درساژ2

  • شروع کننده موضوع torobred
  • تاریخ شروع
T

torobred

Guest
اين حركتها مهيج و لذت بخش ترين مراحل آموزش و سواركاري هستند . اگر تمام مراحل اوليه ، مقدماتي و متوسط آموزش موفقيت آميز باشد . مي توان آموزش را در اين مرحله شروع كرد و همواره سوار بايد اول از خود و پس از آن اسبش را بي طرفانه مورد انتقاد قرار دهد
گام برداري اسب بايد منظم و آزادانه ، همواره با آنچنان تعادلي باشد كه به راحتي و سبك بارانه حركت ها را اجرا كند . قسمت عقب او بايد كاملا فعال بوده و حداكثر تحرك ممكن را توليد كند . او بايد در تمام قسمتها از عقب ، كمر ، آرواره هاي پائيني و …. نرم بوده ، اثرهاي تعادلي و تحركي ساق ، نشست و دستهاي سوار را قبول كند . اين اثرها بايد به قدري نرم و روان باشد كه بنظر برسد اين خود اسب است كه همه كارها را انجام مي دهد. تحرك ، فعاليت و نرمي مفاصل بايد عاري از هرگونه درگيري باشند ، وقتي اسب با آرامش و بدون عجله به اثرها جواب داد ، حركت را با دقت لازم كه ناشي از تعادل جسمي و رواني اوست انجام مي دهد .

تلاش اسب و سوار براي اجراي حركت هاي مشكل

اسبي كه به درستي آموزش ديده باشد ، تا حد ممكن تلاش مي كند حركتهاي مشكل را اجرا كند و از ارضاء سواركار خود لذت مي برد. اسبهاي درساژ هم مانند اسبهاي پرش ، ارابه ، و …. از اجراي حركت هاي صحيح لذت مي برند واضح است اسبي كه به درستي آموزش نديده و شاهد رفتار صحيحي با خود نبوده بهنگام پرش بطرف موانع حمله كرده ، و هيچ گاه در نمي بابد كه از او چه مي خواهند. اين گونه عكس العملها ممكن است ناشي از حركتهاي سواركاري زياده خواه و از خود راضي باشد كه نمي تواند قابليتهاي اسبش را درك كند. ممكن است اسب احساس كند ، آنچه از او خواسته شده ، انجام داده ، ولي بدون تشويق و بها دادن به تلاش او ، پريشان ، منقبض و ناخشنود مي شود .
انتقاد از خود و صرف زمان براي تربيت براي تربيت اسب از اهميت به سزائي برخوردار است .



هيچ كسي كامل نيست و نمي توان سواركاري را پيدا كرد كه از حركتي عجولانه و يا ناتواني در تفهيم مطلبي در طول آموزش متاسف نشده باشد. اگر اشتباهي رخ داده باشد ابتدا اسب واكنش نشان مي دهد و سپس سواركار در پي رفع آن برآمده و جبران مافات خواهد كرد . بعنوان مثال ممكن است از اسب خواسته شود تعويض دست به هنگام چهار نعل روي هوا انجام دهد . او چندين بار اشتباه مي كند . ممكن است سوار بيش از حد روي اثرها پافشاري كرده به خشونت روي آورده، اسب را پريشان كند و نتيجه اي هم عايدش نشود . واضح است كه مشكلي پيش آمده و بايد بلافاصله حركت قطع شود و موقعيت مورد بررسي قرار گيرد .
بخصوص وضعيت سوار به عقب برگشته ، از نو تعادل و تجمع نرمش و حركت نوساني اسب را كامل كنيم . در اين مرحله تمرين تعويض دست روي هوا را چند روزي كنار گذارده ، تعويض ساده دست و كار روي دو محور را تمرين كنيم ، تا تجمع اسب بهبود پيدا كند .وقتي به تعادل حقيقي خود و اسب اطمينان پيدا كرديد ، دوباره تمرين تعويض دست روي هوا را از سر بگيريد ، دقت كنيد فقط چند بار حركت را تمرين كرده و در صورت جواب مساعد اسب ، او را كلافه نكنيم و حتي در صورت پيشرفتي جزئي راضي شده و هدف بهبود تدريجي باشد .
آگاهي از مشكلات بسيار مهمتر از خود مشكل است . موضوع حياتي شعور سواركار است و اينكه تا چه حد اسبش را احساس مي كند . اسب موجودي است زنده ، متحرك و حساس كه امكان دارد همانند طفلي از كار دل زده شود . به هنگام كار درساژ با اسب بايد سوار در حداكثر تمركز بوده و تمامي حواس اسب را به خود جلب كند . اسب فقط قادر است آنچه از او خواسته مي شود انجام دهد و تعادل ، توجه و نظم گامهاي او زماني به اوج مي رسند كه نشست ، ساقها ، دستها و بطور كلي تمامي اندام و نحوه حركت سوار در هماهنگي كامل با حركتهاي اسب باشند .
 
بالا