زین گزاری صحیح

علی واحدی

Active member
بنظر شما دوستان گرامی چه نکاتی را در زین نمودن اسب باید رعایت کنیم که هم اسب راحت بوده و آسیبی نبیند و هم شخص احساس خوبی داشته و بتواند نشست صحیح را دریابد.
 

فربود

Active member
بنظر شما دوستان گرامی چه نکاتی را در زین نمودن اسب باید رعایت کنیم که هم اسب راحت بوده و آسیبی نبیند و هم شخص احساس خوبی داشته و بتواند نشست صحیح را دریابد.
خوب جای زین رو باید درست بدونیم که کجا قرار بدیم که رو اسب فشار نیاد
بعدیش هم خودت بگو علی آقا :smilingsmiley:
 
در حد یک سوار کاملا مبتدی نظرم اینه که، هم محل زین باید درست انتخاب بشه و هم در بستن تنگ دقت کنیم که نه خیلی آزادانه بسته شود و نه آنقدر محکم باشد که اسب را اذیت کند.
البته اینا رو،هر چند کوتاه، بهم در یک جلسه(!) گفتن.امیدوارم درست باشه:happysmiley:
 

سنا

Active member
اندازه ي زين خيلي مهمه كه درست با كمر اسب مطابقت داشته باشه
 
قبل از زین گذاری اسب بایدازمناسب بودن زین به فیزیک اسب (اتدازه زین برای اسب) واندازه زین برای نشست سواراطمینان حاصل نمایید.



saddle%20pic%201.jpg

انتخاب زین


همانطور که می دانید زین مورد استفاده برای هر اسب باید متناسب با اسب وسوارکار انتخاب گردد که نامناسب بودن آن باعث آسیب های فراوان به کمر اسب ونشست سوار می گردد.
جهت خرید ویا انتخاب زین مواردی مورد بررسی قرار می گیرد که در ذیل به تعدادی اشاره می گردد.
اسب های زیادی بدلیل استفاده از زین نامناسب از ناحیه کمر معیوب میباشند که این بر کارکرد,حرکت وعمرورزشی آنها تاثیر گذاشته وگاها"سرنوشت آنهارا نابود می سازد.
همچنین یک زین نامتعادل,سوارکاررااز تعادل خارج ساخته وعدم تعادل سوار حرکت را برای هردو مشکل می سازد.؟

یک زین مناسب باید بدون ضربه ,نقطه فشار به هر دلیل(شکستگی و..)و تماس بر ستون فقرات اسب باشد این بدین معناست که کانال زین باید به فراخور جدوگاه وستون فقرات اسب انتخاب گردد.

1.jpg

یک زین با دهنه پهن که بر روی جدوگاه بنشیند باعث فشار ومجروج کردن جدوگاه می گردد.

2.jpg

همچنین یک زین با دهنه باریک که با ارتفاع زیاد نسبت به جدوگاه بنشیند باعث انتقال وزن سوار به عقب شده وباعث گرفتگی عضلات کمراسب می شود.

3.jpg


زین باید متعادل بوده بطوریکه وزن سوار را به جلو وعقب پرتاب نکندوبه عبارت دیگر پایین ترین نقطه زین پس ازنشست بر جای درست در روی کمر اسب باید در وسط زین قرار گیرد.
برای اندازه کردن زین آن را بدون عرق گیر ویا پد بر روی جدوگاه اسب قرار داده وبه آرامی به سمت عقب حرکت دهید تا زین در جای درست خود استوار گردد,هیچ قسمت .از زین مناسب نباید در حالی که وزن سوار بر آن قرار دارد ستون فقرات اسب را لمس کند .

از جلو وعقب عبور نور را در فضای کانال زین مشاهده کرده ودوانگشت شمابه راحتی در فضای دهانه زین وجدوگاه حرکت کند.در صورت استفاده ازانواع پد و..در زیر زین برای مناسب تر کردن وتنظیم تعادل زین می بایست اصول ذکر شده دربالا, مرکز قرارگرفتن پایین ترین نقطه و.. لحاظ گردد

همچنین برای اندازه بودن زین به تناسب نشیمنگاه سوار,زین مناسب در حال نشست کامل به اندازه چهار انگشت از لبه پشتی و همین مقدار ازدهانه جلویی فضا برای تغییر نشست سوارمهیا می سازد.
یک زین بسیار کوچک ویا بزرگ با طول نامناسب بند رکاب,سوار را خارج از تعادل قرار داده وسواری رابرای او وحرکت را برای اسب مشکل می کند.

4.jpg

لازم به ذکر است علاوه بر تناسب زین با اسب وسوارکار ,هر رشته از سوارکاری زین مناسب فعالیت خود رامورد تایید قرارمی دهد.


پس ازانتخاب صحیح زین ,همیشه اززین وبرگی تمیز وروغن خورده ونرم بر روی اسب استفاده کنید.

همیشه عرقگیر و تنگی تمیز بر زیر زین به کار برده وترجیحا"بعد ازهرسواری عرقگیرخود را عوض کنید.


زین رابرجای صحیح برجدوگاه اسب قرارداده واندکی آنرا به سمت خواب موهای اسب به عقب بلغزانیدتا اصطلاحا" برجای خود بیافتد (نسبت به قوس کمر اسب وقوس بالشتک زین)
اینجاجادارد که از اثرات جلو بستن یا عقب بستن زین وصدمات آن گفته شود که در این مختصر نمی گنجد.

تنگ را بسته وازدوطرف به آرامی وسوراخ به سوراخ محکم کنیدبه طوری که دوانگشت شما به راحتی برزیر تنگ قرارگیرد
رکابهارا به اندازه مناسب خود(به طوری که کف دست خودرابرروی سگک نشیمنگاه رکاب برروی زین قرارمی دهید,انتهای رکاب برزیر بغل شما قرارگیرد) البته باز هم بسته به فیزیک سوار وبلند یا کوتاه بودن بالاتنه نسبت پایین تنه(سن رشد سوار)یا مواردی خاص همانند چک کردن تنگ در قبل از سوار شدن نیاز به اندازه کردن نهایی در هنگام نشست برروی زین می باشد.
اسب خودرا به محوطه سواری واردکنید.

قبل از سوار شدن مجددا" ازمناسب بودن سفتی تنگ با همان فرمول گفته شده در قبل اطمینان حاصل کنید.
در هنگام سوار شدن درصورت وجود دستیار از او ویا یک پله درسوارشدن کمک بگیرید.



همیشه زین ,رکاب وتنگ خود را در هنگام تمیز کردن چک وبررسی کرده وازکارایی آن اطمینان حاصل نمایید.
 
آخرین ویرایش:

علی واحدی

Active member
قبل از زین گذاری اسب بایدازمناسب بودن زین به فیزیک اسب (اتدازه زین برای اسب) واندازه زین برای نشست سواراطمینان حاصل نمایید.



saddle%20pic%201.jpg

انتخاب زین


اولیویرای عزیز لطف نمودند و چیزهایی را که من نمیتوانستم در غالب جملات بیان کنم را با تصایری بسیا زیبا و کامل در اختیار دوستان گزارند. من نهایت تشکر را از ایشان مینمایم.
اگر به نکانیکه اولیویرا جان بیان نمودند بدرستی توجه و دقت نگردد اسبتان حتما آسیب جدی و شاید جبران ناپذیر ببیند. خصوصا در جای مناسب زین در پشت اسب که یا کتف اسب درگیر نشود.
بازهم از اولیویرای عزیز که همواره راهنماییهای معرکه نموده اند نهایت تشکر را مینمایم.
 

علی واحدی

Active member
اولیویرای عزیز یکی از اعضای بسیار خوب و با علم سواکاری بالایی هستند که همواه و در تمام تاپیکها بهترین نظرها را داده اند و من باعث افتخار خود میدانم که با ایشان آشنا هستم و میتوانم از ایشان کسب اطلاعات نمایم. امیدوارم همواره پیروز و سربلند باشند. ارادتمند شما علی واحدی.
 
برادرم جناب واحدي نيا
چوب كاري مي كني.
ولي براي فونت 38 قرمزت و..اين ارسال رو از ترجمه هام ارسال كردم.
خودم خيلي از ارسالم راضي نيستم.