حرکات درساژ کلاسیک

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
من یک مقاله از آلمانی ترجمه میکنم و میگذاریم اینجا
اعضا همکاری کنند و اگر اطلاعاتی دارند اضافه نمایند, توجه کنید این بحث اموزشی نیست و فقط معرفی است

در آینده آموزش هم میگذارم:

مکتب کلاسیک درساژ:
شامل حرکات سوارکاری مورد استفاده در زمانهای گذشته و مخصوصا در جنگها میباشد که با تمرین و ممارست بسیار و تربیت اسبهای خاص صورت میگیرد
اسب مورد استفاده در مکتب کلاسیک علاوه بر داشتن فیزیک خاص بدنی باید بسیار باهوش باشد و بعد مهمترین نکته ایسنت که اسب با میل و رضایت کامل آموزشها را فرا بگیرد و زور و شلاق هیچ نقشی در آموزش ندارد چون با یکبار شلاق زدن و ترساندن اسب تمام آموخته ها از بین میرود. بنابراین انتخاب اسب مهمترین نکته است چون سرمایه گذاری زمانی و صبر زیادی برای اموزشها لازمست تا اسب دقیقا بفهمد از اون چه میخواهیم, نمیتوان با تحکم و زور به او فهماند. و انجام تعدادی از این حرکات برای اکثر اسبها غیر ممکن است.

برای شروع اموزش باید اسب انتخاب کنیم, اسب جمع لازم داریم, اسبی دارای تعادل کامل در حرکت و ایستایی و دست و پای کاملا شاقول چون تعدادی از حرکات اصطلاحا هوایی هستند و اسب باید با دوپا تعادل خود را حفظ کند و بهیچوجه فشار بیشتری بر هیچیک از دست یا پا در زمان فرود وارد نکند چون تعادل بهم میخورد و سرنگون میشود.
 
سلام
در درساژ که خدا قسمت کنه ما هم کمی یاد بگیریم حدود 30 حرکت اساسی وجود داره. البته تعداد کمی از اونا جنبه نمایشی دارن و اگر به معنای اساسی در ساژ که همان حرکت صحیح اسب در هنگام سواری است دقت کنیم در میابیم که هیچکس از نظر علم درساژ صفر مطلق نیست.(انشا الله)

اما سی حرکت به ترتیب حروف الفبا:
Ballotade
Bascule (horse)
C
Center of balance (horse)
Collection (horse)
D
Desultor
H
Half-halt
Half-pass
Haunches-in
I
Impulsion
J
Jumping position L
Lateral movement
Lead (leg)
Lead change
Leg-yield
N
Neck rein
O
On the bit
P
Passage (dressage)
Piaffe
Pirouette (dressage)
R
Rein-back
Riding aids R cont.
Riding figures
Rollkur
S
Serpentine shape
Spanish walk
T
Throughness
Turn on the forehand
Turn on the haunches
Two-point
V
Volte​
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
این تاپیک مربوط به درساژ کلاسیک است توجه به عنوان نداشتید!
که پیروات و پاساژ مشترکه, بقیه حرکات درساژ کلاسیک در درساژ مدرن وجود ندارد.
 

ناشناس

Active member
آموزش اسب ( درساژ ) :پاسخ : حرکات درساژ کلاسیک

آموزش اسب ( درساژ ) :

آموزش اسب بايد از هنگام تولد و در كنار مادر شروع شود. كره در كنار مادر خود ناظر پرستاري مداوم از اوست و از اهمان ابتدا با انسان آشنا مي‌شود رفتار ملايم و منطقي با مادر او را بامربي دلسوز آشنا مي‌كند. نظافت كره با وسائلي نه چندان خشن، كلگي زدن بر سر او، دست كشيدن به همه نقاط بدن، و پوشاندن بالاپوش به هنگام سردي هوا، دست گردان كردن او ابتدا به همراه مادر و سپس جداي از او جملگي در مقوله برنامه آموزشي است.

چگونگي ورود به اصطبل. قبل از ورود به اصطبل بايد اسب را از حضور خود آگاه كرد. به مانند ورود شخص مودبي به اتاق كه قبل از ورود دق الاباب مي‌كند. و اين اعلام حضور از همان ابتدا حس احترام به مربي را در اسب بر‌مي‌انگيزد. هيچگاه حضور خود را با گرفتن هويچ قند و يا … دادن آن با دست اعلام نكنيد. پس از اعلام حضور و ورد به اصطبل از طرف كتف اسب به او نزديك شده، با نوازش او به بررسي وضعيت كلي اندامها پرداخته و از سلامت او اطمينان پيدا كنيد. مطمئن شويد كه شب قبل را به راحتي خوابيده و از نظر تغذيه مشكلي نداشته است. آخور و ساير نقاط را بازديد كنيد و اطمينان پيدا كنيد كه همه چيز مرتب بوده و طبق برنامه پيش رفته است. اسبي كه تغذيه و استراحتي كافي داشته و بيمار هم نيست، مربي را با آغوش باز پذيرفته مقدم او را گرامي داشته خود به او نزديك مي‌شود و آمادگي خود را براي خروج از اصطبل و شروع تمرين اعلام مي‌كند. اسب پس از طي مراحل كره‌گي و ورود به مراحل نوجواني آماده است تا برنامه آموزش خارج از اصطبل خود را شروع كند. اين سنين بين 5/1 تا 3 سالگي است كه يدكي كشيده مي‌شود، کارازادمیکند و گاهي هم سوار شدن سواركار سبك وزني مفيد واقع مي‌‌شود. از 5/3 سالگي آموزش او كمي سنگين‌تر شده و شامل سواري آزاد، تسمه‌گردان، و تمرين در محوطه تمرين بيضي شكل بدون سوار مي‌باشد. برنامه آموزشي اين مراحل براي كره شبيه برنامه آموزشي كودك در مهد كودك و كلاسهاي آمادگي است.

اسب از 4 سالگي به كلاس اول مي‌رود زيرا رشد او تقريباً كامل شده و آماده فراگيري است. و آموزش او به طور جدي و پي‌گير شروع مي‌شود. اگر اسبي دوران مهد و آمادگي موفقيت آميزي داشته، و از اندام و هوش كافي برخوردار باشد آموزشهاي بعدي او به سرعت پيشرفت كرده و مراحل بعدي آموزش را با موفقيت پشت سر مي‌گزارد.

اگر اسبي باهوش و مشتاق زير پا داريد فكر يكسال دو كلاس را از سر بيرون كنيد. درتربیت اسب عجله واقعاً كار شيطان است.

آموزش اسب در خارج از اصطبل :

اسب بايد بايستد تا سوار بر او سوار شده، روي زين مستقر شود، و او پس از دريافت فرمان حركت، در جهت دلخواه سوار به حركت در بيايد.

به راحتي و با شوق به طرف محوله تمرين حركت كرده و هيچ نوع اكراهي در حركت او مشاهده نشود.

محوطه‌اي كه براي تمرين انتخاب مي‌شود. بايد محصور باشد، و فضا به اندازه كافي براي حركت اسبي جوان، كه قادر نيست به خوبي حفظ تعادل كند وجود داشته باشد. اين فضا در ابتدا مي‌ تواند در اندازه های 60 × 30 متر باشد .

يك مربي براي تربيت اسب به هر منظوري بايد با بحث تعادل و نقش سازنده آن آشنا بوده و از همان ابتدا، با درست نشستن و استفاده صحيح از كمكهاي طبیعي و مصنوعي، هماهنگ و همراه با هم به اسب تفهيم كند كه با مربي مسئول، آگاه و دلسوز سروكار دارد و با بذل حوصله و دورانديشي كامل هر يك از حركت‌ها را با آرامش و متانت و خونسردي كامل به او بيآموزد.
 
بالا