ساخت کیت آزمون مولکولی انساب و انتساب در اسبان ایرانی

کیت آزمون انساب و انتساب در اسبان ایرانی به روش مولکولی با تلاش پژوهشگران موسسه تحقیقات علوم دامی کشور طراحی و ساخته شد.

با ساخت این کیت زمینه ایجاد نخستین مرکز تست انساب و انتساب دام های بومی در داخل کشور و راه اندازی دستگاه Sequencer analyser برای انجام تست های مذکور برای اولین بار در کشور فراهم و از این طریق از خروج ارز و مواد ژنتیکی از کشور جلوگیری شده است.

حمیدرضا سیدآبادی، مجری این طرح با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: تاریخچه پرورش اسب در ایران به دو هزار سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد. با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد نژادهای اسب ایرانی و مطرح شدن بحث صادرات آنها، موضوع شناسایی، حفظ و تکثیر این نژادها بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. با توجه به دستورالعمل معاونت امور دام، صادر کننده های اسب قبل از صادرات باید اقدام به ثبت اطلاعات ژنتیکی اسبان کنند که از راهکارهای عمده رسیدن به این هدف استفاده از تکنیکهای زیست فناوری است.

وی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر، تعیین اصالت و هویت اسبان است که این امر تاکنون در داخل کشور بر اساس معیارهای فنوتیپی و خصوصیات ظاهری اسبان صورت میگرفته که به دلیل عدم وجود تعریف مشخص از خصوصیات فنوتیپی هر نژاد از قابلیت اعتماد زیادی بر خوردار نیست؛ لذا استفاده از نشانگرهای مولکولی امروزه وسیله مطمئنتری برای این منظور است.

سیدآبادی تصریح کرد: یکی از مهمترین نشانگرهای مولکولی، نشانگرهای ریزماهواره است که به دلیل چند شکلی بالا، توارث همبارز مندلی، سهولت کار و توزیع گسترده در ژنوم به ابزار قوی جهت انجام مطالعات در سطح ژنوم تبدیل شده است.

هویت تمام اسبان قبل از ثبت در کتاب انساب، باید به تاییدآزمایشگاه های معتبربین المللی برسد که هزینه انجام آن برای هر فرد در حدود 30 دلار است. با توجه به وجود امکانات و تجهیزات مناسب در بخش بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از چند سال پیش اقدام به راه اندازی یک مرکز تست انساب و انتساب با هزینه ای حدود سه هزار تومان برای هر فرد کردیم تا از این طریق از خروج ارز و مواد ژنتیکی (DNA ) از کشور جلوگیری به عمل آید.

- ایسنا
 
بالا