فرق بین سم مشکی وسفید در چیست.؟

صابر گفت:
آره سم اسب من سفیده الانم بو گرفته باید دارو بزنم تا خوب بشه .
منم شنیدم که سم مشکی قوی تر هست ولی باید دید از لحاظ علمی نیز اینچنین است.
آقا صابر من فکر نمی کنم بو گرفتن سم به رنگ اسب بستگی داشته باشه. مهم شرایط نگهداری اسب هست!
 

Dr_Ghaffari

Active member
از مطرح شدن چنین مطلبی کمی کیف کردم ! و از ناشناس آشنا سپاسگزارم ...
علت سفید بودن سم در واقع عدم تجمع رنگدانه ملانین در بافت دیواره سم می باشد .و هر چه ایت تجمع رنگدانه ملانین بیشتر باشد سم تیره تر و مشکی تر به نظر می رسد . ملانین برای حضور در سم و ذخیره در بافت دیواره در جداره لوله های نازکی قرار می گیرد که تجمع این لوله های نازک بخش بیرونی دیواره سم یا لایه شاخی را تشکیل می دهد . بنابراین اضافه شدن ملانین به عنوان یک رنگدانه به جداره این لوله ها باعث ضخیم شدن آنها و تقویت آنها می شود . زیرا قطر خارجی لوله ثابت می ماند و در عوض قطر داخلی کاهش می یابد بنابراین افزایش استقامت لوله ها و در مجموع سم نسبت به سایش را در بر خواهد داشت... اما اگر انباشتگی بیش از حد باشد که در سمهای کاملا مشکی اتفاق می افتد این لوله در واقع تبدیل به میله هایی مملو از ملانین می شوند که هر چند در برابر سایش مقاومت می کنند اما شکننده هستند و این سمه خشک بوده مستعد ترک و لب پر شده هستند ! و در واقع محلی برای ترشحات واکسی سم وجود ندارد ! از طرف دیگر این سمها در مناطق مرطوب و باتلاقی مناسبند زیرا محلی برای نفوذ رطوبت به درون بافت شاخی وجود ندارد . یعنی داخل لوله ها کیپ است !
اما فقدان این رنگدانه در سمهای سفید و عدم جایگزینی آن با مواد دیگر موجب سبک شدن و نازکی لوله و نرم و انعطاف پذیر بودن سم می شود . سایش سریعتر اتفاق می افتد هرچند که این سمها شکننده نیستند .
اما نکته ای که یکی از دوستان خوب ما صابر عزیز اشاره کرده است در خصوص بو گرفتن سم سفید ، باید بگویم مرحبا ! و علت بو گرفتن سریعتر سمهای سفید و در واقع مستعد بودن سم های سفید به عفونت همین خالی بودن فضای لوله ها است که مواد بستر به همراه عوامل بیماریزا و رطوبت وارد این لوله ها می شود و موجبات بو گرفتن سم را پدید می آورد . سعی کردم از به کار بردن اصطلاحات علمی و لغات قلنبه سلنبه خود داری کنم تا برای تمام اعضا سایت قابل درک باشد ، امیدوارم موفق شده باشم !
 

فربود

Active member
ممنون از توضیح خوب وکامل شما . توضیحاتتون خیلی خوب بود ولی در بحث های مختلف از اسب هم همین توضیحات بدین بد نیست مثلا اگر کسی بخواد اسب بخره باید چه کنه ؟ و مرحله بعد نگهداری اونه و نحوه رسیدگی به نظرم اگه همه اینها توی یه تاپیک مخصوص باشه خوبه .
 

امید زمانی

Active member
جالب بود سم های این اسب دو رنگ است قسمتی از سم سفید و قسمتی سیاه !
 

پیوست ها

  • DSC01293.jpg
    DSC01293.jpg
    123.9 کیلوبایت · بازدیدها: 10
  • DSC01294.jpg
    DSC01294.jpg
    89.8 کیلوبایت · بازدیدها: 8
احتمالا توی قسمتی از سم ملانین جمع شده وقسمتی از اون نه!!!!
اگر درست گفتم چرا اینجوری میشه آقای دکتر؟
 

narges

Member
چقدر خوبه که دوستانی مثل دکتر غفاری در انجمن حظور دارن و ما می تونیم از اطلاعات مفید و تجربیات اونها استفاده کنیم ولی دکتر عزیز کاش کمی فعالیت شما در انجمن بیشتر بشه شما و دوسان دیگر که از نظر علمی بیشتر میتونن کمک کنن مثلا خود من سوالی در باره تغزیه اسب در فصول مختلف به ویژه تابستان گذشته بودم که فقط یکی از عزیزان دانسته های خودشون و در اختیار من گذاشتن و من میخواستم که از تجربیات و اطلاعات افراد بیشتری استفاده کنم
در هر صورت تا همین حد هم سپاس
 

fatima

Member
آقای دکتر عزیز میشه بگین سفید یا سیاه بودن سم آیا یه حالت ارثیه؟ یعنی از والدین به کره منتقل میشه؟ اگر ارثی نیست چطور میشه که سم یه اسب سفید و یکی دیگه سیاه میشه؟
 

kamyab

Member
سلام آقای دکتر
دو تا سوال دارم:
1) رنگ اسب چه تاثیری در سفید یا سیاه بودن سم داره؟
2)برا مناطق کوهستانی چه سمی مناسب هست؟
 

kamyab

Member
جناب آقاي دكتر غفاري ما منتظريم يه نظر بكنين به اين شاگرداي تشنه علم
 
سلام دکتر غفاری عزیز ممنون از توضیحتون.فقط اگه می‌شه بگین این اطلاعات رو از چه منبعی آوردین ممنون میشم.چون تا اونجایی که من شنیده بودم از نظر تجربی‌ سم مشکی‌ استقامت بالایی داره اما از نظر علمی‌ هنوز ثابت نشده. بازم ممنون دکتر جان
 
eQuei گفت:
سلام دکتر غفاری عزیز ممنون از توضیحتون.فقط اگه می‌شه بگین این اطلاعات رو از چه منبعی آوردین ممنون میشم.چون تا اونجایی که من شنیده بودم از نظر تجربی‌ سم مشکی‌ استقامت بالایی داره اما از نظر علمی‌ هنوز ثابت نشده. بازم ممنون دکتر جان
سلام دوست خوبم علم و اطلاعات دکتر نیاز به ذکر منبع نداره! صد در صد این مطالب از 6 سال درس خونده شده و مطالعات بالای یه دکتر و درس اساتید و منابع مربوطه خارج می شه!
جالبه شنیده های شما منبع نداره اما آموخته های یه دکتر نیاز به ذکر یه منبع داره!!!
لطفاً شما هم منبع شنیده خود را ذکر کنید دوست خوبم ممنون!
 
بالا