زینانه sidesaddle

mahsima

Member
ایمان شیربندی گفت:
چرا بدون زین هم میشه نشست ولی البته باید خیلی ماهر باهشی وخوداسبه هم چاق باشه تا استخون پشتش اذیت نکنه
اون زمان اسب من تازه زایمان کرده بود شیر میداد و فوق العاده لاغر بود این هفته رو اسب چاق رو امتحان میکنم
 

narges

Member
inaz گفت:
اون زمان اسب من تازه زایمان کرده بود شیر میداد و فوق العاده لاغر بود این هفته رو اسب چاق رو امتحان میکنم

ایناز عزیز لطفا مراقب باش امکان لیز خوردنتون خیلی زیاده روی زین های معمولی
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
فرهنگستان زبان تا کلمه برای sidesaddle بسازه, که شایدم هیچوقت نسازه
خودمون یک کلمه اختراج کردیم زین+زنانه=زینانه

این متن را یکی از اعضای انجمن ترجمه و برای من فرستاده, با این موضوع http://horse.ir/forum/index.php/topic,5342.0.html مرتبطه
از ایشان تشکر میکنم که بجای پاک کردن صورت یک سوال, جستجو کردند و مطلب با ارزشی را در این زمینه ترجمه کردند.




زینانه و طرفداران حق رای زنان-نزاعی برای سواری و رای

در دوره ای که بسیاری از زنان امتیاز آزادی سیاسی خود را به دست آوردند موفق شدند یادآوری کنند که اجداد سوارکار آنها نه از حقوق برابر سیاسی برخوردار بودند و نه سوارکاری.
تنها یک وسیله یعنی زینانه می تواند نمایانگر سلطه موجود اجتماعی ،سیاسی و سوارکاری باشد.
در حالی که همه می دانند تشکلی از زنان آمریکا در سال 1920 موفق به گرفتن حق رای شدند ولی آنچه تا کنون آشکار نشده این است که این زنان شجاع به عنوان شهروندان درجه 2 در حال سواری بر زین یک طرفه به سمت صندوق رای گیری رفتند و سپس در حالی بر اسب از آنجا دور شدند که بر زین دو طرفه سواری می کردند.
بنابراین به دلیل یک لحظه - که پیش از این پنهان و فراموش شده بود - یک انقلاب سوارکاری اتفاق افتاد جنگی داخلی که ملت آمریکا را از هم گسست و به گروه های مخالف تبدیل کرد.یک کشمش اجتماعی عمیقا تفرقه انداز -که از اقیانوسی به اقیانوس دیگر گسترش یافت- که بین مردان شمال و جنوب نبود بلکه بین دو فرهنگ متضاد سوارکاری غرب در مقابل شرق روی داد. بدون یاد آوری این که زنان چگونه از زین استفاده می کردند نمیتوان غرب دور به دنبال جواب گشت.

منشاء سوارکاری

اولین زنان سوارکار آسیای مرکزی برای شرکت در سفر ها ،ورزش ها ، جنگ ها و تفریح همانند برادرانشان بر اسب سوار می شدند.مشهورترین نمونه ابتدایی Amazon ها بودند (زنانی که در آسیای صغیر زندگی می کردند و با یونانیان می جنگیدند) کسانی که شاهکار شجاعانه شان بر روی زین نیرو های مردان یونانی را شکست داد،به این ترتیب که آن پیادگان ردا پوش از دیدن زنانی که شلوار پوشیده و این چنین سواری می کنند از میدان فرار کردند.
سوارکاری زنان محدود به مرز های جغرافیایی نبود و در اقوامی همچون مغولان،سرخپوستان و مردم بومی هاوایی مباهات به مهارت های سواری زنان پس از مدتی موجه شده بود.
بنابراین نویسنده و فیلسوف اسبی دانمارکی بجارک پینک(Bjarke Rink ) به توصیف این خواهران سوارکار پرداخته و در کتاب خود با نام میراث سناتور (The Centaur Legacy) به این نکته اشاره کرد که انسان بر اسب را در مسیری مخاطره انگیز قرار داده.
Bjarke می گوید تاریخ در این رابطه است که انسان سوارکار چگونه چهره جهان را تغییر داد.
اما اگر مردانی چون اسکار وایلد،لرد بایرون،چارلز داروین ( Oscar Wilde, Lord Byron, Charles Darwin ) سوارکاران مسیر های طولانی (long rider) و جویای خطری بودند آیا زنانی که با زین دو طرفه سواری میکردند به اصلاح طلبان اجتماعی بدل میشدند؟

نه بدون یک جنگ

گذاری به دوره شوالیه گری

بدون اینکه بدانیم زنان زمانی از چه چیزی لذت می بردند نمی توانیم درک کنیم چه چیزی از دست رفت.
در طول سال های 1200 نویسندگانی همچون Chaucer درباره زنانی نوشته اند که روزانه سفر های طولانی زیادی را سواره(با زین دو طرفه) طی می کردند. شخصیت سرکش،خشن و خاکی "Wife of Bath" که در قصه های کانتربری(( The Canterbury Tales نمودار می شود شخصیت قابل توجه و برجسته ای بود.او در حالی دو طرفه سوار بر اسب بود یورتمه می رفت و،مهمیز به پا داشت و شلاق به دست میگرفت.زنان دیگر نیز از دامن های سوارکاری(دامن ها دو قسمتی شلوار مانند) استفاده می کردند و اگر به جنگ میرفتند همانند ژاندارک (Joan of Arc) زره به تن می کردند.
بنابراین قبل از آغاز قرن 14 زنان یا به صورت دو طرفه سواری میکردند یا ترک سوار میشدند-به این شکل که از پهلو روی تشکی پشت سر سوار کار مرد می نشستند- با پیشرفت مد اروپا به سمت زیاد شدن لباس های پرکاری که حرکات زنان را محدود می کرد سواری ترک معمول تر شد .
گرچه صحیح خواهد بود اگر بگوییم که لباسی که زنان می پوشیدند بر تاریخ سوارکاری آنان موثر بود ولی این دلیل اختراع زینانه نبود.


حفاظت از ازدواج سلطنتی
فرهنگ لغات "Bohemian" را شخصی معنا می کند که مخالف قوانین کلیسا و قید و بند های عرف زندگی می کند.
در عین حال به عنوان یک طنز باورنکردنی تاریخی،زنی از بوهم "bohemia" (ناحیه ای که قبلا مستقل بوده و امروزه جزء کشور چک محسوب می گردد) بود که موجب نزدیک به یکهزار سال سرکوب انتشار سوارکاری شد.
با ظهور فئودالیسم و در پی آن سیاست پدر سالاری(موروثی) ،نیاز به حفظ وراث ذکور موضوعی دولتی بود و حفظ دوشیزگی عروسان قبل از ازدواج به طور فزایندهای به موضوعی حیاتی بدل شد.یکی از راه های حفاظت از این امر منع دختران از سواری دو طرفه برای جلوگیری از اتفاقات تصادفی در این رابطه بود.
بنابراین زینانه در سال 1382 وارد انگلستان شد، زمانی که شاهزاده Anne از بوهم سر تاسر اروپا را با استفاده از این روش جدید طی کرد تا با شاه ریچارد دوم ازدواج کند.برای آنان که با تاریخ اربه رانی و کالسکه سواری آشنا نیستند این تذکر ضروری است که به دلیل کمبود جاده های قابل عبور ،استفاده از کاسکه برای حمل و نقل و تردد تا پیش از آغاز قرن 19 معمول نبود.
همین نبود جاده موجب شد تا یه دوشیزه پاک دامن در حالتی کرسی مانند(chair-like affair ) که بر اساس یک پالان طراحی شده بود به انگلستان بیاید. برای ایجاد یک نشست راحت تر و نرم تر این اختراع جدید برجستگی ای (قاچ) در جلو داشت که به صورت ابتدایی می توانست به عنوان یک دستگیره مورد استفاده قرار گیرد. یک تخته چوبی که برای قرار گیری هر دو پا به اندازه کافی پهن بود در سمت چپ اسب باری آرام، آویزان بود.این برای زنانی که یک طرفه سواری میکردند سنت شد که نزدیک یک سمت اسب بنشینند،که آنها را قادر می ساخت از دست راست خود برای آویزان شدن به گردن اسب استفاده کنند.
به این شکل زنان شجاع به یک باره از مسیریابان پیاده نظام یونان به کالاهایی تنزل یافتند که به خریدارانی با قدرت سیاسی بیشتر تحویل داده می شدند.افسار قدرت شخصی و کنترل سواری فردی توسط مردانی که اکنون اهداف سیاسی و سوارکاری زنان را محدود کرده بودن به دست گرفته شده بود.
بنابر این ظهور زینانه را می توان به دربار انگلستان و این ملکه بوهمیایی برگرداند.در طی دو قرن پس از آن استفاده از زینانه به شکل رو به افزایشی با رفتار مناسب معادل شد تا جایی که در 1600سواری دو طرفه دیگر کاری نبود که یک بانو انجام دهد و به این ترتیب تمرینات گذشته به عنوان بینزاکتی و بی شرمی تلقی شد.

مد و نه عملکرد

همه زنان از زینانه استفاده نکردند ولی با این وجود با رواج هر چه بیشتر آن و استفاده اشرافزادگان از آن، جامعه بیشتر و بیشتر به این باور رسید که این باید روش صحیح سواری بانوان باشد.برای مثال افکار عمومی اهمیتی برای کاترین کبیر ،امپراطور زن روسیه (1796-1729) نداشت ،بنابراین او به صورت دو طرفه سواری میکرد و خواستار این بود که همه زنان در محدوده حکمرانی او همین کار را انجام دهند.
به هر حال اکنون مفهوم قدرتمندی بر دنیای سوارکاری اروپا مسلط بود .قانون نانوشته ای بود که بر اساس آن زنی که به مردانگی زنان آسیای صغیر سواری میکرد یا به هرزگی شخصی و یا بدعت گذاری همچون ژاندارک برای سوارکاری دو طرفه متهم میشد .
به این ترتیب در اواخر قرن 19 فلسفه حفاظت سوارکاری یک نهاد اجتماعی مستحکم شد
،چیزی که گرچه اهداف اصلیش در افکار عمومی مورد بحث قرار نگرفت ولی با این حال تاثیر شگرفی بر جامعه با نزاکت اروپا و آمریکا گذاشت.


حل مسائل فنی و مکانیکی

زینانه در ابتدا با یک لایه صاف و نرم آغاز شد ولی طی مدت کوتاهی تحولات مکانیکی بسیاری را تجربه کرد که گرچه برای زنان سوارکار قابلیت کنترل بیشتری را فراهم می کرد به در دام افتادن و اغفال آنان منجر شد.
اولین تغییر بزرگ اضافه کردن یک برجستگی(قاچ) به زین بود که سوار را قادر می ساخت پای راست خود را دور آن قرار دهد تا پایداری و تعادل خود را حفظ کند. اضافه شدن قاچ دوم را متعلق به کاترین د مدیچی (Catherine de' Medici) میدانند.این پیشرفت به سوار اجازه می داد که در حرکت به جلو امنیت بیشتری را احساس کند. در این زمان جای پا (که قبلا اشاره شد) با رکاب هایی با پوشش چرمین جایگزین گردید که محل قرار گیری پای چپ بود این سیستم موقتا ثبات و پایداری سوار را حداقل در سرعت های کم به وجود می آورد.در قرن 19 قاچ سوم که به عنوان سر پرش شناخته می شود به زینانه اضافه شد.
بر اساس صحبت های جیمز فیلیس ( James Fillis ) از سوارکاران مشهور فرانسه .این متد جدید امنیت را برای زنان در تمامی حرکات اسب به وجود می آورد حال هرچقدر هم که اسب چموش و وحشی باشد.
او اعلام کرد که هیچ چیز همچون سواری با استفاده از زینانه نمی تواند ظرافت و زیبایی را به عرصه ظهور برساند.
گرچه این صحیح است که زنانی با جسارت از این پیشرفت برای پراندن اسب ها بیش از 6 فوت و نیز شکار سواره در ایرلند و انگلستان استفاده کردند.آنچه اساتید سوارکاری از اشاره به آن فروگذاری کردند این است که ترکیب این سه قاچ این زنان سوار کار را روی اسب – به عنوان حیوانی که در سرعت های بالا و فرار ها و مانور ها آشکارا می تواند خطرناک باشد- قفل می کرد.

خطرات زین یک طرفه

زینانه گرچه امروزه معمولا به عنوان متد رمانتیک سوارکاری شناخته می شود. سوارکاران معاصر برای بحث در مورد اثرات کشنده و مهلک جانبی قفل کردن یک انسان به موازات بدن اسب در سمت چپ او در حالی که اسب می تازد تمایلی نشان نمی دهند.
این مشکلات شامل خطرات و زیان هایی هم برای اسب و هم سوار بود.
از لحاظ مد،این اطمینان حاصل شد که دامن های عالی سوارکاری،به اندازه برخی لباس های خاص ، سوار را قائم ،سفت و ناراحت نگه می دارد.علاوه بر این استفاده از زینانه نیازمند تلاش زیادی بود. یک مرد به تنهایی قادر به سوار شدن بود در حالی که دو مرد لازم بود تا به یک زن برای سوار شدن کمک کنند.
همچنین زینانه نقص دیگری نیز داشت ،ارتباط با اسب، زیرا کسی که از زینانه استفاده می کند نمیتواند مثل مردان در سواری دو طرفه از فشار ساق خود در سمت راست اسب استفاده کند همچنین قادر به برقراری ارتباط با استفاده از ران ،زانو و یا پاشنه نیز نخواهد بود.
حتی بدتر اینکه،نمی تواند دست خود را برای متوقف کردن یا چرخش اسبی که رم کرده پایین آورد.
متاسفانه اگر سوار درگیر یک حادثه می شد.دختری که از زینانه استفاده میکرد بیشتر در معرض جراحات شدید قرار می گرفت.در هنگام شکار مردان که دچار حادثه می شدند،زین کوچک انگلیسی به این منظور طراحی شده بود که آنها را از اسب جدا کند ولی وقتی اسب یک زن شکارچی می افتاد زینانه سنگین ،زن را در زیر 1200 پوند وزن اسب گیر می انداخت زیرا او نمی توانست به راحتی از روی زین جدا شود و بیفتد و نتیجه اینکه زنان معمولا دچار شکستگی در پشت شده باقی عمر خود را با معلولیت سپری می کردند.
اضافه بر این ساخت زینانه بسیار گران تر در می آمد و چون بیشتر وزن را بر یک سمت قرار می داد معمولا به پشت اسب آسیب می رساند به اضافه اینکه به دلیل لباس آویخته و بلند زنان در سمت چپ اسب ،اسب یک زن باید به طور استثنایی آموزش می دید که این به معنی هزینه بیشتر بود .نهایتا به دلیل جفت نبودن این زین با بدن اسب مهتر باید تنگ را بسیار محکمتر می بست که این مسئله اسب را دچار مشکلات تنفسی می نمود.
نتیجه آنکه اسب و سوار از مشکلات فیزیکی زیادی رنج می بردند.
با این حال یک استاد برجسته سوارکاری انگلیسی -Colonel Hitchcock- زنان را وادار به ادامه این متد می کرد زیرا می گفت زینانه زینتی ترین ،موقرانه ترین و برازنده ترین متد است و همچنین دلپذیر در چشم مردان ،که برای خود زنان مقید هم که توجه زیادی به نوع سواری داشتند و در جو مردانه سواری میکردند ترجیح داشت.

ظهور یک مباحثه اجتماعی
آنچه برای طرفداران ومخالفان زینانه غیر قابل پیشبینی بود این بود که این نماد مورد احترام میرفت که درگیر نوعی منازعه بین المللی سوارکاری شود که در مطبوعات و سراسر جامعه سوارکاری غوغا به پا کرده بود.
پس از اینکه سوارکار مسافت های بلند(long rider) دیزی بتس( Daisy Bates) در 1880 از ایرلند به استرالیا سفر کرد 3000 مایل با استفاده از زینانه و از میان مناطق دور افتاده سواری کرد.همچنین زمانی که الا اسکایز (Ella Sykes ) سوار کار انگلیسی و قهرمان تردید ناپذیر مسافت های بلند(long rider) قصد کرد تا صحرای ایران را به تاخت طی کند این مسلمانان محلی نبودند که تقربیا او را کشتند بلکه زینانه بود که زندگی او را در موقعیت های متفاوتی قرار داد.
در همین دوره زمانی بود که آلیس هیس ( Alice Hayes ) نویسنده بریتانیایی و موافق قدرتمند زینانه،به دنیای انگلیسی زبانان هشدار داد که: تنها کسانی که برای از سر گیری سواری دوطرفه از زنان حمایت می کنند روزنامه نگاران فاقد مطلب هستند و زنانی که مشتاق بدنامیند.او در ادامه زنان بزهکاری را که از نظر او دیوانه یا کاملا جاهل بودند محکوم کرد، کسانی که فراموش کرده اند سواری دو طرفه زنان چقدر آنان را دور از وقار و متانت نشان می دهد.
در حالی کهHayes وHitchcock به سختی تلاش می کردند تا از متد موجود سواری محافظت کنند ،زنان سوارکار long rider به آرامی محدودیت های اجتماعی و سوارکاری زنان را در هر دو سوی اقیانوس اطلس در هم شکستند.

گروه سوارکاران زن(Lady Long Riders) در مقابل قوانین ایستادند.

زمانی که او در اواخر قرن 19 ریسک رفتن به هاوایی را انجام داد ،ایزابلا برد (Isabella Bird ) - زن سوارکار انگلیسی(Long Rider)که سواری دو طرفه را با تشکر از میزبان اهل هاوایی خود آموخته بود-.این کابوی مکزیکی برای جمع آوری گله گاو های وحشی که توسط پادشاه جزیره وارد شده بود سواری دو طرفه را به زنان محلی نیز آموزش داد. این تنها استراتژی ای نبود که برد انخاب کرد او بعد ها از زین وسترن خود برای فتح سواره کوه های سنگی،ژاپن ،ایران و تبت استفاده کرد.
به همین شکل زمانی که Ethel Tweedie لندن را ترک کرد برنامه ای برای عدم استفاده از زینانه نداشت با این حال همانند ایزابلا به محض رسیدن به ایسلند متوجه شد که زنان محلی همانند خویشاوندان مذکر خود به صورت دو طرفه سوارکاری میکنند.
او یاد آوری می کند که: نیاز در مواقع ضروری جرات و شجاعت را به وجود می آورد بنا براین من تصمیم گرفتم که سنت ها را کنار بگذارم و در ایسلند کاری را انجام دهم که ایسلندی ها انجام می دادند. تعجب حزب ما زمانی که من ناگهان بر آنها چیره شدم و با شجاعت از گذشته پیشی گرفتم شدید تر شد ولی من با تغییر نوع نشستم بیش از این ها احساس راحتی می کردم که استهزا و تذکرات بی اهمیت آنها بخواهد مرا دلسرد کند.سواری با متد مردانه خیلی کمتر از زینانه خسته کننده یود و من به زودی آن را بسیار دلپذیر تر یافتم به خصوص به هنگام عبور از زمین های ناهموار ،موفقیت من خیلی زود به Miss T. الهام داد که به خود جرات دهد و مرا دنبال کند.جامعه یک استاد کار سختگیر است ،حتی در مورد آسایش و امنیت،من میگویم همانند یک مرد سواری کنید.

شرق در برابر غرب – یک جنگ داخلی اعلام نشده

با آغاز قرن 20 با وجود تلاش های شجاعانه الگوهایی نظیر ایزابلا برد حزب دختران زیبا در آمریکا و انگلیس هنوز حکم بر قرار دادن پا ها در بک سمت اسب دادند نه همانند یک سوارکار وسترن در دو طرف - مثل گیره لباسی – پس چگونه شد که زینانه که چنین موقعیتی به دست آورده بو بدون هیچ حرف وحدیث و یا افسوسی در کمتر از یک نسل شروع به ناپدید شدن کرد.
نشانه هایی برای آنان که آن ها درک کنند وجود دارد.علاوه بر این ،این نشانه ها سر نخ هایی جغرافیایی دارد که نشان می دهد که اکثریت زنان جسور غرب بیش از این حاضر به تسلیم در برابر نیویورک و لندن نبودند.
اثرات چنین جنگ اجتماعی در هر دو سمت آمریکا قابل دیدن بود ،جایی که برای مثال نیویورک تامیز گزارش داد که سواری به عنوان یک سرگرمی اجتماعی در واشنگتن دی-سی به بالا ترین درجه رسیده و به طور تخمینی در هفته 200 دختر برای سوارکاری می روند.در این شهر بانوان شایسته ای همانند Mrs. Senator Davis - که گونه هایش چنان خوش رنگ بود که او را متهم به رنگ کردن آن می کردند حال آنکه این تهمتی بیش نبود- برای لباس سوارکاری سفارشی و بسیار مناسبش برجسته میشود.
ضمنا در آنسوی ساحل نیز لس آنجلس تایمز گزارش می دهد که 25 زن برای شرکت در انجمن معتبر Vaquero Riding انتخاب می شوند،انجمنی که اعضا آن همگی از سوارکارانی متخصص و ماهر از نسل نجیب زادگان اسپانیایی بودند،این گزارش همچنین اعلام کرد که تمام این سوارکاران کالیفرنیایی بهتر است ترجیحا به صورت دو طرفه سوارکاری کنند.یک سوار لس انجلسی در ادامه گزرش می گوید : هیچ یک از ما قادر به تحمل این متد قدیمی سوارکاری نیستیم.
همچنین این نسل جدید وسترن سواران زن به هیچ وجه مایل نبودند جلوه سیاسی و سوارکاری خود را بیش از این به آرامی پنهان نگه دارند.
در سپتامبر 1910 Two Gun Nan Aspinwall برای اثبات اینکه زنان قادرند از اقیانوس به اقیانوس به تنهایی سواری کنند،عازم شد .سفر دسته سوارکاران (Long Riders) او را از سانفرانسیسکو به نیویورک آورد و این زمانی بود که او دامن چاک دار(دو قسمتی) می پوشید،خودش اسبش را نعل می زد و دو طرفه سوارکاری می کرد.
ولی در عین حال اگر ماده منفجره سوارکاری نیاز به یک جرقه داشت این جرقه آلبرتا کلر (Alberta Clare) کوچک بود که به دختری از از وایومینگ(Wyomingn از ایالات آمریکا) شهرت یافت ،وی اثبات کرد که زنان دیگر مایل به دنباله روی از قوانین نیستند.
در 1912 این سوارکار pistol-packing Long Rider کوچک سفر 8000 مایلی سواره ای را در سر تا سر آمریکا به تنهایی انجام داد که او را از وایومینگ به اورگان ،شمال به کالفرنیا،سر تا سر صحرای آریزنا و نهایتا با یک پایان پیروزمندانه به نیویورک رساند . در مسیر سفر طولانی وی کلر به طور عمومی توضیح داد که او تمایل خود را برای داشتن حق رای با آرزو برای سواری دو طرفه به هم آمیخته است.
به محض ورود وی به نیویورک ،با خوشامد گویی تدی روزولت ( Teddy Roosevelt ) روبه رو شد ،شخصی که کلر را برای شجاعتش تحسین کرد و بر اعطای حق رای به زنان پا فشاری می کرد.
با این حال اینها کارهای شجاعانه انفرادی بود چیزی که به آن نیاز بود یک قهرمان سواره بود که بتواند تاریخچه سوارکاری را به طور موثری تغییر دهد و آن زن واسبش آماده بودند تا روند حرکت برای برابری سیاسی و سوار کاری را رهبری کنند.


یک قهرمان سواره برای حقوق زنان

اسم او اینز اتندد ( Inez attended ) بود و هدفش رهبری انقلاب سیاسی و سوارکاری بود،مفهوم در هم تنیده ای که پیش از آن مورد مطالعه (توجه) قرار نگرفته بود.
وی در خانواده ای توانگر از نیویورک متولد شد و دوره کالج Vassar را گذراند ،جایی که او را به دلیل سازماندهی جلسات حمایت از حقوق زنان معلق کردند.پس از فارق التحصیلی او به لندن سفر کرد جایی که این بانوی جوان مصمم زنانی چون Lady Apsley را ملاقات کرد که می گفت: یک سوارکار زن خوب در زینانه اعتباری برای مردش خواهد بود.
با توجه به گونه ای که والدینش او را تربیت کرده بودند به شکلی که برای استقلال ارزش قائل بود وی به جای اینکه با آرامش از زینانه استفاده کند خفقان لندن را نادیده گرفت و اسب خود را به تاخت دو طرفه سوار شد و طول Hyde Park's Rotten (پارکی در لندن) را طی کرد. او نیز همانند آلبرتا کلر فهمید که پویایی هم معنای رهایی از جامعه تحت سلطه مردان است.وی علاوه بر یک وکیل پرکار،خبرنگار و سخنران به عنوان یکی از مهمترین زنان اسبی در تاریخ آمریکا رده بندی می شود زیرا این در مورد اسب بود که او تمام خواهران خود را از سواری زینانه رها کرد ،همانگونه که به آنان کمک کرد تا حق رای بدست آورند.
او این کار را با انجام سه برنامه سواری (به صورت دو طرفه) انجام داد که موجب تغییر صحنه سیاسی و سوارکاری آمریکا در طول چند ماه شد.در می(May) 1912 او یک اسب کهر چموش را زین کرد و 10000 تظاهر کننده را رهبری کرد سپس رو به سوی پایتخت نمود.
سوار بر اسبی سفید و جنگی به نام طلوع خاکستری (Gray Dawn) در 3 مارچ 1913 عازم شد،مصمم برای رهبری تظاهر کنندهگان زیادی از هواداران زنان در طول چند مایل از پایتخت تا خزانه داری. لباس او که از ژاندارک الهام گرفته شده بود سمبلی بود از زنان آزاد آینده با تاجی مزین به ستاره امید و پیرامون او شنل آبی آزادی با مشعل دانش بر سینه.
زمانی که طرفداران حقوق زن که در شرف شروع به کار رئیس جمهور ویلسون رژه می رفتند،توسط مخالفان مورد حمله قرار گرفته حرکت طولا نی خود را با مشکل آغاز کردند. او در حالی که از دوستان خود جدا شده بود تنها در میان انبوه مخوفی از اوباش قرار گرفت که به نظر می رسید این آدمکشان مست ممکن است این سوار کار زن طرفدار حقوق بانوان را پایین آورند در عوض او با مهمیز ضربه ای به طلوع خاکستری زد و به سمت آنان حمله ور شد.در حالی که دشمنانش فرار می کردند او فریاد می زد: شما مردان باید از خودتان خجالت بکشید.
خوشبختانه قبل از اینکه بلوف او شنیده شود دسته سواره نظام آمریکا از Fort Myer در همان حوالی به آنجا تاختند.در جنگی که پس از آن اتفاق افتاد سواره نظام در طول مسیر می تاخت در حالی که غیرنظامیان اطراف را در هم می شکست و راه را برای هوادارانی که در محاصره قرار گرفته بودند پاک می کرد ولی حتی سواره نظام هم نتوانست جلو خشم مهاجمان را بگیرد،آنان مصمم بودند برای حمله،تصرف،دشنام ،فریاد و به صلابه کشیدن اینز و هواداران او ،زمانی که درگیر شدند و زخمی و مجروح به وجود آمد .آمبولانس ها برای بردن صدها تن مجروح از ناظران و هواداران خبر شدند ولی زنان همچنان به تظاهرات خود ادامه دادند.
دو هفته بعد او بار دیگر سوار شد تا این بار 10000 تظاهر کننده را در طول نیویورک صلح طلب رهبری کند. این آخرین سواری عظیم او بود که با پشتیبانی 150000 نفر شاهد پایان یافت.
سپس همچون شمعی که می سوزد تا روشن نگاه دارد این سمبل امید و برابری در سن 30 سالگی از بیماری کم خونی خطرناکی مرد.
آخرین سخن عمومی او این بود که " آقای رئیس جمهور زنان تا کی باید برای حق آزادی خود صبر کنند" و پاسخ هفت سال بی عدالتی دیگر بود.

آخرین مقاومت های خانواده های سلطنتی

در جولای همان سال (1913) Queen Mary ملکه انگلستان تلاش بی ثمری را یرای باز گرداندن زمان انجام داد، زمانی که او سواری دو طرفه زنان را در Hyde Park's Rotten Row ممنوع کرد.
این بار زنی از آمریکای غربی با آگهی در روزنامه لا تایمز مخالفت خود را با صدای بلند اعلام کرد و گفت:زینانه بار سنگین و بی رحمانه ای بر اسب است و همه کسانی که دارای عقل سلیمند معتقدند زمان آن به پایان رسیده او تذکر می داد که آنچه به قدر کافی برای لس آنجلس مناسب است برای انگلستان نیز مناسب خواهد بود این آگهی تذکر خود را به این صورت ادامه میداد که "خدا ملکه را از شر شروع هر فکر احمقانه دیگری حفظ کند."
زنان آمریکایی بالا خره حق رای را با تصویب نوزدهمین اصلاحیه قانون اساسی آمریکادر 1920 به دست آوردند. و بنابراین انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر 1920 اولین موقعیتی بود که زنان در هر مقامی اجازه داشتند حق انتخاب خود را آزمایش کنند.
همچنین حتی محافظه کاران واشنگتن دی سی یک تغییر همزمان در ارزش های جامعه سوارکاری را اطلاع دادند.قبل از اینکه دو حق رای و سوارکاری دو طرفه توامان به دست آید پایتخت دوشیزه روت هاینس (Miss Ruth Haines ) را که شجاعت به خرج داده بود تا راه کنتیکت(ایالتی در آمریکا) در حال سواری دو طرفه طی کند تقبیح و متهم کرده بود.این اعلان عمومی یادآوری میکرد که نفس واشنگتن بند آمده و رای دوشیزه هاینس بر این شد که او برای پایتخت بیش از حد وسترن (غربی) است
سواری روزانه هاینس توسط جمعیتی که او را خیره می نگریستند مورد توجه قرار می گرفت ، کسانی که به نفع یا بر ضد سواری دو طرفه برای زنان بحث می کردند . پس از مدت اندکی از مرگ Inez Milholland یک آگهی اعلام کرد که همه چیز تغییر کرده و حتی زنان شهری سوارکاران دو طرفه ماهری شده اند.

زنان آزاد – سوارکاران آزاد

بنابراین سقوط زینانه مرتبط با افزایش آزادی زنان بود . زیرا این طلوع آزادی سیاسی بود که مرگ دیر هنگام این اختراع سرکوب کننده اسبی را موجب شد.ابعاد این تغییر چشمگیر اجتماعی حدود سال 1980 نمود یافت و این زمانی بود که زنان برابری سوارکاری را پیشنهاد دادند.آنان سواری زینانه را به نفع سواری دو طرفه کنار گذاشتند.
سپس زمانی که فیلم تحسین بر انگیز National velvet در 1944 اکران شد. زنانی مسنی که کودکی خود را در استفاده از زینانه سپری کرده بودند،دیدند که دختر جوانی- velvet brown- رویایش داشتن یک صورت زیبا نبود بلکه آرزوی بردن جایزه سوارکاری Grand National ( مسابقات اسبدوانی که سالیانه در لیور پول برگزار میگردد) در حال سواری دو طرفه را داشت. در 1946 زمانی که برایان وسی فیتزگرالد ( (Brian Vesey-Fitzgerald's شاهکار خود یعنی کتاب "کتاب اسب" (The Book Of The Horse) را کامل کرد این دایره المعارف 880 صفحه ای فاقد قسمتی برای زینانه بود.
اکنون با آغاز این قرن جدید به زودی شاهد پایان آخرین پیوستگی های سلطنتی با زینانه خواهیم بود به هر حال پرنس Anne از بوهم اولین ملکه انگلستان بود که از زینانه استفاده کرد و ملکه فعلی ، ملکه الیزابت دوم بدون شک آخرین فرمانروایی خواهد بود که سرانجام اینگونه عمل می کند


شلوار ها در مجلات- چگونه دامن های سوار کاری روزنامه ها را به فروش میرساندند

گرچه یک سوارکار زن امروزه هر گونه که بخواهد لباس می پوشد ولی همیشه به این صورت نبود،در حقیقت زمانی که زینانه بر جامعه سوارکاری بانوان حکومت می کرد. اگر یک دختر سوارکار ،در حال سواری دوطرفه در شهر حاضر می شد در حالی که شلوار برادر خود را پوشیده بود و یا حتی دامن سوارکاری ،به جرم بی حیایی و اشاعه فحشا(نمودار سازی تن برهنه) دستگیر میشد.
این اتفاقی است که در سال 1895 برای اولین کامرن (Evelyn Cameron) افتاد زمانی که عکاس انگلیسی -چوپان مونتانایی تغییر یافته(قدیم)- در یک روز خوب آگوست به طرف شهر مایلز (Miles City) تاخت.از آنجایی که اولین به خود جرات داده بود و با یک دامن سوارکاری که خودش دوخته بود به شهر آمده بود کلانتر با پشتیبانی زنان خشمگین شهر این بیگانه را تهدید کرد که در صورت عدم ترک شهر او را دستگیر خواهد کرد.
این تعصبات اجتماعی تمام قدرت خود را زمانی که Two Gun Nan Aspinwall سواری خود را از سانفرانسیسکو به نیویورک در سال 1910 انجام داد از دست دادند.او نیز یک دامن سوارکاری به پا داشت به هر حال Nan با عبور از تمام شهر هایی که برای اظهار نظر و قضاوت در مورد لباس مردانه وی به قدر کافی آرام بود بر اساس آرمان نام خویش زندگی کرد.
به هر صورت همانگونه که مقاله این روزنامه آمریکایی اثبات می کند.جنگ برای جدا کردن زنان از شلوار هم جوهر زیادی را به هدر برد و هم درجه حرارت مردم را به نقطه جوش رساند.

Havre, Montana - August, 1897 مونتانا ،هاوار،آگوست 1897

6 زن بودند که در مسابقات سواری اسب های وحشی شرکت کردند. اسب های وحشی انتخاب شده شرورترین گروهی بودند که تا کنون گرد آوری شده بودند.لباسی که سوارکاران به تن داشتند ترکیبی بود از لباس کابوی و لباس دوچرخه سواری( هیچ ادعایی مبنی بر استفاده از زینانه نبود و همه اسبان وحشی را به صورت دو طرفه سوار می شدند.آشوب در برنامه به قدری جالب توجه بود که به نظر میرسید این سواران به چکمه های پاشنه بلند خود تنزل خواهند کرد (بر میگردند).شلاق و کلاه کابوی گم شد،موهای بلند سواران همچون شلاق در هوا حرکت می کرد و لباس آنان در ظاهر همچون لباسی بود که رفتگران بر تن می کنند ولی نه لباسی پاره شد و نه کوچکترین خراشی به صورت زیبایی آمد.

Pasadena, California - June, 1904 کالیفرنیا،پاسادنا،ژوئن 1904

دوشیزه هرما روپ (Herma Rupe) – یک دوشیزه مسحور کننده سوارکار – می گوید: من آموختم که تنها راه صحیح سواری سواری دو طرفه است ،کسانی که با سواری دو طرفه زنان مخالفند کسانی هستند که فکر می کنند زنان باید به این دلیل سواری کنند که دیده شوند و نه برای راحتی و لذت خودشان .

Los Angeles - May, 1905 لس آنجلس ،می 1905

لنسر (Lancer)مقاله نویس مرد روزنامه لس آنجلس تایمز می نویسد: یک زن زندگی نمی کند کسی که می تواندپای خود را بدون توهین به زیبایی و ظرافت زنان از روی اسب رد کند یا با زانوهای جدا از هم به مرکب خود چنگ زند بدون اینکه قوانین شعور و عقلانیت را بشکند و با هر گونه تظاهری از شان و مقام و وقار و ظرافت در زین ضربدری ظاهر شود.

Indianapolis - September, 1907 ایندیانا پولیس،سپتامبر 1907

این برای یک دختر از اهالی ایندیاناپولیس رنج آور خواهد بود اگر مجبور باشد همانند یک دختر نیویورکی سواری کند –کسی که از زینانه استفاده می کند و به مد انگلستان تمایل دارد-. ولی یک دختر نیویورکی چه فکری خواهد کرد اگر ببیند دختران ایندیاناپولیس با دامن سوار کاری ،بدون کلاه با یک نشست شاد و رویایی دوطرفه سواری میکنند ،آن نیویورکی سر زیبای خود را تکان خواهد داد و خواهد گفت : ما بسیار پاکدامن تر از شرقی ها هستیم " ولی یک دختر ایندیاناپولیسی می تواند هوشمندانه پاسخ دهد : به هیچ وجه شما فقط سنتی تر هستید

New York - February, 1911 نیویورک،فوریه 1911

هیچ چیز جدیدی در پوشیدن شلوار نیست و دامن سوارکاری مدتی است ما را تهدید می کند .به هر حال، ظاهر لباس های سفارشی به اندازه ای که زنان همیشه می خاستند به مد لباس های مردانه نزدیک است.



Los Angeles - May, 1917 لس آنجلس،می 1917

فروشی:
یکدست لباس شیک سوارکاری برای بانوان ،بسیار مفید ،راحت و زیبا

New York - May, 1924 نیویورک،می 1924

در این فصل دختران زیبای سوارکار لباس راحت جدیدی خواهند پوشید که شلوار چسبان سواری (jodhpur) شناخته می شود.و در توصیف آن گفته اند: حقیقتا بسیار شیک و زیبا است
 

پیوست ها

  • sidesaddle1(small).jpg
    sidesaddle1(small).jpg
    122.2 کیلوبایت · بازدیدها: 12

ناشناس

Active member
نه بابا خانومها هم جرات خوبی دارن
 

پیوست ها

  • sideSADDLE.JPG
    sideSADDLE.JPG
    68.8 کیلوبایت · بازدیدها: 7
  • 1101_sidesaddle.jpg
    1101_sidesaddle.jpg
    23.8 کیلوبایت · بازدیدها: 52
  • je_sidesaddle.jpg
    je_sidesaddle.jpg
    60.9 کیلوبایت · بازدیدها: 49
  • sidesaddle1(small).jpg
    sidesaddle1(small).jpg
    122.2 کیلوبایت · بازدیدها: 7
  • lb011.jpg
    lb011.jpg
    72.4 کیلوبایت · بازدیدها: 14
  • Pomona-sidesaddle-formal.jpg
    Pomona-sidesaddle-formal.jpg
    30.3 کیلوبایت · بازدیدها: 43

narges

Member
بنظر تون این مدل زین و سواری و پرش با اون کمر و اذیت نمیکنه ؟
در طولانی مدت بنظرم به کمر اسیب بزنه
 

narges

Member
بله مطالعه کردم سپاس مقاله کامل و مفیدی بود و سوالاتم و کامل پاسخ داد
 
بدون شرح ...
 

پیوست ها

  • saranjampour_07.jpg
    saranjampour_07.jpg
    100.9 کیلوبایت · بازدیدها: 5
  • saranjampour_12.jpg
    saranjampour_12.jpg
    90.1 کیلوبایت · بازدیدها: 5
  • saranjampour_21.jpg
    saranjampour_21.jpg
    109.2 کیلوبایت · بازدیدها: 6
  • saranjampour_22.jpg
    saranjampour_22.jpg
    80.7 کیلوبایت · بازدیدها: 5
  • X00951951016.jpg
    X00951951016.jpg
    168 کیلوبایت · بازدیدها: 7
  • X00951951100.jpg
    X00951951100.jpg
    283.9 کیلوبایت · بازدیدها: 7
بالا