حركت انتقالي از قدم به چهار نعل– حركت انتقالي از ايست به چهارنعل

ناشناس

Active member
حركت انتقالي از قدم به چهار نعل – چهارنعل غلط – حركت انتقالي از ايست به چهارنعل – ايستادن – تعويض سادة دست وپا

حركات انتقالي از قدم به چهارنعل

از انجا كه اسب در اين مرحله كاملاً اموزش ديده مطيع و انعطاف پذير شده است در اجراي اين حركت مشكلي در پيش نخواهد داشت .

تمرين را با قدم معمولي شروع كنيد دريكي از گوشه هاي محوطه دايره اي به قطر ده متر بزنيد و اسب را براي حركت بصورت قدم جمع آماده نموده تا زمانيكه قدم جمع و صحيح نرفته حركت را ادامه دهيد چنانچه قدم جمع بصورت صيح در حال اجرا است دايره را كاملاً طي كرده با يك نيم توقف دستجلو داخل را كمي بالا آورده انگشتان را مرتعش نمائيد . وزن را روي كپل داخل انداخته ساق داخل را پشت تنگ قرار دهيد . چون اسب قبلاً با اثرچهارنعل آشنا شده با دريافت اين اثرها در حاليكه دست داخل جلوست به چهارنعل مي افتد در صورتيكه حركت صحيح انجام شد بلافاصله نوازش نموده با دقت كامل چهارنعل معمولي را ادامه دهيد .



حركت انتقالي معكوس از چهارنعل به قدم به مراتب مشكلتر از حركت مستقيم آن است و سوار مي بايست كاملاً حواس خود را جمع كند كه اسب روي دست نيفتد از تعادل خارج نشود . حركت مي بايست با حذف يورتمه مستقيماً از چهارنعل به قدم صورت بگيرد و اسب در سومين مرحله از چهارنعل به قدم افتاده حركت چهارمرحله اي را آغاز كند زمانيكه اسب روي دست راست چهارنعل مي رود مراحل حركت عبارت است از پاي داخل ، دست دخل و پاي خارج ، دست خارج . براي حركت از چهارنعل به قدم درست هنگاميكه شانه داخل جلو مي افتد سوار ساق را چسبانده ، هماهنگ با آن دستجلو را جمع مي كند ( حركات دستجلو و ساق مي بايست همانند باشد ) اسب براحتي به قدم افتاده و بهمان صورت حركت مي كند كه اين تبديل گام از دست خارج در حالت چهارنعل به پاي داخل ، دست داخل ، پاي خارج و دست خارج در حالت قدم مي باشد .

اجراي صحيح حركات انتقالي بستگي به دقت و قاطعيت در كاربرد اثر ها توسط سواركار دارد و مي بايست به موقع قاطع وروشن باشد كه اينها تمامي در گرو تمرين مداوم و پي گير خود سوار مي باشد . حركات انتقالي تأثير بسزايي در قدرت جهش و استحكام مفاصل خرگوشي دارد كه با تمرين از ايست به چهارنعل و عقب رو اين قدرت و استحكام توسعة بيشتري مي يابد .

دوباره تذكر مي دهم كه استفاده از قدم براي حركت اتقالي و يا آماده سازي براي هر حركت ديگر بسي ساده است . اما اسب مي بايست حركت قدم را به عنوان يك حركت مستقل بدون اينكه براي گردشها و نيم گردش در حركت و يا انتقال از قدم به چهارنعل از آن استفاده شود تمرين نمايد و به اندازة ساير گامها ، يورتمه و چهارنعل به آن اهميت بدهد تا به هنگام انجام اين حركات با استفاده از قدم به هيجان نيامده قبل از دريافت دستور حركتي را انجام ندهد . يا براي انجام كار به اصطلاح خود را جلو نيانداخته و پيش قدم نشود .

تمرين حركت از قدم به چهارنعل را تا آنجا ادامه دهيد كه اسب براحتي و با خونسردي بمحض دريافت اثر مستقيماً از قدم به چهارنعل برود . در عين حال سوار كار مي بايست دقت كند كه عقب اسب انحراف نداشته ، همواره تمام طول اسب در يك راستا قرار داشته باشد . براي حركت انتقالي معكوس از چهارنعل به قدم ، خود سواركار مي بايست تمرين كافي داشته باشد تا بين فشار ساق ، نشيمن و جمع شدن دستجلو هماهنگي برقرار نمايد . اثرهاي بي موقع و يا خشن اسب را از دهنه خارج كرده ، سر او را بالا مي آورد و تعادلش را به هم مي زند . بياد داشته باشيد كه قبل از هر حركت معكوس يك دايره كوچك بزنيد تا اسب بيشتر روي پا آمده ، دستهايش آزاد شده ، بدون از دست دادن تعادل از چهارنعل به قدم بيفتد .

چهارنعل غلط

در چهارنعل صحيح تمام بدن اسب بجز سر او كه كمي روي دست داخل خم شده كاملاً در يك راستا قرار گرفته است . اين حالت مي بايست در چهارنعل غلط هم رعايت شود با اين تفاوت كه اگر اسب روي دايره اي بدست راست چهارنعل مي رود ، دست چپ او جلو است و سرش برروي دست چپ خم شده است . ستون فقرات اسب در راستاي حركت يعني قوس راست قرار دارد ولي سر او بطرف مخالف يعني چپ متمايل است و پاها همچنان مسير حركت دستها را تعقيب مي كند . در ابتداي تمرين از اسب خواسته نمي شود تا در خط حصار چهارنعل غلط برود چون اين حركت او را گيج كرده ودر گوشه ها از تعادل خارج مي شود . اسب بايد بياموزد كه روي يك دست چهارنعل را شروع كرده تا دريافت فرمان بعدي در هر جهت با همان دست چهارنعل برود ، نه اينكه به همان تغيير جهت دست عوض كند . پس شما نبايد در اين تمرين با تغيير جهت از او بخواهيد دست هم عوض كند . چون او فكر مي كند در هر تغيير جهتي دست هم عوض خواهد شد. در چهارنعل غلط حركت را از علامت يكچهارم روي دست چپ بطرف نقطة وسط آغاز مي كند . درآنجا بدون تغيير دست ( روي همان دست چپ ) بطرف راست پيچيده تا علامت يكچهارم ادامه مي دهد سپس به چپ پيچيده در خط حصار برروي دست چپ حركت را دنبال مي كند ( همانند حركت روي خط منكسر ) . پس سه تغيير جهت بدون تعويض دست انجام داده ايد و از نقطة وسط تا يكچهارم دوم را روي دست مخالف چهارنعل رفته ايد درس اول شامل چند شلنگ چهارنعل غلط است . خيلي كم اتفاق مي افتد اسبي در اين مرحله منظور سوار را درك كند ، پس اسب را در تمام طول مسير از يكچهارم تا وسط و يا بلعكس چهارنعل غلط نبريد بلكه به قوسهاي كوچك چهار يا پنج متري كه دو يا سه شلنگ را شامل شود اكتفا كنيد . در اين تمرين سوار مي بايست كاملاً در زين وروي كپل داخل بنشيند و در محل تقاطع قوسها همرا هبا تغيير جهت تغيير وضع ندهد .تغيير وزن سوار در اين حالت عملي متناقض با چهارنعل غلط است و اسب را نامتعادل مي كند .



لذا او براي حفظ تعادل دست عوض كرده چهارنعل صحيح خواهد رفت . اگر دراين حالت اسب به يورتمه افتاد يا تعادل شما به هم خورد بلافاصله اسب رامستقيم كرده مجدداً و به آرامي او را به چهارنعل بياندازيد و در طرف ديگر با قوسهاي كوچكتر تمرين را ادامه دهيد . همزمان با آشنايي بيشتر اسب با درس ، به طول قوسها بيفزاييد تا اسب چالاك تر بشود .اين افزايش طول قوس را ادامه دهيد تا روي خط طولي وسط سه مارپيچ با شعاع 5 متر داشته باشيد .

درس بعدي چهارنعل غلط روي نيم دايرة بزرگ است و سوار بايد سعي كند كه اسب حركات صحيح انجام دهد و در صورت تفهيم اين درس آموزش روي يك هشت لاتين ادامه پيدا مي كند .

ابتدا در يكي از دو انتهاي محوطه حركت روي دايرة بزرگي را بدست چپ شروع كنيد ، بطوريكه يكي از نقاط تماس نقطه وسط باشد . يكبار اين دايره را طي كنيد سپس در نقطة وسط روي همان دست چپ بدايره راست در انتهاي ديگر برويد . اگر اين تمرين براي اسب مشكل بود آن را ادامه ندهيد . فوري به چهارنعل صحيح روي دست چپ برگرديد .

نقطه تمرين را مجدداً شروع كنيد وتا زمانيكه اسب براحتي روي هشت لاتين با طول و عرض مناسب چهارنعل مخالف برود آنرا ادامه دهيد .

حركت انتقالي از ايست به چهارنعل وايستادن

اگر اسب حركت از قدم به چهارنعل را خوبآموخته باشد حركت از ايست به چهارنعل براي او بسيار ساده است . اسب را چند بار از قدم به چهارنعل بياندازيد و سپس از قدم به ايست برويد . ايست را كامل كنيد يعني اسب را كاملاً چهارگوش نموده پاهايش را به زير بكشيد و او را كاملاً روي دهانه نگه داريد ، مواظب باشيد كه اين حالت زياد بطول نيانجامد تا اسب حرص حركت بجلو را از دست ندهد ( حداكثر دو يا سه ثانيه او را در حالت ايست نگه داريد .) اثرهاي چهارنعل را صادر نمائيد يعني دستجلو داخل را بالا آورده انگشتان را مرتعش نمائيد ، وزن را بداخل متمايل نماييد از فشار نشيمن براي جلو انداختن اسب استفاده كنيد اسب براحتي به چهارنعل مي افتد . چون اين حركت اسب را به هيجان مي آورد آنرا با كمال دقت و حوصله انجام دهيد و در همه حال از هرگونه عجله و يا خشونتي پرهيز كنيد .

سعي كنيد در هر درس دو يا سه بار بيشتر از ايست به چهارنعل نرويد . اگر اسب روي دست غلط به چهارنعل افتاد ، بلافاصله حركت از قدم به چهارنعل انجام دهيد تا اسب به اثرهاي موافق جواب مثبت دهد از خاصيت دست پيش گرفتن اسب براي اجراي حركت حداكثر استفاده در جهت خواستة خود نموده نحوة حركت از ايست به چهارنعل را به او آموزش دهيد . پس از چند بار حركت از قدم به چهارنعل اسب براحتي از ايست به چهارنعل مي افتد بعد از تمرين اسب را به حالت قدم با دستجلوي آزاد حركت دهيد تا استراحت نموده و تمدد اعصاب بنمائيد .پس از اطمينان از اينكه حركت روي يك دست كاملاً آموخته شده روي دست ديگري تمرين را شروع كنيد .

حركت از چهار نعل به ايست بسيار مشكل است و فقط تعدا كمي اسب مسابقات سه روزه موجود دارند كه اين حركت را براحتي و بدون نقص انجام ميدهند . بدون استفاده از ايستادن انجام اين حركت تقريباً غير ممكن است . براي انتقال از چهارنعل به ايست مي بايست . پاهاي اسب كاملاً بزير كشيده شود ، نسبت به اثرها كاملاً‌ حساس باشد و نشاط و سبكي وافري در حركات داشته در حال تعادل كامل و تحت اختيار و انعطاف پذير باشد . در غير اينصورت انجام حركت تقريباً بصورت صحيح و كامل غير ممكن است .

ايستادن ، اثري است مؤثر و قوي كه اگر بدرستي و سرعت انجام شود اسب را در جا از حركت باز مي دارد . در ايستادن سوار با استفاده از نشست محكم با ستون فقرات كاملاً صاف وكشيده و هماهنگ با فشار ساق و جمع كردن دستجلو ، كه فشار اول مكمل دو فشار بعدي است ، اسب را درجا از حركت باز مي دارد . سوار در اين حال مي بايست هماهنگي كامل با اسب داشته و با او حركت نمايد . در اثر عملكرد هماهنگ فشار نشيمن ، دستجلو و ساق براي قطع حركت بجلو ، اسب از حركت بازمانده و در جا مي ايستد . اگر اسب به فوريت به اثر جواب داد ، ممكن است از حالت تعادل خارج شود و سوار براي اينكه اسب تعادل خود را به دست آورد در اين مرحله نمي بايست بهيچ وجه دخالت نمايد و بايد اجازه دهد تا خود او حركت را تكميل كند . چنانچه حركات صحيح انجام شود يكي دو ثانيه اسب را در همين حالت نگه داشته ، دوباره اثر حركت به چهارنعل را از همان حالت ايست تكرار نمائيد . اين تمرين را تا زمانيكه اسب براحتي از ايست به چهارنعل و از چهارنعل به ايست حركت نمايد ادامه دهيد .

تنوع در تمرين باعث مي شود اسب سرخود را عمل نكرده و براي انجام هر حركتي منتظر دستورات سوار باقي بماند .

تعويض ساده دست وپا

اين حركت در چهارنعل انجام مي شود و باين ترتيب است كه اسب در حالت چهارنعل يكي دو شلنگ بحالت قدم برداشته ، دست و پا عوض مي كند و دوباره روي دست مخالف چهارنعل مي رود . اسب در مراحل قبلي با حركت از قدم به چهارنعل آشنا شده است . اگر اسب اطمينان كامل به اثرهاي سوار نداشته باشد ، روي دست غلط به چهارنعل مي افتد و پس از چند حركت كاملاً سر در گم مي شود . در يكي از دو انتهاي محوطه روي دايره به قطر بيست متر در حاليكه دست چپ جلو است حركت را شروع كنيد . دو يا سه شلنگ به نقطة وسط مانده از چهارنعل به قدم برويد ، پس از اينكه از خونسردي و آرامش او براي دريافت اثر بعدي مطمئن شديد ، درست روي علامت وسط اثر انتقال از قدم به چهارنعل روي دست راست را صادر نمائيد و روي دايره اي بقطر بيست متر در طرف ديگر محوطه يكدور چهارنعل برويد و باز چند قدم مانده به علامت وسط اسب را به قدم انداخته ، تمرين را تكرار كنيد . چنانچه در حين تمرين اسب بدون دريافت اثر حركت را سر خود انجام داد بلافصله او را به قدم انداخته و تمام طول دايره راست و اگر لازم باشد تمام طول دايره چپ را قدم برويد تا دوباره بحالت عادي برگشته و چهارنعل را فراموش نمايد . پس از اطمينان از عادي بودن وضعيت تمرين را ادامه دهيد و تدريجاً از طول مدت قدم بكاهيد تا اسب براحتي با دوگام كامل قدم دست عوض كند پس از تكميل درس در اين مرحله اسب مي تواند روي خط مستقيم و سپس در خط حصار براحتي تغيير دست بدهد . اين حركت از مواد مسابقة درساژ مسابقة سه روزه نيست ، ولي باعث افزايش آگاهي و اثر پذيري اسب در تعويض دست بهنگام چهارنعل حقيقي يا غلط مي شود و از اين راه او قادر به تعويض دست روي هوا شده آمادگي ورود به مرحلة عالي درساژ را پيدا مي كند .

اسب در اين مرحله تمام دروس مربوط به مقاطع مسابقه درساژ مسابقة سه روزه فراگرفته است و آمادة شركت در مسابقة درساژ اين نوع مسابقات مي باشد . ولي همانند هر قهرماني مب بايست عضلاتش آماده و تمرينات روزانه اش مرتب باشد از اينجا ببعد مي بايست برنامه اي تنظيم شود تا درسها را فراموش نكند . اين برنامه مي تواند تقريباً بين پانزده تا بيست دقيقه در روز شامل نرمش و حركت بصور ت قدم ، يورتمه و چهارنعل باشد و سوار در نظر خواهد داشت كه شديداً از فرسوده وخسته كرن اسب خودداري نمايد .
تربيت اسب مسابقه

نوشته : شيلا ويلکاکس - ترجمه مهدي جمشيد خاني
تهيه و تنظيم :

مهندس عليرضا قرباني
 

پیوست ها

  • 44.jpg
    44.jpg
    39.3 کیلوبایت · بازدیدها: 7
  • 444.jpg
    444.jpg
    20.9 کیلوبایت · بازدیدها: 3

علی واحدی

Active member
ناشناس گفت:
ساق داخل را پشت تنگ قرار دهید
کاملا برای اجرای اثر چهار نعل غلط است. اجرای اثر چهار نعل بدین صورت است که ساق داخل را روی تنگ قرار داده و ساق خارج را یک وجب پشت تنگ (برای نگهداشتن قسمت خلفی اسب) نگهداشته و دستجلوی داخل را کمی جمع مینماییم. (احتمالا غلط املایی نموده اید.)
 
بالا