دردهاي چوگان با دستورهاي اجرا نشده درمان نمي‌شود

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
ايلخاني‌زاده در گفت و گو با فارس:
دردهاي چوگان با دستورهاي اجرا نشده درمان نمي‌شود
خبرگزاري فارس: رئيس فدراسيون گفت: چوگان فقط حمايت‌هاي كلي رئيس سازمان ورزش را دارد؛ اما دستوري بدهند و اجرا نشود، چه دردي دوا مي‌شود؟

حمزه ايلخاني‌زاده در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبري فارس «توانا»،ريال در پاسخ به اينكه هزينه 15هزار دلاري حضور مربي اهل افريقاي جنوبي منطقي است، اظهار داشت: اين پول‌ها را از جيب مي‌دهيم و اين كار منطقي است. با توجه به سياست كلي كه تدوين كرده‌ايم، مي‌خواهيم از افرادي كه تجربه كافي در اين زمينه دارند، استفاده كنيم.
وي ادامه داد: در سطح بين‌المللي كار نكرده‌ايم و مي‌خواهيم با وارد كردن مربيان خوب جهاني، چوگان كه قدمتي 3 هزار ساله در ايران دارد را پس از سال‌هاي طولاني، از سايه خارج كرده و دوباره قدرت اول شويم. لازم اين كار اين است كه از تجارب و اطلاعاتي كه در مورد چوگان در دنيا وجود دارد، به بهترين نحو استفاده شود.
رئيس فدراسيون چوگان عنوان كرد: هنوز توافقي روي سرمربيگري تيم ملي انجام نشده چرا كه شايد مواردي پيش بيايد كه منجر به عقد قرارداد نشود. از او دعوت كرده‌ايم به ايران بيايد تا پس از سنجيدن شرايط، جواب نهايي را اعلام كند.
وي گفت: به علت پايين بودن هنديكاپ چوگان ايران (ارزيابي قدرت و توانايي بازيكنان)، تيم ملي امكان شركت در رقابت هاي جهاني را ندارد. بايد از اطلاعات افراد نخبه و دانش نوين در دنيا استفاده كرد و سطح آن در ايران ارتقا دهيم.
ايلخاني زاده ادامه داد: چوگان تنها ورزشي است كه غير از چوگان‌باز، يك موجود زنده ديگر هم در آن مؤثر است. در چوگان 70 درصد، اسب مهم است چرا كه بايد پرورش مناسبي داشته و ميدان را بشناسد.
رئيس فدراسيون چوگان در مورد شرايط زمين‌، خاطر نشان ساخت: هفت زمين استاندارد در تهران ساخته‌ايم. هر زمين 8 برابر زمين فوتبال است و تهيه كردن مجموعه‌هاي چوگان كار سخت و طاقت فرسايي را مي‌طلبد. خوشبختانه اين راه طي شده و بايد به مراحل بعدي كه حضور در مسابقات آسيايي و جهاني است، فكر كرده و براي آن برنامه ريزي كنيم.
ايلخاني زاده در مورد بودجه اختصاصي به اين ورزش، اظهار داشت: بودجه‌اي نداريم. 20 ميليوني كه به ما تعلق مي‌گيرد، خرج يك دوره مسابقه را هم تأمين نمي‌كند؛ در حاليكه ورزش وارداتي مثل فوتبال، 15 ميليارد بودجه دارد.
وي ادامه داد: هر روز آه و ناله كرده و تقاضاي خود را مطرح مي‌كنيم؛ اما به جاي توجه به درخواست ما، كارهايمان را هم مختل مي‌كنند. زيردستان زبردست هزار مشكل مي‌سازنند. زمين در اختيارمان نمي‌گذارند و مزاحمت‌هاي زيادي را بايد تحمل كنيم. هنوز راه‌هايمان هموار نيست و تمام انرژي ما صرف نگهداري زمين و اسب مي‌شود.
رئيس فدراسيون چوگان ادامه داد: اين ورزش با كمك‌هاي مردمي اداره مي‌شود چرا كه سازمان ورزش هيچ چيزي به ما نداده و كمكي به ما نمي‌كند. در اين سازمان عريض و طويل، آنقدر آدم‌هاي متفاوت وجود دارد كه نمي‌توان گفت مشكل از كجا سرچشمه مي‌گيرد.
وي افزود: چوگان فقط حمايت‌هاي كلي رئيس سازمان تربيت‌بدني را پشت سر خود دارد؛ اما اينكه دستوري بدهند و اجرا نشود، چه دردي از ما دوا مي‌شود؟ 10 دستور از وي دارم كه اجرا نشده است. آرزوي من اين است كه قبل از مرگ روزي را ببينم كه چوگان در ايران به جايگاه واقعي خود رسيده باشد.
 
بالا