reihaneh
Member
نكات مهم آموزشي
استحكام ساختار اصول اوليه آموزش، به اين بستگي دارد كه چگونه قدرت طبيعي اسب را از قوه به فعل درآوريم. فكري احمقانه است اگر بخواهيم يك روزه اسب را به مرحله "انعطافپذيري"، ديگر روز به مرحله حركت آهنگيني رسانده و روز بعد هم تماس را به او بياموزيم و همه اصول را هم در يك جلسه نميتوان آموزش داد. پس از آموزش اصول اوليه بدون سوار، آنها را سواره ادغام ميكنيم. مفهوم اين است كه ميتوانيم به آموزش آهنگ حركت پرداخته يا اينكه او را روي خط مستقيم حركت دهيم، ولي همه دروس را در يك جلسه نميتوان آموزش داد. بايد براي هر روز تمرين برنامه داشته باشيم. روزهاي بعد آموزش ديگر و حتي در خلال آموزش اگر تمريني قرين موفقيت نبود تمرين ديگري را جايگزين ميكنيم. مربي بايد با برنامه و انعطافپذير باشد. يعني اگر در خلال تمرين برنامهريزي شده تغييري لازم بود، ترديد نكند. اگرچه اين مورد در اسبهاي تربيت شده كمتر از اسبهاي جوان مصداِ پيدا ميكند.
مربي در تنظيم برنامه بايد تمرين پرش و يا صحرائي را هم مد نظر داشته باشد و فقط براي كار زميني برنامهريزي نكند. من خود در تمرينها تمام جزئيات اصول ابتدائي تربيت را مد نظر قرار ميدهم. از نظر من فقط از اين راه ميتوان ساختار اسب را براي بهرهگيري از قواي طبيعي دلخواه كرد.
در شروع تمرينهاي جديد شخصيت و توان اسب را در نظر ميگيريم. دقت كنيم تمرينها براي او لذتبخش باشد. اجازه ندهيم حركتها تكراري باشند. تكرار اسب را خسته و خرفت ميكند. تنوع و جذابيت لازمه تمرينهاست. اگر امكان داشته باشد و هوا اجازه دهد محل تمرين را تغيير دهيد. بعنوان مثال من خود ابتدا تمرين را با كاوالتي در محوطه سر پوشيده و يا سرباز شروع كرده و پس از آن به صحرا ميروم و يا ابتدا به صحرا رفته در بازگشت مدتي درساژ تمرين ميكنم.
گاهي در ميدان اسب دواني مدتي اسب را چهارنعل داده سپس به محوطه تمرين درساژ ميآيم. كار براي اسب و سوار هر دو بايد لذتبخش باشد. لذت بخش بودن تمرين رمز موفقيت است.
تمرين شامل سه بخش است: گرم كردن، تمرين، خشك و آرام كردن اسب و برنامه روزانه فقط براي بخش تمرينها در نظر گرفته ميشود. اگر سه بخش اشاره شده در نظر گرفته شود بسياري از نكات مبهم براي هر دو طرف روشن ميشود.
مهمترين تمرين براي باز و آرام كردن اسب قدم آزاد با دستجلوي آزاد است. روت كليمكه سوار بر تراكنراخته 4 ساله. دم اسب هنوز كاملا" آويخته و چسبيده به پشت است.
هر درس با قدم آزاد، دستجلوي آزاد شروع ميشود. فقط اسبهايي كه آموزش (انعطافپذيري) را كامل كردهاند ميتوانند بلافاصله آزادانه به جلو حركت كنند. براي اسب جوان رسيدن به اين مرحله نيازمند صرف وقت است، چرا كه عضلات بايد پرورده شده تا بتواند به راحتي سوار را بر پشت خود حمل كند. به اين دليل است كه در چند هفته اول آموزش بيشتر وقت تمرين صرف قدم آزاد با دست
جلوي آزاد ميشود.
براي اين تمرين سوار بيحركت روي زين ميماند تا اسب بدون تعجيل قدم برود. يك يا دو كاوالتي براي كشيده شدن سر و گردن اسب به جلو و پايين بسيار مفيد است. ابتدا ممكن است دم كاملا" به پشت چسبيده و آويخته باشد ولي به مرور زمان كمي حالت گرفته و طبيعي ميشود كه علامت آرامش عضلات پشت است.
اسبي كه به تازگي از اصطبل بيرون آمده و سرحال است و تسمه گردان نشده اغلب مشكل بتوان در حالت قدم از او انتظار داشت انعطافپذيري نشان دهد. البته اين حالت رابطه مستقيم با خلق و خوي اسب دارد ولي ميتوان با يورتمه تمايل حركت به جلوي اسب را ارضاء و او را آرام كرد. بهتر است روي دست چپ يورتمه آزاد برويم و اگر اسب اثر دست جلو را آموخته به نظر من بهتر است دوره بزنيم تا آرام شود. سوار خود را با حركت اسب هماهنگ، در صورت لزوم با استفاده از صدا او را آرام و تماس حواس خود را متوجه آهنگ و نظم حركت ميكند.
قدم آزاد با دستجلوي آزاد روي كاوالتيها يكي از انواع تمرينها براي گرم كردن است.
هانس بوروگمان - سوار بر هانوري 4 ساله.
آماده كردن اسب جوان (گرم كردن) براي تمرين، بين 15 تا 20 دقيقه طول ميكشد. همراه با پيشرفت آموزش اين مدت آمادهسازي كم و كمتر ميشود تا آنجا كه ميتوان بعد از دقايقي چند كار را شروع كرد، ولي هرگز اين مرحله را از كلاس درس حذف نميكنيم. عدهاي فكر ميكنند اسبي كه يكبار به تمرين رفته ديگر نيازي به آمادهسازي قبل از تمرين ندارد. حذف اين مرحله باعث ميشود اسب بر روي دستها افتاده و در مراحل پيشرفته امكان بهرهگيري از حركتهائي همانند خرامش و درجا را از اسب سلب ميكند. چنين تفكر غلطي فقط ممكن است در اثر آموزش غلط و يا ناكافي به سوار يا مربي، تلقين شده باشد. روش حركت اسب ثابت كننده اين روش غلط است، در قدم گامهايش نامنظم ميشود، قسمت عقب كاملا" خشك و گامهايش خشك و كوتاه هستند. كه اين علائم نشان از اين دارد كه مدتي طولاني، اسب حركت آزاد با دست جلوي آزاد قبل، در ميان و بعد از تمرينهايش
در شش هفته اول آموزش بيشتر زمان صرف تمرين حركت آزاد با دست جلوي آزاد ميشود ولي در ادامه تلاش ميكنيم كه بخش دوم آموزش را، به محض اين كه اسب به راحتي با دست جلوي آزاد حركت كرد، شروع كنيم كه اينها را عبارتند از:
اثرهاي دست، ساِ، وزن و واداشتن اسب براي جوابگوئي به اين اثرهاي طبيعي. اين آموزش در محوطه تمرين، كار در صحرا و يا به هنگام تمرين پرش ادامه دارد. ما براي هر روزي، با توجه به پيشرفتي كه اسب در آموزشهاي قبلي از خود نشان داده، برنامهاي كه از تمرينهاي ساده شروع و به مشكلتر ختم ميشوند، تنظيم ميكنيم.
براي برخورد هر از گاهي به بنبست بايد آمادگي داشته باشيم. هيچ مربي كامل نيست و حتي خبرهترينها هم اشتباه ميكنند. مهم اين است كه مشكل را پيدا كرده و هرچه زودتر رفعش كنيم. به
عنوان مثال، ممكن است اسب نتواند تمريني را انجام دهد و شديداً امتناع كند، در اين حال به كار بردن زور حماقت محض است. من خود به محض روبروشدن با چنين مشكلي تمرين را قطع كرده حركت ديگري، ترجيحاً سادهتر، را شروع ميكنيم تا اسب حواسش را جمع كند.
اسبها نميتوانند در طي زماني نامحدود به اثرهاي سوار جواب بدهند. اسبهاي جوان اغلب چندان خوشايندشان نه، كه برايشان زجرآور هم هست مدتي طولاني به دهنه بود، و آموزش ببينند. هميشه بايد در طول تمرين به تناوب در خاتمه هر حركت به اسب استراحت داد، يعني دستجلوها را آزاد كرد
تا سر و گردن را كشيده و پائين بياندازد و قدم برود. بنابراين پيشنهاد ميكنم به هنگام كار با اسب بخصوص جوان هر 10 تا 15 دقيقه به او استراحت داده و اطمينان داشته باشيد با اين كار هر نوع ناسازگاري او را خنثي ميكنيد. من همواره كلاس را با دلپذيرترين قسمت تمرين بدون توجه به ساده يا مشكلترين، تمام ميكنم و
يورتمه كشيده در دوره رو در حاليكه اسب سر خود را به جلو و پائين كشيده و دستهاي سواركار در هماهنگي كامل هستند. اين تمرين در ابتداي درس باعث تحرك اسب در حركت رو به جلو است . دکتر کليمکه سوار بر ميکو ، اخته 4 ساله .
اطمينان دارم كه اسب هميشه از من متشكر خواهد بود و براي روز بعد اولين درس را هيجان انگيزترين انتخاب ميكنم، تا اسب خوشترين خاطره را از آن با خود داشته باشد. از اين طريق است كه ميتوان به پيشرفت آموزش اطمينان داشت و تمرين را با حركتي تمام ميكنم كه روز بعد بتوانم آن را از سر بگيرم. مربي با تجربه از اين كار بهترين بهرهبرداري را ميكند. قسمت سوم تمرين خشك كردن اسب است كه با گام قدم آزاد با دستجلوي آزاد انجام ميشود كه با كمال تأسف اغلب از انجام آن غفلت ميكنند. خشككردن اسب فقط نيازمند سوار است و براي اسب اهميت بسزائي دارد. اسبي كه خشك شده با رضايت به اصطبل برميگردد. حتي اگر در حين تمرين كمي هم ناراحت شده باشد اين خشك كردن آن را از دلش بيرون ميآورد. حتي خروج با قدم آزاد دستجلوي آزاد از ميدان بنيانگزار قدمي منظم آهنگين و رو به جلوست. من اين نكته را با تربيت اسبهاي درساژ و سه روزه اثبات كردهام.
خشك كردن اسب جوان بين 10 تا 15 دقيقه طول ميكشد، البته بايد ديد اسب چقدر از خود مايع گزارده و تمرين چه مدتي طول كشيده است. هميشه به ياد داشته باشيم: اسبي كه بعد از تمرين به خوبي خشك شده و آرامش پيدا كرده، تمرين روز بعد را با خاطرهاي خوش و شادمانه شروع ميكند.
منبع:کتاب اصول اولیه تربیت اسب های جوان
نویسنده:رینر کلیمکه
مترجم:مهدی جمشید خانی
استحكام ساختار اصول اوليه آموزش، به اين بستگي دارد كه چگونه قدرت طبيعي اسب را از قوه به فعل درآوريم. فكري احمقانه است اگر بخواهيم يك روزه اسب را به مرحله "انعطافپذيري"، ديگر روز به مرحله حركت آهنگيني رسانده و روز بعد هم تماس را به او بياموزيم و همه اصول را هم در يك جلسه نميتوان آموزش داد. پس از آموزش اصول اوليه بدون سوار، آنها را سواره ادغام ميكنيم. مفهوم اين است كه ميتوانيم به آموزش آهنگ حركت پرداخته يا اينكه او را روي خط مستقيم حركت دهيم، ولي همه دروس را در يك جلسه نميتوان آموزش داد. بايد براي هر روز تمرين برنامه داشته باشيم. روزهاي بعد آموزش ديگر و حتي در خلال آموزش اگر تمريني قرين موفقيت نبود تمرين ديگري را جايگزين ميكنيم. مربي بايد با برنامه و انعطافپذير باشد. يعني اگر در خلال تمرين برنامهريزي شده تغييري لازم بود، ترديد نكند. اگرچه اين مورد در اسبهاي تربيت شده كمتر از اسبهاي جوان مصداِ پيدا ميكند.
مربي در تنظيم برنامه بايد تمرين پرش و يا صحرائي را هم مد نظر داشته باشد و فقط براي كار زميني برنامهريزي نكند. من خود در تمرينها تمام جزئيات اصول ابتدائي تربيت را مد نظر قرار ميدهم. از نظر من فقط از اين راه ميتوان ساختار اسب را براي بهرهگيري از قواي طبيعي دلخواه كرد.
در شروع تمرينهاي جديد شخصيت و توان اسب را در نظر ميگيريم. دقت كنيم تمرينها براي او لذتبخش باشد. اجازه ندهيم حركتها تكراري باشند. تكرار اسب را خسته و خرفت ميكند. تنوع و جذابيت لازمه تمرينهاست. اگر امكان داشته باشد و هوا اجازه دهد محل تمرين را تغيير دهيد. بعنوان مثال من خود ابتدا تمرين را با كاوالتي در محوطه سر پوشيده و يا سرباز شروع كرده و پس از آن به صحرا ميروم و يا ابتدا به صحرا رفته در بازگشت مدتي درساژ تمرين ميكنم.
گاهي در ميدان اسب دواني مدتي اسب را چهارنعل داده سپس به محوطه تمرين درساژ ميآيم. كار براي اسب و سوار هر دو بايد لذتبخش باشد. لذت بخش بودن تمرين رمز موفقيت است.
تمرين شامل سه بخش است: گرم كردن، تمرين، خشك و آرام كردن اسب و برنامه روزانه فقط براي بخش تمرينها در نظر گرفته ميشود. اگر سه بخش اشاره شده در نظر گرفته شود بسياري از نكات مبهم براي هر دو طرف روشن ميشود.
مهمترين تمرين براي باز و آرام كردن اسب قدم آزاد با دستجلوي آزاد است. روت كليمكه سوار بر تراكنراخته 4 ساله. دم اسب هنوز كاملا" آويخته و چسبيده به پشت است.
هر درس با قدم آزاد، دستجلوي آزاد شروع ميشود. فقط اسبهايي كه آموزش (انعطافپذيري) را كامل كردهاند ميتوانند بلافاصله آزادانه به جلو حركت كنند. براي اسب جوان رسيدن به اين مرحله نيازمند صرف وقت است، چرا كه عضلات بايد پرورده شده تا بتواند به راحتي سوار را بر پشت خود حمل كند. به اين دليل است كه در چند هفته اول آموزش بيشتر وقت تمرين صرف قدم آزاد با دست
جلوي آزاد ميشود.
براي اين تمرين سوار بيحركت روي زين ميماند تا اسب بدون تعجيل قدم برود. يك يا دو كاوالتي براي كشيده شدن سر و گردن اسب به جلو و پايين بسيار مفيد است. ابتدا ممكن است دم كاملا" به پشت چسبيده و آويخته باشد ولي به مرور زمان كمي حالت گرفته و طبيعي ميشود كه علامت آرامش عضلات پشت است.
اسبي كه به تازگي از اصطبل بيرون آمده و سرحال است و تسمه گردان نشده اغلب مشكل بتوان در حالت قدم از او انتظار داشت انعطافپذيري نشان دهد. البته اين حالت رابطه مستقيم با خلق و خوي اسب دارد ولي ميتوان با يورتمه تمايل حركت به جلوي اسب را ارضاء و او را آرام كرد. بهتر است روي دست چپ يورتمه آزاد برويم و اگر اسب اثر دست جلو را آموخته به نظر من بهتر است دوره بزنيم تا آرام شود. سوار خود را با حركت اسب هماهنگ، در صورت لزوم با استفاده از صدا او را آرام و تماس حواس خود را متوجه آهنگ و نظم حركت ميكند.
قدم آزاد با دستجلوي آزاد روي كاوالتيها يكي از انواع تمرينها براي گرم كردن است.
هانس بوروگمان - سوار بر هانوري 4 ساله.
آماده كردن اسب جوان (گرم كردن) براي تمرين، بين 15 تا 20 دقيقه طول ميكشد. همراه با پيشرفت آموزش اين مدت آمادهسازي كم و كمتر ميشود تا آنجا كه ميتوان بعد از دقايقي چند كار را شروع كرد، ولي هرگز اين مرحله را از كلاس درس حذف نميكنيم. عدهاي فكر ميكنند اسبي كه يكبار به تمرين رفته ديگر نيازي به آمادهسازي قبل از تمرين ندارد. حذف اين مرحله باعث ميشود اسب بر روي دستها افتاده و در مراحل پيشرفته امكان بهرهگيري از حركتهائي همانند خرامش و درجا را از اسب سلب ميكند. چنين تفكر غلطي فقط ممكن است در اثر آموزش غلط و يا ناكافي به سوار يا مربي، تلقين شده باشد. روش حركت اسب ثابت كننده اين روش غلط است، در قدم گامهايش نامنظم ميشود، قسمت عقب كاملا" خشك و گامهايش خشك و كوتاه هستند. كه اين علائم نشان از اين دارد كه مدتي طولاني، اسب حركت آزاد با دست جلوي آزاد قبل، در ميان و بعد از تمرينهايش
در شش هفته اول آموزش بيشتر زمان صرف تمرين حركت آزاد با دست جلوي آزاد ميشود ولي در ادامه تلاش ميكنيم كه بخش دوم آموزش را، به محض اين كه اسب به راحتي با دست جلوي آزاد حركت كرد، شروع كنيم كه اينها را عبارتند از:
اثرهاي دست، ساِ، وزن و واداشتن اسب براي جوابگوئي به اين اثرهاي طبيعي. اين آموزش در محوطه تمرين، كار در صحرا و يا به هنگام تمرين پرش ادامه دارد. ما براي هر روزي، با توجه به پيشرفتي كه اسب در آموزشهاي قبلي از خود نشان داده، برنامهاي كه از تمرينهاي ساده شروع و به مشكلتر ختم ميشوند، تنظيم ميكنيم.
براي برخورد هر از گاهي به بنبست بايد آمادگي داشته باشيم. هيچ مربي كامل نيست و حتي خبرهترينها هم اشتباه ميكنند. مهم اين است كه مشكل را پيدا كرده و هرچه زودتر رفعش كنيم. به
عنوان مثال، ممكن است اسب نتواند تمريني را انجام دهد و شديداً امتناع كند، در اين حال به كار بردن زور حماقت محض است. من خود به محض روبروشدن با چنين مشكلي تمرين را قطع كرده حركت ديگري، ترجيحاً سادهتر، را شروع ميكنيم تا اسب حواسش را جمع كند.
اسبها نميتوانند در طي زماني نامحدود به اثرهاي سوار جواب بدهند. اسبهاي جوان اغلب چندان خوشايندشان نه، كه برايشان زجرآور هم هست مدتي طولاني به دهنه بود، و آموزش ببينند. هميشه بايد در طول تمرين به تناوب در خاتمه هر حركت به اسب استراحت داد، يعني دستجلوها را آزاد كرد
تا سر و گردن را كشيده و پائين بياندازد و قدم برود. بنابراين پيشنهاد ميكنم به هنگام كار با اسب بخصوص جوان هر 10 تا 15 دقيقه به او استراحت داده و اطمينان داشته باشيد با اين كار هر نوع ناسازگاري او را خنثي ميكنيد. من همواره كلاس را با دلپذيرترين قسمت تمرين بدون توجه به ساده يا مشكلترين، تمام ميكنم و
يورتمه كشيده در دوره رو در حاليكه اسب سر خود را به جلو و پائين كشيده و دستهاي سواركار در هماهنگي كامل هستند. اين تمرين در ابتداي درس باعث تحرك اسب در حركت رو به جلو است . دکتر کليمکه سوار بر ميکو ، اخته 4 ساله .
اطمينان دارم كه اسب هميشه از من متشكر خواهد بود و براي روز بعد اولين درس را هيجان انگيزترين انتخاب ميكنم، تا اسب خوشترين خاطره را از آن با خود داشته باشد. از اين طريق است كه ميتوان به پيشرفت آموزش اطمينان داشت و تمرين را با حركتي تمام ميكنم كه روز بعد بتوانم آن را از سر بگيرم. مربي با تجربه از اين كار بهترين بهرهبرداري را ميكند. قسمت سوم تمرين خشك كردن اسب است كه با گام قدم آزاد با دستجلوي آزاد انجام ميشود كه با كمال تأسف اغلب از انجام آن غفلت ميكنند. خشككردن اسب فقط نيازمند سوار است و براي اسب اهميت بسزائي دارد. اسبي كه خشك شده با رضايت به اصطبل برميگردد. حتي اگر در حين تمرين كمي هم ناراحت شده باشد اين خشك كردن آن را از دلش بيرون ميآورد. حتي خروج با قدم آزاد دستجلوي آزاد از ميدان بنيانگزار قدمي منظم آهنگين و رو به جلوست. من اين نكته را با تربيت اسبهاي درساژ و سه روزه اثبات كردهام.
خشك كردن اسب جوان بين 10 تا 15 دقيقه طول ميكشد، البته بايد ديد اسب چقدر از خود مايع گزارده و تمرين چه مدتي طول كشيده است. هميشه به ياد داشته باشيم: اسبي كه بعد از تمرين به خوبي خشك شده و آرامش پيدا كرده، تمرين روز بعد را با خاطرهاي خوش و شادمانه شروع ميكند.
منبع:کتاب اصول اولیه تربیت اسب های جوان
نویسنده:رینر کلیمکه
مترجم:مهدی جمشید خانی