چگونه از اسبهایمان تست روانشناسی بگیریم؟

Dr_Ghaffari

Active member
خواهش می کنم صابر عزیز . توجه داشته باشید شما سوار یک اسب هستید نه یک دوچرخه که کاملا فرمان دست شما باشد . او نیز مانند شما زنده است و زندگی می کند ! عصبانی می شود ، لجباز می شود ، حرف گوش کن می شود ، یاد می گیرد ، فراموش می کند ، خوشی زیر دلش می زند ، بی حوصله می شود ، دلتنگ می شود ، اهل حال می شود ، اهل گشت می شود یا خودش را کنج خانه حبس می کند !
اما شما باید با هوش تر باشید و بیشتر او را راضی به انجام کاری نمایید تا مجبور نمایید !
اگر وقتی دارید او را دستکش می کنید او قصد بازگشت به اصطبل را دارد پیش دستی کنید !( بلند بدون رودربایستی به او بگویید می خواهی برگردیم خوب است بر می گردیم ، سپس او را برگردانید و با یک چرخش 360 درجه مجددا در مسیر اولیه قرار دهید ! و به او بگویید دیدی گول خوردی ؟!) هر چند قدم این کار را تکرار کنید و اسبتان را بین " رفتن و نرفتن " مردد بگذارید ! نتایج جالبی خواهد داشت .
 

Dr_Ghaffari

Active member
صابر گفت:
این فیلمم نگاه کنید ببینید این اخلاق چیه؟؟؟ در موردش توضیح بدین
http://video.yahoo.com/watch/3673258/10117204
فیلمی که در این آدرس من دیدم که مربوط به سواری نمی شود درست است ؟ می شود گفت که گفتمان دو نریان یا یک نریان با مادیان غیر فحل است..! اگر چنین است دربازه این رفتار توضیح بدهم که نکات جالبی هم وجود دارد !
 

Dr_Ghaffari

Active member
دعوای نریانی ..!
معمولا وقتی دو نریان ( که سابقه آشنایی نداشته باشند و خلاصه هنوز معلوم نکرده باشند کدام برتر است ) به یکدیگر می رسند روبروی یکدیگر می ایستند و چشم در چشم و رو در رو مبارزه جانانه ای را آغاز می کنند . آنها در ابتدا با چسباندن پیشانیها به یکدیگر و گرد کردن چشمها ( به گونه ای که سفیدی چشم نمایان می شود ) با منخرین باز شده نفسهای بسیار کوتاهی می کشند و صدای های کوتاه و بریده بریده ای را ساتع می سازند . این در حالی است که تا حد ممکن سر خود را عمود گرفته اند تا غرور خود را نیز نمایان سازند .( اسبی که در این میان سر خود را کمتر عمود گرفته است در واقع احساس ترس نموده است و شما از همان ابتدا می توانید حدس بزنید پیروز نهایی کیست مگر اتفاق خارق العاده ای رخ دهد ! ) توجه داشته باشید گوشها کاملا تیز و رو به جلو و متوجه کوچکترین حرکات و صداهایی هستند و به عقب نمی خوابند ! در مرحله بعدی دستها نیز فعال می شوند و نریان با استفاده از دست سعی در ضربه زدن و مغلوب نمودن حریف دارد . دستها از ناحیه شانه مستقیم بالا می آیند و ضربات بسیار سهمگینی وارد می کنند و اصولا خمش در سایر مفاصل دست دیده نمی شود اما قدری گردن خمیده تر می شود و کمی نیز مفاصل پاها خمیده می شوند که به همان رفلکسهای گردنی و سری بر می گردد و برای حفظ تعادل است . در این مرحله صداها کشیده و بلند و سهمناک هستند . نریانی که در این مرحله عقب نشینی کند در واقع محکوم به شکست است که معمولا کمی عقب تر می ایستد گردن را عمود تر می گیرد و سر رادر حالت افقی نگه می دارد . ممکن است نریان پیروز در این مرحله فقط هنگام ضربات با دست گوش نیز بخواباند اما معمولا گوشها تیز و حساس هستند . در مرحله بعدی ممکن است در نریانهای تنومند و هم دل و جرات کار به جایی کشیده شود که نریانها شمع کنند و در هوا با هر دو دست به یکدیگر ضربه بزنند . در این حالت دستها خمیده هستند و فقط هنگام ضربه زدن مفاصل دست باز می شود و دوباره برای حفظ تعادل بسته می شوند این کار ممکن است به دفعات تکرار شود .و معمولا نریانها در این مرحله فقط وقتی چار دست و پایشان روی زمین است صداهای کشیده و تهدید آمیز در می آورند و اصولا در این مرحله گوش نیز می خوابانند .در مرحله پایانی معمولا یک نریان که احساس ضعف نموده است پشتش را به نریان دیگر نموده و دست به کار لقد می شود ! گوشها خوابیده است و با هر ضربه لگد یک شیهه کوتاه نیز می کشد و سر را به سینه نزدیک می کند تا اینکه نریان دیگر نیز به چنین اقدام مشابهی دست می یازد و سرانجام یکی شکست را می پذیرد . معمولا اگر یکی از حریفها مادیان غیر فحل باشد کار در همان مرحله اول و دوم تمام می شود ! اما اگر مادیان آبستن باشد معمولا شما شاهد مرحله مرحله بودن نخواهید بود و مادیان بلافاصله با پشت کردن و جفتک زدن اقدام به راندن نریان و دور کردن آن از خود می کند !
امیدوارم چیزی را از قلم نیانداخته باشم !
راستی سهراب خان ! یاد دعوای "پازن" با " سلطان" افتادم و جدا کردنشان !
 

مرضیه

Member
Dr_Ghaffari گفت:
صابر گفت:
این فیلمم نگاه کنید ببینید این اخلاق چیه؟؟؟ در موردش توضیح بدین
http://video.yahoo.com/watch/3673258/10117204
فیلمی که در این آدرس من دیدم که مربوط به سواری نمی شود درست است ؟ می شود گفت که گفتمان دو نریان یا یک نریان با مادیان غیر فحل است..! اگر چنین است دربازه این رفتار توضیح بدهم که نکات جالبی هم وجود دارد !
توی قسمت رفتار شناسی بحثش رو مطرح کنیم خوب نیست؟!
 

Dr_Ghaffari

Active member
مرضیه گفت:
Dr_Ghaffari گفت:
صابر گفت:
این فیلمم نگاه کنید ببینید این اخلاق چیه؟؟؟ در موردش توضیح بدین
http://video.yahoo.com/watch/3673258/10117204
فیلمی که در این آدرس من دیدم که مربوط به سواری نمی شود درست است ؟ می شود گفت که گفتمان دو نریان یا یک نریان با مادیان غیر فحل است..! اگر چنین است دربازه این رفتار توضیح بدهم که نکات جالبی هم وجود دارد !
توی قسمت رفتار شناسی بحثش رو مطرح کنیم خوب نیست؟!
رفتار را تو ضیح داده ام که !
 
درسته گفتم شاید بخواید بیشتر توضیح بدبد در مورد برخورد نریان با مادیان
که البته به توضیح دادین ;D
 

ناشناس

Active member
شنايي با اسب و روانشناسي آن :

اسب براي زندگي در دشتهاي وسيع و باز آفريده شده تا به تاخت از دست حيوانات درنده فرار كند در جستجوي غذا به مسافتهاي دور برود و بالاخره آفريده شده تا در گله يا رمه زندگي كند. اسب براي سواري دادن بوجود نيامده بشر از ديرباز خود اين نقش را كشف نمود و به عنوان وسيله‌اي آن را به خدمت گرفته است.

اسب حيواني فريبنده و سحرآميز است كه داراي زيبايي، وقار، حساسيت و توانايي ورزشي بالائي است.

از آنجا كه حيواني اجتماعي است نه تنها نياز مبرمي به زندگي گروهي دارد بلكه داراي سيستم دقيق ارتباطي است.

برخي از علائم اسبها صوتي است و ما مي‌توانيم بدون هيچ مشكلي آنها را تشخيص دهيم.

اسب شكارچي نيست شكار است. پس به طور طبيعي موجودي است ترسو او مبارزه‌جو نبوده و بيشتر مي‌دود. اندام بزرگ و سرعت وسايل دفاعي او هستند.

اسب موجودي بسيار حساس و زودرنج است اگر به او احترام گذاشته نشود نمي‌توان از او انتظار احترام متقابل داشت. او با حافظه‌اي استثنايي تابع عادت است. كارهاي او از قبيل لگد زدن، گاز گرفتن و …. نتيجه ترس از ناشناخته‌هاست و تنها وسايل دفاعي او هستند.

اسب حيواني وفادار و نجيب است كه نسبت به صاحب خود دلبستگي فراوان دارد اما بايد توجه داشت كه اسب به همان اندازه كه وظيفه‌شناس و عاطفي است متوقع نيز مي‌باشد و بي‌مهري صاحبش را تحمل نمي‌كند. ميزان وظيفه‌شناسي و عطوفت اسب در ميدان‌هاي جنگ پيشين ديده شده است. عكس‌العملهاي اسب دفاعي است. او در بستر طبيعت به مانند ديگر موجودات از اصل تنازع بقا پيروي مي‌كند و حركاتي غريزي و طبيعي را براي بقاي نسل خود دنبال مي‌كند.

حركات اسب گوياي حالت روحي و رواني اوست. مثلاً شيهه اسب كه اگر به صورت بلند و با صداي زير باشد حاكي از عصبانيت اوست. ديگر علامت خطر در اسبها گوش و دم اين حيوان است كه اگر گوشها كاملاً به عقب خوابيده و دم ضربات شلاقي داشته باشد اسب حالت تهديدآميز و عصبانيت خود را بيان مي‌كند.

در اسبها گوشه دهان و لبها در بيان حيوان نقش بسيار مهمي دارند اگر حيوان عصبي يا هيجان‌زده باشد فكش قفل مي‌شود. وقتي حركات مزه كردن و يا ليسيدن را انجام مي‌دهد مي‌‌توان فهميد كه اسب آرام است. اسبها خيلي دير ياد مي‌گيرند كه اگر غذايي هم هست بايد به طور مساوي تقسيم شود.

آنها بر سر اولين لقمه با هم جنگ و نزاع مي‌كنند. اما آنهائي كه به عقب رانده مي‌شوند دست از تلاش براي گرفتن سهمشان نمي‌كشند. به همين دليل بردن غذا به محلي كه اسبهاي آزادي وجود دارند كار خطرناكي است و احتمال دارد كه اسبها در نزاعشان باني خير را لگد زده و يا پرت كنند و در اين مواقع اغلب كودكان صدمه مي‌بينند.

اغلب ماديانها به هنگام تخمك‌گذاري بسيار حساس و زودرنج و عصبي مي‌شوند. سليمي‌ها به هنگام شروع فصل جفت‌گيري گاهي تا به سر حد جنون مي‌رسند. اگر مادياني كره خود را پس از زايمان از دست دهد غم و اندوه را مي‌توان در رفتار او مشاهده كرد. كره‌اي كه پس از چندي از مادر جدا مي‌شود تا مدتها بي‌تابي مي‌كند. پس بايد كسي كه مي‌خواهد اصول سواري را بياموزد از اسب و نشانه‌ها و علايم رفتاري او آگاه باشد و در همه موارد دومين اصل را در نظر گرفته و فراموش نكند.

ايمني. ايمني. ايمني
منبع:

ماندانا شکرچیان
کارشناسی ارشد تربیت بدنی
منبع :جزوه سوارکاری
 

خادم

New member
دكتر جان سلام يك كره ماديان دارم ماه اين نژاد اصولا نياز به سواري كردن ندارن وقتي براي اولين بار سوارشان بشي مادر زاد سواري دادن را بلده و هيچكدام از اين كارهاهي راكه شما گفتيد را انجام نميده ولي حيف كه تست نشده كه نژادش معلوم بشه اكه راهي براي تست معرفي كني ممنون ميشم
 

parisa

Member
پاسخ : چگونه از اسبهایمان تست روانشناسی بگ&#17

سلام دکتر
تو باشگاه ما اسبی هست که به بد اخلاقی و خشونت معروفه
این اسب وفتی که انسانی را می بینی گوش می خوابونه و اگر کسی به این موضوع توجه نکنه مطمئنا فسمتی از بدن خودش را تو دهن اسب خواهد دید
حتی صاحب این اسب هم جرئت نمی کنه تا نزدیک اسبش بشه . این اسب در حال حاضر بسیار خشن هست جوری که مدت ها هست کسی اون را از تو اصطبلش نیاورده بیرون که همین باعث بدتر شدن اوضاع شده
اما مدتی هست من دارم نزدیکش می شم تا نوازشش کنم و یا بهتر بگم یک جوری رگ خوابش را به دست بیارم اما تنهاتعییری که کرده اینه که چندحرکت جدید به حرکت های فبلش اضافه شده اونم حالت مزه مزه کردن و تکان دادن سر به بالا و پایین (که این حالت در بعضی موارد انجام می ده اونم وفتی هست که دارم با اسب باکس های بفلیش صحبت می کنم ) هست این اسب عاشق گاز گرفتن نا گهانی هست
طبق چیزایی که شنیدم این اسب خاطره خوبی از انسان نداره
 
بالا