معرفی مختصر چند مقام مهم و باستانی تنبور

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
● جلو شاهی
جلوشاهی از مقام های کهن تنبور است که از نشاطو جذبه خاصی برخوردار است . این مقام در اعیاد بزرگ مذهبی و یا در وقت استقبال از بزرگان و مقامات ظاهری با سرنا و دهل و در پیشواز از بزرگان معنوی یعنی پیران و پیشوایان طریقت و حقیقت با تنبور و دف اجرا می گردد.
● بایه بای
بایه بایه از مقام های قدیمی تنبور است که از حال و هوای شادی برخوردار است .این آهنگ در مراسم و اعیاد ملی و مذهبی با تنبور و یا سرنا اجرا می گردد.
● قطار
قطار از مقام های آوازی بسیار کهن است که از حالتی حماسی و عاشقانه برخوردار است . خواننده ی ایم مقام گاه بدون همراهی تنبور و گاه همراه تنبور ایم مقام را اجرا می نماید و طی آن اشعاری عاشقانه و یا حماسی که گاهی از چاشنی پند و عبرت نیز برخوردار است را زمزمه می نماید .
● سوار سوار
از مقام های باستانی است که حالات مختلف صدای پای اسب را تداعی می کند . در آغاز با ریتمی کند موسوم به دو نعل و سپس مقداری تندتر موسوم به سه نعل و بعد چهار نعل و تاخت و نشیب و فراز و در آخر کند می شود که گویی اسب از حرکت می ایستد .

● سحری
سحری یکی از مقام های بسیار ارزشمند و دلنشین باستانی تنبور است که با آواز همراه با تنبور و یا سرنا به همراهی دهل اجرا می شود . تنبور نوازان در مجالس و محافل اذکار روحانی که طی آن شب به صبح می انجامد طلوعی دیگر را نوید داده و اشعار امید بخشی که سراپا وجد و نشاط ایجاد می کند را به گوش مستمعین می رسانند و در اعیاد ملی و مذهبی نیز سرنا و دهل نوازان بر فراز بام های خود همین مقام را در وقت سحر می نوازند .
● سماع نوع اول ( سملی )
این مقام از انواع سماع است که علاوه بر حالت نشاط و شور از وقار خاصی نیز برخوردار است . این مقام را در مراسم ذکر روحانی بگاه وقوع حالات جذبه و غلبه ی شوق با تنبور و دف و یا در مراسم جشن و سرور و اعیاد ملی با سرنا و دهل و ساز های دیگر از جمله دوزله- دایره و یا موکش می نوازند .
● سماع نوع دوم ( سه جاران )
مقام سماع سه جاران یکی از زیبا ترین و غنی ترین مقام های موسیقی قدیم کردی است که بیشتر در اعیاد ملی و مذهبی با سرنا و دهل و در مراسم آئینی اهل حق با تنبور اجرا می گردد و حقیقتا اندکی ماند به آن آوازها .
● سماع نوع سوم ( بال و شان )
بال و شان به معنی دست افشان است . این مقام از آنگ و ریتمی بسیار جذاب و زیبا و ظریف برخوردار است . این مقام از مهمترین مقام های سماع در موسیقی باستانی و عرفانی تنبور است .
● گل و خار
این مقام از مقام های برجسته ی باستانی و مخصوص تنبور است که از ریتمی بسیار باشکوه و آهنگی غنی برخوردار است . شاید در گذشته های دور شعر این آهنگ مخصوص مناظره ی گل و خار بوده است که به مرور زمان استفاده از دیگر اشعار کردی نیز برای اجرای آن رایج گردیده است . ریتم این مقام سه ضربی لنگ است که ضرب اول فراختر از دو ضرب بعدی است یعنی در هفت چنگ موجود در میزان سه تای آن در ضرب اول و دوتای آن در ضرب دوم و دو تای دیگر در ضرب سوم نهفته است . این ریتم را در موسیقی کردی سه پا می نامند .

سیاوش بیرانوند

http://horse.ir/forum/index.php?topic=2514.msg7255#msg7255
 

OJANG

Member
بانگ گردش های چرخ است این که خلق می سرایندش به تنبور و به حلق

خداوند رحمت کند مرحوم سید خلیل که مقام سوار سوار را زنده کرد.امیدوارم اجرای سوار سوار استاد را دیده باشید.بی نظیر و به قول خودمون ترکونده!!!
در موسیقی به بزرگان هر ساز لقب شهنازی در عوام میدهند که کنایه از مرحوم استاد بزرگ و بی مانند تار علی اکبر خان شهنازیست.
مرحوم سید خلیل شهنازی تنبور و فارغ التحصیل دانشگاه تهران رشته هنر و 13 سال به ساخت تنبور مشغول بود از بهترین شاگردانش ۀقای کاکاوند که همکنون در گروه شمس به سر پرستی استاد پورناظری میباشد میتوان نام برد.یادش گرامی و بزرگ.
امیر جان نمیدونستم تو هم آره! این بار برات بایه بایه میزنم تا دیگه بر نگردی شهرتون.
 

OJANG

Member
:'(
 

پیوست ها

  • 13222695860110035131154917256166208252.jpg
    13222695860110035131154917256166208252.jpg
    20.8 کیلوبایت · بازدیدها: 15
بالا