معرفی اسبهای قشقایی (دره شوری)50% تا 70%

javad123

New member
دوستان عزیز بهترین داور تک تک خود شما هستید اگر بی منظور فکر کنید تا این نجاد نجات پیدا کند.
همه شما عزیزان خودتان این اسبها را دیدهاید یا عکس انها را .. ایا فنوتیپ سالار یا سالار2 یازرین یاشاهرخ یا نسیم یا طاووس..... یک فنوتیپ خاص نمیباشد ؟ایا شما بین اینها واسبهایی که هر کس به دلخواه خودش هر چیز را با هر چیز کشیده تفاوتی نمیبینید؟ا ایا بنظر شما اسبهایی که قدمتشان به بیش از 200 سال قبل از حمله چنگیز خان مغول به ایران زمین میرسد و تعداد انها را حتی نمیتوان حدث زد محدود به چند ده سال کنیم؟ایا استان فارس با این پهناوری واین همه ایلات کوچرویی که داشته محدود به چند راس اسب بوده؟ایا ........
 
همیشه در ایل قشقایی اسبانی که بزرگان وافراد عادی ایل سوار میشدند تفاوت هایی وجود داشته. اسبان روسای ایل خوش ترکیب تر و سرو دم گیر تر بوده اندو اسبان سواره نظام زمخت ترو شباهتهای مخصوصادر قسمت سرو گردن با اسبان ترکی داشتهاند که من حدس میزنم یکی از دلایل فاصله گرفتن اسبان اقای امان الله خان با هلاکو خان همین بوده درضمن اقای هلاکو خان دید بسیار قوی در اصلاح نجاد و ادامه کار زیاد خان داشته اند.
 
در این شکی وجود نداد که استان فارس خواستگاه بهترین اسبان بوده است ایا منطقی است که اسب ترکمن و اسبچه در شمال ایران و اسب عرب در جنوب ایران و فارس خالی از اسب بوده است اگر اشتباه نکنم در زمان زندیه یا قاجار یکی از خوانین شیراز 50 هزار مادیان داشته است ایا منطفی است این تعداد اسب هویت نجادی نداشته اند چه بسا که که اسب دره شوری از بستر همین اسبان فارس بوجود امده است واگر ترکمن و اسبچه پدر اسب کرد وعرب بوده اند ایا اسب فارس در سیر بوجود امدن اسب عرب نقشی نداشته است در پایان گفتن این شعر خالی از لطف نیست پشه کی داند که این باغ از کی است که او بهاران زاد و مرگش در دی است.
 

امید زمانی

Active member
javad123 گفت:
حتما از نظر علمی درصد بندیها بسیار دقیق میباشد اما درصدبندی بنده حتی برای مرکز اصلاح نجاد دام کشور به این شکل است که زیر 50% 10به 10 محاسبه میشود و بالای 50% 25به25محاسبه میشود :وکره <کره هایی< که تولید یک مادیان و نریان 75% میباشند 100%قشقایی (دره شوری)میباشند.
:یاکره های تولیدی از دو مادیان و نریان 75%بایک مادیان یا نریان75% دیگر(بطور مثال کره شاهین با نسیم را به جرات میتوان 100% گفت)چون وراثت پدر بزرگها را نیز درشان میتوان بررسی کرد.
اين موضوع خيلي جالب بود ببينم يعني به نظر شما2 اسب دوخون 75 درصد هم ن‍ژاد كره توليديشان 100 درصد است‌؟‌؟‌؟؟؟؟؟!!!! :eek: :eek:
 

امید زمانی

Active member
يه موضوع ديگه هم به نظرم رسيد كه بگم مگه مثلا سالار 1 و سالار 2 چقدر با هم فرق ميكنند از نظر فنوتيپ ؟‌به نظر من اختلاطهايي كه صحبتش هست هم در چند سال اخير توسط خود آقاي مسكوب به طور علني و هم قبلا انجام شده و نه فقط با اسب عرب . از نظر من نه سالار 1 و نه 2 هيچكدام خالص نيستند و خيلي واضح خون عرب و... دارند . يه صحبت ديگه هم هست اين كه يه اسبي رو ميبينيم مثل اقبال دره شوري در رفسنجان كه من هر چه قدر مي گردم تو اين اسب هيچ خوني به جز دره شوري نمي بينم. حال ما اين اسبان را دره شوري مي دانيم يا توليدات آقاي مسكوب را ؟‌چون تفاوت بين اين 2 از زمين است تا آسمان!
 

javad123

New member
دوستان گرامی وجود خون عرب در نجاد قشقایی انکار ناپزیر است اما نه عرب بین النهرین یا خوزستان بلکه عرب سوری .و به دنبال شباهت با ان عربها باید گشت .(راجع به این موضوع مطالبی را عرض خواهم کرد)
در ضمن این موضوع را فراموش نفرمایید که هر حیوانی در شرایط مناسب و بستری خوب نگهداری شود از هر لحاظ بهتر خواهد شد همانطور که حتی سگهای گله ای که از قشقایی(سرزمین اصلی ما قشقایی ها در شمال اذربایجان)به فارس اورده شدند ان جسه درشت قبلی خود را از دست دادند.
بنابر این مطمئن باشید هر چه بگذرد نتاج بعدی بهتر و بهتر خواهند شد مانند اسبهای عرب اقای کشاورز که بسیار قوی .تنومندوبلند قد میباشند.
 
به اطلاع دوستان برسانم اقای علی گلشن نویسنده کتاب اسب ترکمن در حال انتشار کتاب اسب درهشوری هستند که حاوی اطلاعات ارزشمندی میباشد که امیدوراریم هر چه زودتر شاهد چاپ این کتاب باشیم.
 

احسان

Active member
آقای علی گلشن را معرفی کنيد لطفاً و از سوابق ايشان و اطلاعات ايشان در مورد اسب بگيد دکتر جان
 

sohrab

Active member
دکتر ملایری گفت:
با سلام خدمت حضرتعالی عرض نماییم اگر تولید خود هلاکو خان سالار 1 خالص نباشه شما که این اسبها رو خوب میشناسید ایا از این خالص تر بوده و در مقطعی که اخطلاطی صورت گرفته در زمان هلاکو خان نبوده بر اساس مستندات یکدوره 3 اسب عرب از شیخ خزعل از خوزستان اورده شده که بعد از طی این سالیان حتما تا زماینکه هلاکو خان اسباشون تمام کردند مجددا خالص شدند و دیگه نمیشه گفت خالص نیستند اگر اشتباه نکنم بعد از 5 تا 7 نسل شما میتوانید یک نجاد رو که خود اختلاط کردید معرفی کنید .ولی من از تولیدات اقای مسکوب اطلاعی ندارم که ایا عرب قاطی کرده یا نه ولی تولیدات فعلی با درهشوری خالص کمی فاصله گرفته اند غیر از تعداد خیلی کمی مشکل اینجاست هنوز نه مطالعه علمی صورت گرفته و نه فنوتیپ واقعی تعریف شده است به امید انروز

اختلاط با عرب صورت گرفته اما بعد از 5 تا 7 نسل دوباره خالص شده؟ چطور چنین اتفاقی افتاده؟
شما میتونید به هر چیزی را معرفی کنید. اما به عنوان یک نژاد خالص ؟
 

sohrab

Active member
javad123 گفت:
دوستان گرامی وجود خون عرب در نجاد قشقایی انکار ناپزیر است اما نه عرب بین النهرین یا خوزستان بلکه عرب سوری .و به دنبال شباهت با ان عربها باید گشت .(راجع به این موضوع مطالبی را عرض خواهم کرد)

عرب خوزستان که بی شک وارد فارس شده. اما سوری از کجا و به چه طریق آمده؟
 

امید زمانی

Active member
احسان گفت:
اميد ، اقبال و سالار 2 هر دو تو يه مايه هستند اما سالار1 بهتر هست
موافق نیستم دکتر . سالار 2 رو من اصلا دره شوری نمی دونم . و جالبه که سالار 1 هم خیلی متفاوت از او ندیدم البته از روی عکس و فنوتیپ . اما اقبال هیچ ربطی به این دو نداره اصلا فنوتیپش فرق میکنه . کلا یه چیز دیگه است .
 
لطفا مشخصات دره شوری های اصیل چیه؟ ایا برا اسب های دره شوری شناسنامه خالص صادر میکنن؟ کجا؟ لطفا راهنمایی کنین<>
 
بالا