حفظ اسب خزري وظيفه ملي محسوب مي‌شود

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
رئيس فدراسيون سواركاري گفت: ورزش سواركاري تنها به عنوان ورزش ملي ما نيست بلكه نمادي از هويت فرهنگي و نگهداري و حفظ اسب خزري وظيفه ملي محسوب مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از انزلي، محمدرضا تابش بعد از ظهر امروز در هفتمين جشنواره ملي زيبايي اسب خزر (كاسپين) در منطقه آزاد انزلي افزود: گيلان از مواهب طبيعي به نحوي سخاوتمند است اما در گوشه و كنار اين استان شاهد جلوه‌هاي فقر هستيم كه مسئولان استاني بايد به توسعه همه جانبه آن تلاش و توجه كنند.
وي با اشاره به اينكه هويت ملي ما در جهان فرهنگي است، اظهار داشت: نگهباني از نمادها و هويت فرهنگي وظيفه همه است و اهميت ورزش سواركاري تنها به عنوان ورزش ملي ما نيست بلكه نمادي از هويت فرهنگي و نگهداري و حفظ اسب خزري وظيفه ملي محسوب مي‌شود.
تابش بر ضرورت حفظ آثار و ابزار اسب خزري به عنوان پديده فرهنگي و ورزشي تاكيد كرد و گفت: مجموعه حاكميت موظف است كه نگاه فرهنگي به اين مقوله داشته باشد.
رئيس فدراسيون سواركاري با اشاره به اهميت تاريخي و فرهنگي اسبچه خزر خاطرنشان كرد: پژوهشگران و محققان وظيفه دارند به مطالعه باستان‌شناسي و روابط خوني (ژني) براي به اثبات رساندن نژاد اسب بپردازند و اين كار وظيفه سنگيني است.
وي به نقش و برجستگي‌هاي تخت جمشيد اشاره كرد و گفت: در صورت درك اين ميراث به اهميت پرورش اسب خزري (كاسپين) پي خواهيم برد و اگر اين امر به طور كامل به اثبات برسد مي‌توان ادعا كرد كه اسبچه خزر از هر نظر منشا اسب‌هاي خونگرم امروزي و اسب‌هاي عربي و عبري است كه بايد با تحقيق و به صورت علمي انجام شود.
تابش با اشاره به اهميت تاريخي و فرهنگي‌نژاد اسب خزري افزود: گيلان به عنوان زيستگاه اصلي، در منطقه ماسوله پذيراي ميراث مشترك فرهنگي و طبيعي كشور بوده و مسئوليت سنگين را بر عهده اين استان گذاشته است.
رئيس فدراسيون سواركاري اظهار داشت: اسبچه خزري از سال 42 با تلاش مرحوم لوئز فيروز بانوي آمريكايي ساكن ايران به عنوان‌ نژاد منحصر به فرد به جوامع بين‌المللي معرفي و ثبت شد.
وي درباره اهميت اسبچه خزر خاطرنشان كرد: در تاريخ تكامل، اسب جايگاه ويژه‌اي دارد كه بايد تمام مسئولان امر به آن توجه كنند و اقدام‌هاي لازم را در جوامع بين‌المللي براي موجوديت اين نژاد از ايران و حمايت از توليد داخلي اسب خزري و پرورش دهندگان داشته باشند.
تابش از مسئولان وزارت جهاد كشاورزي خواست تا براي اصلاح نژاد و تكثير اسب خزري (كاسپين) اقدام كنند و به كمك بخش خصوصي بيايند.
رئيس فدراسيون سواركاري تصريح كرد: اين اسب قابليت بسيار خوبي در ورزش به ويژه آموزش نوجوانان دارد و سال‌هاي زيادي است كه تلاش مي‌كنيم آموزش و پرورش اين رشته را جزو رشته‌هاي مجاز ورزش بپذيرد.
به گفته وي گسترش رشته سواركاري در مدرسه‌ها مي‌تواند كمك قابل توجهي به تربيت بدني به ويژه در پرورش نژاد اسب خزري (كاسپين) داشته باشد.
 
بالا