نگهداری از کره اسب تازه به دنیا آمده

بخش اول
مراقبت و سالم نگهداشتن کره تازه به دنیا آمده

پیش بینی تولد یک کره اسب نوزاد بسیار هیجان انگیز است .
foalکره اسب
01amare2.png


در حالیکه زایمان تنها چند دقیقه به طول می انجامد،اما مالک اسب باید از زمان خیلی قبل از موعد زایمان ، مراقبت های خاص از مادیان خود داشته باشد،تا بتواند اطمینان حاصل کند که همه چیز تا زمان تولد کره ،خوب پیش خواهد رفت و هر دو – هم کره و هم مادیان -تا پایان زایمان سالم خواهند ماند.

mareمادیان
01amare.png


وقتی که یک مادیان آبستن میشود،مالک باید تغذیه و ورزش مادیان خود را تحت نظر دامپزشک کنترل کند..به طور معمول در 4 ماه اول بارداری ،نیازی به این کنترل ها نیست .در ماه های 5 و 7 و 9 بارداری توصیه میشود واکسن
Rhinopneumonitis برای کمک به جلوگیری از سقط جنین زده شود. 30 روز قبل از موعد زایمان واکسن کزاز و آنفلوانزا توصیه میشود. این کار از تب کردن مادیان در هنگام زایمان جلوگیری میکند. از ماه 7 آبستنی ،تغذیه ی مادیان ها حدود 20% می بایست افزایش یابد.
مالک همچنین می بایستی از خوردن تمامی مواد غذایی داده شده به مادیان و اینکه مادیان غذای با کیفیت که سرشار از ویتامین و مواد معدنی مصرف نموده ،مطمئن باشد. دادن یونجه بسیار ضروری است .


wol_error.gif
Click this bar to view the full image.
newborn-foal--5.jpg


مدت زمان بارداری از 335 تا 340 روز است ،بنا براین مالک می تواند تاریخ زایمان را از روی تاریخ کشش (تولید لقاح ) تخمین بزند.
01amare1.png

در حدود 2 تا 3 هفته قبل از زایمان ،مادیان باید آشکارا توسعه و بزرگ شدن پستان داشته باشد.
در هر زمان از دوره ی بارداری ،هر گونه مشکل خصوصا” ابتلا مادیان به هر گونه دل درد یا نشانه های کولیک حتی در نوع خفیف ،مهم بوده و سریعا” باید توسط دامپزشک تشخیص و حل و فصل گردد.پیش بینی از هر چیزی برای مادیان و سلامت کره ی داخل شکم مهم است .

wol_error.gif
Click this bar to view the full image.
01mare3.png


ادامه دارد…..

منبع :horsetalk

ترجمه : بهنوش انصاری خش دوم
تولد
86% از کره اسب ها بین ساعت 7 بعد از ظهرتا 7 صبح به دنیا آمده اند. و از این مدت ،رایج ترین زمان تولد برای اسب بین ساعت 10 شب تا 11 شب میباشد. برخی از مالکان برای این که مطمئن گردند که زمان تولد را از دست نخواهند داد،به نصب دوربین در منطقه ی زیست یا اصطبل اسب مبادرت می کنند.
اولین مرحله و یا نشانه ی آغازین زایمان ،مشابه نشانه ی کولیک خفیف است .اما نباید طولانی تر از 4 ساعت قبل از اینکه کره اسب شروع به بیرون آمدن می کند باشد.
01mare8.png


پس از آن مرحله ی دوم شروع می شود،کره اسب بایدبعد از 15 الی 50 دقیقه بیرون آمده و روی زمین باشد.اگر این مدت بیشتر به طول بیانجامد،احتمالا” کره اسب گیر کرده که این یک فوریت پزشکی وخیم است که زندگی مادیان و کره اسب را تهدید نموده و خطرناک است .

01mare9.png

مرحله ی سوم عبور جفت است که باید ظرف 3 ساعت بعد از تولد رخ دهد.
هر کس که در زمان تولد کره حاضر است ، نباید سعی کند که جفت را بیرون بکشد.این کار ممکن است برای مادیان خطر ناک باشد.
هنگامیکه جفت بیرون آمد، میبایست از طبیعی بودن شرایط که تمامی مراحل به درستی و سلامت انجام شده اطمینان حاصل گردد.حتی اگر مادیان تولد کره اسب خود را از دست بدهد،جفت می بایست بیرون آمده باشد.

مرحله ی پس از زایمان
ممکن است برخی از مردم فکر کنندکه پس از تولد کره اسب باید بند ناف را ببرند،اما مهم است که اجازه دهید که بند ناف بطور طبیعی بیفتد.
اگر به خودی خود افتاد،خونریزی حداقلی وجود داردکه به خودی خود نیز متوقف میشود.اما اگر بریده شود خونریزی غیر قابل کنترل ممکن است رخ دهد.
ناف کره اسب در ساعات اول پس از تولد با محلول ضدعفونی کننده شستشو داده میشود.

wol_error.gif
Click this bar to view the full image.
01mare6.png

ادامه دارد……
horsetalk

تر
بخش سوم
مراقبت ازکره اسب و مادیان
مالک و یا دامپزشک می بایستی از وجود علایم حیاتی مطمئن شده ،بطور مثال: خوردن آغوز یا اولین شیر پستان و زدن آروغ بعد از 5 الی 10 دقیقه و تلاش برای ایستادن تا 5 دقیقه ی بعد از تولد.
0100bad1.png

آنها همچنین باید ظرف مدت 30 دقیقه تا یک ساعت پس از تولد روی پاهای خود بایستند. و عبور اولین مدفوع در عرض 12 ساعت پس از تولد صورت گیرد. .آنها باید زرنگ و کنجکاو باشند، اما همچنان باید سعی کنندبه فرار و پنهان شدن در پشت مادر خود ،هنگامیکه شخصی به آنها نزدیک میشود.
مادر سعی در کمک به کره ی خود برای برخاستن

wol_error.gif
Click this bar to view the full image.
01mare5.png


پس از زایمان مادیان باید به کره اسب خود پیوسته ،بخورد و بنوشد.مالک باید غدد پستانی مادیان خود را تمییز کند.کره اسب ها باید2 تا 3 لیترآغوز باکیفیت خوب را در عرض 6 ساعت اول پس از تولد بخورند.اگر کره اسب نتواند آغوز شیر مادر را بخورد و یا به هر دلیلی آنرا از دست بدهدآنتی بادی لازم در خونش برای مقابله با بسیاری از بیماریها است ساخته نخواهد شد.
برخی مردم تصور می کنند که پودر آغوز تهیه شده از داروخانه ها میتواند به همان اندازه کافی باشد اما این پودرها به آنتی بادی های مورد نیاز کره مجهز نیستن.

این نکته مهم است که به یاد داشته باشید که کره اسب ها را با گرفتن زیر شکم بلند نکنیدحتی اگر شما تصور کنید که آنها به این کمک نیاز دارند.این کار می تواند مثانه ی آن ها را پاره کند.
رفتار مادیان بعد از زایمان
رفتار مادیان به طور چشمگیری می تواند بعد از زایمان تغییر کند،حتی اگر او بهترین مادیان روی زمین باشد،آنها به طور طبیعی و غریزی می توانندبرای حفاظت از کره اسبشان پرخاشگر و خطرناک شده و به شخص و خودش و یا کره اش صدمه بزند.
01mare10.png

اگرمادیان و کره اسب روز اول را به خوبی طی کنند،آماده کردن مادیان برای ورزش برای کمک به کوچک کردن رحم و از بین بردن مایعات ضروری است .
نیازهای او با افزایش شیردهی او افزایش یافته بنابراین او نیزباید تغذیه ی با کیفیت داشته و مکمل های تغذیه ایی برای او و کره اش ارائه گردد.
مادیان می تواند ظرف چند هفته پس از زایمان مجددا” به شرایط تولید مثل باز گردد.

wol_error.gif
Click this bar to view the full image.
01mare4.png


ترجمه : بهنوش انصاری

پایان
385d7d1e52d8.png


منبع:نگهداری از کره اسب تازه به دنیا آمده (Keeping your newborn foal healthy) |


 
بالا