چوگان ایرانیان اولین بازی تیمی جهان

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
ورزش چوگان به عنوان بخشي از هويت و مليت ايرانيان از زمان‌هاي دور محسوب مي‌شود كه در زمان حاضر به به فراموشي سپرده شده است.
ايرنا:"حمزه ايلخاني زاده در آيين آغاز عمليات اجرايي نخستين زمين ورزش چوگان استان قزوين افزود: اين ورزش با سه هزار سال سابقه به نام ايران ثبت و اولين بازي تيمي اختراع شده به دست انسان ها است.
وي اظهار داشت: ورزش چوگان علاوه بر بازي، نمونه‌اي از هنر و رسم ايرانيان است، جوانان و مردم را بايد با تاريخ پيوند بزنيم و ورزش چوگان را كه داراي زيبايي خاصي است دوباره احيا كنيم.
استاندار قزوين نيز در اين آيين گفت: هر رشته ورزشي بر آموزه‌هايي مبتني است كه انسان‌هايي ضابطه گرا، ارزشي، انسان دوست و حقيقت مدار را تربيت مي‌كند.
سيدعلي اكبر طاهايي افزود: ويژگي خاص ورزش چوگان آن است كه انسان و اسب دو موجود زنده‌اي كه يكي داراي شور و ديگري تربيت پذير است همزمان به ورزش مي‌پردازند.
وي اظهار داشت: با راه اندازي اين ورزش در قزوين دوباره چالاكي و توانمندي جسم و روح با هم احيا مي‌شود.
عمليات اجرايي نخستين زمين ورزشي چوگان در زميني به مساحت ‪ ۱۲‬هكتار در روستاي نجف آباد قزوين با حضور رييس فدراسيون چوگان، استاندار، نمايندگان مجلس و مسوولان استان قزوين آغاز شد.
به گفته رييس هيات چوگان قزوين فاز اول اين زمين شامل مساحت مانژ خاكي براي نگهداري اسب‌ها و علوفه و فاز دوم آن نيز زمين چمن با هفت برابر مساحت زمين فوتبال است.
حسين قنبري افزود: اعتبار اين زمين ورزشي توسط سازمان تربيت بدني، فدراسيون چوگان كشور و استانداري قزوين تامين خواهد شد كه در صورت تامين اعتبار دو سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد."
 

لادن

Member
صحنه‌ي چوگان بازي «سياوش»؛ برگه‌اي از شاهنامه، مينياتور بهزاد
تو اين بازي پنج زن با پنج مرد مسابقه مي‌دن

Siawashchogan.jpg
 
بالا