ثبت اسب خزر ایرانی به نام دیگران!

تشکیل بانک اطلاعات اسبان خزر با توجه به ویژگیهای منحصربهفرد اسبها در داخل کشور ضرورتی غیرقابل انکار است و این امر از آنجا ضرورت دارد که چندی است دیگر کشورها به دنبال تغییرات ژنتیکی و انتساب نژادهای اصیل ایرانی اسب خزر به خود هستند.

امروزه در کشورهای مختلف اسب خزر پرورش مییابد و انجمنهای مردم نهاد تاسیس شده در این کشورها اقدام به ثبت اسبان خزر میکنند که معروفترین آنها انجمن کاسپین انگلستان است که قصد دارد این نژاد را به نام خود ثبت کند.

اما متاسفانه در خود ایران که خاستگاه این نژاد است چنین تشکیلاتی وجود ندارد و فهرست اسبان خزر کشور همه ساله باید همراه با فولیکول موی آنها به انگلستان ارسال شود تا در قبال اخذ هزینه، ثبت شود که با این روند، معلوم نیست در چند سال آینده مالک معنوی این اسب در جهان، ایران باشد چون با داشتن dna همه اسبان ایران و تکنیکهای علمی پیشرفته باید انتظار کپیبرداری و... از اسبان داخل کشور را داشت.

بنابراین تشکیل کتاب انساب و بانک اطلاعات اسبان خزر در داخل کشور ضرورتی غیرقابل انکار است و با توجه به فراهم بودن امکانات برای میکروچیپگذاری و ثبت اسبان خزر در بانک اطلاعات در داخل کشور قدم اول در ثبت اسبان خزر انجام پذیر است و قدم دوم که انجام آزمایش dna و تایید نژاد اسب خزر است نیز با توجه به اعلام آمادگی چند آزمایشگاه خصوصی و... در صورت پیگیری و تخصیص بودجه امکانپذیر خواهد بود.

رئیس هیات اسبسواری استان گیلان در این زمینه گفت: در ثبت جهانی اسبچه خزر کشور باید تعجیل کرد چرا که انگلستان به دنبال ثبت جهانی اسبچه خزر ایران به نام خود است.

هوشنگ افشار افزود: ایجاد انجمن ملی اسب کاسپین با مشارکت پرورشدهندگان اسبچه خزر در سطح کشور و با حمایت مرکز اصلاحنژاد و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، حمایت از پرورشدهندگان این اسب گرانبها و تشویق مسوولان برای برگزاری همایش شناسایی اسبچه خزر در زادگاه این اسب امری ضروری است.

وی با بیان این که زادگاه و مأمن اولیه اسبچه خزر به عنوان نیای تمام اسبهای جهان در سواحل جنوبی دریای خزر و بویژه استان گیلان است بر لزوم احیاء و معرفی آن تاکید کرد.

رئیس هیات اسبسواری گیلان همچنین درخصوص نحوه تشخیص میزان خلوص نژادی اسبچه خزر خاطرنشان کرد: با این هدف dna اسب از هر تار موی اسبچه استخراج میشود تا در کتاب انساب بینالمللی درج شود، در حالی که بعد از گذشت 4 سال از درگذشت خانم لوئیزفیروز بانوی اسب ایران، اسمی از ایران در این کتاب ثبت نشده است.

وی یادآور شد: ثبت جهانی مالکیت معنوی و اصالت اسبچه خزر به نام ایران و کرانههای جنوبی دریای خزر به عنوان یک موضوع ملی حمایت و توجه بیش از پیش مسوولان ذیربط را طلب میکند.

اسب خزر جزو نژادهای در معرض انقراض

از آنجا که بقا و ادامه حیات بدون تولید مثل امکانپذیر نیست و موفقیت هر واحد پرورش اسب خزر بسته به راندمان تولید مثلی حیوانات آن دارد و با توجه به اینکه اسب خزر جزو نژادهای در معرض انقراض است، تحقیقات تولید مثلی از اهمیت خاصی برخوردار است تا ضمن تکثیر طبیعی اسبان خزر اقدام به تکثیر سریعتر آنها از طریق مصنوعی کرد تا جمعیت آن به حد مطلوب برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: اسب خزر به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی ارزشمند کشور ایران بسیار مورد توجه است.

مجید غلامی افزود: شناخت رفتارهای مختلف اسب خزر که در ارتباط با ساختار فیزیکی، جسمی و روانی آن و محیط مورد استفاده است، از طریق درک ظرفیتهای تغذیه ای، تولید مثلی، سازگاری و تربیتپذیری همچنین صفات منحصر به فرد اسب خزر امکانپذیر است.

اسب خزر به عنوان یک دام بومی مناطق حاشیه جنوبی دریای خزر، منشاء به وجود آمدن تعدادی از نژادهای اسب امروزه شناخته شده است، این در حالی است که جمعیت این اسب در حال حاضر بسیار کم بوده و برای ادامه بقاء نیاز به حمایت و پشتیبانی ویژه دارد.

برهمین اساس و در راستای حفظ ذخایر ژنی دامهای موجود کشور نگهداری، تکثیر و احیاء این دام جزء وظایف و مسوولیتهای مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران بوده که اهم اولویتهای تحقیقاتی شامل شناسایی و تعیین احتیاجات غذایی اسب خزر، بررسی روشهای تغذیه و خوراک دهی اسب خزر، شناسایی منابع جدید و تعیین ارزش غذایی آنها برای تعلیف اسب خزر، تعیین ارزش غذایی گیاهان مرتعی مورد استفاده در تغذیه اسب خزر و بررسی تاثیر نقش تغذیه بر راندمان تولید مثلی اسب خزر است.

از دو هزار سال قبل از میلاد مسیح اهلی شدن اسب در فلات ایران شروع شده است، به طوری که در تاریخ هردوت میخوانیم: پرورش اسب در ایران چندان پراهمیت است که هر ساله باید 120 هزار اسب جدید به انبوه اسبان ایرانی اضافه شود، نخستین بار بستن اسب به وسایل سواری از ایران رایج شده است.

اما با وجود اینکه ایران مهد پرورش نژادهای معروف اسب مثل خزر، ترکمن، اصیل، کرد دره شوری و... بوده و هست متاسفانه به دلیل بی توجهی و بی مهری نسبت به آن از یکسو و سیاستهای غلط از سوی دیگر نه تنها پیشرفتی در تولید و پرورش این نژادهای منحصر به فرد نداشته حتی باعث کاهش روز افزون آنها شده است و در حال حاضر نیز هجوم فرهنگ بیگانه واردات اسبان خارجی نیز هر روز از گذشته در حال انجام است و همراه با سهم عمدهای از سرمایهگذاری در صنعت اسب را به خود اختصاص داده است.

اردشیر روحی ماسوله رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در این خصوص گفت: با برگزاری جشنوارهها و همایشها میتوان ضمن تشویق اسبداران و روستاییان دارای اسب خزر زمینههای تکثیر و تولید اسبان خزر مناسب را فراهم کرده و از سوی دیگر با شناساندن ارزش و جایگاه اسبان خزر باعث واقعی شدن قیمت آن شد.
- مهر
 

لادن

Member
حکیم مهر: معاون دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: اقدامات لازم برای ثبت بینالمللی "اسبچه خزر" در حال انجام است.

"مختار مهدیزاده" با اشاره به اینکه در تحقیقات بهعمل آمده، مشخص شده که اسبچه ایرانی منشا تمامی اسبهای ترکمن و اسب اصیل خوزستان(اسب عربی) بوده است، گفت: منشای اصلی آن در سواحل دریای خزر و استانهای گیلان و مازندران است. در زمانهای گذشته، در گیلان و مازندران برای کشیدن چوبها و کارهای کشاورزی از این اسب استفاده میشد.
وی افزود: خصوصیات رفتاری این نژاد، حاکی از هوش سرشار آن بوده و مهمترین ویژگی آن، فراگیری سریع و آسان رفتارهای آموزشی بوده و تلفیق این هوش با خلق و خوی مهربان، این نژاد آن را جزو بهترین نژادها جهت آموزش سوارکاری بهویژه برای کودکان در جهان قرار داده است.
مهدیزاده خاطرنشان کرد: به دنبال ثبت بینالمللی اسبچه خزر هستیم و اقدامات لازم در اینخصوص در حال انجام است.
به گزارش ایسنا، اسب کوچک کرانه دریای خزر با پیشینهای در حدود سههزار سال پیش از میلاد مسیح، تنها نزدیک به چهار دهه است که مورد شناسائی قرار گرفته است.
در توجه به تاریخچه اسبچه خزر، این اسبچه نقش بسزائی در سیر تکاملی اسب داشته و منشا و زادگاه اصلی و اولیه آن کرانههای دریای خزر در ایران است. دیگر آنکه به عقیده کارشناسان، این نژاد یک پونی نیست بلکه یک اسب مینیاتوری است چرا که از مشخصات پونی دست و پای کوتاه و بدن زمخت و گوشتالود است در حالیکه اسبچه خزری دارای دست و پائی کشیده و بدنی چابک و دارای تمامی مشخصات یک اسب اصیل است.
آموزش و تربیت این نژاد در باشگاههای سوارکاری نشان داد که از نظر پرش از استعداد خاصی برخوردار بوده و در بسیاری موارد قابل رقابت با اسبهای بزرگ است.
اسبچه خزری با توجه به سابقه تاریخی، زیبایی و استعدادهای بسیار بالا، مناسب آمیزش با سایر نژادهای اسبهای داخلی و خارجی است.
قد اسبهای خزر بین 100 تا 130 سانتیمتر گزارش شده است. البته نمونههای کمتر از 100 سانتیمتر هم دیده میشود اما به ندرت. باستانشناسان میگویند نخستین کاسپینها قدی حدود 90 سانتیمتر داشتهاند. عوامل متعددی بر شاخص قد اسبهای خزر مؤثرند که وراثت مهمترین آنهاست و غالباً والدین قد بلند، کرههایی بلند تولید میکنند. بعضیها معتقدند قد در چند نسل متوالی زاد و ولد افزایش مییابد.
 

Soheil Sanati

Active member
وقتی خلیج همیشه فارس رو میگن خلیج عربی.وقتی ابن سینا رو میگن دانشمند عربی.وقتی بادگیر یزد رو میگن تمدن عربی.وقتی تازی ایرانی رو میگن تازی عربی و هیچ کس هم هیچی نمیگه انتظار نداشته باش کسی به فکر کاسپین باشه.
 

لادن

Member
وقتی خلیج همیشه فارس رو میگن خلیج عربی.وقتی ابن سینا رو میگن دانشمند عربی.وقتی بادگیر یزد رو میگن تمدن عربی.وقتی تازی ایرانی رو میگن تازی عربی و هیچ کس هم هیچی نمیگه انتظار نداشته باش کسی به فکر کاسپین باشه.

متأسفانه حق با شماست
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
وقتی خلیج همیشه فارس رو میگن خلیج عربی.وقتی ابن سینا رو میگن دانشمند عربی.وقتی بادگیر یزد رو میگن تمدن عربی.وقتی تازی ایرانی رو میگن تازی عربی و هیچ کس هم هیچی نمیگه انتظار نداشته باش کسی به فکر کاسپین باشه.

چرا میشه انتظار داشت
هر کس اندازه خودش. شما خودت از تازیها 3 تا دستت هست. قبل از اینکه تو سرزمنی مادریشون نابود بشوند باید کاری کرد.
ثبتش پیشکش
متاسفانه همه به فکر تو بوق کردن هستن. به نام دیگران ثبت شد...
و خودشون هیچ کاری نمیکنند. فقط نقل خبر
 
ما ایرانی هستیم از تمامی تژادهای ایرانی هم حمایت میکنیم......هر کس هم هر چی میخواد بگه......
 
بزرگان این سایت که حرکتی نکردند .کسی از افراد این سایت از این زبون بسته ها حمایتی کرده؟؟؟من که تا جایی که از دستم بر اومده واسه کاسپینها کم نذاشتم.....
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
قضیه کاسپین خیلی پیچیده تر از اسبهای دیگره داخل ایرانه
تا زمان حیات خانم فیروز ایشون کاسپینهای فاندیشن را خودشون ثبت و وارد کتاب میگردند. که البته در سالهای اخر عمر ایشان اخر این کار با سرعت کمتری صورت میگرفته و فردی که مسئول ثبت کاسپینهای جهاد بوده هم ایران را ترک کرده و سالهاست که متاسفانه کاسپینها بدون برنامه تولید شدند و جایی ثبت نشدند. و حتی اعلام شده در این سالها کاسپین داخل ایران منقرض شده !

در خارج از ایران هم داستان جداگانه ای رقم خورده !
یک رجیسترار وجود داشت در انگستان cbs که کار ثبت کره های تولید شده از اسبهای ثبت شده قبلی را انجام میداده. پس از مرگ خانم فیروز رجیسترار دیگری نیز بوجود میاد ! در فرانسه که برای خودش پونی پیدا میکنه از ترکیه ! و روسیه و جای کاسیپن ثبت میکنه در کتاب خودش .

در این بیزیننس نون و آب دار چند اسم به چشم میخوره ! یک نفر ایرانی !

نمونه ای از کاسپینهای نسل 5و4 تولیدی اروپا و یابو ترکیه ای دیده میشود.

مقایسه کنید

هندن آنتییدا
Licensed Stallion in England
HENDEN ANTI EDA
Regnr: UK 01032 in CBS Stud book England.
Born England 2000.

s: Runnemede Fel Fel. Menny Supreme Champion´s at the CHS
Caspian show in England.
ss: Forstal´s Barewa CP 13. b: 1979 England
sd: Hopstone Banafsheh CP 132. b: 1977 England

d: Henden Rashida CP 35. b: 1983 England
ds:Hopstone Shoja CP 15. b: 1979 England
dd: Alpine Zamira CP 146. b: 1978 England

Henden Anti Eda :
Reserv Supreme Champion at CBS Caspian horse show in England 2009

Photo by me aug 2009 at CBS Show


تنها اسبی از ایران که میشه روش خارج از ایران فعالیت کرد همین کاسپین هست. هیچکدام دیگر را هیچکسی قبول ندارد و نمیشناسد
 

پیوست ها

  • 375898_10150951165290442_901710441_21596307_1744669645_n.jpg
    375898_10150951165290442_901710441_21596307_1744669645_n.jpg
    99.2 کیلوبایت · بازدیدها: 4
  • 375748_10150913104900442_901710441_21436039_612534291_n.jpg
    375748_10150913104900442_901710441_21436039_612534291_n.jpg
    68.2 کیلوبایت · بازدیدها: 3

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
بزرگان این سایت که حرکتی نکردند .کسی از افراد این سایت از این زبون بسته ها حمایتی کرده؟؟؟من که تا جایی که از دستم بر اومده واسه کاسپینها کم نذاشتم.....
م

من یک مادیان نگهداشتم برای وارد کردن به کتاب انساب. و در تلاش برای یافتن سیلمیهای موجود ثبت شده.
شما هم یک مادیان و کره
جناب عارف هم یک مادیان و کره
 
در جریان اینها هستم ...... ولی انتظار بیشتری از بزرگان سایت میره .... با مجموع این 5 مادیان که حرکت سریع و قوی نمیشه انجام داد...
 

عارف

Member
آقای چکشی عزیز
میدونم نیت خیر دارید و از سر دلسوزی صحبت می کنید.حرکتی که به وسیله آقای قاسمی و جنابعالی شروع شد ارزشمند می باشد و لازمه آن صبر و تحمل هست. تازه این جریان از این طریق آغاز شده و خود بنده اخیرا با این موضوع مواجه شدم و راستش خیلی خوشبین به سرانجامش هستم. مطمئنم بزودی دوستان دیگه هم وارد میدان خواهند شد.آرزوی موفقیت برای شما عزیزان دارم
 
بعد از 8 ماه ..... 11 مادیان خوب داریم و افرادی که از جون و دل حمایت میکنند. آقای صنعتی شما چه قدمی واسه کاسپین ورداشتین؟؟
 
بالا