مصادیق وظایف حقوقی مدیران فنی





مصادیق وظایف حقوقی مدیران فنی


احراز سلامتی ،اولین وظیفه مراقبتی
احراز سلامتی در مورد ورزشکاران بالغ مانند بازیکنان باشگاهی یا کسانی که برای آمادگی جسمانی در مجتمع های ورزشی حضور پیدا می کنند ضروری است. در مورد این گروه صرف حضور برای فعالیت، از نظر حقوقی رافع مسئولیت مربی است.زیرا اشخاص بالغ و عاقل شخصا" مسئول پی آمدهای اعمال خود خواهند بود.
ولی این به آن معنا نیست که مربی به رغم اطلاع از بیماری یا ناراحتی ورزشکار بالغ، مسئولیت قانونی در صورت بروز حادثه نخواهد داشت.گاهی اوقات وضعیت ظاهری ورزشکار نشان دهنده بیماری اوست و از آن جمله اند لاغری مفرط، رنگ پریدگی،چاقی بیش از حد که در مواردی مربی موظف به اتخاذ تدابیر احتیاطی است.

موضوع توجه به سلامتی ورزشکار در مقررات بین المللی ورزشها نیز لحاظ گردیده است.
مثلا" کمیته پزشکی فینا توصیه کرده است که هر ورزشکار برای شرکت در مسابقاتی که با نظرات فینا برگزار می شود آزمون جسمانی سالانه داشته باشد.آزمون جسمانی باید مربی را در مورد صدمات ،بیماریها و شرایطی در نتیجه فشار بیش از حد تمرین بوجود می آیند آگاه کند.
در مواردی که ورزشکار به علت داشتن بیماری یا انجام عمل جراحی آمادگی لازم را ندارد باید او را از شرکت در تمرین و مسابقه منع کرد.این موارد شامل ناراحتی و بیماری در زمینه های زیر است: ارتوپدی، مغز و اعصاب،پوست،گوش،گلو،بینی،چشم،روانپزشکی و سایر مسائل پزشکی و جراحی.(قوانین بین المللی شنا)


آموزش متناسب،دومین وظیفه

ورزش مجموعه ای از فعالیت های بدنی است که بالقوه متضمن خطرات کوچک و بزرگ برای ورزشکاران است.
این خطرات گاهی ضرب و جرح و ساده، گاهی ورزشکار را برای تمامی عمر همچون جسم بی حرکتی در بستر نگه می دارد وحتی ممکن است به مرگ منتهی شود.
با توجه به وفور این حوادث، وظیفه مراقبتی معلمین ورزش و مربیان از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. یکی از راههای جلوگیری از وقوع چنین حوادث آگاهی معلمین و مربیان از ورزش به مفهوم علمی آن و بکارگیری این آگاهی در امر آموزش است.
تعلیم و تربیت در ورزش مستلزم داشتن صلاحیت فنی است. ورزش در حال حاضر نه یک علم ساده بلکه یک علم مرکب است به این معنا که علوم متعدد و متفاوتی باید در کنار هم جمع شوند تا عنوان تربیت بدنی و علوم ورزشی قابل تحقق باشد.
نگرش به موضوعاتی که در مراکز علمی تربیت بدنی تدریس می شود مانند: فیزیولوژی،روانشناسی،جامعه شناسی،بیومکانیک،بهداشت،رشد و تکامل حرکتی،مدیریت،حرکات اصلاحی،تغذیه،آسیب شناسی،حقوق ورزشی و غیره که علاوه بر دروس عملی است نمایانگر اهمیت امرو ضرورت آگاهی هایی عمیق علمی است.

مربی موظف است به منظور جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار و با اتکاء به آگاهی های لازم در امر آموزش،اصول ایمنی را معمول دارد.
به عبارت دیگرمربی باید صلاحیت فنی برای آماده سازی ورزشکار،آموزش حرکات و مهارت ها،الزام ورزشکار به انجام فعالیت های ورزشی و غیره را داشته باشد.عدم توجه به اصول مذکور،آموزش غلط حرکات و مهارت ها،الزام ورزشکار به انجام حرکتی که نه از نظر مهارتی ونه از نظر توانایی جسمی قادر به اجرای آنها نیست،خودداری از آموزش مهارت هایی که ورزشکار باید برای فرار از حادثه به آنها آگاه باشد و دهها نکته دیگر زمینه ساز مسئولیت قانونی معلم ورزش و مربیان است.

بعنوان مثال در سوارکاری، ورزشکار مبتدی تا آمادگی کافی در حرکات زمینی و اصول مقدماتی را پیدا نکرده است و تسلط کافی در نشست و .....ندارد،مجاز به استفاده از مانع پرش نخواهد بود،لذا اگر مربی بدون صلاحیت فنی ورزشکار را امر به پرش از روی مانع نماید و حادثه ای رخ دهد از نظر حقوقی باید پاسخگو باشد.

نتیجه اینکه مربی و معلم نه فقط باید صلاحیت علمی و فنی لازم برای آموزش در ورزش را داشته باشد بلکه موظفند که توانایی جسمی و روحی ورزشکاران را در مقابل حرکات،فنون و مهارت های مورد نظر لحاظ نمایند.

فقدان صلاحیت کافی و پذیرش مسئولیت مربیگری، تقصیر محسوب و بر حسب نتیجه حاصله،مقصر مجازات خواهد شد.
 




بازدید و بررسی، سومین وظیفه


در اکثر قریب به اتفاق ورزشها، ورزشکار ملزم به استفاده از وسایلی است که به موجب مقررات مربوطه تعیین گردیده است. این وسایل گاهی شخصی و گاهی عمومی است.نواقص،نامرغوب بودن یا غیر مجاز بودن این وسایل ممکن است موجب صدمه برای ورزشکار استفاده کننده یا حریف و یا سایر اشخاص شود. طراحی و ساخت این وسایل علاوه بر جنبه فنی آن از نظر ایمنی نیز کاملا" مورد توجه بوده است.
بنابراین وظیفه مراقبتی معلم و مربی ورزش ضرورت اطمینان از سلامت این وسایل را ایجاب می نماید.
چنین اطمینانی جز با بازدید دقیق وسایل، امکان پذیر نیست و لذا قصوردر انجام این وظیفه یعنی بازدید وسایل، سنگ بنای مسئولیت قانونی مربیان است و بسته به نتیجه ناگواری که به وجود می آید معلم یا مربی مسئولیت کیفری یا مدنی خواهد داشت.
در بازدید وسایل ورزشی یکی از مهمترین نکات، زمان بازدید است که باید در آخرین لحظه قبل از شروع انجام شود زیرا اگر این فاصله زمانی زیاد شود نباید امکان سوء استفاده یا مشکلات دیگری را منتفی دانست.

وسایل ورزشی را به طور کلی به دو گروه می توان تقسیم کرد:
1- وسایل شخصی ورزشکار
2- وسایل عمومی ورزش
 


بازدید وسایل شخصی ورزشکار

منظور از وسایل شخصی وسایلی است که شخص ورزشکار بطور خصوصی از آنها استفاده می کند و جنبه همگانی ندارد.استفاده از این وسایل گاهی الزامی است و در مواردی اختیاری و ممکن است مجاز و یا غیر مجاز باشد. از جمله این وسایل می توان به کفش، کلاه ایمنی،دستکش،موتور سیکلت، دوچرخه،مایو،راکت و....اشاره نمود.

جای تردیدی برای تکلیف داور یا مربی در بازدید دقیق و جلوگیری از تخلف وجود نداردو قصور در انجام این وظایف در صورت بروز حادثه ممکن است ورزشکار خاطی و یا مربی و یا هر دو متخلف، مسئول شناخته شوند.
مجاز نبودن ورزشکاران از استفاده از وسایل ورزشی غیر مجاز منحصر به ورزش خاصی نیست بلکه در همه ورزشها اعم از انکه در مقررات مربوطه چنین مواردی تصریح شده باشد یه نه،ورزشکاران ملزم به رعایت اصول ایمنی خواهند بود و در صورت استفاده از وسایل غیر مجاز اعم از اینکه از وصف آن مطلع بوده و در استفاده از آن عامد باشند و یا بی اطلاعی از چگونگی آثار حاصله باشد ضامن است ضمن اینکه آن ورزش تحت نظر مربی یا داور اداره می شود او نیز بر حسب مورد پاسخگوست.
بی توجهی به بازدید وسایل، تقصیر محسوب می شود.
 


بازدید از وسایل عمومی ورزش
وسایل عمومی ورزش شامل کلیه وسایل ،اسباب،اماکن و تجهیزاتی است که بطور مستقیم در رابطه با عملیات ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند مانند پیست، زمین، مانژ،تشک،وزنه،مانع پرش و امثال اینها.
هر یک از این وسایل دارای مشخصاتی هستند که در مقررات مربوطه به هر ورزش بطور دقیق به آنها اشاره شده است.در مورد سلامت و ایمنی این وسایل نه فقط مربی یا معلم ورزش مسئو ل است بلکه سایر اشخاص ازقبیل مدیران ورزشگاهها و یا مدیران سازمانهایی که ورزشگاه تحت نظر آنها اداره می شود مانند مدیر کل تربیت بدنی ، کارشناس مسئول اداره آموزش و پرورش ویا مدیر مدرسه نیز بر حسب مورد ممکن است مسئول شناخته شوند.
 


نحوه بازدید

انجام وظیفه مراقبتی مربی در بازدید از وسایل و اسباب شخصی و عمومی آنگاه رافع مسئولیت او در صورت بروز حادثه خواهد بود که برابر مقررات و به نحو متعارف صورت گیرد.
بازدید یک واژه کلی است و در مورد هر وسیله یا اسبابی متفاوت است و لذا صرف رویت آنها از سوی مربی هرگز به معنای این نیست که از نظر حقوقی به تکلیف خود عمل کرده و در صورت وقوع حادثه برای ورزشکار مبری از مسئولیت خواهد بود.بلکه آنچه در باب بازدید به عنوان یک وظیفه می تواند هم مانع وقوع حادثه و هم مصون داشتن مربی حتی در صورت مصدوم شدن ورزشکار و غیره باشد کم و کیف بازدید است.
یک مربی متعارف موظف است بر حسب نوع وسیله و اسباب ،بازدیدی متناسب بعمل آورد و چنانچه بازدید انجام ولی فاقد وصف متناسب و متعارف باشد هیچ نقشی در جلوگیری از مسئولیت او نخواهد داشت.

بازدید از کلیه وسایل و اسباب به 3طریق متصور است:

1) بازدید عینی ،گاهی بازدید فقط با مشاهده میسر است مانند بازدید از پیست اسکی که مربی موظف است تمام طول پیست را قبل از شروع با دقت مشاهده تا چنانچه اشیاء خطر ناک مانند بطری های شکسته، قطعات فلزی برنده و یا موانع دیگری وجود دارد نسبت به رفع آنها اقدام نماید. ویا در مانژ کمانگیری روی اسب بعلت محدودیت عرضی مانژ و سرعت زیاد اسب وجود هر گونه سنگ و چوب موجود درخاک اره کف مانژ و غیره می تواند خطرات زیادی را ایجاد نماید.

2) بازدید حرکتی ، در بعضی موارد با مشاهده وسیله یا اسباب نمی توان از سلامت یا معیوب بودن آنها اطمینان حاصل کرد و لذا بازدید عینی از این گروه رافع مسئولیت مربی نیست. از جمله این موارد ، اسباب ژیمناستیک است که با نگاه کردن به آنها با دقت کامل عیب و نقص آنها مشخص نمی گردد.در این گروه مربی باید با حرکت روی اسباب از سلامت آنها اطمینان حاصل کند.

3) بازدید حسی ، در برخی وسایل هم نه مشاهده موثر است و نه امکان بازدید حرکتی و جود دارد. در این موارد مربی با حس لامسه یا چشایی از سلامت آنها مطمئن گردد مانند دستکش بوکس که برای حصول اطمینان از اینکه درون آن اجسام سخت جاسازی نشده است تنها ازطریق دست زدن به آنها میسر است.

ورزش فعالیتی بسیار خطر ناک است.بازدید وسیله ورزشی از سوی مربی یا داور قبل از شروع به فعالیت یک الزام است.
 


سازماندهی و تجانس در فعالیت های ورزش
وظیفه مراقبت که بر عهده مربی قرار دارد گاهی در چهره ضرورت سازماندهی متجلی میشود.
منظور از سازماندهی فعالیت ورزشی؛ اعمال مدیریتی است که بتوان با تفکیک ورزشکاران از نظر سنی، مهارت و نوع فعالیت به گونه ای اقدام کرد که از وقوع حادثه جلوگیری شود.
با توجه به تجانس فعالیت های ورزشی که در جوار یکدیگر انجام میشود نیز از اشکال دیگر وظیفه مراقبتی است، منظور از تجانس فعالیت های ورزشی این است که ورزش های خطرناک باید در فضایی کاملا" جدا از دیگر فعالیت های ورزشی انجام شود؛ بعنوان مثال در رشته کمانگیری روی اسب ما به فضایی کاملا" مجزا از دیگر مانژ های سوارکاری نیاز داریم؛ زیرا خطر پرتاب تیر؛ ورزشکاران و اسب های ورزشی دیگردر باشگاه را تهدید می نماید.

 



شناخت توانایی های ورزشکار


مربی ورزشی باید هم از میزان فشار و آثار یک حرکت ورزشی بر بدن ورزشکار آگاه باشد و هم از میزان آمادگی و توانایی او، تا با رعایت جوانب امر انجام یک فعالیت ورزشی را مجاز یا ممنوع نماید.
قصور در هر یک از این دو تکلیف اگر منجر به حادثه ای برای ورزشکار شود بر حسب شرایط ممکن است موجب مسئولیت قانونی آنها گردد.
این قصور اعم از این که مربوط به عجز علمی و تجربی مربی از قابلیت های ورزشکار باشد و یا به رغم شناخت در ارجاع حرکت بی احتیاطی نماید؛ تفاوتی در نتیجه نخواهد داشت.
توانایی مورد نظر می تواند شامل وزن،مهارت،قدرت بدنی و امثال آن باشد .
شناخت تواناییها و قابلیت های ورزشکار یکی از مهمترین وظایف مراقبتی مربیان است.
 

علی واحدی

Active member
مصادیق وظایف حقوقی مدیران فنی


احراز سلامتی ،اولین وظیفه مراقبتی

احراز سلامتی در مورد ورزشکاران بالغ مانند بازیکنان باشگاهی یا کسانی که برای آمادگی جسمانی در مجتمع های ورزشی حضور پیدا می کنند ضروری است. در مورد این گروه صرف حضور برای فعالیت، از نظر حقوقی رافع مسئولیت مربی است.زیرا اشخاص بالغ و عاقل شخصا" مسئول پی آمدهای اعمال خود خواهند بود.
ولی این به آن معنا نیست که مربی به رغم اطلاع از بیماری یا ناراحتی ورزشکار بالغ، مسئولیت قانونی در صورت بروز حادثه نخواهد داشت.گاهی اوقات وضعیت ظاهری ورزشکار نشان دهنده بیماری اوست و از آن جمله اند لاغری مفرط، رنگ پریدگی،چاقی بیش از حد که در مواردی مربی موظف به اتخاذ تدابیر احتیاطی است.

موضوع توجه به سلامتی ورزشکار در مقررات بین المللی ورزشها نیز لحاظ گردیده است.
مثلا" کمیته پزشکی فینا توصیه کرده است که هر ورزشکار برای شرکت در مسابقاتی که با نظرات فینا برگزار می شود آزمون جسمانی سالانه داشته باشد.آزمون جسمانی باید مربی را در مورد صدمات ،بیماریها و شرایطی در نتیجه فشار بیش از حد تمرین بوجود می آیند آگاه کند.
در مواردی که ورزشکار به علت داشتن بیماری یا انجام عمل جراحی آمادگی لازم را ندارد باید او را از شرکت در تمرین و مسابقه منع کرد.این موارد شامل ناراحتی و بیماری در زمینه های زیر است: ارتوپدی، مغز و اعصاب،پوست،گوش،گلو،بینی،چشم،روانپزشکی و سایر مسائل پزشکی و جراحی.(قوانین بین المللی شنا)


آموزش متناسب،دومین وظیفه


ورزش مجموعه ای از فعالیت های بدنی است که بالقوه متضمن خطرات کوچک و بزرگ برای ورزشکاران است.
این خطرات گاهی ضرب و جرح و ساده، گاهی ورزشکار را برای تمامی عمر همچون جسم بی حرکتی در بستر نگه می دارد وحتی ممکن است به مرگ منتهی شود.
با توجه به وفور این حوادث، وظیفه مراقبتی معلمین ورزش و مربیان از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. یکی از راههای جلوگیری از وقوع چنین حوادث آگاهی معلمین و مربیان از ورزش به مفهوم علمی آن و بکارگیری این آگاهی در امر آموزش است.
تعلیم و تربیت در ورزش مستلزم داشتن صلاحیت فنی است. ورزش در حال حاضر نه یک علم ساده بلکه یک علم مرکب است به این معنا که علوم متعدد و متفاوتی باید در کنار هم جمع شوند تا عنوان تربیت بدنی و علوم ورزشی قابل تحقق باشد.
نگرش به موضوعاتی که در مراکز علمی تربیت بدنی تدریس می شود مانند: فیزیولوژی،روانشناسی،جامعه شناسی،بیومکانیک،بهداشت،رشد و تکامل حرکتی،مدیریت،حرکات اصلاحی،تغذیه،آسیب شناسی،حقوق ورزشی و غیره که علاوه بر دروس عملی است نمایانگر اهمیت امرو ضرورت آگاهی هایی عمیق علمی است.

مربی موظف است به منظور جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار و با اتکاء به آگاهی های لازم در امر آموزش،اصول ایمنی را معمول دارد.
به عبارت دیگرمربی باید صلاحیت فنی برای آماده سازی ورزشکار،آموزش حرکات و مهارت ها،الزام ورزشکار به انجام فعالیت های ورزشی و غیره را داشته باشد.عدم توجه به اصول مذکور،آموزش غلط حرکات و مهارت ها،الزام ورزشکار به انجام حرکتی که نه از نظر مهارتی ونه از نظر توانایی جسمی قادر به اجرای آنها نیست،خودداری از آموزش مهارت هایی که ورزشکار باید برای فرار از حادثه به آنها آگاه باشد و دهها نکته دیگر زمینه ساز مسئولیت قانونی معلم ورزش و مربیان است.

بعنوان مثال در سوارکاری، ورزشکار مبتدی تا آمادگی کافی در حرکات زمینی و اصول مقدماتی را پیدا نکرده است و تسلط کافی در نشست و .....ندارد،مجاز به استفاده از مانع پرش نخواهد بود،لذا اگر مربی بدون صلاحیت فنی ورزشکار را امر به پرش از روی مانع نماید و حادثه ای رخ دهد از نظر حقوقی باید پاسخگو باشد.

نتیجه اینکه مربی و معلم نه فقط باید صلاحیت علمی و فنی لازم برای آموزش در ورزش را داشته باشد بلکه موظفند که توانایی جسمی و روحی ورزشکاران را در مقابل حرکات،فنون و مهارت های مورد نظر لحاظ نمایند.

فقدان صلاحیت کافی و پذیرش مسئولیت مربیگری، تقصیر محسوب و بر حسب نتیجه حاصله،مقصر مجازات خواهد شد.

با تشکر از تمام مطالبی که در این بخش به آنها اشاره فرمودید:
فروغ خانم در مربیگری سوارکاری وقتی فردی برای ثبت نام مراجعه میکند اگر مربی بخواهد کاملا درست کار کند ابتدا باید تستهایی از شاگرد بگیرد و ببیند که اصلا او برای رشته سوارکاری متناسب است یا خیر. در صورت جواب منفی از مربی و اصرار از طرف شاگرد، شاگرد فرمی را پر میکند که یکی از بند های آن این است که:
از آنجایی که سوارکاری رشته خطرناکیست و احتمال بروز خطر در آن زیاد است لذا در صورت بروز هر گونه اتفاق غیر قابل انتظار هر گونه اتفاقی بعهده شاگرد بوده و باشگاه و مربی تعهدی در این مورد ندارند.
حال با توجه به این موارد و اینکه شاگرد و در صورت نرسیدن او به سن قانونی ولی او ذیل برگه ثبت نام وی را امضا مینمایند مسئله به چه شکلی خواهد بود؟

و یک نکته دیگر اینکه درصورتیکه بعد از تستهای انجام گرفته از طرف مربی شاگرد قبول نگردد و سپس از طرف یکی دیگر از مربیان باشگاه(بخاطر مسائلی که مطلغع هستید$ و غیره)پذیرفته گردد و حادثه ای اتفاق افتد با توجه به امضای فرم ثبت نام تکلیف چیست؟
با تشکر و تقدیم احترام.
 
با تشکر از تمام مطالبی که در این بخش به آنها اشاره فرمودید:
از آنجایی که سوارکاری رشته خطرناکیست و احتمال بروز خطر در آن زیاد است لذا در صورت بروز هر گونه اتفاق غیر قابل انتظار هر گونه اتفاقی بعهده شاگرد بوده و باشگاه و مربی تعهدی در این مورد ندارند.
با تشکر و تقدیم احترام.

باسلام
البته من سئوالی دارم.

چراباید پدر یامادریا حتی خودسوارکاریه همچین برگه ای را امضاکنند.؟
این برگه ازنظرمن مانند این است. که مدیر یه باشگاه سوار کاری برای پانسیون اسب شما بندی رادرقراردادبگنجاند مانند این بند,

هرگونه اتفاق,حادثه,دزدی, بیماری و... که منجر به مفقود شدن یا تلف شدن دواب گردد به مسئولیت باشگاه نبوده ومالک خودموظف به پیگیری درمراجع قضایی ودرمان وتسویه با....
می باشد.
اگراین قرارداد رادرجلوی شما بگذارند برداشت شماچیست؟آیاشما این قرارداد را امضا میکنید؟
 

علی واحدی

Active member
باسلام
البته من سئوالی دارم.

چراباید پدر یامادریا حتی خودسوارکاریه همچین برگه ای را امضاکنند.؟
این برگه ازنظرمن مانند این است. که مدیر یه باشگاه سوار کاری برای پانسیون اسب شما بندی رادرقراردادبگنجاند مانند این بند,

هرگونه اتفاق,حادثه,دزدی, بیماری و... که منجر به مفقود شدن یا تلف شدن دواب گردد به مسئولیت باشگاه نبوده ومالک خودموظف به پیگیری درمراجع قضایی ودرمان وتسویه با....
می باشد.
اگراین قرارداد رادرجلوی شما بگذارند برداشت شماچیست؟آیاشما این قرارداد را امضا میکنید؟

اولیویرای عزیز این قرارداد رو من ننوشته ام. مطمئن باش که اگر مالک یک باشگاه خصوصی بودم شرایط خیلی فرق داشت برادر عزیز و من هم دقیقا بهمین خاطر سوال را مطرح کردم:smilingsmiley:
 
جناب واحدی این بندها و تبصره ها در تمام فرم های مربوط به همه رشته های ورزشی وجود دارد، حالا شاید در هر رشته به تناسب شرایط متعلقه، شدت و حدت این مسئولیت ها در این بندها کم و زیاد شود.
ولی صرف امضای یک ورزشکار ذیل این فرمها، مربی و یا مسئولین متخلف را مبری نمی سازد، بله شاید در جایی که شاگردی به شدت آسیب دیده اعتراضی هم نکند اتفاقی نخواهد افتاد ولی بحث ما و کلا" این حقوق ورزشی جایی نمود پیدا می کند که در مقابل آن باشگاه و یا مربی مربوطه شاکی خصوصی پیدا شود مثل پدر و مادری که ولی یا قیم فرزند محسوب می شوند یا حتی خود ورزشکار.
این را هم بگویم که تقصیر و اهمال مربی باید به اثبات برسد وگرنه صرف اعتراض و شکایت ورزشکار هم، دادگاه مربی را محکوم نخواهد کرد.
به خاطر همین است که در مواد قانونی با استناد به حتی کلمه ای می توان حکم را به نفع یا زیان خود گرفت.