تعادل در اسب !

Dr_Ghaffari

Active member
عصب شناسي اسب بسيار پيچيده است ! گفتم كه بدانيد و بدانيد كه من هم ميدانم ! در اينجا تنها به آزمونهاي بسيار ساده اشاره مي كنم و شايد خلاصه اي از بيماريهاي شايع را نيز با هم به مراسله بنشينيم ! ابتدا بايد ( در همان قدم اول )(آخه خيلي مهمه)!عصبي بودن يا نبودن بيماري را تفكيك كنيم! هدف ما از انجام آزمون بسيار اهميت دارد و در نتيجه گيري ما تاثير بسزايي دارد . از آنجا كه به دادار عزيز وعده داده بودم رفلكسهاي گردن را نقل كنم با همين رفلكسها شروع مي كنم !
 

Dr_Ghaffari

Active member
رفلكسهاي سر و گردن :
1-اگر سر بالا برده شود ولي گردن حالت طبيعي داشته باشد ، دستها خم مي شود و پاها كشيده مي شود . اين رفلكس فقط مربوط به آسيب در بخش وستيبول مغز است و در يك اسب سالم مشاهده نمي شود .
2-سر در حالت طبيعي و گردن بالا برده شود منجر به خم شدن پاها و كشيده شدن دستها مي شود . اين رفلكس مربوط به رفلكس گردن مي شود .
3-اگر سر و دستها هر دو بالا برده شود ديگر مربوط به دو رفلكس قبل نمي شود و توسط 4 اندام حركتي حمايت مي شود و نبايد حمل بر ضايعه در دو بخش مزبور شود .
نكته : حال اگر پاها خم شود و در ادامه منجر به نشستن حيوان شود ممكن است به رفلكس وستيبول مربوط شود . ممكن است ضايعه در گوش داخلي و يا ضايعه در عصب هشتم باشد . حتي ممكن است مربوط به هيپوپلازي مخچه باشد. اگر مربوط به مخچه باشد گفته مي شود پس از آزمون اگر اسب راه برده شود عدم تعادل يا اتكسيا بيشتر نمايان مي شود .
4- اگر سر پايين آورده شود و گردن حالت طبيعي داشته باشد پاها خم مي شود و مربوط به رفلكس وستيبول مي شود.
5- اگر سر نرمال باشد و گردن پايين آورده شود دستها خم مي شود و رفلكس گردن است.
6- اگر تؤام سر و گردن پايين آورده شود تعادل توسط دستها و پاها كنترل مي شود . ولي اگر ابتدا دستها خم شود ممكن است مربوط به ضايعه وستيبول باشد .
اميد وارم دادار عزيز با مطالعه اين بخش به پاسخ خود رسيده باشند راهنمايي مي كنم به جمع و باز شدن اندامهاي حركتي و پايين و بالا رفتن سر و گردن در هنگام پرش دقت كنيد و رابطه را پيدا نماييد ! (حتي اسب سالم تا حد متعارفي فشار را تحمل مي كنند و معمولا اسبهاي سالم با عقب يا جلو رفتن فشار حاصله را خنثي مي كنند).
 

DADAR

Member
mamnoon DR jan
beseyar matalebe jaleb va jadidi baraye man hast
momkene kami bishtar dar moredesh tozih bedid
inke daghighan be cheh soorat misheh in halatha va keshidegiha ro tashkhis dad ya agar aksi azash dashteh bashid ke digar noore ala noor misheh
 

Dr_Ghaffari

Active member
خواهش مي كنم دادار عزيز ! وقتي اسب مي خواهد براي پرش جهش كند در ابتدا گردن را پايين مي اورد و دستها را خم مي كند و سر بايد در حالت طبيعي باشد حال اگر سواركار دهنه به اسب ندهد سر هم پايين مي آيد و كشيدگي پا براي جهش ممكن نخواهد بود زيرا اسب بايد با استفاده از اندام حركتي تعادل خود را حفظ كند در فرود اسب گردن را بالا مي آورد و باز سسر در حالت طبيعي است در نتيجه اسب دستها را براي فرود مي كشد و پاها خم مي شود تا از روي مانع به راحتي عبور كند . حال اگر سواركار كوچكترين فشار بي دليل و نابجايي به دهنه وارد بياورد با پايين آمدن سر يا به عكس بالا رفتن سر كنترل تعادل به اندام حركتي واگذار مي شود . حال يا اسب به دليل پايين آمدن سر نمي تواند دستها را باز كند كه احتمال كله كردن اسب وجود دارد و بسيار خطرناك و مرگ آفرين است و سال گذشته در مسابقات با همين اشتباه سواركاري كه قهرمان آسيا بود جان خود را از دست داد . و اگر سر بالا برود اسب پارا پايين مي آورد كه باعث برخورد پا با مانع خواهد شد. براي عكس به تمامي عكسهاي پرش مي توانيد مراجعه كنيد و مقايسه كنيد اين مساله اساسي ترين نكته در پرش مي باشد فراموش نشود اسب براي تعادل وزني نيز ممكن است از اندام حركتي كمك بگيرد كه آنهم به افتادن وزن سواركار روي گردن و برهم خوردن توازن اين رفلكس مي باشد. اميدوارم مفهوم باشد باور كنيد بيشتر اين مسايل عملي است و توضيح آن مشكل است . اگر نه من فن بيان بدي ندارم !
 

Dr_Ghaffari

Active member
وبلر :!
عدم تعادل در اين حالت شكل ويژه اي دارد .
1- نريانهاي گهگير و نامطيع بيشتر در گير مي شوند مخصوصا اگر رشد خوبي هم داشته باشند .
2-اتكسيا يا عدم تعادل ممكن است ناگهاني يا تدريجي بروز كند.
3- بروز ناگهاني معمولا به دنبال ضربه است.
4- عدم تعادل ممكن است پيشرفت كند و به زمين گير شدن اسب منجر شود.ولي معولا در سطح مشخصي باقي مي ماند .
5- مقدار كمي بهبودي ممكن است اما بهبودي كامل وجود ندارد.هرگز ! پس هنگام خريد دقت كنيد !
6- عدم تعادل بيشتر در اندام حركتي خلفي نمايان است تا اندام حركتي قدامي ! نكته : مربوط به فاصله پا از مركز ثقل مي شود !
7- اسب نمي تواند خوب حالت ادراري به خود بگيرد .
آزمونهاي تشخيصي:
1-وقتي چشمهاي اسب بسته شود عدم تعادل بيشتر مي شود.
2-اگر سر و گردن به جهات مختلف چرخانده شود عدم تعادل بيشتر مي شود.( ولي اينها كليد تشخيص نيستند !)
3- تجربه ثابت كرده است اگر اسب روي يك مسير دايره اي با سرعت وادار به حركت شود پاي خارجي حالت پارو زدن دارد كه كليد تشخيص است .
4- پاها به تنهايي درگير مي شوند و ممكن است كه دستها هم درگير شوند ولي دستها به تنهايي در گير نمي شوند .
5-مي توان براي تشخيص از راديولوژي گردن در حالت خم بودن گردن به سمت شكمي استفاده نمود .
 

Dr_Ghaffari

Active member
يكي از دلايل عدم تعادل در اسب ضايعات نخاعي است . ممكن است فلجي كامل اندام حركتي مشاهده شود . در بيشتر موارد پارو زدن در اندام حركتي خلفي مشاهده مي شود . كمترين تون عضلاني و پاسخ حركتي نرمال به درد وجود دارد . اگر اندام حركتي به آرامي حركت داده شود عدم مقاومت آن به آساني قابل تشخيص است . به طور كلي تمام حركات ماهيچه اي از كنترل خارج مي شود .(كشيدن؛خم كردن؛ باز كردن و بستن)
1-اگر تخريب در ستون سفيد و شكمي نخاع گردني باشد . عدم تعادل بخش خلفي مشاهده مي شود .
2-اگر شامل ريشه هاي عصبي باشد لنگش در اندام حركتي قدامي مشاهده مي شود و نا هماهنگي حركات ماهيچه اي و نشانه هاي فلجي عصب "رديال" نيز مشاهده مي شود .
3-اگر ماده خاكستري نخاع گردني و كمري با يك ميليت موضعي درگير شود (يا به طريق ديگري مثلا التهاب چركي)عدم تعادل شديد نمايان مي شود كه اعصاب حسي و حركتي درگير است .
4-اگر ماده سفيد نخاع در بخش پشتي دچار ضايعه موضعي در مهره هاي كمري ال1 و ال2 شود عدم تعادل ايجاد مي شود .
5-اگر در دو بخش پشتي و شكمي كناري ماده سفيد نخاع در مهره كمري ال3 نيز عدم تعادل وجود دارد . اگر بخش شكمي درگير باشد از نظر تفريق درمانگاهي آتروفي عضلاني به دليل درگيري ريشه اعصاب شكمي سريعتر اتفاق مي افتد .
 

Dr_Ghaffari

Active member
مهاجرت لارو انگل استرانجيلوس در دستگاه عصبي مركزي نيز ممكن است منجر به عدم تعادل در اسب گردد.البته بسيار نادر است . گزارش مهاجرت لارو در نخاع سينه اي وجود دارد . نكته كليدي در تشخيص آن تفاوت روز به روز علايم درمانگاهي به دليل مهاجرت لارو است.
پس انگل هم مي تواند !
 
بالا