هزینه نگهداری اسب شیخ!

fatima

Member
این مطلب رو از یکی از کلوب های اینترنتی ( به نام رأس الرمان) گرفتم. دیدم جالبه گفتم ترجمه اش کنم تا تفاوت ها رو احساس کنیم!

داستان از زبان یکی از کاربران کلوب با این تاپیک (اسب بحرینی و شهروند بحرینی) این طورتعریف میشه:


دوستی دارم عاشق اسب که در یکی از اسطبلهای بحرین سوارکاری میکنه. یک روز ازش پرسیدم کلیه ی هزینه های نگهداری یک اسب عرب در یک ماه از ریز و درشت چقدر میشه؟
- او گفت اگه اسب عرب اصیل باشه حداقل 1000 دینار بحرینی لازمه تا تمام احتیاجاتش در هر ماه رفع بشه. (فکر کنم هر دینار بحرین به پول ما میشه 2300 تومن. پس به پول مامیشه 2300000 هزارتومن!!!!!!)
من پرسیدم آیا شما همچین هزینه ای برای اسبهاتون صرف می کنین؟!!
- او گفت نه ولی در اسطبلهای اکثر شیوخ همچین خرج هایی میشه. و چون اونا اسبهایی بسیار اصیل و گران قیمت دارند بنابراین خرج های زیادی براش میکنن مثل دارو، دکتر، مهتر، ویتامین، غذا، و ابزارهای زیبایی و آرایش!!
در این بین من با هیجان وسط حرفش پریدم و گفتم: ابزارهای زیبایی یعنی چه؟ یعنی اسبها رو آرایش می کنن؟!! :-X
- او خندید و گفت: بله . اونا ابزارها و موادی برای بابلیس کردن موی اسب، موادی برای خشک کردن موی اسب، یا موادی برای نرم کردن و صاف کردن موها می خرند.
من بازهم وسط حرفش پریدم و گفتم: موهای اسب رو فر نمی کنن؟؟!!! ;D
- او خندید. منم فکر کردم میخواد بگه نه! اما منو شگفت زده کرده و گفت بله. :-Xیه ابزار و ماده ای هست به قیمت 10 دینار (23000 هزارتومن ما) می خرن تا موی اسب رو فر کنن!!!!!
علاوه بر اینها اون گفت که روغنی خاص میخرن برای برق انداختن پوست اسب و روغنی خاص برای برق انداختن سم. و نوعی سورمه برای سورمه کشیدن چشم اسب مخصوصا برای اسبهای سفید تا چشمانشون درشت تر دیده بشه!!!! :eek: :eek: :eek:

به به !من هم با هیجان، ازش خواستم تا ادامه بده… من ازش پرسیدم پس چرا شما همچین کارایی مثل شیوخ برای اسباتون انجام نمی دین؟؟!!
- او گفت ما هم انجام میدیم ولی در حد و اندازه های خودمون. مثلا به جای خرید سورمه ی خاص اسب، از سورمه ی معمولی استفاده می کنیم و به جای شامپوی گران قیمت اسب از شامپوی سان سیلک عادی استفاده می کنیم!!!! ;D ;
من هم تشویقش میکنم که ادامه بده و بهش میگم که واقعا این اسب ها تو ناز و نعمت هستنا!!
اون میگه تازه اینا غیر از آب گرم کن برای سرد و گرم کردن آب. و کولر برای تابستان و بخاری برای زمستان هست!! :-\
تازه غیر ازبرنامه و رژیم غذایی خاص پر از پروتئین و ویتامین. نه مثل اسبهای ما که فقط یونجه و جو و آب میخورن!!!
من گفتم پس لابد با این رژیم هایی غذایی برنامه های ورزشی و تفریحی هم دارن؟؟!!
اون هم گفت: معلومه که دارن!! اسبها رو برای شنا میبرن توی برج های مخصوص و عصری می برنشون پیاده روی و شب هم دورشون جل خاص می پیچونن!!!! :-X

من هم دیگه ساکت شدم و گفت خیلی خوب دوست من بیا بحث رو عوض کنیم. به دو دلیل ازش خواستم بحث رو عوض کنه: دلیل اول اینکه مثل مربی ها و مهترها ژست گرفته بود و رفته بود تو حس و داشت چیزهایی می گفت که من ازش سر در نمی آوردم و دیگه اینکه معلوماتی رو که میخواستم ازش گرفتم که شامل هزینه های نگهداری اسب بود.

خلاصه از این بحث و گفتگو با دوستم خواستم به مقایسه ای دور از بحث اسبها برسم که واقعا دردناکه. این مقایسه میگه:
1- اگر اسب شیخ در ماه 1000 دینار هزینه نگهداری داره که در هر صورت یک حیوانه، پس چطوراز یک آدم خواسته میشه که زندگی خودش رو بدون هیچ کمکی با ماهی 200 دینار سر کنه؟ که در هر صورت یک انسانه!
2- اسب شیخ تو نازو نعمت به سر می بره و توجه بسیار بسیار بسیارزیادی بهش میشه که در نهایت یک حیوانه . اما آدما تو بحرین غیر از سختی و عذاب و مشقت و حسرت به سر می برن که در هر صورت انسان هستن ( حالا این نویسنده اگه میدونست تو ایران چه خبره چی می گفت؟؟؟)
3- اسب شیخ در اصل ماهی 1000 دینار حقوق می گیره در حالی که یک حیوانه و خرجش مساوی خرج 5 شهروند در بحرینه.

و در آخر نویسنده از خدا میخواد که اون رو تبدیل کنه به یه اسب!!!

و یک نکته طنز مانند هم در آخر اضافه می کنه که:
در همین اواخر یک زن خارجی میادبه بحرین و میره تو یه محل فقیر و با یک شهروند فقیر ملاقات می کنه و ازش در مورد وضع مادیش سوال می کنه.. مرد بیچاره هم فکر میکنه زنه اومده تا بهش پولی بده برای تعمیر خونه اش و با خوشحالی جواب میده. اما بعد متوجه میشه که این زن از حمایت کنندگان حقوق حیوان هست و اومده تا خونه ای برای خر این مرد بسازه چرا که از شدت نور آفتاب برای این خر نگرانه!!
 

سنا

Active member
خيلي خيلي جالب بود
من هر بار فيلم زيبايي اسب هاي عرب رو ميديدم به اين فكر ميكردم كه آيا به چشم هاشون اكليل و سرمه ميزنن كه اينقدر زيبا هستن!!
مرسي فاطيما جون
 
بالا