ریتم

ریتم کلمه ای آشنا برای سوارکاران,مربیان,داوران وتربیت کنندگان میباشد.
در زیر نظرات Jana wagner یکی از داوران تایید شدهUSDFرا درمقوله ریتم در درساژ میبینیم.
قوانین فدراسیون درساژ ایالات متحده توضیح میدهد که ریتم به توالی فرود وفازهای گام اسب اتلاق میگردد.
بر اساس همین قوانین ریتم های صحیح قدم, یورتمه وچهارنعل میباشد,ریتم را نباید باسرعت وتوازن در حرکت اشتباه گرفت.
ریتم یکی از ارکان درساژ محسوب می گردد.
من نمی توانم خیلی در اهمیت وضوح ریتم اصرار کنم,اسب نباید ضرورتا"دارای حرکت عالی باشد ولی اسبی با وضوح ریتم دارای امتیاز خوبی است مضافا" اینکه بدلیل تعادل بهتر آموزش راحت تری را دنبال میکند.
همچون یک تربیت کننده وقتی به یورتمه وچهارنعل یک کره نگاه میکنم توالی ثابت گامها اهمیت زیادی پیدامی کند.
در آموزش, تعادل یکی از مهمترین فاکتورهاست که پیشرفت آموزشی بیشتر راممکن میسازد وشما را در دستیابی به گامهای متوسط وکشیده کمک میکند واز مشکلاتی چون افتادن بر روی دستها ,عدم خود تحرکی و تعویض دست در گام چهارنعل دور می سازد.

آیا ریتم در حین آموزش اصلاح ویا بهبود می یابد؟
سئوال خوبی است اول به من اجازه بده بگویم که ریتم ممکن است با آموزش نادرست از بین برود,اتفاقی که با تجمع زود هنگام در گام قدم ویا همین تجمع در گام چهار نعل ضربآهنگ را از 3ضرب به 4 ضرب تغییر می دهد.
شما می توانید با انجام حرکات جانبی ریتم را بهبود ببخشید,اما نه بیشتر از طبیعت وتناسب اندامش.

یک سوارکاربرای بهبود یا حفظ ریتم حرکت چه کارهایی میتواند انجام دهد؟
علت اصلی از بین رفتن ریتم ,دستجلوهای سوار است,باید بسیار در میزان مقاومت بندها در برابر حرکت محتاط بوده واجازه حرکت طبیعی را به اسب بدهد که در غیر اینصورت باعث از بین رفتن تعادل ونتیجتا" از بین رفتن توالی فرود پاها برزمین می گردد.
ریتم هیچ ارتباطی با سریع وآهسته انجام شدن حرکت ندارد!
 

پیوست ها

  • image002.jpg
    image002.jpg
    19.2 کیلوبایت · بازدیدها: 40
  • image002.jpg
    image002.jpg
    19.2 کیلوبایت · بازدیدها: 38
Tempo

آهنگ حرکت نشانه ای از تعادل است.!
اگراسب شما بافرض ثابت بودن اثرات دارای ریتم وسرعت(Tempo) نامنظم میباشد ویا اسب شمادر اجرای حرکت دایره تند ویاکند میکند این بی نظمی ناشی از عدم تعادل است.
معمولا"وقتی اسب سرعت میگیرد این یک نشان از افتادن برروی دستها است وروش مواجه با آن درگیر کردن وبه زیرکشیدن بیشتر بخش خلفی بدون افزایش در سرعت حرکت میباشد ساق های سوارکار بخش خلفی اسب را به زیر بدن فرا خوانده در حالی که نشیمن ودستها (لحظه ای)اسب را از سرعت گرفتن باز می دارد.
اسب های جوان معمولا"با ریتم نامنظم آغاز می نمایند,بعضی اسبها به دلایل تناسب وتعادل بهتر اندام از نظم ووضوح گام برداری بهتری برخوردارند ولی همگی نیاز به کمک وهمراهی سوارداشته که در صورت استمرار, قادر به پاسخگویی وآزادی حرکت در برقراری آهنگ مناسب میباشند.
بزرگان سواری معتقدند که سال اول آموزش سواره اسب باید به توسعه تعادل طبیعی اسب در زیر وزن سوار پرداخته شود,سواری در گشت وبالا وپایین رفتن از تپه ها با دستجلوی آزاد( نه آویزان!) به تعادل اسب کمک می نمایداین عمل متعادل شدن برروی دهنه نامیده میشودواگر اسب یاد بگیرد که سرعت حرکت را برروی دستجلوی آزاد حفظ کند به مرور متعادل تر میگردد.
اگر به هردلیلی قادر به بهره مندی از فضا وامکانات گشت نمی باشید اجرای اشکال هندسی در سواری(دایره,نیم دایره,نیم دایره معکوس ,خط منکسر و...وترکیب حرکات با تعویض دست)با دستجلوی آزاد همان سودمندی را مهیا میسازد,درهنگام اجرای حرکات به حفظ وبرقرای آهنگ حرکت دقت وآگاه باشید.

اما چه آهنگ حرکتی برای اسب مناسب است؟
این آهنگ برای اسبهای گوناگون به تناسب اندام وسطح آموزش متفاوت است شما نیاز به آهنگی رو به جلو بدون تندی در حرکت دارید,سواران زیادی سعی در انجام روبه جلو بردن اسب با سرعت بخشیدن به گامها دارند اماروش درست , توسعه گامهادر عین آهستگی است که اسب را با توجه به تعادل موجود به جلو می راند واصطلاحا" اسب را به خود تحرکی رهنمون میسازد که دیگر نیاز به اعمال مکرراثر ساق ونشیمن نبوده واسب قادر است آهنگ خواسته شده را برای مدتی به فراخور سطح آموزش حفظ نماید.
مدتها قبل که پسرم عضو پونی کلاب بود و من برای تماشای اجرای تست او به همراه یک پونی که دارای ریتمی عالی بود به تماشا رفته بودم,پس از تست از اوپرسیدم: چگونه تست را انجام دادی؟در پاسخ گفت : مربی از من خواست که در طول اجرای تست گامها را بشمرم,یک,دو..یک,دو....کار خسته کننده ای است,اما جواب داد!
شمارش گامها با هماهنگی تنفس در هنگام سواری,شمارا از تغییرات آهنگ حرکت آگاه میسازد.
اخیرا"دو روش در آموزش اسبهای جوان دیده میشود, یکی بدست آوردن گامهای سریع وبلندبدون اینکه خیلی نگران تعادل اسب باشیدودوم متعادل کردن اسب قبل از اینکه از او گامهای بلندخواسته شود.
تجربه من روش دوم رامورد تایید قرار میدهد,البته اگر شما دارای اسبی با گام برداری عالی باشیدشما باید سعی در متعادل کردن آن قبل ازانجام گامهای کشیده نمایید,این روشی است که توسط مدر سه سواری اسپانیا توصیه شده است.
بهرحا ل اخیرا" یک تمایلی به سواری اسبان با آهنگی سریع به وجود آمده است واسبان با آهنگی سریع رو به جلو حرکت کرده وسواران با دستها ,اسبهارا کنترل می نمایند,این چشم انداز زیبایی نیست ولی در اسبهای جوان درساژ به چشم می خوردووقتی این روش به کار می روددیگر آزادی حرکت از بین رفته وهیچ تعادل واقعی وجود ندارد وبالتبع تبریک وزیبایی نیز موجود نمی باشد.
اگر شما بایداسبتان را با دست کنترل نمایید,پس او درآهنگی تند حرکت می کندو نیاز به آهسته تر شدن برای توسعه تعادل خود دارد.

آهنگ حرکت خود به تنهایی آزمون وابزاری برای صحت تعادل است وبه همین دلیل دارای امتیاز در آزمونهای درساژمیباشد.! By Elaine Cornell
Published: September 2006
Topline Ink Equestrian Journal Magazine
 

پیوست ها

  • 2_x_Half_20m_Circle.2.gif
    2_x_Half_20m_Circle.2.gif
    4.8 کیلوبایت · بازدیدها: 31
  • 3loop_serp.2.gif
    3loop_serp.2.gif
    4.6 کیلوبایت · بازدیدها: 30
  • 20m_circle.2.gif
    20m_circle.2.gif
    4.4 کیلوبایت · بازدیدها: 28
  • 5mloop_a.jpg
    5mloop_a.jpg
    3.3 کیلوبایت · بازدیدها: 27
  • 2_x_Half_20m_Circle.2.gif
    2_x_Half_20m_Circle.2.gif
    4.8 کیلوبایت · بازدیدها: 29
  • 3loop_serp.2.gif
    3loop_serp.2.gif
    4.6 کیلوبایت · بازدیدها: 29
  • 20m_circle.2.gif
    20m_circle.2.gif
    4.4 کیلوبایت · بازدیدها: 26
  • 5mloop_a.jpg
    5mloop_a.jpg
    3.3 کیلوبایت · بازدیدها: 25
The German Training Scale suggests that the starting point in​
the higher school training of
the horse is to establish
rhythm. Good rhythm leads to suppleness of the horse, which in
turn establishes a good
connection to the bridle. The horse needs to be in rhythm, loose in
its body and stretching over the back into the bridle.
Then, it is able to develop
impulsion, because a supple horse can store and reliably deliver
controlled, well-directed energy. This controlled energy creates buoyancy, makes the horse’s
spine longer and straighter, and encourages the whole body and mind of the horse to focus on
nothing but the production of directed and balanced movement.
The whole horse
straightens. And once the horse is lengthening over the back and straight,
there are no blockages to stop it from carrying more weight evenly on the back legs in the final
phase of
collection.
And of course collection is the fundamental aim of all dressage training because it lightens the
forehand and makes the horse more manoeuvrable.
The German Training Scale is a neat formula. Every training decision – for example, when to
make a transition, when to perform an exercise – can be made based on the six parts of the
training scale, in order. Our job is to bring the horse’s attention to our special needs for
coordination at any given moment.

The horse must bounce​
A well-organised rider uses spring like an impulse, to direct the horse to bounce on the
dressage arena. There is nothing more fundamental to bounce than rhythm.
Rhythm, timing, resonance and impulses are the stuff of life, from the beating of a heart, to
breathing, to taking of a step, to producing sound.
Every substance leans towards its own special rhythm, and we are no different. Rhythm
describes the evenness of the beat, the sequence of fottfalls in each gait. Tempo describes the
intervals between the beats as measured by a metronome.
Go for a leisurely walk over some nice even ground and you will automatically find yourself
attracted to an even, rugular, comfortable beat. It will be your own and may or may not be in
step with a companion.​
In India, holy men often undertake pilgrimages from one end of the country to the other and
many are famous for their ability to effortlessly cover incredible distances at a walk. They
stride out, gliding over the ground with a strong sense of purpose and no sense of rushing, feet
ticking away with faultless regularity. Try it for yourself, even if you are only off as far as the
paddock to break the ice of the chilly waters in the horse trough.​
Riding on a trampoline​
A better way to explore your own body in relation to rhythm is on a mini trampoline. Here you
have two influences coming to terms with each other – the influence of the timing of the
trampoline on you, and the influence of the way you react to that bounce.
On a trampoline it is easy to imagine how easily the horse reacts to different tempos. First try
bouncing very fast, gradually slowing down until the bouncing is desperately slow and
laboured. Then try creating chaotic unpredictable rhythms.
At some point the bouncing will feel comfortable, harmonious and efficient. You will feel as
though you could bounce forever. The timing will be right for efficient movement. You will
probably feel your body relax into it and all your joints will participate easily. On the other
hand, too fast or too slow or an uneven rhythm will make it discordant and tense.
The horse’s body isn’t exactly like a trampoline – it is more adaptable than that. It can
accommodate different rhythms by changing muscle tone. To accommodate a fast rhythm a
horse simply stiffens – imagine flicking tight elastic, which twangs back at you faster than
when it is loose! The best rhythm, though, is when the horse can most efficiently swing its
back, using all his energy in movement.
Some people and some horses are naturally blessed with the ability to find the beat and stick
to it. You’d have to be crazy to choose a horse for dressage that did not have good rhythm
because it is a reliable feature of natural balance.
Watch a young horse go from trot to walk. If it maintains good rhythm all the way until trot is
walk speed, then changes gear into a freely swinging walk, it has something going for it as a
dressage prospect.
Of course, we have to live with our own natural strengths and weaknesses. We can’t choose
the ideal body or the ideal temperament, but we can train what we have towards our full
potential and that is exactly what I would expect of any worthy student.​
Riders can dance too​
Rhythm and tempo certainly can be trained. I live in a house with an awesome double bass
player, a drummer and a singer. A metronome can be heard ticking away in the music room
any day of the week because music is not music without a reliable beat. I am lucky to be
surrounded by musical guardians of the beat.
Riders can guard that beat too. Last year I was invited to a party in Germany, hosted by Ingrid
Klimke. Most of the guests were riders, for example Michael, Ingrid’s famous dressage-riding
brother, and a number of others who were all part of the university riding scene. They love to
dance! The music was German 1960s rock’n’roll, and dances like foxtrots. Couples danced
with raw energy, crammed into a wonderful ancient hall, their steps fitting into each other so
tightly that any loss of rhythm anywhere would have led to major collisions!
It was wonderful rider training in action, not only from a rhythm point of view but also
because the music made it possible to synchronise every energetic impulse so that the whole
gathering pulsed tirelessly as one. Because I am unfamiliar with this style of dancing and was
very jet-lagged, I feared for my life and skirted gingerly around the edges, standing out like a
sore toe. I was lucky though – those bold German riding types sure do love to lead!
Dancing is wonderful training for riders. For many years when I was a struggling instructor I
played in ceilidh bands and called the dances. The caller is the link between the dancers and
the musicians. Irish players have a strong tendency to speed up because they can, until the
music is too fast to dance to, and so my job was to keep the show together. In fact, it was very
similar to what I need to do these days in order to keep a rider with a horse.​
Solomon says . . .​
A few years ago in Western Australia I was sitting in a train next to a short, stocky, black man
called Solomon. We got talking and Solomon turned out to be a Ghanaian tribal drummer,
earning his living as a street performer and drumming teacher. I asked him if he thought he
was good enough to instil a beat into a group of white girls I was teaching over there,
organised by Megan Christie.
Solomon reckoned he was, so I brought him – and about 30 homemade drums – to a house
warming party at Megan’s place. By the end of the night the group was proficient at four
distinct drum sequences. In fact, they were so efficient that they could play the drums in small
groups simultaneously, and swap readily from one sequence to another at will. I couldn’t​
believe it, because I had been teaching these people for quite some time and rhythm was​
not

their strong point.
The next morning in the lessons, the rhythm was so ingrained that I only needed to make
minor suggestions. Those girls rode some of the best transitions I’d ever seen there.
Music and dancing are great fun ways of beating rhythm into riders, and so is riding.
Exercises like learning to sense and appreciate all the nuances and impulses in the different
gaits are very good training. From the actual timing of footfalls to the subtle movements of the
horse’s back, the moving horse is a symphony of syncopation and resonance – once we tune
into it.
Of course, rhythm requires balance. Lack of balance implies a sense of falling and causes
speeding up.
As an example, think of a rider in rising trot with their legs pushed too far forward. Without
the support of legs under the body, the torso falls to the back of the saddle and the timing
becomes irregular . . . bom​
boomp, bom boomp, bom boomp. Trot is an even two-time pace,
so the horse has a bit of a dilemma to cope with and usually solves that dilemma by stiffening
against it.
Few riders are willing to take the ultimate step of getting a big, lithe, black dancing partner,
but we all need to cultivate the qualities that help make a relentless and natural rhythm. If we
explore, we can find out at what point the horse loosens up and shows us his pure natural
rhythm in each pace. When we do, we need to grab hold of it like a terrier and feed it back to
the horse every time he loses it. Rhythm, after all, is the only thing we can usefully dominate
in riding.
But be careful! Dominating rhythm does not mean emphasising the downbeat. We do not
need to pound onto the horse’s back like a jackhammer. Think, instead, of music! Few people
can keep their feet still when listening to Irish music – that’s because good Irish music
bounces gaily, the emphasis on the “up” beat of the rhythm. We are uplifted by the cadence in
it.
Cadence? Cadence is what develops when the horse springs lightly up off the arena. The
accent is on the rebound. The
up beat gets the emphasis – and that is the theme as we move
onto suppleness and connection to the bridle because these features of coordination cultivate
the
up intention in the rider.


 

علی واحدی

Active member
آهنگ حرکت نشانه ای از تعادل است.!
اگراسب شما بافرض ثابت بودن اثرات دارای ریتم وسرعت(tempo) نامنظم میباشد ویا اسب شمادر اجرای حرکت دایره تند ویاکند میکند این بی نظمی ناشی از عدم تعادل است.
معمولا"وقتی اسب سرعت میگیرد این یک نشان از افتادن برروی دستها است وروش مواجه با آن درگیر کردن وبه زیرکشیدن بیشتر بخش خلفی بدون افزایش در سرعت حرکت میباشد ساق های سوارکار بخش خلفی اسب را به زیر بدن فرا خوانده در حالی که نشیمن ودستها (لحظه ای)اسب را از سرعت گرفتن باز می دارد.
اسب های جوان معمولا"با ریتم نامنظم آغاز می نمایند,بعضی اسبها به دلایل تناسب وتعادل بهتر اندام از نظم ووضوح گام برداری بهتری برخوردارند ولی همگی نیاز به کمک وهمراهی سوارداشته که در صورت استمرار, قادر به پاسخگویی وآزادی حرکت در برقراری آهنگ مناسب میباشند.
بزرگان سواری معتقدند که سال اول آموزش سواره اسب باید به توسعه تعادل طبیعی اسب در زیر وزن سوار پرداخته شود,سواری در گشت وبالا وپایین رفتن از تپه ها با دستجلوی آزاد( نه آویزان!) به تعادل اسب کمک می نمایداین عمل متعادل شدن برروی دهنه نامیده میشودواگر اسب یاد بگیرد که سرعت حرکت را برروی دستجلوی آزاد حفظ کند به مرور متعادل تر میگردد.
اگر به هردلیلی قادر به بهره مندی از فضا وامکانات گشت نمی باشید اجرای اشکال هندسی در سواری(دایره,نیم دایره,نیم دایره معکوس ,خط منکسر و...وترکیب حرکات با تعویض دست)با دستجلوی آزاد همان سودمندی را مهیا میسازد,درهنگام اجرای حرکات به حفظ وبرقرای آهنگ حرکت دقت وآگاه باشید.

اما چه آهنگ حرکتی برای اسب مناسب است؟
این آهنگ برای اسبهای گوناگون به تناسب اندام وسطح آموزش متفاوت است شما نیاز به آهنگی رو به جلو بدون تندی در حرکت دارید,سواران زیادی سعی در انجام روبه جلو بردن اسب با سرعت بخشیدن به گامها دارند اماروش درست , توسعه گامهادر عین آهستگی است که اسب را با توجه به تعادل موجود به جلو می راند واصطلاحا" اسب را به خود تحرکی رهنمون میسازد که دیگر نیاز به اعمال مکرراثر ساق ونشیمن نبوده واسب قادر است آهنگ خواسته شده را برای مدتی به فراخور سطح آموزش حفظ نماید.
مدتها قبل که پسرم عضو پونی کلاب بود و من برای تماشای اجرای تست او به همراه یک پونی که دارای ریتمی عالی بود به تماشا رفته بودم,پس از تست از اوپرسیدم: چگونه تست را انجام دادی؟در پاسخ گفت : مربی از من خواست که در طول اجرای تست گامها را بشمرم,یک,دو..یک,دو....کار خسته کننده ای است,اما جواب داد!
شمارش گامها با هماهنگی تنفس در هنگام سواری,شمارا از تغییرات آهنگ حرکت آگاه میسازد.
اخیرا"دو روش در آموزش اسبهای جوان دیده میشود, یکی بدست آوردن گامهای سریع وبلندبدون اینکه خیلی نگران تعادل اسب باشیدودوم متعادل کردن اسب قبل از اینکه از او گامهای بلندخواسته شود.
تجربه من روش دوم رامورد تایید قرار میدهد,البته اگر شما دارای اسبی با گام برداری عالی باشیدشما باید سعی در متعادل کردن آن قبل ازانجام گامهای کشیده نمایید,این روشی است که توسط مدر سه سواری اسپانیا توصیه شده است.
بهرحا ل اخیرا" یک تمایلی به سواری اسبان با آهنگی سریع به وجود آمده است واسبان با آهنگی سریع رو به جلو حرکت کرده وسواران با دستها ,اسبهارا کنترل می نمایند,این چشم انداز زیبایی نیست ولی در اسبهای جوان درساژ به چشم می خوردووقتی این روش به کار می روددیگر آزادی حرکت از بین رفته وهیچ تعادل واقعی وجود ندارد وبالتبع تبریک وزیبایی نیز موجود نمی باشد.
اگر شما بایداسبتان را با دست کنترل نمایید,پس او درآهنگی تند حرکت می کندو نیاز به آهسته تر شدن برای توسعه تعادل خود دارد.

آهنگ حرکت خود به تنهایی آزمون وابزاری برای صحت تعادل است وبه همین دلیل دارای امتیاز در آزمونهای درساژمیباشد.! By elaine cornell
published: September 2006
topline ink equestrian journal magazine
تمام مطالب این تاپیک را که ایجاد نمودید را خواندم و بسیار لذت بردم. داشتن و حفظ کردن افرادی چون شما در سایت باعث افتخار است. کوچک برادر شما برادر.
 
خوشحالم که چالشهای من موردتوجه قرارگرفته است.
به امید روزی که از زیبایی هابیشترلذت ببریم.
 

emad

Member
سلام دوست عزیز .. الیورا ..
مثل همیشه از مطلب های مفیدتون استفاده کردم ...
سوالی که برای من پیش اومد .. این هست که چجور این ریتم ها رو به اسب آموزش میدن ؟؟ چه جور حرکت های به این زیبای آموزش داده میشه ؟
و آیا در ایران هم کسی هست که این جور آموزش ها رو به اسب ها بدهد .. یا کتاب یا مقاله ای برای این حرکت ها موجود می باشد؟؟؟