درباره سريال الماس نتراشيده

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
يك پدر، يك پسر و يك اسب‌
فيلم‌ها و مجموعه‌هايي كه براساس رابطه انسان و اسب ساخته مي‌شوند معمولا جذاب و پربيننده هستند.

اسب از ديرباز به دليل نقشي كه در توسعه اجتماعي بشر داشته است در فرهنگ ملت‌ها جايگاه خاصي دارد و هنوز هم اين رابطه در شكل ديگري ادامه دارد. سريال تلويزيوني الماس نتراشيده كه هم‌اكنون از شبكه 2 سيما در حال پخش است، با محور قرار دادن رابطه انسان و اسب ساخته شده و اين رابطه را به شكلي جذاب به تصوير كشيده است.

شخصيت اصلي داستان يك مربي اسب به نام ايدن است كه در شرايط بدي قرار گرفته و مجبور مي‌شود اصطبل خود را به همسايه‌اش چارلي كاريك بفروشد و از ايرلند به نيوسات ولز برود. در همين زمان پسرش، جونا كه سال‌ها از وجودش بي‌خبر بود پيدا مي‌شود و ايدن با كمك او و يك اسب پرورش يافته كه تنها به يك شانس براي‌ نشان دادن خود نياز دارد، مسير زندگي‌اش را عوض مي‌كند.

سريال الماس نتراشيده محصول شبكه بي.بي.سي انگلستان است كه تماما در ايرلند فيلمبرداري و در فوريه 2007 پخش شد. استفاده از مناظر بكر و زيبا در ايرلند و حضور بازيگراني كه بيشتر ايرلندي بودند و با فضاي كار آشنايي داشتند، از ويژگي‌هاي ثبت سريال الماس نتراشيده است. بازيگران با توجه به فضاي سريال هريك خاطره‌اي شنيدني از آن دارند. كانرمولن، بازيگر نقش ايدن خود متولد دوبلين است و زماني كه نقش به او پيشنهاد شد، با خوشحالي پذيرفت. او در دوبلين زندگي مي‌كند و با فضاي مسابقات سواركاري بسيار آشناست. اين بازيگر 44 ساله مي‌گويد: شغل مربي اسب و سواركاري از شغل‌هاي رويايي من بود و هميشه دوست داشتم اين نقش را بازي كنم.

او نقش ايدن را بسيار واقعي مي‌داند و معتقد است ايدن فقط ترجيح مي‌دهد با اسب‌هاي دوست داشتني‌اش زمان را سپري كند. مولن زماني كه اين سريال را بازي مي‌كرد تازه ازدواج كرده بود و هنوز پدر نشده، اما بخوبي نتوانسته حس رابطه پدر و فرزندي با جونا را انتقال دهد.

به نظر كانرمولن، سريال الماس نتراشيده ديدني است و راحت مي‌توان با آن ارتباط برقرار كرد. او معتقد است تمام شخصيت‌ها و داستان سريال واقعي و باورپذيرند و تنها فضاي آن كمي متفاوت است.

فيلمبرداري سريال الماس نتراشيده 14 هفته طول كشيد. كانر مولن از اين زمان خاطرات خوشي دارد، بخصوص زماني كه با اسب‌ها مي‌گذشت. به عقيده او كارگرداني و متن فيلمنامه خوب و عالي بودند. او هم‌اكنون براي طرح جديد فيلمبرداري‌اش در آفريقاي جنوبي به سر مي‌برد.

اما شايد سخت‌ترين كار را در ميان بازيگران بن ديويس به عهده داشت. اين بازيگر 17 ساله زماني كه نقش جونا به او پيشنهاد شد، با وجودي كه ترجيح مي‌داد درس بخواند و پس از تحصيلات وارد اين حرفه شود، اما نقش را قبول كرد.

يكي از الزامات بازي در اين نقش يادگيري حرفه سواركاري بود. بن ديويس در اصطبل‌هاي لانگشاير سواركاري آموخت. البته در طول مدت آموزش 3 بار شديدا به زمين خورد. بن ديويس يك تابستان را تماما در هتلي در دوبلين به دور از دوستان و خانواده‌اش سپري كرد تا تمرينات لازم را براي بازي در اين نقش ببيند.

او كه انگليسي است و تجربه زندگي در دوبلين را برخلاف ديگر بازيگران نداشت، كوشيد خود را به ديگر بازيگران نزديك كند تا بتواند از تجربه‌هاي آنها استفاده كند.

رابطه بن ديويس و كانر مولن كه نقش پسر و پدر را بازي مي‌كنند، از زبان ديويس شنيدني است. او در اين‌باره مي‌گويد: كانر و من واقعا به هم نزديك شديم. البته مورين برد هم مثل من تجربه زيادي نداشت و اين موجب خوشحالي من بود.

پس از نمايش موفقيت‌آميز سريال الماس نتراشيده‌ بن ديويس اميدوار است سري دوم اين سريال هم ساخته شود و آن را روياي خود مي‌داند. دوستان بن ديويس زمان نمايش اولين قسمت سريال در خانه او جشن بزرگي گرفتند.

نقش چارلي كاريك را بازيگر شناخته شده‌اي چون استانلي تونسند به عهده دارد. اين بازيگر ايرلندي براي بازي در اين نقش مدتي را به مطالعه و تحصيل درخصوص دنياي اسب‌ها پرداخت و درباره آنها و مسابقات اسبدواني تحقيق كرد. حتي با بسياري از مربيان و پرورش‌دهندگان اسب صحبت كرد تا بيشتر با فضاي كار آشنا شود.

كاريك تجربه بازي در 14 فيلم سينمايي از جمله فيلم‌هاي ليبرتين همراه با جاني دپ و هري پاتر و جام آتش و همچنين 20 سريال و فيلم تلويزيوني از جمله سريال طپش و جاسوسان را در كارنامه فعاليت خود دارد. وي هم‌اكنون مشغول بازي در مجموعه‌اي است كه براي شبكه 4 ساخته مي‌شود و به زندگي صدام حسين در سال‌هاي 1997 تا 2003 مي‌پردازد.

ديگر بازيگر نوجوان سريال موريان برد نقش شرايدان را بازي مي‌كند. او نيز ايرلندي است و زماني نقش به او پيشنهاد شد كه از سفر پرتغال به كشور برمي‌گشت. او تا پيش از بازي در سريال الماس نتراشيده تجربه‌اي حرفه‌اي نداشت. شرايدان در سريال نقش دختر كاريك و همسرش يولاند را بازي مي‌كند. او دوست دارد مربي اسب شود، ولي پدرش مخالف است. معمولا حضور نوجوانان در فيلم‌ها و سريال‌ها به درس آنها لطمه مي‌زند، اما موريان در اين باره مي‌گويد كه بيشتر صحنه‌ها در تابستان فيلمبرداري شد و زماني كه تصويربرداري با دوران مدرسه همزمان شد، معلمان و همكلاسي‌هايش به او كمك كردند تا از درس‌هايش عقب نماند. موريان، برادر دوقلويي به نام ايون دارد كه با بن دوستان خوبي شدند. برادرش و بسياري از دوستانش نقش‌هاي كوتاهي نيز در سريال بازي كردند.

يكي از تفاوت‌هاي موريان و بن كه هر دو بازيگران نوجوان و بي‌تجربه سريال بودند اين بود كه موريان برخلاف بن، اسب‌سواري را از 6 سالگي آموخته بود؛ چون در جايي كه او زندگي مي‌كرد همه اسب ياپوني داشتند. با اين حال، او زياد با فضاي مسابقات اسب‌سواري آشنايي نداشت. موريان برد اگرچه در ابتداي كار ترس زيادي داشت، اما در آخر فيلمبرداري به قدري با بازيگران و عوامل سريال نزديك شده بود كه از اين كه ديگر آنها را نمي‌ديد، احساس ناراحتي مي‌كرد. او نيز مانند بن اميدوار است سري دوم سريال نيز ساخته شود تا بتواند دوباره همه را ببيند.

سريال الماس نتراشيده پس از پخش با استقبال خوب منتقدان روبه‌رو شد؛ با وجودي كه گفته شده اين سريال ادامه خواهد داشت، هنوز مسوولان بي.بي.سي رسما ساخت سري دوم آن را تاييد نكرده‌اند.

لادن بهبودي‌
 
بله. بسیار زیبا بود. بعضی از سکانس ها که واقعا بی نظیر بود. به خصوص سکانسهای آخر مربوط به مسابقه که اشک آدم و در می اورد از بس آدم و درگیر خودش می کرد ;D
 

sohrab

Active member
saaahaaarrr گفت:
بله. بسیار زیبا بود. بعضی از سکانس ها که واقعا بی نظیر بود. به خصوص سکانسهای آخر مربوط به مسابقه که اشک آدم و در می اورد از بس آدم و درگیر خودش می کرد ;D
از bbc دیدین؟
 
بالا