ريشه و اساس خرافاتي مانند (نعل اسب شانس مي آورد) چيست و حكم باور اين خرافات چيست؟

سنا

Active member
به طور كلي بايد دانست در روايات اسلامي از فال نيك نهي نشده است و علت آن به خاطر اين است كه فال نيك غالبا". مايه حركت و اميدواري است . در مقابل فال بد كه موجب يأس و نوميدي و سستي و ناتواني است . البته اين دليل نمي شود كه آدم به يك سري خرافات و موهومات اعتقاد داشته باشد. اميدوار بودن و كارها را به فال نيك گرفتن چيزي خوب است و در حديث معروفي از پيامبر(ص ) نقل شده است : »تفائلوا بالخير تجدوه ; كارها را به فال نيك بگيريد (و اميدوار باشيد) تا به آن برسيد«.
اگر دقت كنيم به روشني مي يابيم كه جنبه اثباتي موضوع منعكس شده است . پيامبر(ص ) مي خواهد انسان ها اميدوار و داراي نشاط و حركت باشند و اين چيزي جدا از اعتقاد داشتن به خرافات است . بنابراين ريشه و اساس خرافات , عدم دسترسي به واقعيات و ناآگاهي از علل واقعي حوادث مي باشد. پيروزي و شكست موفقيت و ناكامي انسان به خدا مربوط است كه توسط اعمال انسان رقم مي خورد و كارها را به فال نيك گرفتن خوب است موجبات دلگرمي و پيشرفت را فراهم مي آورد. در هر صورت نبايد به خرافات معتقد باشد.
اما درباره نعل اسب بايد دانست : بنا بر نظر برخي علما از آن جمله , آيت الله جوادي آملي : تبرك جستن به نعل اسب از موهومات بعد از حادثه كربلا است . به اين جهت كه اين اسب ها »نعوذ بالله « آدم هاي خارج از دين را لگدكوب كرده اند پس با ارزش مي باشند, چنان كه برخي از فرقه هاي اسلامي دهه ي محرم را جشن مي گيرند و متائسفانه فرهنگ ناشايست نعل اسب به طور ناآگاهانه در ميان برخي شيعيان نيز رواج يافته است . شايد هم برخي كوبيدن نعل اسب به گمان خود براي سالم ماندن وسيله نقليه و تندروي آن بدانند.

منبع:

پرسش و پاسخ
 

سنا

Active member
بنا بر نظر برخي علما از آن جمله , آيت الله جوادي آملي : تبرك جستن به نعل اسب از موهومات بعد از حادثه كربلا است . به اين جهت كه اين اسب ها »نعوذ بالله « آدم هاي خارج از دين را لگدكوب كرده اند پس با ارزش مي باشند, چنان كه برخي از فرقه هاي اسلامي دهه ي محرم را جشن مي گيرند و متائسفانه فرهنگ ناشايست نعل اسب به طور ناآگاهانه در ميان برخي شيعيان نيز رواج يافته است . شايد هم برخي كوبيدن نعل اسب به گمان خود براي سالم ماندن وسيله نقليه و تندروي آن بدانند.

بچه ها به نظرتون ميشه دليلشو اين دونست؟
آخه تو كشوراي ديگه مخصوصا آمريكا هم خيلي به نعل اسب اعتقاد دارن
ربطي داره به نظرتون به اين مسايل عاشورا و ...؟
 

سنا

Active member
اينم يه عقيده ديگه:

نعل اسبی که از پای اسبی جدا شده باشد و اگراون کسی که پیدایش میکند و سر باز نعل رو به اون باشد اگر آن را به بالای در آویزونکند، جوری که سر باز نعل به سمت بالا باشه تا خوش شانسی اون بیرون نریزه منشاء خوشیمنی اون میشه، حالا اینکه چرا نعل اسب منشاء خوش یمنیه، برمیگره به اینکه جادوگرها با اسبها دشمنی دارند و برای همین هم است که اونها به جای اسب سوار جارو و شن کشمیشوند. پس اگر نعل اسبی بالای در آویزون باشد جادوگری وارد آنجانمیشود


منبع:

جادو و جنبل و خرافات در اديان - باشگاه جوانان شيعه و مسيحي
 

سنا

Active member
امريكايي ها:


در ايالات متحده امريکا نصب نعل اسب به عنوان نماد شانس و برکت بر سردر خانه ها يکي از رايج ترين خرافات است. البته امريکايي هاي خرافاتي مدام سر اينکه نعل اسب را سربالا يا سرپايين به در خانه بکوبند، جر و بحث دارند. عده يي فکر مي کنند نعل اسب شانس مي آورد و اگر بخواهيم آن را به جايي نصب کنيم، بايد سربالا باشد. چون در اين حالت تاثيرش بيشتر است. بعضي ها هم معتقدند اگر يک نعل اسب بالاي تخت خواب شان بياويزند، محال است کابوس ببينند


منبع:

نگاهی به خرافات رایج بین مردم ملل مختلف جهان - گفتمان دینی
 

سنا

Active member
ديدن نعل اسب در خواب:



1ـ ديدن نعل اسب در خواب ، علامت پيش رفتن در زندگي است .
2ـ ديدن نعل شكسته اسب در خواب ، علامت مبتلا شدن به بيماري و بدبختي است .
3ـ ديدن نعل اسبي آويخته از ديوار ، علامت آن است كه بيش از حد انتظار ، در زندگي پيشرفت خواهيد كرد .
4ـ اگر در خواب نعل اسبي را كنار جاده اي پيدا كنيد ، نشانة آن است كه از جايي به شما ثروتي خواهد رسيد


منبع:
تعبیر خواب : ن
 

mf_eshghi

New member
بچه ها به نظرتون ميشه دليلشو اين دونست؟
آخه تو كشوراي ديگه مخصوصا آمريكا هم خيلي به نعل اسب اعتقاد دارن
ربطي داره به نظرتون به اين مسايل عاشورا و ...؟

روز عاشورا وقتی همه یاران و امام حسین(علیه السلام) شهید شدندلشگریان برای غارت به طرف پیکر مطهر امام حسین(علیه السلام) هجوم آوردند هرچی میتونستن برداشتند به لباس کهنه و انگشت و انگشتری رحم نکردند در آخر عمربن سعد(لعنه الله علیه) دستور داد که با اسب بر پیکر مطهر امام حسین علیه السلام بتازند.دشمنان پسر رسول خدا نعل اسب هایی رو که به پیکر مطهر امام حسین(علیه السلام) تاخته بود رو درآورده و برای برکت و شانس و خوش یمنی به در خانه هاشان آویختند.
البته احتمالا تعدادی از این نعل ها نیز توسط حکومت یزید برای تبلیغ به شهر های دیگر منتقل شده.به هر حال امویان نژاد پرست (در امویان بسیار رایج بوده که هر کس با نام پدرانش شناخته می شده و افراد بسیار بر رسم و آیین پدران و عشیره ی خود تاکید می کردند ) این نعل ها را از پدران خود به ارث برده و بر در خانه ها و مغازه های خود زده اند, همچنین این نمادگرایی از طریق اندلس (اسپانیای قدیم) در اروپا نیز گسترش یافت. از گذشته نعل اسب در غرب برای شانس آوردن استفاده می شده زیرا در فرهنگ اروپایی تبرک معنی نداشته است.
باید شرمنده باشیم از این استفاده ناآگاهانه...
نعل اسب مایه سعادت و خوش شانسی یا شقاوت و بدبختی؟؟؟؟؟
علامه کراجکی در صفحه ی ۴۵ کتاب ((التعجب)) نکات تلخ و عبرت آموزی را بیان کرده است :
خانواده هایی در شام پس از حادثه کربلا با عناوین تازه ای معرفی شدند. مانند:
بنو السراویل ::فرزندان کسی بودند که لباس امام حسین علیه السلام را برداشته بودند
بنو السرج::فرزندان آنانی بودند که بر پیکر امام اسب تاختند و پس از جنگ نعل اسب ها را به مردم به قیمت بالایی فروختند و مردم نعل ها بر سر در خانه خود آویختند و به آن افتخار کردند .
بنو اسنان::فرزندان کسی بود که نیزه ای را که سر امام حسین علیه السلام بر آن بود حمل می کرد.
بنو المکبری::فرزندان کسی بود که پشت سر نیزه داری که سر امام حسین علیه السلام را حمل می کرد تکبیر و تهلیل می گفت (هلهله میکرد)
به نظرم این کلیپ رو ببینید، جوابتون رو میگیرین

<div id="14683654746413424"><script type="text/JavaScript" src="https://www.aparat.com/embed/WQsn4?data[rnddiv]=14683654746413424&data[responsive]=yes"></script></div>
 
بالا