مسابقه استقامت

به مطالب زیادی (هر چند به نظرم جوابگوی تمام سوالات نیست)درباره استقامت برخوردم در انجمن.
اما دقیقا روند و مراحل برگزاری یک مسابقه استقامت سوالی ست که از شما(هر شخصی که اطلاعات جامعی داشته باشد) دارم.
به بحث روی اسب پرداخته شد وآماده سازی اسب برای مسابقات استقامت، و اما در مورد سوارکار؟نکات خاصی اگر وجود دارد متشکرم از هر کسی که زحمت نوشتن مطلب را بکشد.
عنوان را هم واقعا نمیدانم چی بگذارم!!!هر کس دسترسی داره مختار به تغییر دادنش هستش
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

فربود

Active member
نکاتی در مورد سوارکار استقامت

به نظرم این عنوان خوب باشه
خوب سوال خوبی پرسیدی البته من تا به حال تو مسابقات استقامت شرکت نکردم ولی از نزدیک تو کم و کیف مسابقه بودم
از نظر من سوارکار استقامت می بایست از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشه چون اسب که نمیتونه تمام اون مسافت رو یه سره حرکت کنه بعضی جاها هم سوارکار باید از اسب بیاد پایین و با اسبش دو بزنه .
چه بسا من بسیاری از اسب های خوب رو دیدم که به دلیل ناشی بودن سوارکار از دور مسابقات حذف شدند یعنی تجربه هم مهمه خیلی هم مهم
و نکته آخر که به نظرم اومد یه سوارکار استقامت باید نفس خوبی هم داشته باشه به زبان عامیانه نفسش چاق باشه
این نکاتی بود که من به ذهنم رسید اگه دوستان مایلند اون رو تکمیل تر کنن
 

M.H.B

Member
در این مسابقات هر چه وزن سوار کم باشه بهتره ولی محدودیت داره مثلا وزن(سوار،وسایل کامل زین (دهنه محسوب نمیشه)) نباید زیره 70 کیلو باشه البته دقیقا نمی دونم همه مسافت ها اینطوره یا نه. برای 80 کیلومتر که اینطوری بود و سوار طبق زمانی که روز قبل تو کلاس توجیهی بهش میگن باید سرعت اسبشو تنظیم کنه. اگه زودتر یا دیرتر از اون بازه زمانی در هر لوپ برسه اخراج میشه.
 
ممنون از شما بابت جوابهایی که دادید.
اما خانم ها با مشکل وزن چیکار کنن؟؟؟من که نمیتونم بشم 70 کیلو و اصلا هم نمیخوام!!!
تازه با وسایل هم 70 نمیشم
در این مورد و کلا شرایطی که باید سوارکار استقامت داشته باشه لطفا بیشتر توضیح بدید.
 

Dr_Ghaffari

Active member
ممنون از شما بابت جوابهایی که دادید.
اما خانم ها با مشکل وزن چیکار کنن؟؟؟من که نمیتونم بشم 70 کیلو و اصلا هم نمیخوام!!!
تازه با وسایل هم 70 نمیشم
در این مورد و کلا شرایطی که باید سوارکار استقامت داشته باشه لطفا بیشتر توضیح بدید.
سوار کار استقامت
آمادگی بدنی بالایی داشته باشد .
به سوار یهای طولانی مدت عادت داشته باشد .
توان اسب خود را به طور کامل بشناسد و این توان را در طول مسابقه و در لوپ های مختلف تا جای ممکن که به سلامت اسب آسیب نرساند به کار بگیرد .
باید سوار کار و اسب با هم تمرین داشته باشند و این نکته بسیار مهم است .
تجربه سوارکار در شناسایی مسیر و تعیین نوع گامها و سرعت اسب در قسمتهای مختلف مسیر مهم است .برای مثال اسبی که در یک مسیر سر بالایی برای کمک به اسب خود از اسب پیاده می شود انرژی خود و اسب خود را بیهوده هدر داده است و خود را از رقابت عقب انداخته است !
سوار کار استقامت خوب همواره خود و اسب خود را در رقابت مقام نگه می دارد و مطمئن بداند نمی تواند در یک لوپ آخر باشد و در لوپ بعد اول ! یعنی مثل کورس نیست که اسبی از دپار دیر خارج شود و در خط پایان اول باشد !
بسیاری نکات وجود دارد علمی کار کردن سوارکار نیز اهمیت دارد ... کوچکترین مسایل اهمیت دارند اما گاهی سوارکاران آن قدر فکر تخلف و تقلب های بی مقدار هستند که مقدار مسابقه از دستشان در می رود !و ....
 
سوار کار استقامت
آمادگی بدنی بالایی داشته باشد .
به سوار یهای طولانی مدت عادت داشته باشد .
توان اسب خود را به طور کامل بشناسد و این توان را در طول مسابقه و در لوپ های مختلف تا جای ممکن که به سلامت اسب آسیب نرساند به کار بگیرد .
باید سوار کار و اسب با هم تمرین داشته باشند و این نکته بسیار مهم است .
تجربه سوارکار در شناسایی مسیر و تعیین نوع گامها و سرعت اسب در قسمتهای مختلف مسیر مهم است .برای مثال اسبی که در یک مسیر سر بالایی برای کمک به اسب خود از اسب پیاده می شود انرژی خود و اسب خود را بیهوده هدر داده است و خود را از رقابت عقب انداخته است !
سوار کار استقامت خوب همواره خود و اسب خود را در رقابت مقام نگه می دارد و مطمئن بداند نمی تواند در یک لوپ آخر باشد و در لوپ بعد اول ! یعنی مثل کورس نیست که اسبی از دپار دیر خارج شود و در خط پایان اول باشد !
بسیاری نکات وجود دارد علمی کار کردن سوارکار نیز اهمیت دارد ... کوچکترین مسایل اهمیت دارند اما گاهی سوارکاران آن قدر فکر تخلف و تقلب های بی مقدار هستند که مقدار مسابقه از دستشان در می رود !و ....

بسیار ممنونم دکتر.
قضیه وزن چطور؟وزن خاصی مد نظر است؟70 کیلو که صحت ندارد؟؟؟
 

moji

Member
بسیار ممنونم دکتر.
قضیه وزن چطور؟وزن خاصی مد نظر است؟70 کیلو که صحت ندارد؟؟؟
در مسابقات رسمی و بین المللی قانون وزن هست و اجرا میشود و باید وزن سوار به اضافه زین و برگ 70 کیلو به بالا باشد و در صورت کم بودن وزن تا رسیدن به وزن مجاز وزنه اضافه میگردد.
 

M.H.B

Member
سوار کار استقامت
آمادگی بدنی بالایی داشته باشد .
به سوار یهای طولانی مدت عادت داشته باشد .
توان اسب خود را به طور کامل بشناسد و این توان را در طول مسابقه و در لوپ های مختلف تا جای ممکن که به سلامت اسب آسیب نرساند به کار بگیرد .
باید سوار کار و اسب با هم تمرین داشته باشند و این نکته بسیار مهم است .
تجربه سوارکار در شناسایی مسیر و تعیین نوع گامها و سرعت اسب در قسمتهای مختلف مسیر مهم است .برای مثال اسبی که در یک مسیر سر بالایی برای کمک به اسب خود از اسب پیاده می شود انرژی خود و اسب خود را بیهوده هدر داده است و خود را از رقابت عقب انداخته است !
سوار کار استقامت خوب همواره خود و اسب خود را در رقابت مقام نگه می دارد و مطمئن بداند نمی تواند در یک لوپ آخر باشد و در لوپ بعد اول ! یعنی مثل کورس نیست که اسبی از دپار دیر خارج شود و در خط پایان اول باشد !
بسیاری نکات وجود دارد علمی کار کردن سوارکار نیز اهمیت دارد ... کوچکترین مسایل اهمیت دارند اما گاهی سوارکاران آن قدر فکر تخلف و تقلب های بی مقدار هستند که مقدار مسابقه از دستشان در می رود !و ....

ممنون آقای دکتر
فقط یه سوال
شنیدم که تو مسیر مسابقه کشوری سر بالایی وحشتناکی وجود داشته
اسب تو این سربالاییها نفسش نمی بره اگه بخواد سوارکارو هم ببره بالا؟
 

Katayoun G

Member
ماده ٢١ - وزن ها

١- در مسابقات آغازگر و اسب جوان حداقل وزن وجود ندارد. در مسابقات رده های باتجربه سواري استقامت
حداقل وزن سوارکار ٧٠ کيلوگرم، در مسابقات رده های تخصصی ، قهرماني هاي استان و يا کشور ، و انتخابي
مسابقات برون مرزي يا بين المللي داخل کشور ، حداقل وزن در حين سواري براي سوارکاران بايد ٧۵ کيلوگرم
باشد. در هر صورت موضوع وزن سوارکار بايد بوضوح در برنامه مسابقه شرح داده شود.

٢ - در مسابقات رده سني غيربزرگسال حداقل وزن وجود ندارد.

٣ - هنگامي که حداقل وزن مطرح است، کنترل وزن بايد قبل از شروع و بعد از پايان و در صورت عملي بودن،
بطور اتفاقي در طول مسير انجام شود.

۴ - سوارکاران بايد توزين شده و در صورت لزوم، بهمراه تمامي لوازم سواري (بجز دهنه) توزين شوند. در اين
صورت، لوازم سواري مزبور بايد از آن به بعد در تمام اوقات در طول مسابقه بهمراه سوار کار باشد وگرنه موجب
حذف وي خواهد شد.
اگر سوارکار بتنهايي وزن حداقل را داشته باشد که نيازي به توزين با لوازم سوارکاري نيست ولي اگر وزن
سوارکار بتنهايي کمتر از حداقل وزن تعيين شده باشد، بايد توزين سوارکار به همراه لوازم سوارکاری مورد
استفاده اش بغير از دهنه، انجام شود. در اين حالت در تمام اوقات سواري، سوارکار موظف است که از همان لوازم
هنگام توزين استفاده نمايد تا حداقل وزن را حفظ کند در غير اين صورت از مسابقه حذف خواهد شد.

۵ - کاهش وزن براي لوازم سوارکاري مجاز نيست. سوارکاران مجازند که حداکثر ٢ کيلوگرم از وزن بدنشان در
طي مسابقه کاهش يابد.

۶ - برگزارکنندگان بايد يك دستگاه وزنکشي قابل تنظيم و تنظيم شده براي مسابقه فراهم کنند.

٧ – فقط در مسابقات داخل استاني ، ممكن است کميته برگزارکننده با تائيد کميته سواري استقامت استان
مربوطه ، مسابقاتي را در رده بزرگسال ، بدون احتساب وزن برگزار کند.

***********
این مطلبی که نوشتم برگرفته از قوانین ملی استقامت، ترجمه دکتر چراغی هستش.
 

Dr_Ghaffari

Active member
ممنون آقای دکتر
فقط یه سوال
شنیدم که تو مسیر مسابقه کشوری سر بالایی وحشتناکی وجود داشته
اسب تو این سربالاییها نفسش نمی بره اگه بخواد سوارکارو هم ببره بالا؟
بله در بسیاری از مسابقات استقامت سربالایی وجود دارد و در آخرین مسابقه به قدری مسیر سخت و سنگین بود که برای کلانتران و داوران مسیر ماشینهای شاسی بلند تویوتا و ... جواب گو نبود و از موتورهای پرشی و همکاری هیات موتورسواری استفاده کردند ، اما اسبی که نتواند وزن سوار خود را تحمل نماید مطمئن باشید در رقابت اسبهای اول جایی نخواهد داشت . البته همواره توان اسبهای دیگر تعیین کننده است که سوارکاران با تجربه تر چه میزان به اسب خود فشار بیاورند تا از رقابت عقب نمانند .