چهارنعل در پرش

  • شروع کننده موضوع torobred
  • تاریخ شروع
T

torobred

Guest
وجوه تشابه و تفاوت چهارنعل با پرش از روي مانع

اگر عده اي بر اين باورند که پرش اسب از روي مانع ، مرحله اي از مراحل چهار نعل يعني شلنگي قوي و بلند تر است ، اشتباه مي کننند .

اين دو حرکت وجوهي متقاوت و در عين حال مشابه دارند .

در مقوله وجوه متفاوت کافي است گفته شود که ، مرحله تعليق چهار نعل با بلند شدن دست داخل از روي زمين شروع و با قرار گرفتن پاي خارج روي زمين تمام مي شود . در پرش اين حرکت واژگون است . تعليق در پرش با جدا شدن پاها از روي زمين شروع و با تماس يکي از دو دست روي زمين تمام مي شود .

با نگاهي به مراحل چهار نعل ، پاي خارج ، اريب خارج و دست داخل و تعليق به اين نتيجه مي رسيم که چهار نعل با پا شروع شده و به دست ختم مي شود .

در پرش شروع حرکت براي جهيدن از روي نقطه جهش ، قرار گرفتن يک دست روي آن است ، يعني ابتدا يکي از دستها ( دست اريب خارج ، مرحله دوم چهار نعل ) روي نقطه جهش قرار گرفته ، سپس دست ديگر به کنار آن کشيده شده ، اسب با کشيدن سر و گردن به پائين و جلو پا ها را به زير مي کشد .

آن را به جاي دستها قرار داده ، همزمان دستها را از روي زمين بلند کرده ، با فشار هر دو پا جهش را آغاز مي کند.

با فشار پاها براي جهش دست ها به زير بدن جمع مي شودند ، اسب به پرواز در مي آيد ، از سر تا به دم ، قوسي کماني شکل به خود گرفته پس از آن پا ها را جمع مي کند .

سومين مرحله که مرحله فرود باشد ، دستها باز مي شوند ، يکي از دو دست روي زمين قرار مي گيرد و پس از آن دست ديگر و سپس پاها .

يکي از وجوه تشابه : بالا آوردن کپل همزمان با شناور بودن تمام وزن روي يکي از دستها در چهار نعل است که اسب اين حرکت را در پرش دو بار انجام مي دهد .
 
بالا