مسئولیت های قانونی مدیران





مسئولیت های قانونی مدیران در ورزش

منظور از "مدیران" در ورزش همه کسانی هستند که در رابطه با فعالیت های ورزشی بطور مستقیم یا غیر مستقیم وظایفی را بر عهده داشته و در صورت بروز حادثه بر حسب مورد ممکن است مسئول شناخته شوند.
سر مربی، مربی،کمک مربی، مربی بدن سازی، معلم ورزشی،دبیر ورزش، ناجی غریق، سر ناجی،داور،پزشک تیم و امثال آنها هستند که بر فعالیت های ورزشی بطور مستقیم نظارت و اعمال مدیریت می کنند که به آنها مدیران فنی می گویند.

گروه دوم عبارتند از کسانی که بر فعالیت های ورزشی نظارت فنی نداشته ولی بلا فاصله پس از گروه اول با ورزشکاران ویا با مدیران گروه اول مرتبط هستند مانند سرپرستان ورزشگاهها و اردوهای ورزشی، کارشناسان، کارشناسان مسئول، مدیران کل تربیت بدنی؛ روسای فدراسیونها، هیات و انجمنهای ورزشی که موسوم به مدیران اداری در ورزش هستند.
از دیدگاه حقوقی و به رغم تفاوت وظایف آنها، هر دو گروه بر حسب جایگاه خود در قبال حوادث ورزشی مسئولیت قانونی دارند.

وظایف حقوقی مدیران فنی در ورزش

مهمترین وظایف حقوقی مدیران فنی در ورزش مراقبت از تمامیت جسمانی،روانی و حیثیتی ورزشکاران است که تحت نظر آنها به فعالیت های ورزشی می پردازند و لذا بررسی مسائل فنی و یا علل پیروزی یا شکست ها به هیچ وجه مورد توجه حقوق ورزشی نیست.
ورود حقوق به صحنه با وقوع حادثه آغاز می شود وبا توجه به ضوابط و معیارهای حقوقی مشخص می سازد که حادثه معلول چه عواملی بوده و مقصر یا مقصرین چه کسانی هستندو مستحق کدامین واکنش قانونی خواهند بود.اما با توجه به وظیفه اهم حقوق ورزشی که جلوگیری از وقوع حوادث از طریق اطلاع رسانی حقوقی است ، ابتدا به شرح وظایف متعدد مدیران فنی می پردازیم.

این وظایف عبارتند از:

احراز سلامتی
آموزش متناسب
بازدید و بررسی
سازمان دهی و تجانس در فعالیت های ورزشی
شناخت توانایی هاو اجازه رقابت های متعادل
نظارت بر فعالیت های ورزشی
توجه به شرایط جوی
کمک به ورزشکار مصدوم
 
بالا