تمرين‌ براي‌ بهبود تحرك‌ Schumng

reihaneh

Member
تمرين‌ براي‌ بهبود تحرك‌ Schumng
پس‌ از اين‌ كه‌ اسب‌ جوان‌ به‌ راحتي‌ سر و گردن‌ را كشيده‌ به‌ جلو حركت‌ كرد، مي‌خواهيم‌ او را با اثرهاي‌ سوار آشنا كرده‌ تحرك‌ را كامل‌تر كنيم‌. اثرها از دست‌، ساِ و وزن‌، شلاِ و صدا، صادر مي‌شوند. براي‌ آموزش‌ اين‌ اثرها تمرين‌هاي‌ خاصي‌ وجود دارند كه‌ اسب‌ مي‌آموزد به‌ اثرها جواب‌ داده‌ و با سوار همكاري‌ كند. اين‌ آموزش‌ها را در آلمان‌ با آزمون‌هاي‌ درساژ سطح‌ "KIA" و انگلستان‌ «ابتدائي‌» مي‌آزمايند و آموزش‌ پيشرفته‌تر را در آلمان‌ در سطوح‌ "L.M.S" و انگلستان‌ «مقدماتي‌، متوسط‌ و پيشرفته‌» به‌ آزمايش‌ مي‌گزراند. هريك‌ از مراحل‌ آزمون‌ نشان‌ دهنده‌ ميزان‌ آموزشي‌ است‌ كه‌ اسب‌ ديده‌ و هر مرحله‌ در حدود يكسال‌ آموزش‌ نياز دارد.
بعضي‌ها فكر مي‌كنند با تمرين‌ مداوم‌ يك‌ آزمون‌ بدون‌ در نظر گرفتن‌ تفكر پنهان‌ در پشت‌ اصول‌ تربيت‌ اوليه‌، اسب‌ مي‌تواند آزمون‌ را با موفقيت‌ پشت‌ سر بگذارد. هر آزموني‌ فقط‌ براي‌ اجرا و كنار گزاردن‌ طراحي‌ نشده‌ بلكه‌ در انتها پيامي‌ دارد. ما از طريق‌ تمرين‌هاي‌ ژيمناستيكي‌ در صدد ارتقاء سطح‌ توانائي‌هاي‌ طبيعي‌ اسب‌ هستيم‌ و از اين‌ طريق‌ مي‌خواهيم‌ اسب‌ را سلامت‌تر و زيباتر جلوه‌ دهيم‌ و نمي‌خواهيم‌ فقط‌ سواركار مسابقه‌ها باشيم‌.
تأكيد مي‌كنم‌ اسبهائي‌ كه‌ فقط‌ آزمون‌ها را مكرر به‌ اجرا مي‌گزارند، خرفت‌ مي‌شوند متأسسفانه‌ در مسابقه‌ مي‌توان‌ اسب‌هائي‌ را ديد كه‌ كاملا" مطيع‌اند ولي‌ بشّاش‌ نيستند در آلمان‌ سعي‌ بر اين‌ بوده‌ كه‌ به‌ نحوي‌ اين‌ خطر را برطرف‌ كنند، ولي‌ مشكل‌ در افزايش‌ تعداد اسب‌هاي‌ شركت‌ كننده‌ در مسابقه‌هاي‌ مبتدي‌ است‌ كه‌ ناچار شده‌اند از تعداد حركت‌هاي‌ آزمون‌ها بكاهند و تأكيد بيشتري‌ روي‌ حركت‌ها داشته‌ باشند، تأكل‌ مجموعة‌ آزمون‌.
آزمون‌هاي‌ كوتاه‌ (تعداد حركت‌هاي‌ كمتر) اين‌ خطر را افزايش‌ مي‌دهد كه‌ اهم‌ اصول‌ توسعه‌ دهندة‌ گام‌ها و حركت‌ اسب‌ به‌ فراموشي‌ سپرده‌ شود. به‌ اسب‌ اجازه‌ داده‌ نمي‌شود تا با گام‌ (يورتمه‌، قدم‌ و چهار نعل‌) كار، در ميدان‌ مسابقه‌ جولان‌ داده‌ آرام‌ شده‌، خود را در محيط‌ مسابقه‌ پيدا كند. در آزمون‌هاي‌ كوتاه‌ بلافاصله‌ اشكال‌ مختلف‌ تمرين‌ شروع‌ شده‌ و هرچه‌ بيشتر به‌ حركتهاي‌ سيركي‌ شباهت‌ پيدا مي‌كند. هنگامي‌ كه‌ فدراسيون‌ سواركاري‌ آلمان‌ آزمون‌ها را مورد تجديدنظر قرار داد، اهميت‌ درستي‌ گام‌ها بخصوص‌ در آزمون‌هاي‌ مبتدي‌ مورد توجه‌ قرار گرفت‌، و داورها و كساني‌ كه‌ نمره‌ مي‌دهند مسئوليت‌ خطيري‌ عهده‌دار شده‌اند، تا معيار تربيت‌ اسب‌ را مد نظر داشته‌ باشند. در اين‌ آزمون‌ها به‌ سواركار فرصت‌ داده‌ مي‌شود تا ميزان‌ آشنائي‌ خود با اصول‌ اوليه‌ تربيت‌ اسب‌ را، كه‌ به‌ درستي‌ هم‌ آنها را درك‌ كرده‌ و آموزش‌ داده‌، به‌ نمايش‌ بگذارد. داورها در اين‌ مرحله‌ به‌ دنبال‌ اشتباه‌ اسب‌ و يا سوار براي‌ كم‌ كردن‌ از نمرات‌ نيستند، بلكه‌ اسبي‌ را جستجو مي‌كنند كه‌ پايه‌هاي‌ قهرماني‌اش‌ در حال‌ محكم‌شدن‌ است‌. عدم‌ تمركزيابي‌، توجه‌ اسب‌ را چندان‌ جدي‌ نبايد گرفت‌، و اسب‌ به‌ چشم‌ خودرو نبايد نگاه‌ كرد: بسياري‌ از داوران‌ به‌ جاي‌ توجه‌ به‌ نفس‌ گام‌ها و نحوه‌ صحيح‌ حركت‌، به‌ دنبال‌ اشتباه‌ هستند. اسبي‌ كه‌ به‌ درستي‌ حركت‌ مي‌كند (داراي‌ تكنيك‌ صحيح‌ است‌) هيچ‌گاه‌ نمي‌تواند، پائين‌ دست‌ اسبي‌ بايستد كه‌ تكنيك‌ او غلط‌ است‌ و اشتباه‌ هم‌ نمي‌كند. در آموزش‌ بايد ابتدا بر اجراي‌ اصول‌ اوليه‌ تربيت‌ تأكيد كنيم‌ و پس‌ از آن‌ وارد جزئيات‌ شويم‌.
اطاعت‌ از اثرهاي‌ حركت‌ به‌ جلو
دوباره‌ به‌ بحث‌ درباره‌ تربيت‌ اسب‌ جوان‌ برمي‌گرديم‌ و پس‌ از اين‌ كه‌ اسب‌ را تا اندازه‌اي‌ نظم‌پذير كرديم‌، او را وا مي‌داريم‌ تا به‌ فشار براي‌ حركت‌ به‌ جلو جواب‌ مساعد دهد.
مي‌توانيم‌ با ساِها فشار بيشتري‌ وارد كنيم‌ و همزمان‌ در صورت‌ لزوم‌ از ضربات‌ ملايم‌ شلاِ و صدا هم‌ كمك‌ بگيريم‌. اگر اسب‌ به‌ فشار و ... جواب‌ نداد بايد آن‌ را با قدرت‌ بيشتري‌ به‌ اجرا گذارد. با پيگيري‌ و تداوم‌ در اين‌ تمرين‌ و به‌ كار گرفتن‌ ساِها براي‌ فشار، صدا و شلاِ، به‌ مرحله‌ مي‌رسيم‌ كه‌ ديگر بدون‌ استفاده‌ از صدا و شلاِ و با فشار ملايم‌ ساِ ، اسب‌ به‌ حركت‌ مي‌افتد و يا تغيير گام‌ مي‌دهد. در مراحل‌ بعدي‌ آموزش‌ اگر اسب‌ به‌ فشار ساِ جواب‌ نداد دوباره‌ مي‌توان‌ از شلاِ كمك‌ گرفت‌.
براي‌ تقويت‌ پاهاي‌ اسب‌ به‌ اين‌ منظور كه‌ به‌ راحتي‌ در زير او قرار بگيرند، فشار ساِها براي‌ راندن‌ او به‌ جلو ضروري‌ است‌. اين‌ فشار خود به‌ تنهائي‌ كافي‌ نيست‌. فقط‌ به‌ جلو راندن‌ اسب‌ به‌ تنهائي‌ فعال‌ كننده‌ پاهاي‌ اسب‌ نيست‌. برقراري‌ تماس‌ بين‌ دست‌ سوار و دهان‌ اسب‌ آن‌ را تكميل‌ مي‌كند. اسب‌ بايد همواره‌ آبخوري‌ را دنبال‌ كند و سر و گردن‌ خود را به‌ حالتي‌ بيارايد كه‌ با بهره‌گيري‌ از قدرت‌ خود به‌ بهترين‌ مشكل‌ ممكن‌ تحرك‌ را به‌ نمايش‌ بگذارد.
به‌ دهنه‌ كردن‌ اسب‌
چگونگي‌ به‌ دهنه‌ كردن‌ اسب‌ در يك‌ جمله‌ نمي‌گنجد. تماس‌ خشن‌ با دستجلوها و در نتيجه‌ دهان‌ اسب‌ نه‌ فقط‌ نتيجه‌بخش‌ نيست‌، ممكن‌ است‌ منجر به‌ واكنش‌ عكس‌ خواسته‌ ما شود. يعني‌ عضلات‌ فك‌ خود را منقبض‌ كند. فقط‌ از طريق‌ هماهنگي‌ اثرهاي‌ دست‌ها با ساِها نشيمن‌ نيل‌ به‌ اين‌ هدف‌ ميسر است‌.
كليه‌ تأثيرگزاري‌ انسان‌ بر روي‌ اسب‌ هماهنگي‌ بين‌ اثرهاي‌ دست‌ها، ساِها و نشيمن‌ است‌. من‌ خود اثر دستجلوها را با فشار ملايم‌ ران‌ها و اثر قاطع‌ نشيمن‌ همراه‌ مي‌كنم‌.
تا اين‌ مرحله‌ از آموزش‌ تماس‌ ملايم‌ با دستجلوها براي‌ ترغيب‌ اسب‌ به‌ كشيدن‌ سر و گردن‌ به‌ جلو بوده‌ است‌. ولي‌ در اين‌ مرحله‌ تماس‌ قاطع‌تري‌ نياز است‌ تا او به‌ دهنه‌ شود. اثرهاي‌ قاطع‌ ساِ و نشيمن‌ اسب‌ را به‌ يورتمه‌اي‌ فعال‌ مي‌اندازد. دست‌هاي‌ سواركار آنچنان‌ مسئولانه‌ عمل‌ مي‌كنند كه‌ مانع‌ تحرك‌ ايجاد شده‌ از عقب‌ براي‌ راندن‌ اسب‌ به‌ جلو نشوند.
پس‌ سواركار خود بايد بتواند اسب‌ را حس‌ كرده‌ و دستهايش‌ كاملا" حساس‌ باشند. سواركار در اين‌ مرحله‌ نبايد به‌ زور اسب‌ را به‌ دهنه‌ كند، چرا كه‌ فقط‌ حس‌ مقاومت‌پذيري‌ را در او بيدار مي‌كند.
اثرهاي‌ به‌ دهنه‌ كردن‌ اسب‌
با دستهائي‌ حساس‌ بايد سعي‌ كنيم‌ نقطه‌ تماس‌ صحيح‌ با دهان‌ اسب‌ را يافته‌ و تا مي‌توانيم‌ آن‌ را براي‌ او لذت‌بخش‌ كنيم‌. به‌ اين‌ منظور داشتن‌ انگشتان‌ و مچ‌ انعطاف‌پذير الزامي‌ است‌. هرچه‌ دستها بهتر عمل‌ كنند، تماس‌ مطمئن‌تر شده‌ و در اثر تمرين‌هاي‌ مداوم‌ پيوسته‌ اسب‌ به‌ آن‌ مرحله‌ از آموزش‌ مي‌رسد كه‌ بدون‌ انقباض‌ در هيچيك‌ از عضلات‌ پشت‌، كمر، گردن‌ و آرواره‌ها حركتي‌ دلپذير و رو به‌ جلو داشته‌ باشد.
يك‌ روزه‌ به‌ اين‌ مرحله‌ نمي‌توان‌ رسيد
رسيدن‌ به‌ اين‌ مرحله‌ نيازمند توسعه‌ تحرك‌ پاهاست‌، تا اسب‌ قدرت‌ انتقال‌ اين‌ تحرك‌ به‌ جلو را داشته‌ و بتواند سر و گردن‌ خود را به‌ نحوي‌ بالا بگيرد كه‌ سواركار قادر به‌ بهره‌برداري‌ حداكثر از آنها باشد.
براي‌ ورود اسب‌ به‌ مرحله‌اي‌ كه‌ شوِ گرفتن‌ آبخوري‌ و درك‌ تماس‌ سواركار در او بيدار شود بايد در تمام‌ زمينه‌هاي‌ آموزشي‌ او را تحت‌ تمرين‌ قرار داد.
تمام‌ توجه‌ ما بايد معطوف‌ به‌ اين‌ باشد كه‌ حركت‌ اسب‌ از عقب‌ به‌ جلو همراه‌ با نوسان‌ ملايم‌ كپل‌هاست‌، به‌ هنگام‌ كار با اسب‌ جوان‌ فقط‌ بايد او را وا بداريم‌ كه‌ تحرك‌ از عقب‌ ايجاد شده‌ به‌ جلو منتقل‌ شود، نه‌ اين‌ كه‌ اسب‌ روي‌ دست‌ افتاده‌ و با استفاده‌ از قسمت‌ جلو حركت‌ كند. چنانچه‌ گردن‌ اسب‌ در شانه‌هايش‌ فرو برود، مانع‌ پرورش‌ عضلات‌ پشت‌ اسب‌ شده‌ و مخل‌ نظم‌ گام‌هاي‌ طبيعي‌ اوست‌، كه‌ نتيجه‌ آن‌ برعكس‌ خواسته‌ ما از اصول‌ اوليه‌ تربيت‌ است‌. تذكر من‌ در اين‌ مرحله‌ به‌ اين‌ دليل‌ است‌ كه‌ از همين‌ مرحله‌ مي‌توان‌ اميد به‌ موفقيت‌ داشت‌ و يا طعم‌ تلخ‌ شكست‌ را چشيد. اگر خيلي‌ زود و در مراحل‌ اوليه‌ آموزش‌ سعي‌ كنيم‌ اسب‌ را به‌ دهنه‌ كنيم‌ راه‌ غلط‌ را انتخاب‌ كرده‌ و در آينده‌ با مشكل‌ روبرو خواهيم‌ شد. به‌ عنوان‌ مثال‌ اسبي‌ را در نظر مي‌گيرم‌ كه‌ پشت‌ دهنه‌ است‌، دهانش‌ نرم‌ نيست‌، عقب‌ او خشك‌ و به‌طور كلي‌ حالت‌ طبيعي‌ او آسيب‌ ديده‌ است‌. در نهايت‌ اين‌ نحوه‌ آموزش‌ باعث‌ كوتاه‌شدن‌ شلنگ‌هاي‌ نامنظم‌ و خشكي‌ حركت‌ شده‌، آينده‌ آموزش‌ اسب‌ را آسيب‌پذير مي‌كند.
براي‌ پيشرفت‌ كار بايد اسب‌ را با اثرهاي‌ كلاسيك‌ آشنا كرد به‌ او اعتماد به‌ نفس‌ داد تا در اين‌ مرحله‌ از آموزش‌ به‌ اثرهاي‌ حركت‌ به‌ جلو، جوانب‌ و انتقالي‌ معكوس‌ به‌ راحتي‌ جواب‌ دهد، و زماني‌ اين‌ اتفاِ مي‌افتد كه‌ سوار بر اسب‌ مسلط‌ بوده‌، حركت‌ او را در خط‌ مستقيم‌ و قوس‌ها در اختيار داشته‌، اسب‌ به‌ اثرهاي‌ او جواب‌ دهد.
چگونگي‌ اجراي‌ اثرها بايد جزئي‌ از آموزش‌ سوار كار باشد. سوار بايد آنها را از اسبي‌ آموزش‌ ديده‌ آموخته‌ باشد وگرنه‌ بسيار مشكل‌ بتواند آنها را به‌ اجرا گزارده‌ و آيندة‌ آموزشي‌ خطرناكي‌ براي‌ اسب‌ پيش‌رو دارد. سوار جوان‌ (بي‌تجربه‌) بايد اسبي‌ آموزش‌ ديده‌ زير پا داشته‌ و سوار با تجربه‌ با اسب‌ جوان‌ كار كند اين‌ جوهر آموزش‌ است‌.
بهتر است‌ سوار بي‌تجربه‌ اسبي‌ آموزش‌ ديده‌ تهيه‌ كند وقت‌ و هزينه‌اي‌ كه‌ در اين‌ راه‌ صرف‌ مي‌شود به‌ هدر نخواهد رفت‌. سواركاري‌ كه‌ اسب‌هاي‌ مختلف‌ براي‌ سواري‌ در اختيار دارد قادر است‌ بازتاب‌هاي‌ خود را بهبود ببخشد، كه‌ اين‌ يكي‌ از مهمترين‌ مراحل‌ آموزش‌ است‌. سواري‌ كه‌ اين‌ چنين‌ امكاناتي‌ در اختيار ندارد مي‌بايست‌ با مطالعه‌ بيشتر از خطاهاي‌ آموزشي‌ كاسته‌ و راه‌ صحيح‌ را براي‌ تربيت‌ اسب‌ در پيش‌ بگيرد.
رينر كليمكه‌ سوار بر اخته‌اي‌ 4 ساله ، او به اسب مي آ«وزد که چگونه به دهنه شود و روش اور در اين مرحله از تمرين به کار گرفتن قاطعانه دستجلوهاست تا اسب را به گرفتن آبخوري ترغيب کند .
اسب ممکن است عليرغم دستهاي پائين و دستجلوي بلند ، آبخوري را به غلط قبول کند . حالت سرو گردن اسب غلط است .
مربي‌ بايد با تمرين‌هاي‌ مختلفي‌ كه‌ در زير به‌ آنها اشاره‌ مي‌كنيم‌ و به‌ ما كمك‌ مي‌كنند تا اسب‌ به‌ اثرهاي‌ حركت‌ مستقيم‌ و معكوس‌ به‌ راحتي‌ جواب‌ دهد، آشنا باشد.
به‌ اثرهاي‌ جانبي‌
قبلا" شرح‌ داديم‌ كه‌ چگونه‌ اسب‌ را به‌ جلو رانده‌ و يا از قدم‌ به‌ يورتمه‌ برويم‌ و اسب‌ هم‌ آموخته‌ به‌ اثرهاي‌ دست‌ جواب‌ دهد. حال‌ نوبت‌ اثرهائي‌ است‌ كه‌ اسب‌ را به‌ جلو و جوانب‌ حركت‌ مي‌دهند.
گردش‌ روي‌ دستها
يكي‌ از اثرهاي‌ مهم‌ براي‌ آشنائي‌ حركت‌ به‌ جوانب‌ گردش‌ روي‌ دستهاست‌. اين‌ تمرين‌ نرمشي‌ و استفاده‌ از آن‌ در بين‌ حركت‌ها بسيار مفيد است‌، اسب‌ را گرم‌ كرده‌ و به‌ او مي‌آموزند كه‌ به‌ اثرهاي‌ جانبي‌ ساِ، وزن‌ و دستجلو، جواب‌ دهد.
با سه‌ متر فاصله‌ از خط‌ حصار روي‌ دست‌ چپ‌ ايست‌ كنيد. وزن‌ بيشتري‌ روي‌ نشيمن‌ راست‌ منتقل‌ كرده‌ودستجلوي‌ راست‌راجمع‌كنيد. اولين‌واكنش‌اسب‌گردش‌سرش‌به‌ راست‌ در جواب‌ به‌ اثر دستجلو است‌.
اثرهاي‌ گردش‌ روي‌ دست‌ كه‌ با فاصله‌ از حصار انجام‌ مي‌شود.
گردش‌ روي‌ دست‌ در وسط‌ محوطه‌ تمرين‌
اگر اسب‌ به‌ اثر دستجلو جواب‌ داد، نوازشش‌ كنيد و اگر نه‌، دوباره‌ دستجلو را جمع‌ كنيد. سپس‌ سوار با ساق راست ، 4 انگشتپشتت تنگ فشار مي آورد و پاهاي اسب را قدم به قدم به دور دستهاي او مي گرداند تا حرکت کامل شود . اگر اسب به قشار ساق جواب نداد به آزامي پشت ساق ضربه مي زند .
. براي‌ كمك‌ به‌ اسب‌ دستجلوي‌ راست‌ بايد حالت‌ دادن‌ و گرفتن‌ داشته‌ باشد. ساِ چپ‌ پشت‌ تنگ‌ كنترل‌ كننده‌ است‌. در اولين‌ تمرين‌ يك‌ گام‌ كافي‌ است‌ و اسب‌ بايد تشويق‌ شود و سپس‌ تمرين‌، تا كامل‌شدن‌ حركت‌ ادامه‌ پيدا مي‌كند. اگر در خلال‌ تمرين‌ مشكلي‌ پيش‌ بيايد به‌ اولين‌ مرحله‌ برگشته‌ و دوباره‌ از اثر وزن‌ و دستجلو شروع‌ كنيد.
پس‌ از اين‌ كه‌ اسب‌ به‌ اين‌ اثر جواب‌ داد، مي‌توان‌ به‌ اثر وزن‌ و دستجلوي‌ خارج‌ توجه‌ كرد. انتقال‌ وزن‌ بر روي‌ يك‌ نشيمن‌ امكان‌ عقب‌ روي‌ را از اسب‌ مي‌گيرد. دستجلوي‌ خارج‌ از حركت‌ شانه‌ خارج‌ به‌ سمت‌ خارج‌ جلوگيري‌ كرده‌ و اجازه‌ نمي‌دهد اسب‌ به‌ جلو حركت‌ كند. گردش‌ روي‌ دست‌ مي‌تواند به‌ عنوان‌ حركتي‌ اصلاحي‌، به‌ عنوان‌ مثال‌ براي‌ اسبي‌ كه‌ طرف‌ مانع‌ حركت‌ نمي‌كند و يا نسبت‌ به‌ فشار ساِ بي‌تفاوت‌ شده‌، مورد استفاده‌ قرار بگيرد. اثرهاي‌ جانبي‌ اثرهاي‌ ساِ سوار مي‌باشند.
جواب‌ به‌ فشار ساِ
اين‌ هم‌ تمرين‌ نرمشي‌ است‌ كه‌ به‌ اسب‌ مي‌آموزد براي‌ حركت‌ به‌ جوانب‌ به‌ اثرهاي‌ سوار جواب‌ دهد. اين‌ حركت‌ هم‌ همانند گردش‌ روي‌ دستها، تأثيري‌ بر بهبود گام‌برداري‌ و يا توازن‌ گام‌ها نداشته‌ و فقط‌ تمريني‌ است‌ تا اسب‌ را براي‌ آموزش‌هاي‌ آتي‌ آماده‌ كند.
تمرين‌ اثر به‌ ساِ در حالت‌ قدم‌ و يورتمه‌ كار در فواصل‌ كوتاه‌ اجرا مي‌شود. اثرها به‌ اين‌ ترتيب‌ اجرا مي‌شوند: اثر به‌ ساِ براي‌ حركت‌ به‌ سمت‌ راست‌.
دستجلوي‌ چپ‌ كمي‌ جمع‌ شده‌ سر اسب‌ را به‌ چپ‌ مي‌كشيد، ساِ چپ‌ پشت‌ تنگ‌ فشار آورده‌ اسب‌ را به‌ سمت‌ راست‌ مي‌اندازد و بهتر است‌ در صورتي‌ كه‌ امكان‌ داشته‌ باشد، زماني‌ اين‌ اثر اجرا شود كه‌ پاي‌ چپ‌ اسب‌ از زمين‌ جدا شده‌، بيشتر وزن‌ سوار در اين‌ حالت‌ روي‌ نشيمن‌ چپ‌ است‌. دست‌ راست‌ دست‌ها را هدايت‌ كرده‌ و از به‌ خارج‌ كشيده‌ شدن‌ شانه‌ راست‌ جلوگيري‌ مي‌كند. ساِ راست‌ قاطعانه‌ پشت‌ تنگ‌ قرار مي‌گيرد و هرگونه‌ حركت‌ عجولانه‌ را كنترل‌ مي‌كند. اگر اسب‌ از به‌ داخل‌ گزاردن‌ پاي‌ داخل‌ طفره‌ رفت‌، سوار بلافاصله‌ حركت‌ دست‌هاي‌ اسب‌ را به‌صورتي‌ تنظيم‌ كند كه‌ روي‌ دايره‌اي‌ كوچك‌ حركت‌ مي‌كنند، در حالي‌ كه‌ پاهاي‌ اسب‌ ثابت‌ درجا مي‌زنند. سپس‌ بايد اثرها به‌ صورتي‌ كه‌ گفته‌ شد به‌ اجرا گزارده‌ شود، در حالي‌ كه‌ اين‌بار دست‌ راست‌ و ساِ راست‌ فعال‌ هستند. اثر به‌ ساِ در حالي‌ تمام‌ مي‌شود كه‌ با دستجلوي‌ خارج‌ دستهاي‌ اسب‌ را با پاهاي‌ او در يك‌ راستا قرار دهيم‌.
جواب اسب به اثر ساق در آماده کردن او براي تمرين شانه به داخل بسيار مهم است . تمرين شانه به داخل توازن اسب را در آينده توسعه مي دهد . تفاوت اثر ساق و شانه به داخل در اين است که در اثر ساق اسب زاويه 45 درجه با خط حصار دارد و در شانه به داخل اين زاويه بيش از 30 درجه نيست .
اثر ساق ( اثر ساق چپ ) حرکت به راست ( اثر ساق راست ) حرکت به چپ .
اثر ساِ از گوشه‌ به‌ وسط‌ و از وسط‌ به‌ گوشه‌.
براي‌ بهبود اطاعت‌ اسب‌ نسبت‌ به‌ اثر ساِ - اثرهاي‌ جانبي‌ - است‌. طول‌ و عرض‌ مسافت‌ حركت‌ اسب‌ را در حالي‌ كه‌ به‌ اثر ساِ جواب‌ مي‌دهد تغيير دهيد. در اين‌ تمرين‌ اسب‌ با جواب‌ به‌ اثر ساِ روي‌ دو
اثر ساِ راست‌. اسب‌ از فشار ساِ داخل‌ فرار مي‌كند در حالي‌ كه‌ روي‌ چهار محور است‌. اسب‌ كمي‌ به‌ راست‌ خميده‌ شده‌، بيشتر وزن‌ سوار روي‌ نشيمن‌ راست‌ است‌ و ساِ چپ‌ قاطعانه‌ پشت‌ تنگ‌ قرار گرفته‌ است‌.
محور در حاليكه‌ قسمت‌ جلو، جلوتر از عقب‌ اوست‌ تا يك‌ شلنگ‌ مانده‌ به‌ وسط‌ و نقطه‌ تعويض‌ دست‌ حركت‌ مي‌كند. اسب‌ به‌ همان‌ راحتي‌ كه‌ روي‌ دو محور حركت‌ مي‌كند دست‌ هم‌ عوض‌ مي‌كند.
در تمرين‌ها به‌ آرامي‌ از حركت‌ به‌ جلو با سر و گردن‌ كشيده‌ كاسته‌ شده‌ و اسب‌ را بيشتر آماده‌ حركت‌ اريب‌ 45 درجه‌ مي‌كنيم‌. اين‌ تمرين‌ها بسيار با ارزش‌اند و نبايد از ميزان‌ آنها كاسته‌ شود.
. در ابتدا براي‌ حركت‌ راحت‌تر اسب‌ روي‌ دو محور، مي‌بايست‌ انحناء بيشتري‌ به‌ او داد و هرچه‌ اسب‌ در اين‌ حركت‌ پيشرفته‌تر، انحناء او كمتر مي‌شود و موضوع‌ مهم‌ اين‌ است‌ كه‌ هرچه‌ انحناء اسب‌ كمتر بشود و قسمت‌ جلو و عقب‌ او به‌ هنگام‌ حركت‌ روي‌ دو محور در يك‌ راستا قرار بگيرند، حركت‌ اريب‌ 45 درجه‌ براي‌ او ساده‌تر خواهد شد.
ميزان‌ آموزشي‌ كه‌ اسب‌ ديده‌ است‌، تعيين‌ كننده‌ زمان‌ و مسافتي‌ است‌ كه‌ روي‌ دو محور حركت‌ مي‌كند. در ابتدا فقط‌ چند شلنگ‌ از اسب‌ خواسته‌ مي‌شود. براي‌ اجراي‌ اين‌ تمرين‌ اثرات‌ به‌ ترتيب‌ زيراند:
حركت‌ روي‌ دست‌ چپ‌ و پس‌ از عبور از عرض‌ و ورود به‌ طول‌، دستجلوي‌ راست‌ كمي‌ جمع‌ مي‌شود. وزن‌ بيشتري‌ روي‌ نشيمن‌ راست‌ مي‌افتد و ساِ راست‌ كمي‌ عقب‌تر قرار مي‌گيرد. پس‌ از دو شلنگ‌ ساِ راست‌ فشار وارد مي‌كند و اسب‌ به‌ طرف‌ جلو و وسط‌ حركت‌ مي‌كند. ساِ چپ‌ فعالانه‌ در تماس‌ است‌ تا در صورت‌ لزوم‌ اسب‌ را به‌ جلو براند. در رسيدن‌ به‌ نقطه‌ وسط‌ اسب‌ مستقيم‌ شده‌ و يك‌ شلنگ‌ روي‌ خط‌ مستقيم‌ حركتمي‌كند. براي‌ حركت‌ بعدي‌ از وسط‌ به‌ طرف‌ انتهاي‌ طول‌ محوطه‌ اثرها عوض‌ مي‌شوند. پس‌ از رسيدن‌ به‌ انتهاي‌ طول‌ محوطه‌ تمرين‌، اين‌ مرحله‌ از تمرين‌ تمام‌ است‌.
جواب‌ به‌ اثر ساِ در محوطة‌ تمرين‌، دستها به‌ خوبي‌ همديگر را قطع‌ كرده‌ و اسب‌ به‌ درستي‌ به‌ چپ‌ انحناء دارد.

منبع:کتاب اصول اولیه تربیت اسب های جوان
نویسنده:رینر کلیمکه
مترجم:مهدی جمشید خانی
 

reihaneh

Member
oliveira گفت:
ممنون از مطالبی که گذاشتید.
خواهش میکنم،ممنون از توجهتون

ادامه:
حركت‌ روي‌ قوس‌
تاكنون‌ به‌ اسب‌ آموخته‌ايم‌ به‌ اثرهاي‌ حركت‌ روي‌ دو محور جواب‌ دهد و روي‌ دستها گردش‌ كند. حال‌ آموزش‌ حركت‌ روي‌ قوس‌ها و گردش‌ها شروع‌ مي‌شود. اين‌ دروس‌ شامل‌ حركت‌ در گوشه ها شروع مي شود . اين دروس شامل حرکت در گوشه ها ، د.ره هاي به قطر 10 متر ، مارپيچ و تعويض دست داخل دايره مي باشد .
چگونگي‌ حركت‌ در گوشه‌هاي‌ محوطة‌ تمرين‌
اگر چه‌ اسب‌ جوان‌ آموخته‌ به‌ خوبي‌ به‌ خود انحناء بدهد، نمي‌توانيم‌ از او توقع‌ داشته‌ باشيم‌ به‌ درستي‌ روي‌ قوس‌ها حركت‌ كند. با آگاهي‌ از اين‌ امر بايد روي‌ دوايري‌ با قطر زياد حركت‌ كنيم‌ تا اسب‌ را ناراحت‌ نكرده‌ و قادر باشد آهنگ‌ حركت‌ را حفظ‌ كرده‌ و پاهايش‌ فعال‌ باشند. وقتي‌ اسب‌ اثرهاي‌ جانبي‌ را آموخت‌ مي‌توان‌ از او خواست‌ روي‌ قوس‌ها انحناء بگيرد، و اين‌ حالت‌ به‌ درستي‌ انجام‌ نمي‌شود، مگر با فعال‌ كردن‌ پاي‌ خارج‌ براي‌ فرار نكردن‌ از روي‌ قوس‌.
چگونه‌ اين‌ حركت‌ انجام‌ مي‌شود؟
به‌ هنگام‌ دوره‌ رو، دست‌ و پاي‌ خارج‌ اسب‌ روي‌ قوس‌ بزرگتري‌ حركت‌ مي‌كنند كه‌ نيازمند اثرهاي‌ فعال‌ و قاطع‌ ساِ خارج‌ است‌. دست‌ خارج‌ بايد كمي‌ تسليم‌ باشد ولي‌ نه‌ آنقدر كه‌ تماس‌ با دهان‌ اسب‌ قطع‌ شود و يا شانه‌ خارج‌ به‌ سمت‌ خارج‌ ميل‌ كند. دست‌ داخل‌ سر اسب‌ را برروي‌ قوس‌ هدايت‌ مي‌كند. ساِ داخل‌ پشت‌ تنگ‌ فشار مي‌آورد.
با هر گردش‌ بايد وزن‌ سوار روي‌ زين‌ تغيير كند. يعني‌ وزن‌ بيشتري‌ روي‌ نشيمن‌ و ركاب‌ ساِ داخل‌ كه‌ اسب‌ را هم‌ به‌ جلو مي‌راند مي‌افتد. شانه‌ خارج‌ سوار كمي‌ جلو آمده‌ و به‌ موازات‌ شانه‌ داخل‌ اسب‌ قرار مي‌گيرد. سوار بايد حالت‌ دوچرخه‌ سوار را به‌ خود بگيرد.
اسب‌ جوان‌ ممكن‌ است‌ از حركت‌ روي‌ قوس‌ طفره‌ رفته‌ مستقيم‌ حركت‌ كرده‌ و يا پاي‌ داخل‌ را روي‌ قوس‌ قرار ندهد. در اين‌ حالت‌ بهتر است‌ اسب‌ را با ساِ داخل‌ به‌ طرف‌ دستجلو خارج‌ برانيم‌.
اثرهاي‌ حركت‌ روي‌ قوس‌ گوشه‌ محوطه‌ تمرين‌

دوره‌ رو، يورتمه‌ كار
دوره‌ رو
حركت‌ صحيح‌ دوره‌ رو مستلزم‌ اين‌ است‌ كه‌ اسب‌ به‌ طور مداوم‌ روي‌ قوس‌ حركت‌ كند. بنابراين‌ حركت‌ دوره‌ رو تداوم‌ حركت‌ روي‌ قوس‌ گوشه‌هاست‌. دوره‌ رو به‌ مراتب‌ ساده‌تر است‌، چرا كه‌ حالت‌ چرخش‌ تنگ‌ را ندارد. اسب‌ جواني‌ كه‌ قبلاً تسمه‌ گردان‌ شده‌ براي‌ دوره‌ رو چندان‌ مشكلي‌ ندارد. حركت‌ صحيح‌ اسب‌ روي‌ قوس‌ دايره‌ چندان‌ ساده‌ نيست‌ و نياز به‌ آموزش‌ دقيق‌ دارد. ابتدا بايد كجي‌ طبيعي‌ اسب‌ را با مستقيم‌ كردن‌ او اصلاح‌، و پس‌ از آن‌ تمرين‌هاي‌ جدي‌ دوره‌ روها را شروع‌ كرد.
من‌ با اسب‌هاي‌ تنبل‌ و خونسرد در مراحل‌ اوليه‌ تمرين‌ دوره‌ كار نمي‌كنم‌، بيشتر كار آنها در اين‌ مرحله‌ تمرين‌ روي‌ خطوط‌ مستقيم‌ است‌.
من‌ با اسب‌هاي‌ تنبل‌ و خونسرد در مراحل‌ اوليه‌ تمرين‌ دوره‌ كار نمي‌كنم‌، بيشتر كار آنها در اين‌ مرحله‌ تمرين‌ روي‌ خطوط‌ مستقيم‌ است‌.
اگر با اسب‌ تنبلي‌ دوره‌ كار كنيم‌ از تحرك‌ مي‌افتد. من‌ آنها را به‌ ميدان‌ اسب‌ دواني‌ مي‌برم‌ و آنقدر آنها را مستقيم‌ حركت‌ مي‌دهم‌ تا به‌ جفتك‌ زدن‌ بيفتند. در مورد اسب‌هاي‌ پرخون‌ - عصبي‌ - كار برعكس‌ است‌. يعني‌ اگر آن‌ها را به‌ طور مداوم‌ روي‌ خط‌ مستقيم‌ حركت‌ دهيم‌ مي‌بايست‌ بطور دائم‌ دستجلو را كشيده‌ با دهانش‌ بجنگيم‌، كه‌ خود اسب‌ را عصبي‌تر مي‌كند و مفهومش‌ اين‌ است‌ كه‌ تا خسته‌ نشوند نمي‌توان‌ تمرين‌ را شروع‌ كرد. من‌ به‌ اينگونه‌ اسب‌هاي‌ كلك‌ زده‌ و با كار روي‌ دوره‌ها آرامشان‌ مي‌كنم‌. دوره‌ رو اين‌ قبيل‌ اسبها را از تحرك‌ نمي‌اندازد. پس‌ نحوه‌ شروع‌ كار با اسب‌ روي‌ دوره‌ها بستگي‌ به‌ خود اسب‌ دارد، كه‌ قبل‌ از مستقيم‌ كردنشان‌ روي‌ قوس‌ با آنها كار كنم‌ و يا اين‌ كه‌ پس‌ از اصلاح‌ كجي‌ طبيعي‌.
اثرهاي‌ حركت‌ دوره‌ رو، نيم‌ دوره‌ و مارپيچ‌ها، همان‌ است‌ كه‌ گفته‌ شد.
تمرين‌ مارپيچ‌
تمرين‌ مارپيچ‌ و نيم‌ دورة‌ معكوس‌ براي‌ اسب‌ جوان‌ بسيار مفيداند تا به‌ تغيير اثرها براي‌ اين‌ حركت‌ها آشنا شود. تمرين‌ را باگام‌ قدم‌ در طور خط‌ حصار و قوس‌هاي‌ كوتاه‌ شروع‌ كرده‌ با يورتمه‌ كار ادامه‌ مي‌دهيم‌. با تغيير وزن‌ به‌ هنگام‌ تعويض‌ دست‌ به‌ اسب‌ كمك‌ مي‌كنيم‌ كه‌ اين‌ كمك‌ براي‌ اسب‌ جوان‌ اهميت‌ به‌ سزائي‌ دارد. اين‌ درس‌ هنگام‌ كار و در صحرا و يا پرش‌ كاربرد فراواني‌ دارد.
در تمرين‌ها يورتمه‌ آزاد مي‌رويم‌ .قبل‌ از تعويض‌ دست‌ قاطعانه‌ با دستجلو تماس‌ داريم‌ تا اسب‌را در مسير جديد قرار دهيم‌. هرچه‌ آموزش‌ پيشرفته‌تر مي‌شود، ما بيشتر خواهيم‌ خواست‌. يعني‌ دوره‌ و نيم‌ دوره‌ و مارپيچ‌هاي‌ بيشتر.
دو مارپيچ‌ در طول‌ حصار، تغيير دست‌ از راست‌ به‌ چپ‌


تمرين‌ هشت‌ لاتين‌ و دوره‌ رو
وقتي‌ به‌ راحتي‌ نيم‌ دايره‌ و مارپيچ‌ را آموزش‌ داديم‌، در عرض‌ محوطه‌ تمرين‌ آموزش‌ دوره‌ 10 متري‌ و شكل‌ هشت‌ لاتين‌ را شروع‌ مي‌كنيم‌. حركت‌ دوره‌ رو را از گوشه‌ محوطه‌ تمرين‌ شروع‌ مي‌كنيم‌ تا كتف‌ خارج‌ اسب‌ از روي‌ قوس‌ خارج‌ نشود. اثرها همان‌ است‌ كه‌ در قوس‌ گوشه‌ اجرا مي‌شود، ولي‌ پس‌ از اتمام‌ قوس‌ گوشه‌ اثرها ادامه‌ پيدا مي‌كند. قطر اين دوره ها 10 متري است ولي پس از چندي تمرين ، مي توان آن را تا 8 متر هم کاهش داد . براي قوي کردن انحناء هر دو طرف اسب مي توان هشت لاتين را در عرض تمرين کرد . . تغيير دست‌ به‌ همان‌ صورتي‌ كه‌ در مارپيچ‌ توضيح‌ داده‌ شد اجرا مي‌شود. در طول‌ تمريني‌ يك‌ ساعته‌، مي‌توان‌ دو تا سه‌ بار اين‌ حركت‌ را انجام‌ داد به‌ اين‌ شرط‌ كه‌ پس‌ از اتمام‌، تمرين‌ روي‌ خط‌ مستقيم‌ ادامه‌ پيدا كند.
نيم‌ توقف‌، ايست‌
پس‌ از تكميل‌ آموزش‌ حركت‌ به‌ جلو، نيم‌ دوره‌، مارپيچ‌، و جواب‌ به‌ اثر ساِ براي‌ حركت‌ روي‌ دو محور، به‌ آموزش‌ اثرهاي‌ براي‌ حركت‌هاي‌ انتقالي‌ معكوس‌ مي‌پردازيم‌. اولين‌ درس‌ را زماني‌ مي‌توان‌ شروع‌ كرد كه‌ اسب‌ به‌ دهنه‌ شده‌ و به‌ راحتي‌ آبخوري‌ را مي‌پذيرد. براي‌ اطمينان‌ از اين‌ كه‌ اسب‌ به‌ دهنه‌ شده‌ دستهاي‌ سوار ثابت‌ مي‌شوند تا مطمئن‌ شويم‌ او سرو گردن‌ را به‌ درستي‌ نگه‌ داشته‌ و سپس‌ تمرين‌ را شروع‌ مي‌كنيم‌. در اين‌ مرحله‌ هدف‌ مطيع‌تر كردن‌ اسبي‌ است‌ كه‌ قبلاً حركت‌ آزادانه‌ و نرم‌ به‌ جو، طرفين‌ و انتقالي‌ معكوس‌ را آموخته‌.
رمز موفقيت‌ در اين‌ مرحله‌ ايست‌ است‌ و ثابت‌ مي‌كند كه‌ اسب‌ كاملاً مطيع‌ شده‌ و بدون‌ هيچ‌ گونه‌ مقاومتي‌ گام‌هايش‌ را كشيده‌ و يا جمع‌ مي‌كند. ايست‌ و نيم‌ توقف‌ دو حركت‌ جداگانه‌ هستند. براي‌ ايستاندن‌ اسب‌ با در نظر گرفتن‌ ميزان‌ آموزش‌ بدون‌ توجه‌ به‌ اين‌ كه‌ با چه‌ گامي‌ حركت‌ مي‌كند، يك‌ يا دو نيم‌ توقف‌ لازم‌ است‌. نيم‌ توقف‌ براي‌ تنظيم‌ سرعت‌ در هر سه‌ گام‌، قدم‌، يورتمه‌ و چهارنعل‌ و كوتاه‌ كردن‌ گام‌ آخرين‌ است‌. همانند خودروئي‌ كه‌ آن‌ را از دنده‌ سبك‌ به‌ سنگين‌ مي‌بريم‌. در آموزش‌هاي‌ آتي‌ نيم‌ توقف‌ تحرك‌ و آهنگ‌ حركت‌ اسب‌ را بهبود بخشيده‌ و مقدمه‌ تجمع‌ خواهد بود. نيم‌ توقف‌ يكي‌ از مفيدترين‌ اثرهاي‌ مداومي‌ است‌ كه‌ در طول‌ آموزش‌ كاربرد فراواني‌ دارد.
سوار كار بايد قبل‌ از هر تغيير گام‌، تعويض‌ دست‌ و تغيير حركت‌ از نيم‌ توقف‌ استفاده‌ كند. براي‌ جلب‌ توجه‌ اسب‌ در هر زمان‌ نيم‌ توقف‌ لازم‌ است‌.
كاربرد نيم‌ توقف‌
در رسيدن‌ به‌ گوشه‌ها، نيم‌ گردش‌ روي‌ پاها در قدم‌، دوره‌ رو، شروع‌ يورتمه‌، چهارنعل‌، حركت‌ به‌ طرف‌ كاوالتي‌ و يا مانع‌ براي‌ پرش‌ اجراي‌ نيم‌ توقف‌ الزامي‌ است‌. اسب‌ وقتي‌ كاملاً به‌ دهنه‌ است‌ و هيچ‌ نوع‌ مقاومتي‌ در گردن‌ او ديده‌ نمي‌شود. با سنگين‌ كردن‌ نشيمن‌ كه‌ موجب‌ عقب‌ رفتن‌ جزئي‌ مركز ثقل‌ و افتادن‌ وزن‌ بيشتري‌ روي‌ پاهاست‌، نيم‌ توقف‌ قابل‌ اجرا است‌. هر نوع‌ مقاومتي‌ در گردن‌ اسب‌ فقط‌ موجب‌ سكته‌ در حركت‌ است‌. هدف‌ ما رواني‌ حركت‌ است‌ و مي‌خواهيم‌ كمي‌ وزن‌ را به‌ عقب‌ ميل‌ دهيم‌ تا اسب‌ بيشتر جمع‌ شود.

اين‌ رازي‌ است‌ نهفته‌ در كار اسب‌هاي‌ خود من‌
در حركت‌هاي‌ انتقالي‌، آهنگ‌ حركت‌ اسب‌ به‌هم‌ نمي‌خورد و فقط‌ از گام‌ كشيده‌ به‌ جمع‌ مي‌رود. براي‌ بهره‌گيري‌ از اجراي‌ هرچه‌ بهتر نيم‌ توقف‌ نبايد هيچ‌ گونه‌ مقاومت‌ و انقباضي‌ در قسمت‌ عقب‌، كمر، گردن‌ و آرواره‌هاي‌ اسب‌ وجود داشته‌ باشد.
براي‌ اجراي‌ هرچه‌ بهتر نيم‌ توقف‌ بايد اثر دستها، وزن‌ و ساِها هم‌ زمان‌ به‌ اجرا گذارده‌ شوند
به‌ هرحال‌، اگر به‌ هنگام‌ اجراي‌ نيم‌ توقف‌، هرگونه‌ انقباضي‌ در هريك‌ از قسمت‌ها وجود داشته‌ باشد موجب‌ سكته‌ در حركت‌ مي‌شود كه‌ ارتكاب‌ آن‌ بزرگترين‌ اشتباه‌ است‌. رمز حركت‌ انتقالي‌ صحيح‌، نيم‌ توقف‌ است‌ و براي‌ به‌ درستي‌ اجرا شدن‌ آن‌ اسب‌ بايد كاملاً در اختيار باشد. سواركاران‌ پرش‌ مي‌توانند با اجراي‌ نيم‌ توقف‌ حتي‌ حركت‌ اسب‌ را قطع‌ كنند ولي‌ در درساژ حركت‌ نمي‌تواند قطع‌ شود.
نيم‌ توقف‌ صحيح‌ مكمل‌ آموزش‌ است‌ و هيچ‌ گاه‌ اسب‌ را آزار نمي‌دهد در صورتي‌ كه‌ نيم‌ توقف‌ غلط‌ هم‌ براي‌ اسب‌ و هم‌ براي‌ تماشاچي‌ درد آور است‌.
هرچه‌ بيشتر سوار نيم‌ توقف‌ بدهد، اسب‌ راحت‌تر وزن‌ را به‌ عقب‌ منتقل‌ كرده‌ جلويش‌ سبك‌تر شده‌ و حركاتش‌ نرم‌تر خواهد شد.
چگونه‌ نيم‌ توقف‌ را به‌ اسب‌ جوان‌ بياموزيم‌؟
مشخص‌ است‌ كه‌ كشيدن‌ دستجلوها نمي‌تواند نيم‌ توقف‌ باشد. نيم‌ توقف‌ مجموعه‌ اثرهاي‌ دست‌، وزن‌ و ساِهاست‌. نشست‌ سوار بيشتر در عمق‌ زين‌ فرو مي‌رود ساِها فشار مي‌آورند و اسب‌ را به‌ طرف‌ دست‌هاي‌ مشتاقانه‌ منتظر، مي‌رانند. سوار كار در يك‌ آن‌، هر دو دست‌ را جمع‌ مي‌كند و به‌ محض‌ احساس‌ انتقال‌ وزن‌ بيشتر روي‌ قسمت‌ عقب‌ و پاها و درگير شدن‌ بيشتر آنها، سرانگشتان‌ دستها آزاد مي‌شوند، كه‌ اين‌ نحوه‌ اجراي‌ صحيح‌ نيم‌ توقف‌ است‌.
يورتمه‌ بهترين‌ گام‌ براي‌ تمرين‌ نيم‌ توقف‌ است‌. اثر حركت‌ انتقالي‌ معكوس‌ را به‌ اجرا بگذاريد، اسب‌ به‌ قدم‌ مي‌افتد، بلافاصله‌ اثرهاي‌ حركت‌ انتقالي‌ مستقيم‌ را اجرا كنيد. با اين‌ روش‌ اسب‌ بدون‌ اين‌ كه‌ حركتش‌ دچار سكته‌ شده‌ باشد با اثر آشنا مي‌شود. انتقال‌ به‌ گام‌ قدم‌ باعث‌ انتقال‌ بيشتر وزن‌ به‌ عقب‌ شده‌ (بخشي‌ از تجمع‌) و در حالي‌ كه‌ دوباره‌ به‌ جلو رانده‌ مي‌شود توسعه‌ تحرك‌ را بهبود مي‌بخشد. با استفاده‌ از اين‌ روش‌ صحيح‌ و اصولي‌ تحرك‌ ايجاد مي‌شود. چرا كه‌ با حركت‌ انتقالي‌ معكوس‌ پاها به‌ زير اسب‌ كشيده‌ مي‌شوند. در ادامه‌ با قدرت‌ بيشتري‌ تحرك‌ ايجاد كرده‌ و حركت‌ بهتري‌ را به‌ نمايش‌ مي‌گذارد. نبايد انتظار داشته‌ باشيم‌ كه‌ اجراي‌ نيم‌ توقف‌ در اولين‌ تمرين‌ها موفقيت‌آميز باشد. هفته‌ها و يا ماهها طول‌ مي‌شد تا اسب‌ مفهوم‌ نيم‌ توقف‌ را درك‌ كرده‌ و مشتاقانه‌ قبولش‌ كند. سوار به‌ دريائي‌ تجربه‌ و دستهايي‌ حساس‌ و مسئوليت‌پذير نياز دارد تا، اثرها را براي‌ اجراي‌ صحيح‌ نيم‌ توقف‌ هماهنگ‌ كند. فشار بيش‌ از حد نشيمن‌ سوار، پشت‌ اسب‌ را مقعر مي‌كند، و با اين‌ حركت‌ به‌ سوار مي‌فهماند كه‌ عضلات‌ پشت‌ او آنقدر قوي‌ نيستند كه‌ بدون‌ تحمل‌ درد فشار را قبول‌ كنند.
. فشار بيش‌ از حد ساِها هم‌ منجر به‌ سنگيني‌ سراسب‌ در دست‌هاي‌ سوار مي‌شوند و در صورتي‌ كه‌ اسب‌ اثر را گرفته‌ باشد، سوار لحظه‌ مناسب‌ به‌ كارگيري‌ دستها را از دست‌ داده‌ و اسب‌ دستجلو را مي‌كشد. اگر سوار اثر نشيمن‌ و فشار ساِ را اجرا كرد و اسب‌ به‌ اثر دست‌ها جواب‌ نداد و آبخوري‌ را قبول‌ نكرد، سوار بلافاصله‌ دستلجوها را رها كرده‌ و تمرين‌ را از سرمي‌گيرد. مهم‌ اين‌ است‌ كه‌ دستجلوها به‌ عنوان‌ تكيه‌گاهي‌ براي‌ اسب‌ تلقي‌ نشوند. واكنش‌هاي‌ سوار مي‌بايست‌ سريع‌تر از واكنش‌هاي‌ اسب‌ باشد.
ابتدا اجراي‌ اين‌ اثر باعث‌ سردرگمي‌ اسب‌ مي‌شود. دادن‌ و گرفتن‌ دستجلوها و اثرنشيمن‌ و فشار ساِها ممكن‌ است‌ باعث‌ مقاومت‌ اسب‌ شود. به‌ محض‌ حتي‌ قبول‌ اندك‌ اثر از طرف‌ اسب‌، بايد با نوازش‌ و قطع‌ اثر همراه‌ باشد. پس‌ از استراحتي‌ كوتاه‌ تمرين‌ از سر گرفته‌ شده‌ و مجدداً با اندكي‌ قبول‌ اثر نوازش‌ فراموش‌ نشود. اسب‌ از حوصله‌ و نوازش‌ ما قدرداني‌ خواهد كرد. اين‌ حركت‌ها رمز و كليد موفقيت‌اند، چرا كه‌ اسب‌ با درك‌ متقابل‌ از احترام‌ ما و انتخاب‌ موقع‌ مناسب‌ براي‌ تمرين‌ به‌ خواسته‌هاي‌ ما مشتاقانه‌ جواب‌ مي‌دهد. در طول‌ آموزش‌ آتي‌ هرچه‌ بيشتر نيم‌ توقف‌ توسعه‌ پيدا كند، تسلط‌ سوار براسب‌ بيشتر شده‌ و هماهنگي‌ بيشتري‌ بين‌ اسب‌ و سوار به‌ وجود مي‌آيد. انگشتان‌ و مچ‌هاي‌ انعطاف‌پذير بسيار اهميت‌ دارند. با پيشرفت‌ آموزش‌ اثرنشيمن‌ و بسته‌ شدن‌ انگشتان‌ دست‌ براي‌ اجراي‌ نيم‌ توقف‌ كافي‌ خواهد بود. ديدن‌ اين‌ اثرها براي‌ تماشاچي‌ مشكل‌ است‌ و او فقط‌ تغييري در نحوه‌ حركت‌ اسب‌ مشاهده‌ مي‌كند. سواري‌ هنر است‌.
ايست‌، ادامة‌ نيم‌ توقف‌ است‌. براي‌ حركت‌ انتقالي‌ مستقيم‌ از يورتمه‌ به‌ چهار نعل‌ يك‌ يا دو نيم‌ توقف‌ اسب‌ را آمادة‌ قبول‌ اثر چهارنعل‌ مي‌كند. اثرهاي‌ ايست‌ و نيم‌ توقف‌ يكي‌اند. سوار بايد به‌ هنگام‌ ايست‌ اسب‌ دستجلوها را نرم‌تر در دست‌ بگيرد. دقت‌ كنيد اسب‌ به‌ آرامي‌ ايستاده‌ و وزن‌ را به‌ طور مساوي‌ روي‌ چهار دست‌ و پا تقسيم‌ كند. سوار در اين‌ حالت‌ بالاتنه‌ را راست‌ كرده‌، نشيمن‌ را سبك‌ و دقت‌ مي‌كند در صورت‌ لزوم‌ اسب‌ را از عقب‌ روي‌ باز داشته‌، و يا اين‌ كه‌ وضعيت‌ دست‌ و پاي‌ او را در ايست‌ اصلاح‌ كند، و او را وا دارد تا به‌ صورت‌ مربع‌ مستطيل‌ در حالي‌ كه‌ هريك‌ از دست‌ و پاها ضلعي‌ از اين‌ مربع‌اند به‌ ايستد. به‌ محض‌ اين‌ كه‌ اسب‌ سعي‌ مي‌كند سرو گردن‌ را به‌ جلو بكشد، دستهاي‌ سوار در حالي‌ كه‌ تماس‌ ملايمي‌ با دستجلو دارند از حركت‌ سرو گردن‌ پيروي‌ كرده‌ مانع‌ هر نوع‌ ناآرامي‌ در آنها مي‌شوند.
در شروع‌ سعي‌ مي‌كنيم‌ به‌ اسب‌ فرصت‌ دهيم‌ براي‌ ايست‌ خود را جمع‌ و جور كند و به‌ تدريج‌ آموزش‌ را ادامه‌ مي‌دهيم‌ تا بتوانيم‌ در نقطه‌ دلخواه‌ اسب‌ را به‌ ايستانيم‌. سپس‌ سعي‌ در تكميل‌ آموزش‌ مي‌كنيم‌. در سال‌ اول‌ آموزش‌ از قدم‌ و يورتمه‌ به‌ ايست‌ مي‌رويم‌. ايست‌ از چهار نعل‌ آخرين‌ درس‌ از اصول‌ اوليه‌ تربيت‌ است‌. و وقتي‌ آن‌ را از اسب‌ مي‌خواهيم‌ كه‌ نيم‌ توقف‌ براي‌ چهار نعل‌ به‌ قدم‌ به‌ درستي‌ به‌ اجرا گذاشته‌ شود.

عقب‌ رو
اسب‌ را مطيع‌ و انعطاف‌ پذيرتر مي‌كند. اين‌ حركت‌ در طبيعت‌ اسب‌ نيست‌ و از اين‌ رو بيشتر براي‌ تنبيه‌ به‌ كار گرفته‌ مي‌شود. حركت‌ دستها و پاها همانند يورتمه‌ اوريب‌ هستند. تمرين‌ عقب‌رو را زماني‌ شروع‌ مي‌كنيم‌ كه‌ ايست‌ از قدم‌ و يورتمه‌ به‌ درستي‌ اجرا شود. مي‌بايست‌ اسب‌ تجمع‌ را به‌ درستي‌ دريافته‌ و بتواند وزن‌ بيشتر را در ايست‌ برروي‌ پاها تحمل‌ كند. در غير اين‌ صورت‌ قادر به‌ درك‌ اثرهاي‌ عقب‌رو نخواهد بود. مفهوم‌ اين‌ نيست‌ كه‌ اسب‌ جوان‌ قادر به‌ عقب‌ روي‌ نيست‌. به‌ هرحال‌، اسب‌هايي‌ ديده‌ مي‌شوند كه‌ به‌ عقب‌ مي‌خزند تا از شر اثرهاي‌ دردناك‌ سوار خلاص‌ شوند. براي‌ آموزش‌ عقب‌ روي‌، اثرهاي‌ ساِ، نشيمن‌ و دستها لازمند. براي‌ شروع‌ بايد اسب‌ مستقيم‌ و به‌ دهنه‌ باشد. اثرها همانند اثرهاي‌ جلو روي است‌، با اين‌ تفاوت‌ كه‌ به‌ محض‌ اقدام‌ اسب‌ به‌ حركت‌، انگشتان‌ دستها بسته‌ مي‌شوند تا اسب‌ به‌ عقب‌ روي‌ بيفتد. بعضي‌ از مربي‌ها حركت‌ متناوب‌ دستجلوها هماهنگ‌ با اريب‌ پاي‌ عقب‌ رونده‌ را براي‌ عقب‌ روي‌ پيشنهاد مي‌كنند.
من‌ اين‌ را بسته‌ به‌ سليقه‌ سوار مي‌دانم‌ ولي‌ از نظر من‌ ضرر اين‌ اثر در اين‌ است‌ كه‌ اسب‌ به‌ راحتي‌ مي‌تواند به‌ طرفين‌ حركت‌ كند. ساِها مي‌بايست‌ فعالانه‌ آماده‌ اصلاح‌ حركت‌ باشند. براي‌ ساده‌ سازي‌ عقب‌ روي‌ با اسب‌ جوان‌ و اسبي‌ كه‌ عقبش‌ ضعيف‌ است‌. سوار بايد نشست‌ را سبك‌ كرده‌، كمي‌ تمايلش‌ به‌ جلو باشد. براي‌ آموزش‌ اوليه‌ عقب‌رو، اولين‌ اثر تقريباً به‌ وسيله‌ ساِهاست‌.
من‌ براي‌ رفع‌ مشكلات‌ اسب‌ در عقب‌ روي‌ از روش‌هاي‌ زير استفاده‌ مي‌كنم‌: اثر گردش‌ روي‌ دست‌ را به‌ اجرا مي‌گذارم‌ و به‌ محض‌ اين‌ كه‌ اسب‌ پاي‌ داخل‌ را براي‌ شروع‌ حركت‌ از زمين‌ بلند كرد، دستجلوها را به‌ تساوي‌ جمع‌ مي‌كنم‌ و اسب‌ به‌ عقب‌ روي‌ مي‌افتد. عقب‌ روي‌ ممكن‌ است‌ تا اندازه‌اي‌ حقه‌ به‌ نظر برسد ولي‌ با كشفي‌ كه‌ من‌ كرده‌ام‌ هرگونه‌ مقاومت‌ اسب‌ براي‌ حركت‌ دادن‌ پاهايش‌ خنثي‌ مي‌شود.
اثرهاي‌ عقب‌ رو (چپ‌) سوار كمر خود را راست‌ مي‌كند (راست‌) سوار نشست‌ خود را سبك‌ مي‌كند.
عقب‌ رو، ساِها پشت‌ تنگ‌، نشست‌ سبك‌ و دستجلوهاي‌ مانع‌ از حركت‌ به‌ جلو در تماس‌ با دهان‌ اسب‌. دست‌ و پاها به‌ صورت‌ اريب‌ حركت‌ مي‌كنند.
در آلمان‌ براي‌ اسب‌ جوان‌ در آزمون‌ها تعداد گام‌ در عقب‌ روي‌ مشخص‌ نمي‌كنند. هرگز نبايد بيش‌ از 4 يا 5 گام‌ عقب‌ روي‌ از اسب‌ خواسته‌ شود كه‌ در غير اين‌ صورت‌ مفهومش‌ تنبيه‌ اسب‌ است‌. فراموش‌ نكنيم‌ كه‌ اين‌ تمرين‌ پايان‌ نيست‌ ولي‌ تمريني‌ است‌ براي‌ اتمام‌. عقب‌ روي‌ فقط‌ براي‌ انعطاف‌ پذيرتر كردن‌ است‌ نه‌ بيشتر و نه‌ كمتر.

منبع:کتاب اصول اولیه تربیت اسب های جوان
نویسنده:رینر کلیمکه
مترجم:مهدی جمشید خانی
 
بالا