبود توليدات دامي جهاد كشاورزي گيلان به آيات قرآني، روايات اسلامي و مستنداتي از فرهنگ ايراني در مورد اهميّت و جايگاه اسب اشاره كرد.
به گفته وي به‌رغم اينكه خاستگاه و موطن اسب كاسپين در ايران است، نخستين موسسه حفاظت، پرورش و نگهداري اين اسب در سال 1972 در انگليس آغاز به كار كرد.
غلامي افزود: در سال‌هاي گذشته تاكنون و از طرق مختلف اسب كاسپين با نازل‌ترين قيمت از استان گيلان به خارج كشور فروخته مي‌شود در حالي كه گيلانيان روي كوهي از طلا ايستاده‌اند ولي آن را نمي‌شناسند و ديگران با خروج اسب كاسپين از كشور جامعه ما را با ريزش ژنتيك مواجه مي‌كنند.
معاون بهبود توليدات دامي جهاد كشاورزي گيلان با تصريح بر اينكه ضروري است چهارمين كنفرانس جهاني اسب كاسپين در سال 2010 ميلادي در ايران و گيلان برگزار شود، در باره اهداف برگزاري دومين همايش ملي اسب كاسپين خاطر نشان كرد: آشنايي با آخرين تحقيقات دانشمندان داخلي، تبادل تجربيات، آشنايي با نژادها و رشته‌هاي مختلف و نيز ايجاد علاقه در آنها با هدف بالندگي فرهنگي و اقتصادي منطقه از مهم‌ترين دلايل برگزاري اين جشنواره است.
 
بالا