کیانی:جومونگ قرار بود مسابقه بدهد،اما نیامد!

horseback_archery.jpg



دارنده 3 مدال جهاني كمانگيري از روي اسب گفت: گرفتن مدال طلا آن هم مدال جهاني بسيار شيرين و لذت‌بخش است و بايد بگويم كه 21 مرداد يا همان 12 آگوست 2010 مصادف با روز تولدم، مدال طلا گرفتم.

دارنده 3 مدال جهاني كمانگيري از روي اسب:مدال طلاي مسابقات جام جهاني را روز تولدم كسب كردم.
حسين معتضدي كياني متولد 56 و متاهل است مادرش اهل بهشهر و پدرش بختياري است، شش سال است كه تيراندازي با كمان در رشته كامپوند را تا رده تيم ملي پيش برد و دو سالي مي‌شود كه تيراندازي با كمان از روي اسب را به‌طور حرفه‌اي آغاز كرده است، نخستين مدالش را در سال 84 درست 6 ماه پس از ورود حرفه‌اي‌اش به ورزش تيراندازي با كمان به دست آورد، وي فوق ديپلم پرورش دام و طيور دارد و علاقمند به تحصيل در رشته تربيت بدني است.
معتضدي كياني اخيرا در مسابقات كمانگيري از روي اسب در كره جنوبي توانست يك طلا و دو برنز جهاني بگيرد.
چطور شد كه از بين اين همه ورزش سراغ تيراندازي آن هم تيراندازي با كمان كه هزينه‌هاي زيادي دارد، رفتيد؟
نزديكي منزلمان در يك زمين خاكي محوطه‌اي وجود داشت كه ضايعات كارخانه چيت‌سازي مثل نخ و قرقره را در آنجا جمع مي‌كردند ما هم بچه بوديم و با كمك نخ‌ها و شاخه‌هاي گياهان براي خودمان كمان درست مي‌كرديم، زماني هم با تير و كمان سنگي مي‌رفتيم گنجشك مي‌زديم و بعدها تفنگ بادي و حالا هم به تيراندازي با كمان روي اسب رسيدم.
كمي از خانواده‌ات بگو به ويژه پدرت كه بختياري است.
چهار برادر و سه خواهر هستيم، يكي از برادرانم در دانمارك زندگي مي‌كند و ورزش رزمي را دوست دارد، برادرم علي زماني كشتي‌گير بود، دو تا از خواهرانم به پينگ پنگ و اسكواش علاقه دارند اما فقط من ورزش را به‌صورت حرفه‌اي دنبال كردم، مادرم بهشهري و پدرم بختياري است و به من مي‌گويد كه خون بختياري را تو يدك مي‌كشي چون بختياري‌ها مهارت خوبي در تيراندازي روي اسب دارند.
از كمانگيري روي اسب بگو.
دو سالي است كه به‌صورت حرفه‌اي كمانگيري روي اسب را آغاز كردم، تيراندازي‌ام خيلي خوب بود و همين به من كمك مي‌كرد تا در كمانگيري هم موفق باشم.
از مربيانت، از مدال‌هايت و از روندي كه طي كردي تا به مسابقات كره جنوبي برسي.
يكي دو بار به سالن سيد رسول حسيني ساري رفتم تا جايي براي تمرين پيدا كنم اما موفق نشدم، به تهران رفتم و با همكاري مجيد ميررحيمي نخستين و آخرين مربي تير وكمان كه قبولش دارم و دوستش صابر حسيني توانستم تمريناتم را در مجموعه انقلاب آغاز كنم و درست شش ماه بعد در مسابقات كشوري مقام سوم را به دست آورم و به طور كلي تيراندازي را از كامپوند آغاز كردم و به كمانگيري از روي اسب رسيدم.
عناوين ديگري كه كسب كرده‌اي كدامند؟
نخستين مدالم برنز بود كه در سال 84 در مسابقات گراميداشت تولد امام محمد باقر(ع) كسب كردم، سال 85 يادواره هوشنگ كشاورز مقام سوم، شهريور 58 مقام اول رشته كامپوند يادمان دفاع مقدس، آبان 85 در مشهد و در هشتمين جشنواره تيراندازي ويژه ميلاد امام رضا(ع) مقام دوم، در نخستين تا سومين دوره مسابقات ليگ كشور و در سال‌هاي 85 تا 87 مقام هاي سوم، در سال 87 و در مسابقات تيراندازي ويژه آزادسازي خرمشهر و شهداي عمليات بيت المقدس مقام دوم، در سال 88 هم سرپرست هيئت تيراندازي با كمان مازندران بودم و امسال هم به لطف خدا توانستم در مسابقات جهاني كمانگيري از روي اسب سه مدال بگيرم.
مربي خارجي هم داشتيد؟
زير نظر يك مربي انگليسي به نام«نل» حدود يك ماه در تهران كلاس رفتم و توانستم با موفقيت اين دوره را بگذرانم و كارت مربيگري درجه سه را در سال 84 و پس از چندي مربيگري بين‌المللي درجه دو را بگيريم، مربي به من گفته بود كه تو از همه بهتري و تمرين كن تا در مسابقات جهاني ببينمت.
حالا اون مربي به مسابقات آمده بود يا نه؟
با شور و شوق فراواني براي او يك هديه تهيه كرده بودم تا در مسابقات تقديمش كنم اما او به اين سري از مسابقات نيامد و فكر مي‌كنم چون مسلمان بود و تعصب خاصي هم داشت به خاطر روزه گرفتنش نيامده باشد اما دوست دارم يك بار ديگر هم كه شده او را ببينم.
قرار بود بازيگر نقش جومونگ هم به اين مسابقات بيايد چه شد كه نيامد؟
جومونگ بنا به دلايلي نيامد اما يكي از بازيگران آن سريال كه نقش محافظ جومونگ را بازي مي‌كرد آمده بود و به ما مي‌گفت شما خيلي خوب و سريع هستيد، دير آمده‌ايد و از خيلي‌ها هم سبقت گرفته‌ايد.
روز مسابقه هوا باراني و پر از گل و لاي بود، چطور توانستيد در آن شرايط به مدال هم دست پيدا كنيد و آيا پيش‌بيني چنين شرايطي را داشتيد؟
فكر نمي‌كردم روز مسابقه يك روز باراني و لاين مسابقه كه حدود 150 متر بود پر از گل و لاي باشد، به هر حال تمرينات خوبي داشتيم و در چهار روز مسابقه همه تلاشمان را براي قهرماني انجام داديم.
از مدال‌هايي كه در اين مسابقه كسب كردي بگو.
مسابقات در پنج سبك برگزار شد كه تك شوت، دبل شوت و سريال شوت در بخش انفرادي بود و توانستم در اين بخش و در سبك‌هاي دبل شوت و سريال شوت دو برنز بگيرم و در تك شوت ششم شدم چون ابتداي مسابقه استرس زيادي بود، در دو سبك تيمي كه شامل دبل شوت و موگو است توانستيم در دو شوت به همراه احمد نباتي از تهران مدال طلا را كسب كنيم و تيم‌هاي مغول و كره را كه حرفي براي گفتن داشتند از پيش رو برداريم.
خودت بگو روزي كه مدال طلاي مسابقات جهاني تيراندازي با كمان روي اسب را گرفتي چه روزي بود؟
گرفتن مدال طلا آن هم مدال جهاني بسيار شيرين و لذت بخش است و بايد بگويم كه 21 مرداد يا همان 12 آگوست2010 مصادف با روز تولدم، مدال طلا گرفتم.
از هرچه بگذريم از هزينه‌هاي اين ورزش نمي‌توانيم بگذريم كمي درباره هزينه‌هاي سوار كاري و تير و كمان بگو.
سواركاري و تيراندازي هزينه‌هاي بالايي دارد، يك ساعت سواركاري 15 تا 20 هزار تومان هزينه دارد و اين غير از وسايل و لوازم و لباس تيراندازي است كه سر به فلك مي‌زند، هر تير 20 هزار تومان قيمت دارد.
جايي براي تشكر هم هست، مي‌خواهي از چه كساني تشكر كني؟
ابتدا از پدرو مادرم، سپس از همسرم، خواهر و برادرهايم، دوستانم كه يكي دو تا هم نيستند و اسم‌هايشان را نمي گويم شايد يكي دو تا جا بماند همچنين از مهدي صفايي رئيس كميته تيراندازي با كمان روي اسب كه به كمك ايشان اكنون در باشگاه سواركاري چيتگر تمرين مي‌كنم و تشكر خاصي هم از زحمات مربي دوست داشتني ام مجيد مير رحيمي و همكارش صابر حسيني دارم.


منبع:اسب؛ پایگاه اطلاع رسانی صنعت اسب ایران - Horse Iran, Equine
 
بالا