موقعیت سر برای ایجادتعادل درسواری

همانطور که می دانیم وزن سرحدود9ـ5/7 کیلوگرم می باشد که موقعیت قرار گیری آن درروی بالا تنه در هنگام سواری نقش مهمی در ایجاد واز بین بردن تعادل در نشست سوارکار دارد.
وقتی سر ما در موقعیت متعادلی بر روی بالاتنه قرار ندارد نه تنها تعادل خود را درهنگام سواری به هم می ریزیم بلکه وزن زیادی را بر روی دستهای اسب قرار می دهیم.وقتی گوشهای ما جلوترویا عقب تر از شانه های ما قرار می گیرنداین انحراف کلیه موقعیت نشست ما بر مرکز ثقل بدن را از بین برده وبار گسترده ای را برای اسب به وجود می آورد,اسب در تلاش برای حمل ما دچار تندی در حرکت ویا خارج شدن پاها از گرانیگاه ومنقبض کردن کمر می گردد.
در پرش این ضروری به نظر می رسد که در هنگام پرش بر فراز مانع ویا در زمان فرود چشم به مانع بعدی داشته باشیم.
اسب تغییرات چشم انداز شمارا احساس می کندوبه آن سمت حرکت خواهد کرددر سواری همواره باید نگاه بالا وبه جلوداشت چون پایین انداختن سر علاوه برحمل مشکل تر وزن شما برای اسب میل شما را به حرکت رو به جلو از اسب سلب کرده واسب را به حرکت بر روی دستها باکمری منقبض وپاهایی خارج از خط ثقل دعوت می نماید.
 

پیوست ها

  • cover_small.jpg
    cover_small.jpg
    21.3 کیلوبایت · بازدیدها: 102
  • chair1.jpg
    chair1.jpg
    2 کیلوبایت · بازدیدها: 114
  • chair2.jpg
    chair2.jpg
    2.1 کیلوبایت · بازدیدها: 113
  • chair3.jpg
    chair3.jpg
    1.9 کیلوبایت · بازدیدها: 114
  • chair4.jpg
    chair4.jpg
    1.8 کیلوبایت · بازدیدها: 113
  • cover_small.jpg
    cover_small.jpg
    21.3 کیلوبایت · بازدیدها: 101
  • chair1.jpg
    chair1.jpg
    2 کیلوبایت · بازدیدها: 114
  • chair2.jpg
    chair2.jpg
    2.1 کیلوبایت · بازدیدها: 113
  • chair3.jpg
    chair3.jpg
    1.9 کیلوبایت · بازدیدها: 114
  • chair4.jpg
    chair4.jpg
    1.8 کیلوبایت · بازدیدها: 113

سنا

Active member
ممنون از مطلب خوبتون
هیچوقت نمیدونستم چرا مربیم میگه به مانع بعد باید نگاه کرد
مرسی
 

علی واحدی

Active member
به نکته ای بسیار ریز و در عین حال یکی از اصول در سواری اشاره نمودید و کاملا هم واضح و روشن توضیح دادید. من با سر و گردن اکثر شاگردام خیلی مشکلات عدیده ای داشتم البته داشتم چون دیگه شاگرد نمیگیرم. راستش حوصله سرو کله زدن ندارم. البته فعلا شاید تغییر عقیده بدم. ببخشید از بحث خارج شدیم. از خواندن مطلبتان خیلی خوشحال شدم همه سوارکاران باید به این نکته ریز که یکی از اصول تعادل است توجه خاص کنند(چه در پرش و چه در درساژ یکی از مشخصه های تمایز زیبایی کار و در نهایت حصول نتیجه مطلوب است). فقط با عرض پوزش فراوان راجع به وزن سر و گردن سوارکار فکر میکنم 9 تا 11 کیلو با کلاه سوارکاری صحیح تر باشد. البته جسارت بنده را پیشاپیش ببخشید. این وزن رو من تو یک کتاب سوارکاری نوشته شیلاویلکاکس مطالعه کردم و بعرض رساندم. البته اصل موضوع را شما سرور گرامی به بهترین وجه و ساده ترین گفتار بیان نمودید. باز هم جسارت برادرتان را به بزرگواری خودتان ببخشید.
 
baradar گفت:
به نکته ای بسیار ریز و در عین حال یکی از اصول در سواری اشاره نمودید و کاملا هم واضح و روشن توضیح دادید. من با سر و گردن اکثر شاگردام خیلی مشکلات عدیده ای داشتم البته داشتم چون دیگه شاگرد نمیگیرم. راستش حوصله سرو کله زدن ندارم. البته فعلا شاید تغییر عقیده بدم. ببخشید از بحث خارج شدیم. از خواندن مطلبتان خیلی خوشحال شدم همه سوارکاران باید به این نکته ریز که یکی از اصول تعادل است توجه خاص کنند(چه در پرش و چه در درساژ یکی از مشخصه های تمایز زیبایی کار و در نهایت حصول نتیجه مطلوب است). فقط با عرض پوزش فراوان راجع به وزن سر و گردن سوارکار فکر میکنم 9 تا 11 کیلو با کلاه سوارکاری صحیح تر باشد. البته جسارت بنده را پیشاپیش ببخشید. این وزن رو من تو یک کتاب سوارکاری نوشته شیلاویلکاکس مطالعه کردم و بعرض رساندم. البته اصل موضوع را شما سرور گرامی به بهترین وجه و ساده ترین گفتار بیان نمودید. باز هم جسارت برادرتان را به بزرگواری خودتان ببخشید.
امیدوارم که از در اختیارگذاشتن تجربیاتتون به علاقمندان وکنجکاوان به یادگیری سواری دریغ نکنید.
شمااطلاعات وتجربیات خوبی داریدکه من دوست دارم از شمابگیرم.
من وقتی کم حوصله ام بیشتر جستجومیکنم
باز هم ازاصلاح شما متشکرم
 
oliveira جان و دیگر دو ستان آگاه
گاها در بعضی سوارکارها زمانی که سوارکار سعی در , قرار دادن سر در راستای ثقل دارد با انقباض زیاد و گود افتادن کمر خود مواجه میشود
پیشنهاد و راهکار برای جلوگیری از این حالت؟
 
قهرمان گفت:
oliveira جان و دیگر دو ستان آگاه
گاها در بعضی سوارکارها زمانی که سوارکار سعی در , قرار دادن سر در راستای ثقل دارد با انقباض زیاد و گود افتادن کمر خود مواجه میشود
پیشنهاد و راهکار برای جلوگیری از این حالت؟
دومین اثرموقعیت سر, برروی نشست سواروهدایت به مرکزثقل است.
موقعیت سر وگردن برموقعیت وگسترش شانه ها تاثیرمیگذاردوهدایت ثقل وتنفس به مرکز را ممکن می سازد.

اشاره شما در حالتی است که سرعقب تر از خط تعادل(گوش ,شانه,مفصل نشیمن گاه وپاشنه)قرارمیگیردونشست بر روی دواستخوان نشیمنگاه است,
باعقب رفتن سر از موقعیت تعادل ,شانه ها به عقب کشیده شده و...


با عقب افتادن نشست حرکت مفصل نشیمنگاه محدود(زاویه مفصل بازترمیشود) واگر اغراق باقوس کمر همراه باشد حرکت مفصل متوقف میشود.


راهکار ,تمرین ونرمش گردن به چپ وراست وبالاوپایین ونگاه به جلو درسواری است,نرمش گردن ونگاه موقعیت سر شمارا اصلاح می کند.
 
قهرمان گفت:
اگر سوار کاری به مرور زمان دچار این حالت شده باشه راهی برای اصلاح آن به ذهنتون میرسه؟
راهکار ,تمرین ونرمش گردن به چپ وراست وبالاوپایین ونگاه به جلو درسواری است,نرمش گردن ونگاه به جلوموقعیت سر شمارا اصلاح می کند.

یه تمرین دیگرهم برای اصلاح ایرادمورد شما,جمع کردن بالاتنه از جلوولمس نقاب کلاه در جلوی نشیمنگاه است .البته به شرط عدم جابجایی پایین تنه.

ولی موقعیت سر ,موقعیت بدن و تعادل را تحت تاثیر قرار می دهد
یعنی اگرسردر موقعیت درستی قرارگیرد,بالا تنه ونشیمنگاه را هم نا خودآگاه تحت تاثیرقرار می دهد
 

علی واحدی

Active member
قهرمان گفت:
oliveira جان و دیگر دو ستان آگاه
گاها در بعضی سوارکارها زمانی که سوارکار سعی در , قرار دادن سر در راستای ثقل دارد با انقباض زیاد و گود افتادن کمر خود مواجه میشود
پیشنهاد و راهکار برای جلوگیری از این حالت؟
ماشاالله اولیویرا جان کاملا توجیه میکنن که حاکی از علم و تجربه های مفیده من هم با اجازه کمی موضوع را بازتر میکنم و اضافه میکنم که:(البته باز هم از اولیویرا جان عذر خواهی میکنم. خواهش میکنم جسارت بنده را به بزرگواریتان ببخشید)
قهرمان جان وقتی روی اسب میشینی سعی کن همان قانونیکه اولیویرا هم گفتند که گوش و شانه و مفصل نشیمن و پاشنه پات روی یک خط فرلضی عمود بر زمین قرار بگیرند(البته پاشنه ها پایین بوده و شما روی پاشنه سواری کنید نه پنجه چون این یک نکته ریز است که اگر رعایت نشود اصلا تمام معادلات بهم میریزه) میزان گود افتادن کمر و جلو آمدن شکم وانقباض عضلات فیله دو طرف ستون مهره ها طبیعیه و در تعادل کامله. حالا اگر با رعایت کردن تمام این مسائل باز هم احساس انقباض در عضلاتتان دارید از ضعف آن عضلات که لازمه سواریه برخوردارید. به نقل از خانم شیلا ویلکاکس یکی از بهترینهای درساژ جهان البته حدود 30 سال پیش جوهر یک سوارکار در پشت و کمر اوست و استفاده بهینه از این عضلات. توصیه من اگر جسارت نباشد این است که در هنگام سواری فاکتورهای اصلی(گوش شانه باسن پاشنه در امتداد یکدیگر یا بهتر بگویم مماس با یک خط فرضی عمود بر زمین و سواری در پاشنه و ساق با رکاب درساژ) را کاملا رعایت کرده و نگران گودی کمر نباشید چون با رعایت فاکتورها قوس کمر به اندازه مناسب خواهد بود حال اگر احساس انقباض در فیله های پشتتان کردید باز هم نگران نبوده و به کار ادامه دهید و بعد از مدتی استراحت بدهید(به همان ماهیچه ها) سپس از نو شروع کرده و کار روزانه خود و یا اسبتان را با فیزیک صحیح ادامه داده و کم کم از مدت استراحت بکاهید و به مدت کار اضافه نمایید(کار گرفتن از همان ماهیچه ها) به مرور ماهیچه ها قوی شده و با قوس کمر مناسب منقبض نخواهند شد. در جهت قوی تر کردن ماهیچه های پشتتان میتوانید از تکیه به رکاب در یورتمه بدون رکاب و یا با رکاب و خوابیدن روی کپل اسب بصورتیکه صورتتان به آسمان باشد که میشود همان شکم زدن روی زمین البته در حالت ایست و بهتر است که کمکی اسبتان را بگیرد و شما به پشت بخوابید و بلند شوید و کم کم حرکت را تند کرده و سریع سرتان را روی کپل اسب قرار داده و سریع بااستفاده از عضلات شکم بروی زین برگردید. این شکم زدن روی اسب تاثیر فراوانی برای تقویت عضلاتیکه برای سواری به آنها احتیاج دارید دارد. بسته به شرایط بدنی از روزی 20 بار شروع کرده به 100 برسانید. معجزه اش را طی یک ماه کاملا حس میکنید. تکیه به رکاب را هم فراموش نکنید. سربلند باشید برادرتان.
 

سنا

Active member
آره من اين تمرين رو روي كپل اسب انجام دادم واقعا معجزه ميكنه و توي پرش خيلي خيلي كمك ميكنه
ماهيچه هاي شكم قوي ميشن البته روي زمين ميشه درازنشست خودمون اما روي اسب به جز عضلات خوب شكم.تعادل رو هم قوي ميكنه
متشكرم از توضيحات خوب برادر جان و اوليويراي عزيز :)