.::ثبت جهانی "چوگان" به نام آذربایجان و بدون مخالفت ایران::.

77659204177425978633.jpg
بازی قدیمی "چوگان" در هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس یونسکو، بدون مخالفت نمایندگان ایران، به نام جمهوری آذربایجان ثبت شد.

پیش از این اعلام شده بود برغم اینکه این بازی در شهرهای ارومیه و تبریز برگزار می شود، اما با عنوان "بازی با اسب در منطقه "
قره باغ" در فهرست میراث در خطر جمهوری آذربایجان برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی خواهد شد.

اما خبرگزاری "مهر" چندی پیش در گزارشی در ارتباط با مشکلات این پرونده به استفاده از نام "قره باغ" در منطقه ای که محل مناقشات سیاسی کشورهاست، و پیشنهاد ثبت این بازی در فهرست میراث در خطر اشاره کرده بود؛ چرا که در پرونده آمده بود "این بازی در شهرهای مختلف آذربایجان برگزار می شود، بنابراین وقتی یک بازی در حال اجراست نمی تواند در خطر باشد."

مهر در ادامه خاطرنشان کرده بود "ترفندی" که آذربایجان به کار برد، "ثبت بدون نوبت" آن به عنوان میراث در خطر بود؛ چرا که از این طریق به راحتی می توانست این بازی باستانی را در فهرست یونسکو ثبت کند.

در نهایت امروز در اجلاس یونسکو رئیس شورای مشورتی این نهاد اعلام کرد "به دلیل شرایط اقتصادی، گستردگی بازی چوگان در سطح کشورهای دیگر کمتر شده و مربیان زبده کمی نیز وجود دارد.

با این وجود شورای مشورتی به این نتیجه رسیده که مشخصههای لازم را برای ثبت دارد. دولت آذربایجان نیز از این موضوع پشتیبانی کرده و همین پشتیبانی تاثیر زیادی را در ثبت پرونده داشته است."

بنا بر گزارش ها، پس از آن، اعضای شورای مشورتی اعلام کردند که آیا مخالفی درباره ثبت پرونده به نام آذربایجان وجود دارد که هیچکس مخالفتی نکرد.

در توضیح علت عدم مخالفت مقامات ایرانی، فرهاد نظری، مدیرکل ثبت آثار تاریخی، گفت "از آنجا که ایران عضو کمیته بین الدول نبوده، حق اظهار نظر و رای در مخالفت با ثبت جهانی چوگان به نام کشور آذربایجان را در اجلاس میراث ناملموس یونسکو نداشت."

چوگان از ورزش های کهن ایرانی (مربوط به دوره هخامنشیان) است که در میان پادشاهان ایرانی رواج داشته است. در این بازی سوارکاران ایرانی استعداد اسبهای جنگی خود را به نمایش میگذاشتند.

از این ورزش ایرانی در اشعار رودکی، حافظ، ناصرخسرو، مولانا و سعدی نام برده شده و فردوسی، شاعر بزرگ ایران زمین، هم در قسمت های بسیاری از شاهنامه از جمله چوگان بازی سیاوش و افراسیاب از این بازی یاد کرده است.
 
ادعای رئیس فدراسیون: چوگان به نام آذربایجان ثبت جهانی نشده است
سهشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
در حالی که خبر ثبت جهانی ورزش چوگان به نام آذربایجان توسط مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری تایید شده است، رییس فدراسیون چوگان این خبر را کذب دانست و گفت: آذربایجان ادعایی بابت ثبت جهانی چوگان به نام خود ندارد و تنها خواستار ثبت این ورزش در محدوده جغرافیایی خود شده است.

حمزه ایلخانیزاده در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مدعی شد: خبر ثبت جهانی چوگان به نام کشور آذربایجان در اجلاس یونسکو صحت ندارد و تنها این سازمان با ثبت چوگان به نام این کشور در محدوده کشور آذربایجان موافقت کرده است!

رییس فدراسیون چوگان خاطرنشان کرد: قضیه این است که آذربایجان ادعایی بابت اینکه چوگان را خاستگاه خود بداند، ندارد. حتی آنها کتبا به یونسکو نامه نوشتند که ادعایی در این باره ندارند و تنها گفتهاند چوگان در آذربایجان در حال نابودی است و از یونسکو درخواست کمک برای جلوگیری از نابودی چوگان داشتهاند.

وی با بیان اینکه نهایتا تا فردا صبح درستی یا نادرستی این قضیه روشن میشود، گفت: مردم نگران نباشند زیرا کشورهای دنیا کر و لال نیستند و رای به ثبت جهانی ورزش چوگان به نام کشور آذربایجان نخواهند داد. باز هم تاکید میکنم، آذربایجان این خواسته را در محدوده مرزهای خودش ثبت کرده است و ادعایی بابت ثبت جهانی آن به نام خود ندارد. البته آذربایجان در گذشته خواستار ثبت جهانی چوگان به نام خود شده بود اما با توجه به مخالفت مسئولان در داخل ایران و همچنین رایزنی آنها، از ادعای خود پا پس کشید و تنها به ثبت آن در محدوده جغرافیایی خود بسنده کرده است!
 
مشاهده پیوست 53572


چوگان از ورزش های کهن ایرانی (مربوط به دوره هخامنشیان) است که در میان پادشاهان ایرانی رواج داشته است. در این بازی سوارکاران ایرانی استعداد اسبهای جنگی خود را به نمایش میگذاشتند.

از این ورزش ایرانی در اشعار رودکی، حافظ، ناصرخسرو، مولانا و سعدی نام برده شده و فردوسی، شاعر بزرگ ایران زمین، هم در قسمت های بسیاری از شاهنامه از جمله چوگان بازی سیاوش و افراسیاب از این بازی یاد کرده است.
ممنون جناب رضازاده بسيار تاپيك جالب و قابل توجه اي است
 
تا اونجا که من میدونم قضیه اینقدر عجیب نیست.

هر کشوری که بتونه مدارکی رو داشته باشه که یه ورزش در اون کشور به مدت 50 سال بازی میشه میتونه اونو به عنوان ورزش ملی ثبت کنه .

ایران هم میتونه این کارو کنه هر کشور دیگه ای هم میتونه / اینکه یکی اول هم ثبت کنه تفاوتی نمیکنه
ضمن اینکه بلاخره اونا هم این ورزش رو انجام میدادن.
 

taghaddosinia

New member
ما ایرانیا به موقع از حق و حقوقمون دفاع نمیکنیم ازین اتفاقا میوفته بعدشم هزارتا دلیل ناموجه میاریم
 
بالا