جشنواره اسب کرد در مهاباد

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
جشنوراه اسب نژاد كردي روزيكشنبه 26 آبان با حضور جمع كثيري از علاقمندان به ورزش اسب سواري و پرورش‌دهندگان اسب درشهرستان مهاباد برگزار شد.

بنا به گزارش ایرنا "دراين جشنوراه كه براي اولين بار در مهاباد برگزار شده، ‪ ۲۰‬راس اسب از شهرستانهاي اروميه، مهاباد و شاهين دژ در دو بخش استقامت و زيبايي با هم به رقابت پرداختند.

در بخش استقامت كه به مسافت ‪ ۱۰‬ كيلومتر برگزارشد، اسبهاي يوسف كياني و رحيم سيد رضايي از اروميه به ترتيب اول و دوم شدند و اسب مسعود ميرزايي از شاهين دژ در جايگاه سوم ايستاد.

در بخش زيبايي اسب قره كهر منوچهر باقري از اروميه اول شد، اسب كهر غلامرضا ولي زاده به مقام دومي دست يافت ولي براي مقام سوم اسبي انتخاب نشد.

رييس هيات سواري كاري آذربايجان غربي هدف ازبرگزاري اين جشنواره را جلوگيري از انقراض اسب نژاد كردي عنوان كرد و گفت: اسب نژاد كردي ازجمله اسبهاي زيبا، پرقدرت و پرخون درخاورميانه است و با تربيت اصولي مي تواند در ميادين اسب سواري جهان درخشش داشته باشد.

اسب نژاد كردي با تيره هاي، افشار، سنجابي و جاف از گونه اسبهاي ايراني است كه بدليل مطيع بودن و داشتن اعضاي عضلاني و مقاومت و توانايي پيمايش راههاي كوهستاني و سنگلاخي از شهرت جهاني برخوردار است."
 
بالا