چگونگی رفتار با اسب و حركت آزاد

ناشناس

Active member
چگونگی رفتار با اسب و حركت آزاد

چگونگی رفتار با اسب



اسب حیوانی بسیار باهوش و زیرک است وبه طورکلی دارای احساسات دوستانه و خواستار دوستی و ارتباط با مردم است.

برای نزدیک شدن به اسب همیشه باید از جلو و یا زاویه 14 درجه نزدیک آن شد و آن را نوازش کرد اگر مجبورید از پشت به اسب نزدیک شوید با سوت زدن و صداکردن اسب آن را متوجه خود کنید در غیر اینصورت ممکن است اسب به شما لگد بزند. بهترین مکان برای نوازش کردن اسب شانه و پیشانی اوست، به هنگام نوازش کردن پیشانی اسب هیچگاه دست خود را زیر چشم اسب نگه ندارید زیرا این کار اسب را عصبانی کرده و ممکن است شما را گاز بگیرد. هیچگاه با دویدن و یا فریاد زدن نزدیک آن نشوید، همیشه با آرامش کامل به اسب نزدیک شده و با صدای آهسته با او صحبت کنید.

اسبها خوراکیهایی مانند: هویج، سیب و قند را بسیار دوست دارند، برای تشویق و آرام کردن اسب می توانید به او خوراکی بدهید، هنگامی که غذا در دهان اسب است چیزی را به او ندهید زیرا این کار جویدن را برای او دشوار می کند.



نحوه غذا دادن به اسب

برای غذا دادن به اسب(قند، هویج و سیب) آنها را روی کف دست خود گذاشته و انگشتان دست را کاملا باز کنید زیرا اگر انگشت شما خمیده باشید ممکن است اسب آن را هنگام گرفتن خوراکی گاز بگیرد.

هیجان اسب

هر بار که اسب شما اسب های دیگری را که در حال دویدن هستند ببیند ممکن است هیجان زده شود و او هم شروع به دویدن کند در اینصورت با سوت زدن و کشیدن دستجلو او را به آرامش دعوت کنید.اسب حیوانی نسبتا ترسو است، وقتی چیز عجیب و یا جدیدی می بیند سعی می کند به سرعت از آن دور شود، برای آرام کردن و کنترل کردندر چنین مواقعی آماده باشید.



رم کردن چیست؟

اسب در اثر دیدن جسم ها یا شنیدن صداهای تهدید کننده از جا می پرد و شروع به پرش و الاکلنگ می کند در این موقع مطمئن شوید که به شیوه مناسبی در زین نشسته اید. اگر اسب بترسد از جا می پرد و حرکت سریعی کرده و با یک قوس شما را به پرت می کند در این صورت بهترین کار برای جلوگیری از پرت شدن از روی اسب این است که دستان خود را به دور گردن اسب قلاب کرده و سر خود را کنار گردن قرار دهید و پاهایتان را محکم به زین بچسبانید تا هنگامی که اسب آرام شود.

به هنگام سواری به فاصله دو اسب از اسب جلویی خود فاصله داشته باشید تا مشکلی برای شما و اسبتان به وجود نیاید. هیچگاه اجازه ندهید که سر اسبتان نزدیک سر اسب دیگری شود زیرا در اینصورت اسبها شروع به خرناس کشیدن و سردست زدن می کنند و خطری جدی شما اسبتان را تهدید می کند.



تغییرات آب و هوا

تغییرات آب و هوا بر رفتار اسب تاثیر می گذارد وقتی که اسب وزش باد را احساس ر یک روز بادی را دارید، دم اسب را در جهت باد قرار داده تا سینه او سرما نخورد).

در روزهای گرم و آفتابی اسب ممکن است خواب آلود و بی حال باشد . اگر به هنگام سواری اسب تنبلی کرد با نچ نچ کردن و فشار ساق پا او را به جلو برانید اگر باز هم اطاعت نکرد آنگاه او را با ضربه شلاق تنبیه کنید.(فقط یک بار)

اسب ها معمولا در روزهای سرد شاداب تر از هر زمان دیگری هستند به ویژه وقتی از یک مکان گرم در یک روز سرد به هوای آزاد بیایند احساس چابکی و میل به جست و خیز زیادی دارند. سعی کنید انرژی اسبها را در یک روز سرد به درستی هدایت کنید، یورتمه رفتن کشیده بهترین روش برای تمرین آنهاست. البته برای آنها راحت تر است که به جای یورتمه جست و خیز کنند.



سعی کنید رفتار اسب را در شرایطی خاص درک کرده و به خاطر بسپارید، داشتن چنین مواردی به هر دوی شما در حل مشکلات کمک کرده و سواری لذت بخشی را برای هر دوی شما تضمین می کند.





حركت آزاد

اگر از نظر محوطه محصور کلاس در موقعيتي باشيد كه بتوانيداسب را به طور آزاد وبدون تسمه از روي كاوالتي عبور دهيد، آدم خوش بختي هستيد زیرااين روش مورد پسند بسياري از مربيان و سواركارانی است كه به تعليم اسب مشغولند مي باشند.اين روش براي اسب بسيار لذت بخش است و خيلي زود به آنچه كه از او مي خواهيد پي مي برد.

مرحله اول: آرام كردن با دست جلوي آزاد
درگوشه هاي محوطه محصور كلاس علامت گذاري كرده و بدون بغل بند ولي با زين و آبخوري اسب رارها كنيد تا چهار نعل برود. اين كار باعث مي شود بيش از حد لازم نیرو صرف نكرده و درعين حال عضلات ومفاصلش نرم شود. فراموش نكنيد محيطي كه براي اين كار درنظر مي گيريد حتماً محصور باشد، زیرا در محيط باز هدايت اسب مشكل است و اسب خود را به زحمت مي اندازد.

مدت ده دقيقه براي اين تمرين كافي است و پس از آن با صدا اسب را آرام كرده او را بگيريد.

مرحله دوم: بستن پهلو افسار وتعليمي ثابت

اگر تمرين مرحله اول رضايت بخش باشد، تمرينات با بغل بند ادامه پيدا مي كند و طرز بستن و تنظيم آن بايد طوري باشد كه اسب بتواند به راحتي سروگردن را كشيده و پايين بياندازد و به پشت خود حالت كماني بدهد، پس نبايد خيلي بلند و يا خيلي كوتاه باشد كه اسب بتواند به آنها تكيه كند (اندازه مناسب در شكل شماره 4 نشان داده شده)ازانجا که حركت روي خط مستقيم است پس بايد بغل بندها درهر دوطرف به يك اندازه باشد و زمانيكه عضلات گردن اسب نرم شد و سر را پايين انداخت ميتوان تعليم ثابت را اضافه كرد (شكل 5) اين وسيله از عادتهاي بد اسب ( تكان دادن هاي بي موقع سروگردن روي كاوالتي ) جلوگيري كرده و به اسبهايي كه سر را به حالت صحيح نگه نمي دارند كمك مي كند تا حالت دلخواه را پيدا كنند.اسب را دوبارهً رها كنيد تا به حالت يورتمه ويا چهار نعل درمسير تعيين شده حركت كند. پس از مدتي اسب به راحتي خود را با محيط و وسائل اضافي وفق داده و شلنگ خود را تنظيم مي كند وخيلي ها پس از 5 دقيقه به راحتي روي خط كناري و در مسير تعيين شده حركت مي كنند وبعضي ها هم براي هماهنگ كردن خود به زمان بيشتري احتياج دارند وبراي عده اي هم مربی به دستيار نياز دارد.

هرچه مربی ودستيار او نرمش وحوصله بيشتر به خرج بدهند، اسب سريعتر مطيع خواهد شد و دراين فرصت ميتوان روي شخصيت وهوش اسب مطالعه كرد كه آيا ميل به آموختن دارد؟ سرعت فراگيري چقدر است، يا سرسختي كرده وبا خواسته هاي شما مخالفت مي كند.

دراينجا خود مربی هم موردآزمايش قرار مي گيرد زیرا مربی ها بايد به خاطر داشته باشند كه برای موفقیت درتمام رشته هاي سواري حوصله و زمان نقش اساسي را عهده دار هستندو شالوده هر موفقيتي را پي ريزي مي كنند. من خودم شاهد بوده‌ام كه خيلي از اسبها در مدت كوتاهي به محيط تمرين خو مي گيرندو رسيدن به اين حالت شروع مرحله سوم را اعلام مي كند كه كار روي كاوالتي با سواركار مي باشد.

مرحله سوم: يورتمه روي كاوالتي

در صورتيكه اسب شما جوان است پيشنهاد مي كنم كه تمرين را با يك كاوالتي شروع كرده و به تدريج تا چهار افزايش دهيد والبته خيلي ها از دو كاوالتي هم براي شروع استفاده مي كنند ولي اغلب اسبها آنها را يكي فرض كرده و تلاش مي كنند با پرش از روي هر دوعبور كنند.

درهر صورت اگر كار را با دو كاوالتي شروع مي‌كنيد درابتدا فاصله بايد دوبرابر يعني دویست و شصت سانتيمتر باشد. در تمرينات با گام يورتمه بايد از سه يا چهار كاوالتي استفاده كرد پس بهتر است خود را كمي زودتر به اين مرحله برسانيد. اسبهاي با تجربه تر مي توانند كار را با چهار كاوالتي هم شروع كنند و درتمام موارد از حداقل ارتفاع استفاده مي شود (پانزده تا بیست سانتيمتر) من پيشنهاد مي‌كنم كه حداكثر از چهار كاوالتي استفاده شود زیرا،احتمال دارد اسب به هيجان آمده واين تصور برايش پيش بيايد كه تمرين خارج از حد ظرفيت اوست.

يورتمه بهترين گام براي شروع تمرينات است زیرا، در حالت قدم بغل بند از تحرك ايجاد شده در قسمت عقب اسب جلوگيري مي کند و زنده و پرتحرك نگاه داشتن اسب درگام قدم دراين مرحله كمي مشكل است و در تمرين كردن بدون بغل بند هم، چون عضلات پشت به كار گرفته نمي شوند آنچنان مفيد نخواهد بود.

درمرحله شروع نگزاريد اسب چهار نعل برود زیرا بيهوده نیرو مصرف مي كند، فواصل مناسب در بين كاوالتي بين صدوسی سانتيمتر تا صدوپنجاه سانتيمتر مي باشد و براي شروع فاصله صدو سی سانتيمتر مناسب است ،ولي سواركار موظف است در طول تمرينات فاصله اي كه مناسب جثه و تحرك اسب باشد پيدا كرده و همواره از آن استفاده كند. ولي ارتفاع در همان حداقل كه از پانزده تا بیست سانتيمتر باشد مي ماند تا عضلات اسب بيش ار حد كوفته نشوند. درحاليكه تمرين اين مرحله را تكميل كرده‌ايد به اسب اجازه بدهيد روي هر يك از دستها كه مايل است روي كاوالتي حركت كند (معمولاً اسبها دست چپ را ترجيح مي دهند) و اگر فكر كنيد كه اسب با ميل خود روی كاوالتي مي‌رود،زياد منطقي نيستيد زیرا، اغلب به هيجان آمده و به چهار نعل مي افتد و با حداكثر سرعت ممكن سعي مي كندتا، از روي كاوالتي پرش كند .اما اين حركت آنقدرها هم كه به نظر مي رسد خطرناك نيست .اگراسب را به حال خود بگذاريد خودش بتدريج به يورتمه مي افتد. وظيفه سوار ايجاد رابطه از طريق صدا و آرام كردن اسب دركمال متانت است.اسب چون در محيط بسته اي حركت مي كند نمي تواند از حركت روي كاوالتي طفره برود و اجباراً درمسير خود از آنها عبور مي میکند.

اگر اسب شما از قبل با كاوالتي آشنا است كار را از همان ابتدا با يورتمه شروع كنيد و تنظيم حركت يورتمه از وظائف سواركار است. اغلب اسبها بعد از مراحل اوليه تمرين كسل خواهند شد و سوار مي بايست با كمك صدا وشلاق بلند او را وادار به تحرك بيشتر كند و به اسب اجازه ندهد فواصل بين كاوالتي را با بيش از يك شلنگ طي كند. اسبي كه حساس است به راندن احتياج ندارد ولي هستند اسبهايي كه دائماً بايد رانده شوند .انها همانند انسانها با يكديگر تفاوت دارند.اگر سواري از هوش معمولي برخوردار باشد پس از مدت كمي قادر است با اسب خود رابطه برقرار كند وسواراني كه از اين موهبت (برقراري رابطه با اسب) محروم بوده‌اند مي توانند از اين فرصتها بيشترين بهره برداري را كرده و به كسب تجربه بپردازند.

مرحله چهارم: افزايش فواصل بين كاوالتي

قبل از اينكه اين تمرين را روي كاوالتي شروع كنيد (اين تمرين بدون سوار است) فواصل بين آنها را چند سانتيمتري بايد افزود (اين افزايش بايد متناسب با جثه اسب باشد).

اسب را واداريد تا در قسمت ديگر كلاس كه كاوالتي ندارد با تحرك بيشتر يورتمه برود و سپس با كاهش حركات شلاق تحرك را كم كنيد تا يورتمه به حالت معمولي برگردد، تلاش كنيد كه در مراحل تمرين وقفه اي پيش نيامده و تمرين گسسته نشود و اسب را روي كاوالتي هدايت كنيد، اسب گامها را مي كشد و با تحرك بيشتري حركت مي کند. فواصل نبايد از صدوپنجاه سانتيمتر تجاوز كند مگر در صورتيكه بخواهيد اسب يك شلنگ اضافي درميان كاوالتي بردارد.

مدت تمرين

زمان تمرين بايد متناسب با جثه ووضعيت جسماني اسب تنظيم شود،زیرا هرچه زمان تمرين افزايش يابد فعاليت اعضاء بدن بيشتر مي شود و من معتقدم ده دقيقه زمان براي اين تمرين كافي است. هر سواركاري مي تواند اسب خود را زير نظر گرفته و با ارزيابي وضعيت كلي او به زمان مناسب دست پيدا كند. توجه اصلي روي شادابي وسرزندگي اسب متمركز مي شود و مشهودات عيني كه ملاك اين حالات هستند، حركات گوش، وضعيت دم وحالت تنفس اسب است كه از روي وضعيت هر يك از اينها ميتوان به درجه شادابي ويا خستگي اسب پي برد، عرق زدگي اگر زياد نباشد نمي تواند دليلي بر خستگي باشد. ذوق واشتياق سوار خيلي زود اورا قادر به قضاوت وارزيابي دراين موارد خواهد كرد. سواركار بطور دائم حالات جديدي در اسب خود كشف كرده و پس از مدتي به راحتي مي تواند حدس بزند كه چه موقع اسب خسته شده ويا تلاش مي كند حركت را انجام دهد. شك اسب دراجراي حركت دليل بر شروع خستگي است بخصوص كه شلنگ هاي اوجهندگي خود را از دست بدهند. در صورت اجراي صحيح هر حركت نوازش و صداي مهربان باعث خوشحالي او خواهد شد. اگر اسب هر حركت را پشت حركت ديگر به درستي انجام داد اجازه بدهيد قدم برود و دست عوض كنيد ولي كار را قطع نكنيد و او را از مسير كاوالتي خارج نكنيد چون بيشتر اسبها اگر فرصت پيدا كنند از زير بار تمرين شانه خالي مي كنند.

بعد از اينكه ده تا بيست دقيقه تمرين هاي گرم كردن شامل تمرين با بغل بتد با حداكثر فشار و ده دقيقه كار با گام معمولي و5 تا10 دقيقه كار با گام كشيده داشتيد زمان تمرين بسر مي رسد زين و برگ را برداشته اسب را مي گردانيد تا كاملاً خشك شود و اگر حالت تنفس او عادي بود به اصطبل برمي گردانيد تا استراحت كند.

دراين مرحله سواركار بايد تصميم بگيرد كه تمرينها تا كي بايد انجام شود.آنهايي كه وقت دارند و ميتوانند همه روز با اسب كار كنند مختارند كه اين تمرين را از هشت تا چهارده روز ادامه دهند. علاوه براين چند بار هم سواره روي كاوالتي كاركنيد (براي توضيح بيشتر به ضميمه كتاب مراجعه شود) كساني كه نمي توانند همه روزه با اسب تمرين داشته باشند ميبايست هرچند گاه يكبار با كاوالتي تمرين كنند ولي حداكثر استفاده از تمرينات منظم وپيگير نصيب اسب مي شود. اگرچه هيچ پيشرفت قالبي و از پيش گفته اي تضمين نمي شود ولي استفاده از كاوالتي پيشنهاد مي شود. با اين توضيح كه اين تمرينات به تنهايي نميتواند ضامن دست يابي به يك روش واسلوب منظم تدريس باشد. اسب هايي كه براي هر يك از رشته هاي خاص اين هنر درنظر گرفته مي شوند بايد آموزش خاص آن رشته را ببينند و مثلاً اسب هايي كه براي مسابقات سه روزه المپيك تعليم مي‌بينند به قدرت خاص شركت در مسابقات صحرايي نيازمندند ولي از طريق كار منظم روي كاوالتي ،آماده نگه داشته مي شوند
 
بالا