زحل (جاسم * انبر)

علی اصفهانی

Active member
به به ... از این عکسهای زیبای قدیمی هرجا رو کردید به ما هم خبر بدید ببینیم. دست شما درد نکند.... . استاد اصفهانی در مورد اون پابند در پای راست زحل توضیح بدید . دوستان به فرم اخیه و آخور قدیمی دقت کنید . کلی درس در فرم . اندازه و فاصله انها از هم و از سطح زمین و.... ( حداقل برای من ) وجود دارد.

اسبهارا کنار هم سر آخور میبستند و چون باکس باکس نبوده احتمال لگد زدن بوده و اینطوری با یک حلقه چرمی پای اسب را میبستند .
 

علی اصفهانی

Active member
به به ... از این عکسهای زیبای قدیمی هرجا رو کردید به ما هم خبر بدید ببینیم. دست شما درد نکند.... . استاد اصفهانی در مورد اون پابند در پای راست زحل توضیح بدید . دوستان به فرم اخیه و آخور قدیمی دقت کنید.

ارتفاع نسبتا بالا برای آخور که توی دیوار درست میکردند باعث میشده که بقول قدیمیا اسب سرآخور زیبا دیده بشه و گردنش را بالا بگیره ولی ظاهرا" ازنظر سایش دندانها فرم ایده آلی نبوده :

جسارتا" جنابعالی که دندانپزشک هستید این مطلب را بخوانید و ببینید درست است یا خیر :

درمطب دندانپزشکی وقتی دندان یکنفر را پُر میکنید برای کنترل بلند نبودن پُرکردگی از شخص میخواهید که از حالت تقریبا" خوابیده بنشیند وسپس اون ورقی که رنگی است را بین دندانها قرار میدید و میخواهید که دندانها را روی هم فشار دهند تا نقطه ی بلند پُرکردگی مشخص شود .

منظورم این بود که زاویه فکهای هر موجودی در حالتی که سرش بالا یا پایین باشد قدری تفاوت میکند و سایش دندان متفاوت میشود .

دندانهای اسب و زاویه بین فک بالا و پایینش در طول میلیونها سال تکامل آن بگونه ای شکل گرفته که اسب علف را ازروی زمین و ارتفاع بین حدود 10 تا 50 سانت (ارتفاع طبیعی علفها) بخورد و در این حالت است که سایش دندانها طبیعی تر خواهد بود واگر ما آخور رابالا مثلا در ارتفاع 100 سانتیمتری ببندیم دندانهای اسب غیرطبیعی ساییده و خراب میشود .

علاوه براین در حالتی که سراسب درزمان غذا خوردن پایین باشد ترشحات بینی به پایین میریزد و از حساسیتها جلوگیری میکند .
 
جناب اصفهانی در عمل تجربه چی ثابت کرده؟
اسبای ما از کرگی آخور بلند در حد 120 سانت داشتن مشکلی نداشتیم تا حالا
 
با توجه به متحرک بودن فک پایین و ثابت بودن فک بالا در حالتی که سر به سمت پایین است با کمک از قوه جاذبه زمین فک پایین کمی ( در حد میلیمتر ) به جلو متمایل میشود که این امر باعث میشود اسب برای کرفتن علوفه با کمک دندانهای ثنایا راحت تر باشد . البته فلسفه های خیلی بیشتری هم دارد ....
 

علی اصفهانی

Active member
جناب اصفهانی در عمل تجربه چی ثابت کرده؟
اسبای ما از کرگی آخور بلند در حد 120 سانت داشتن مشکلی نداشتیم تا حالا

نتیجه را باید در متوسط طول عمر اسبها بررسی کرد .

چه تعداد اسب داریم که به سی سالگی رسیده باشند ؟
متاسفانه خیلی کم. چون سن اسب به سلامت دندانها خیلی بستگی دارد.
 

سامان حسینی

Active member
باسلام خدمت دوستان عزیز بنده چندماهیست که مطلبی نگذاشتم اما لازم دونستم درمورد سلامتی اسب واین که این بحث تخصصی وبسیار مهم است دانسته های خودمو دراختیارتون قرار بدم البته ارام شدن سایت وعدم وجودجدل و...هم بی تاثیر نیست. همونطور که جناب اصفهانی بزرگ فرمودن اخور اسب باید روی زمین باشه به چنددلیل.چندسال پیش که پدرم سفری داشت به امریکا از چندگاوداری دیدن کرد ودید اخورها روی زمین قرار دارن ومثله ایران اخور بلند ندارن وقتی علت رو جویا شد دکتر دامداری گفت حیوانات گیاهخوار باید به حالت طبیعی غذا بخورند یعنی همان گونه که یک اسب یا گاو درطبیعت چرا میکنه باید اخور ساخته بشه دلایلی مختلفی نام برد که به اختصار میگم خدمت دوستان تاشاید کمک کوچکی کرده باشم.اسب یا گاودرطول روز باید مقداره زیادی بزاق ترشح کند که موجب تسحیل حضم میباشد وقتی ما اخور بلند میسازیم واسب سرش بالاست میزان ترشح بزاق کم ودرنتیجه پدیده ی کولیک که امری عادی شده برای ما ایرانیا ایجاد میشه ویکسری علت دیگه که درست یادم نیست پس بهتره که قبول کنیم طبیعت مادر همه چیز است مثلا من برای اصطبلای خودم اصلا اخور درست نکردم وعلوفه را میریزیم روی زمین فقط برا جو یا مکمل میشه یک سطل درارتفاع نسبتا زیاد گذاشت که گردن اسب پرداخت شود چون باید توجه داشت درطبیعت گاهی اوقات اسب ازبرگ یا میوه ی درختان تغذیه میکنه واین مسئله به مرور زمان موجب زیبایی گردن میشود.اما اگر امکان این هست که اسب درمزرعه چرا کند که بهترین راه است.موفق وسربلند باشید:winksmiley02:
 

علی اصفهانی

Active member
جناب اصفهانی عزیز اندازه آخور باید چقدر باشه؟؟؟

ایدر مورد این آخورهای سنتی ما باید کف آخور پنجاه سانتیمتر از زمین بالاتر باشد .

البته روشهای نوینی هم برای علوفه دادن هست مثل سبد توری شکل علوفه که بجای آخور استفاده میشه و اسب علوفه را شاخه شاخه باید از لای سبد توری شکل بیرون بکشه و خوراک خوردنش طولانی میشه و از انباشتگی علوفه در دستگاه گوارشش جلوگیری میکنه.
 

علی اصفهانی

Active member
مشکوک به جاسم

این زحل نیست .
نشان دست راست و صورتش با زحل متفاوت است !
 

پیوست ها

  • ki.JPG
    ki.JPG
    14.4 کیلوبایت · بازدیدها: 79
بالا