تصاویری از اسپرم گیری اسب

دکتر جان سلام
ببخشیداما یه سئوال عجیب دارم؟!
آیا یک مادیان فقط قادره از اسپرم نریان اسب باروربشه؟
ایا تو اصلاح ژنتیکی نمی توان خصوصیات کروموزمی حیواناتی دیگر را که از نظر ساختار DNA نزدیک به اسب باشند با اسپرم اسب تلفیق کرد؟
مثلا"ازیک گورخر خصوصیاتی را اخذ کرد؟
آیا اصلاح ژنتیک به معنی حذف خصوصیات منفی است یا اضافه کردن کروموزمهای مطلوب هم امکان پذیر است؟!
 
oliveira گفت:
دکتر جان سلام
ببخشیداما یه سئوال عجیب دارم؟!
آیا یک مادیان فقط قادره از اسپرم نریان اسب باروربشه؟
ایا تو اصلاح ژنتیکی نمی توان خصوصیات کروموزمی حیواناتی دیگر را که از نظر ساختار DNA نزدیک به اسب باشند با اسپرم اسب تلفیق کرد؟
مثلا"ازیک گورخر خصوصیاتی را اخذ کرد؟
آیا اصلاح ژنتیک به معنی حذف خصوصیات منفی است یا اضافه کردن کروموزمهای مطلوب هم امکان پذیر است؟!

نه مادیان همینطور که می دونید از خر نیز می تونه بارور شه! البته یک مادیان جدیداً از گور خر هم بارور شده!
خیر هر گز چنین کاری رو نمی کنن!
بلکه با بررسی و نگهداری سیلمی خاص و بررسی و مطالعه روی ژن های روی کروموزوم هم کره های تولیدی و هم خود سیلکی اینکه چه ژن هایی به کره رسیده از پدر و غیره معایب رو در می یارن و روی اون کار می کنن تا این نقیصه هایی که البته برای صد در صد کردن در حد خوب تغییر می دن یا به قولی انگولک می کنن تا در نسل های بعد کمتر و یا اصلاً دیده نشنه! حتی می آن روی ژن مادیونی که می خوان بکشن هم کار می کنن تا به کره ی مطلوبی برسن و روی اون کره برای بعد نیز کار می کنن!
ریز تر موضوع رو بهتره به یک متخصص ژنتیک علوم دامی واگذار کنیم!
 
DVM.Shahbazi گفت:
سلام دوست عزیز امیدوارم از صحبت بنده دلگیر نشید!
اما همیشه سعی کنید با صبر و مطالعه و دانسته ها مربوطه در اون زمینه اظهار نظر کنید!
جناب دکتر شهبازی عزیز!
از شما دلگیر نیستم چون ظاهرا هیچ اعتقادی به نسبی بودن امور انسانی ندارین! از کلاس درسی که برام گذاشتین ممنونم، ولی با این غروری که در شما میبینم، حدس میزنم که لحظه ای نتونستین به خودتون این تصور رو راه بدین که با یک متخصص اصلاح نژاد که اتفاقا سابقه کار در سطوح مختلف مرکز اصلاح نژاد کشور رو داره هم صحبت هستین؟ تمام اون محاسباتی که برای شما پیچیده به حساب میاد، برای یک متخصص این رشته، حکم درس و مشق شبانه رو داره. البته بهتون حق میدم، من بر خلاف شما، روی اسمم عنوان علمی و لقبم رو نذاشتم که همه ببینن.
اما حالا ببینیم که چه عاملی سبب شد که شما اینطور به خودتون اجازه توهین بدین. بله! تاکید میکنم که شما توهین کردین، اون هم به شعور تک تک خوانندگان این پست. میدونین از چه طریقی؟ از طریق اظهار نظر در مورد چیزی که ظاهرا ازش اطلاع جندانی ندارین و خودتون هم اذعان دارید که کار پیچیده ای هست و البته هم هست، چون اگر این شاخه از علم دامپروری، اونقدر گسترده و پیچیده نبود، تا سطح دکتری تخصصی در ایران و فوق دکتری در خارج از ایران جلو نمی رفتن. اما برسیم به بحث اصلیمون که همون توهین شماست.
آقای دکتر، من یک سوال خیلی ساده پرسیدم: چطور روی اسپرم اصلاح نژاد انجام میدن؟ با همین اطلاعات محدودی هم که شما دارین میتونین به این سوال به درستی جواب بدین، البته به شرطی که غرور رو کنار بذارین. برادر من، نسلی که الان وجود داره، قابل اصلاح شدنه؟ شما میتونید حیوانی را که از نظر ژنتیکی مثلا توان دویدن 15 هزار متر در ساعت رو داره، جوری از نظر ژنتیکی اصلاح کنید که بتونه 30 هزار متر در ساعت بدوه؟ میبخشید! مثال ساده تر و ابتدایی تر از این پیدا نکردم، چون به فرموده خودتون، جای مباحث پیچیده تر هم اینجا نیست. ولی من میتونم در همینجا هم اصلاح دام رو در دو کلمه براتون خلاصه کنم: انتخاب (Selection) و آمیزش (Mating). اصلاح دام یعنی که بهترین دامها رو انتخاب کنیم (این بهترین باید تعریف بشه و اصلا تمام دعواها در تعیین استراتژیهای اصلاحی، که یکی از سخت ترین و پیچیده ترین زیر شاخه های علم اصلاح دام هست، بر سر تعیین همین "بهترین هدف" هست) و اونها رو با بهترین روش آمیزش بدیم تا "نسلی که در آینده تولید میشه" بهتر از "نسل فعلی" باشه. حالا من سوالم اینه که این اسپرمی رو که ما از نسل فعلی میگیریم، چطور میتونیم همزمان تغییرات مورد نظرمون رو روی اون انجام بدیم تا با تلقیح به یک مادیون، کره مورد نظر و دلخواهمون رو ازش بگیریم؟ مطمئن باشید اگه شما بتونید این کار رو بکنید، تقریبا تمامی مشکلات علوم مرتبط با ژنتیک و اصلاح نژاد رو حل کردین و قطعا (تاکید میکنم، قطعا) علم گسترده ای مانند اصلاح دام، به طور کامل به انتها رسیده و تعطیل خواهد شد (دریافت جایزه نوبل که دیگر جای هیچ بحث و شک و شبه ای ندارد) !!!!!!
نه برادر من، در هیچ جای دنیا بر روی اسپرم هیچ حیوانی کار اصلاحی انجام نمی دهند، بلکه از اسپرم نسلی فعلی، به عنوان یک "ابزار" برای اصلاح نسل بعدی استفاده می کنند. بله، دوست عزیز، تنها اسپرم گیری و تلقیح مصنوعی منجر به اصلاح نژاد نمی شود. بلکه انتخاب "بهترین" اسپرم برای تلقیح به مادیان مورد نظرمان، منجر به اصلاح خواهد شد، البته در نسل بعد. حالا متوجه میشید که چرا کار دوستان ما در باشگاه دنیای فلز، اصلاح نژاد محسوب نمیشه؟ خیلی ساده هست: چون اولا اونها انتخابی صورت نمیدن (به فرموده خودتون، فقط از دو تا نریون اسپرم میگیرن. آیا نریونهای دیگری که برتر از اینها باشن، در دسترس نیست؟)، ثانیا به فرض هم که انتخاب صورت گرفته باشه، هدف گذاری برای این انتخاب صورت نگرفته، به عبارت دیگر، آیا مشخص شده که برای مادیونهایی که تلقیح میشن، این اسپرم "بهترین" هست، یعنی میتونه "بهترین" کره رو در نسل بعد ارائه بده؟ پس بهتره که اسم این کار رو صرفا تولید اسپرم، اون هم به روش سنتی بذاریم. چون در روشهای مدرن، همونطور که خودتون هم بهش اشاره کردین، حداقل بایستی مشخصات اسپرم، در اختیار گذاشته بشه که البته اون هم نیازمند نسلهای متمادی رکوردگیری، ثبت شجره ژنتیکی و تولیدی و انجام آزمونهای نتاج فراوان هست (همام پرو کردن، البته به زبان بسیار ساده) که بعید میدانم چنین کارهایی در آن باشگاه صورت بگیرد (اگر کسی اطلاعی داره، خبرم کنه خیلی خوشحال میشم که بدونم).
دیدی عزیز برادر که غرور حتی نگذاشت که سوال نیم خطی من را درست مطالعه کنی؟
آقای دکتر، شخصا از مطالب زیبای شما در رابطه با بیماریها، داروها و . . . و همچنین مباحثی که با سایر دامپزشکان عضو انجمن دارید، لذت میبرم (هر چند که هیچ تخصصی در این زمینه نداشته و تقریبا هیچ چیزی هم دستگیرم نمی شود). ولی دوست عزیز، ای کاش هر متخصصی در این کشور، به حد خودش راضی باشد و تصور نکند که صرفا با داشتن یک عنوان عام، می تواند در هر مورد خاص و تخصصی اظهار نظر کند (آن هم با این لحن). عزیز جان، همانطور که قبلا هم گفتم و قطعا شما هم میدانید، مباحث مربوط به ژنتیک و اصلاح نژاد دام، آنقدر وسیع و گسترده است که امروزه شاخه تخصصی برای تحصیل تا عالیترین سطوح آموزش عالی در ایران و جهان دارد.
همانگونه که زیبنده نیست که یک متخصص اصلاح دام، در مورد بیماریها و درمان آنها اظهار نظر کند، بهتر است که شما نیز به تخصص سایرین احترام گذاشته و از اظهار نظرهای شتابزده در این زمینه بپرهیزید.
اگر قدری تند رفتم، عذر میخوام.
 

احسان

Active member
تو هميشه با همه مشکل داری
آقای غلامرضا فوق تخصص اصلاح نژاد

از شما بهترش رو من در همين سايت سراغ دارم که هيچ ادعايی هم ندارند ;)
ولی شما هميشه قصد کل کل داريد و بگيد که شما راست ميگيد هيچ موقع نميخواهيد حرف ديگران را قبول کنيد کلاً فکر ميکنيد که آنها باشما دشمن هستند ولی چنين نيست
شما هميشه تاکيد داريد که فوق تخصص هستيد
هميشه به جای اينکه مطلب علمی بزاری و با مطالب علمی دفاع کنی از خودت همش دوست داری بگی که کی هستی و به حاشيه کشاندن ماجرا و بعد با اون ذهن خرابت (منظور کل کل هست) آرامش سايت رو بر هم ميزنی

ما و دکتر کی چنين ادعايی کرديم

شما کلاً مشکل داری و قبلاً هم نشان دادی که دنبال بر هم زدن آرامش اين انجمن هستی

من پيشنهاد ميکنم و از دوستان خواهشمند هستم که نظر موافق و يا مخالف خودشان را با ادامه کار شما در سايت بدهند

کلاً ژنتيکی هم که روی ورق و کاغذ باشه برای روی کاغذ خوبه

شما که ادعای اصلاح نژاد داری شده تا حالا از يک اسب اسپرم بگيری ببری تا آزمايشگاه و بامشکلاتش آشنا باشی
و بعد چه پروسسی روش انجام بدی تا کلاً اسپرم ها رو حفظ کنی و بعد تازه بتوانی روی آنهاا کار کنی


شما بهتر هست اطلاعات شخصی را بالا ببری بعد واسه ما سوال طرح کنی :eek: :D
 
من گمان میکنم,(البته بدون هیچ تخصصی)
در عصری که میشه شبیه سازی کرد پس میشه برروی ژنوم تاثیر گذاشت واین به معنای اصلاح است.
و فراتر از سعی وخطا! والبته بسیار هزینه بر تر.!
حتی می توان با DNA موجود از نسلی در زمانی بسیار قدیم آن را احیا ودوباره متولد ساخت.
این یعنی حق انتخاب با تولید کننده.! ;D
 

احسان

Active member
بزاريد برگرديم به اصل مطلب دوستان هم سايتی

آقای غلامرضا منظورم شما نيستی لطفاً و خواهشاً به اين پست اصلاً توجه نکن که بخوای در تلاش برای جواب بيفتی


تلقيح مصنوعی که اسپرم گيری يکی از مراحلش هست , اول بايد بهترين اسب يا دام انتخاب بشه که اين انتخاب اصلاً روی کاغذ نيست مييايند فاکتور های زيادی رو در نظر ميگيرند که بسته به خواسته که از اون اسب دارند مثلاً استقامت يا زيبايی يا يک چيزه ديگه اون اسب رو انتخاب ميکنند خوب حالا برای راحتی و در دسترس بودن ژنهای اين اسب که بتوان با ماديان های بيشتر جفتگيری انجام بشه و مثلاً برای اينکه بتوان اين ژنها وا اسپرم ها رو به جاهای دوردست فرستاد, دست به روش تلقيح مصنوعی ميزنند که بايد اسپرم رو از اسب مورد نظر با روشهای خاصی گرفت و سپس بعد از آماده سازی به ماديان موردنظر تلقيح کنند

تا اينجا کجاش به يک متخصص اصلاح نژاد ما نياز داشتيم که شما خودت را ميندازی وسط ::)


خوب از نقطه نظر اينکه روی اسپرم ها چه کار اصلاح نژادی انجام ميدهند
يکی از ساده ترين کارهای که انجام ميدهند جدا سازی اسپرم های حاوی کرموزوم های ايکس و يا وای هست که شما فوق تخصص اين به اين سادگی رو نميدونی يا اينکه فکر ميکنی اين کار جزه اصلاح نژاد نيست :eek:

از دوست خوبم آقای وطن درخواست ميکنم که نظر خودشان را برای دوستان بگويند از لحاظ ژنتيکی و اصلاح دام با تشکر
 

سنا

Active member
جناب غلامرضا
علم و دانش آدما رو از رو مدرکشون نمیسنجن
آقای دکتر شهبازی و آقای دکتر طاهری عزیز هیچ زمان ادعایی مبنی بر علم و دانش داشتن فراوان نداشتن
این تاپیکه و هر کسی حق اظهار نظر در موردش رو داره حالا چه اشتباه و چه صحیح
دوست عزیز شما هم در تاپیک مربوط به "چشم" اشتباهات علمی فراوانی داشتید که دکتر طاهری عزیز شما رو قانع نمودند
در مورد نام کاربری هم هر کس مختاره هرچی خواست بذاره
بله آقایون پزشک هستند و مقامشون رو تو نام کاربریشون میارن (که به من و شما ربطی نداره)
و اما در مورد تخصص شما
دوست عزیز به جای هرگونه پرخاش و حاضرجوابی سعی کنید از دانشتان تاپیکی بذارید تا بقیه هم از علم شما بهره مند بشن
ما هم بار ها و بارها از مطالب بسیار مفید دوستان بسیاری چون دکتر شهبازی و دکتر طاهری و اولیویرا و........... استفاده کردیم و لذت بردیم
من در حدی نبودم که در اینجا اظهار نظر کنم اما احساس کردم که وظیفه دارم تا اجازه ندم بیشتر از این توهیناتی نصیب دکتر های عزیزمون بشه
و سعی کنید کمی منطقی فکر کنید و مانند دوستان دیگر از انجمن استفاده ی مفید ببرید نه به بحث هایی بپردازید که بی نتیجه هستند و شخصیت شما رو خدایی نکرده زیر سوال ببرند
 

احسان

Active member
آقای اليويرا مرسی بابت اينکه شما واقعاً انسان فهميده اي هستيد

در عصری که ميياند روی DNA کار ميکنند ديگه کار کردن روی خود اسپرم ها ديگه قديمی شده
DNAاسپرم رو جدا ميکنند و روش کار ميکنند
مياند بهتريين اسب ها رو باز هم بر اساس خواسته های سوارکار انتخاب ميکنند DNAرا استخراج ميکنند روی اون کار ميکنند و اون رو داخل سلول تخم قرار ميدهند
که به اين کار ميگند کلونينگ شما ميتوانيد مطالعه کنيد مطلبش را که خودم گذاشتم
البته اينها واقعاً کار خيلی خيلی خيلی سختی هست واقعاً ميگم خيلی سخت و هزينه بر

حالا شما با اين فوق تخصص امدی مگی که روی اسپرم چه کار ميکنند :eek:
 
oliveira گفت:
من گمان میکنم,(البته بدون هیچ تخصصی)
در عصری که میشه شبیه سازی کرد پس میشه برروی ژنوم تاثیر گذاشت واین به معنای اصلاح است.
و فراتر از سعی وخطا! والبته بسیار هزینه بر تر.!
حتی می توان با DNA موجود از نسلی در زمانی بسیار قدیم آن را احیا ودوباره متولد ساخت.
این یعنی حق انتخاب با تولید کننده.! ;D
دوست عزیز به نکته بسیار جالبی اشاره کردید: هزینه.
اساسا یک تکنیک زمانی قابل ارائه به صورت عام هست که "به صرفه" باشه.
حرف شما رو تایید میکنم، میشه شبیه سازی کرد ولی:
اولا هنوز هم در سبیه سازی هایی که بر روی دامها صورت میگیره، نتونستن در ژنوم دستکاری کنن. مثلا آیا شنیدین که با دستکاری در ژنوم گوساله های شبیه سازی شده، تونسته باشن تولید شیرشون رو افزایش بدن. البته تا الان کره اسب شبیه سازی نشده.
ثانیا شبیه سازی، همونطوری که از اسمش پیداست، یک فرد رو عینا تکثیر میکنه (البته نه دقیقا، که اون هم ناشی از ضعفهای تکنیکیه). ولی آیا هدف از اصلاح نژاد اینه؟ پاسخ منفیه. هدف از اصلاح نژاد، تولید حیواناتیه که بهتر از نسل فعلی باشن، نه تکثیر همین نسل حاضر.
ثالثا همونطور که خودتون هم اشاره کرین، این هزینه های سرسام آوری داره که با تکنیکهایی که تا کنون ابداع شدن، تقریبا به طور کامل مبتنی بر سعی و خطاست. این معضل عمده منجر به این میشه که هنوز در ابتدای راه شبیه سازی باشن و به عبارت بهتر، هنوز در الفبای کار موندن چه برسه به اینکه بخوان ازش استفاده تجاری بکنن. ولی ان رو مطمئن باشین که این کاز یکی از رویاهای انسان بوده که تاکنون جامه عمل پوشیده و روزی میاد که استفاده از اون، به راحتی استفاده از یک عملیات تلقیح مصنوعی خواهد بود، تاریخ علم شواهد زیادی از گشودن همچین گره هایی داره.

فقط یک نکته رو تذکر میدم:
از خدا جوییم توفیق ادب
بی ادب محروم ماند از لطف رب
دوست عزیز Wild stallion که افتخار آشنایی و متاسفانه جدل (یا به گفته خودتون کل کل) با شما در بحث چشم اسب رو داشتم. هر چند بنا نداشتم دیگه با شما هم کلام بشم، ولی جهت یاد آوری عرض میکنم که در همون بحث هم آخرین صحبتم با شما این بود که "با شما موافقم، بهترین پاسخ در برابر افرادی که ذهن بسته دارن، سکوته، سکوت، سکوت، . . . "
بله با افتخار اعلام میکنم که من یک متخصص اصلاح نژاد هستم و برای این تخصص قریب به چهارده سال از عمر و جوانی ام را صرف کرده ام. و باز هم با افتخار اعلام میکنم که در طی این مدت آموختم که به تخصص دیگران احترام بگذارم، چون در عصری زندگی میکنیم که تخصصها آنقدرباریک و ریز شده اند که دیگر کسی نمیتواند ادعای علامه بودن در همه شاخه های علم یا برخی از آنها را داشته باشد. اگر خاطرتون باشه، اونجا هم بحث من با شما در مورد لحن غیر مودبانه صحبتهاتون بود، چیزی که متاسفانه در همین ارسالتون هم مشاهده میشه. عزیز برادر، اگر از من بخواهند که بزرگترین درسی را که در سالهای تحصیل و عمرم آموختم بان کنم، میگویم: نسبی نگری به همه امور انسانی. به همین دلی، علی رغم همه توهینهایی که نسبت به بنده روا داشته اید، هنوز هم به خودم اجازه نمی دهم تا در مورد شخصیتتان قضاوتی داشته باشم، ولی در مورد لحنتان به خودم اجازه قضاوت میدهم، چون: آن چیز که عیان است، چه حاجت به بیان است.
در مورد علمی بودن مطلب هم فقط یک پیشنهاد میتونم بهتون بکنم: لطف کنید و یک بار دیگر ارسال من رو به دقت بخونید و اگه میتونید، به سوالم جواب بدین و به قول خودتون:" از جواب دادن طفره نرید". چرا به جای جواب به سوال من، بد و بیراه میگید؟ حالا خودتون قضاوت کنید، چه کسی بحث رو به حاشیه میکشونه. اگه منظور شما از حاشیه، بحثی هست که من در مورد لحن صحبتها دارم، باز هم با افتخار عرض میکنم که یکی از مشخصه های ما ایرانی ها در همه جای دنیا، متانت و ادبمون، بخصوص در صحبتهامون در مجامع علمیه. اینکه من از دوستم بخوام که ادب رو رعایت کنه و نسبی نگاه کنه (شاید من هم قدری اطلاعات در مورد موضوع داشته باشم، همه علم که نزد ایشون نیست)، حاشیه رفتنه؟ عزیز جان، من هم از شوخی و لحن خودمونی خوشم میاد و عاشقش هستم، ولی نگاه از بالا به پایین انداختن رو اصلا دوست ندارم. اتفاقا تعجب من از آقای دکتر شهبازی هم در همین مورد بود، با علاقه ای که به پستهای ایشون داشتم و تقریبا همه رو مطالعه کردم و میکنم (حتی اگه ازشون سر در نیارم)، ایشون رو خیلی صمیمی و راحت میدم، ولی در جوابی که به سول من دادند، . . . . . . . اصلا ولش کنید، همان نسبیت اقتضا میکنه که فکر بد نکنم: آقای دکترشهبازی عزیز، همانطور که در پایان حرفم از تندروی عذر خواهی کردم، باز هم از شما عذر میخوام (ولی از شما Wild Stallion عذر نمیخوام!!!!). اگر که مایل باشید، بحثمون رو در مورد اصلاح نژاد ادامه بدیم.
دوستان عزیز عضو و غیر عضو انجمن! در مورد اسپرم گیری و روش نگهداریش هم اگه اطلاعات تکمیلی خواستین، در خدمت همتون هستم.
ضمنا، عضو شدن من در این انجمن، در اختیار هیچکدوم از اعضا نبوده، به عبارت بهتر، من خودم با آزادی و در سلامت کامل جسم و عقل در این انجمن عضو شدم. ولی بیرون انداختن من از این جمع، کاملا در اختیار شماست. اگر مایل به اخراج من از انجمن هستید، به مدیر یا به خودم اطلاع بدین تا رفع زحمت کنم. ولی من بر اساس همان اصل نسبی گرایی، برای اخراج هیچ کدام از اعضا، تقاضای رای گیری نمی کنم. چون عمیقا معتقدم که هر دشمنی هر قدر خونی، ارزش مدارا کردن رو داره. پس : زنده باد مخالف من
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
 

احسان

Active member
You know men one of the naive people that I have seen is that you mr gholam reza​

غلامرضا گفت:
روی اسپرم کار اصلاح نژادی انجام میدن؟؟؟
چه ربطی داره؟
اتفاقا تنها کاربرد اسپرم، همون انتقالش به رحم مادیونه!
يکی از ساده ترين کارهای که انجام ميدهند جدا سازی اسپرم های حاوی کرموزوم های ايکس X و يا وایY هست که شما فوق تخصص اين به اين سادگی رو نميدونی يا اينکه فکر ميکنی اين کار جزه اصلاح نژاد نيست :eek:

Just this and it's enough for your hazel Brian :-*
 

reihaneh

Member
از همه دوستان و استادان واقعا عذر میخام که دارم این پیشنهاد رو میدم ولی کاش یه بار دیگه این صحبتا رو این بار با این تغییر جمله ها بخونید، اونوقت نه نیازی هست انقدر عزیزم و برادرم فرمالیته به هم بگیم نه یه بحث علمی رو به حاشیه بکشونیم
غلامرضا گفت:
روی اسپرم کار اصلاح نژادی انجام میدن؟؟؟
چه ربطی داره؟
اتفاقا تنها کاربرد اسپرم، همون انتقالش به رحم مادیونه!
از اونجایی که داشتین یه سوال رو جواب میدادین بهتر نبود به جای این لحن که حداقل مشکلش تحقیر طرف مقابله میگفتید "خیر تا جایی که بنده اطلاع دارم هنوز علم به این اندازه پیشرفت نکرده که روی اسپرم کاری انجام بده"

DVM.Shahbazi گفت:
سلام دوست عزیز امیدوارم از صحبت بنده دلگیر نشید!
اما همیشه سعی کنید با صبر و مطالعه و دانسته ها مربوطه در اون زمینه اظهار نظر کنید!
کاش این قسمت رو حذف کرده بودین آخه از نوشتتون هم مشخصه که خودتون حدس میزدین احتمالا طرف مقابل دلگیر میشه،
قبول دارم که صحبتتون هیچ مشکلی نداشته ولی متاسفانه تجربه(مخصوصا تو این سایت) نشون داده آدما این طور پیشنهاد ها رو بیش تر از اینکه یه انتقاد دوستانه تلقی کنن توهین تلقی میکنن و این طور میشه که نهایتا مشکل ایجاد میشه :-\

غلامرضا گفت:
جناب دکتر شهبازی عزیز!
از شما دلگیر نیستم چون ظاهرا هیچ اعتقادی به نسبی بودن امور انسانی ندارین! از کلاس درسی که برام گذاشتین ممنونم، ولی با این غروری که در شما میبینم، حدس میزنم که لحظه ای نتونستین به خودتون این تصور رو راه بدین که با یک متخصص اصلاح نژاد که اتفاقا سابقه کار در سطوح مختلف مرکز اصلاح نژاد کشور رو داره هم صحبت هستین؟ تمام اون محاسباتی که برای شما پیچیده به حساب میاد، برای یک متخصص این رشته، حکم درس و مشق شبانه رو داره. البته بهتون حق میدم، من بر خلاف شما، روی اسمم عنوان علمی و لقبم رو نذاشتم که همه ببینن.
اما حالا ببینیم که چه عاملی سبب شد که شما اینطور به خودتون اجازه توهین بدین. بله! تاکید میکنم که شما توهین کردین، اون هم به شعور تک تک خوانندگان این پست. میدونین از چه طریقی؟ از طریق اظهار نظر در مورد چیزی که ظاهرا ازش اطلاع جندانی ندارین و خودتون هم اذعان دارید که کار پیچیده ای هست و البته هم هست، چون اگر این شاخه از علم دامپروری، اونقدر گسترده و پیچیده نبود، تا سطح دکتری تخصصی در ایران و فوق دکتری در خارج از ایران جلو نمی رفتن. اما برسیم به بحث اصلیمون که همون توهین شماست.
آقای دکتر، من یک سوال خیلی ساده پرسیدم: چطور روی اسپرم اصلاح نژاد انجام میدن؟ با همین اطلاعات محدودی هم که شما دارین میتونین به این سوال به درستی جواب بدین، البته به شرطی که غرور رو کنار بذارین
. برادر من، نسلی که الان وجود داره، قابل اصلاح شدنه؟ شما میتونید حیوانی را که از نظر ژنتیکی مثلا توان دویدن 15 هزار متر در ساعت رو داره، جوری از نظر ژنتیکی اصلاح کنید که بتونه 30 هزار متر در ساعت بدوه؟ میبخشید! مثال ساده تر و ابتدایی تر از این پیدا نکردم، چون به فرموده خودتون، جای مباحث پیچیده تر هم اینجا نیست. ولی من میتونم در همینجا هم اصلاح دام رو در دو کلمه براتون خلاصه کنم: انتخاب (Selection) و آمیزش (Mating). اصلاح دام یعنی که بهترین دامها رو انتخاب کنیم (این بهترین باید تعریف بشه و اصلا تمام دعواها در تعیین استراتژیهای اصلاحی، که یکی از سخت ترین و پیچیده ترین زیر شاخه های علم اصلاح دام هست، بر سر تعیین همین "بهترین هدف" هست) و اونها رو با بهترین روش آمیزش بدیم تا "نسلی که در آینده تولید میشه" بهتر از "نسل فعلی" باشه. حالا من سوالم اینه که این اسپرمی رو که ما از نسل فعلی میگیریم، چطور میتونیم همزمان تغییرات مورد نظرمون رو روی اون انجام بدیم تا با تلقیح به یک مادیون، کره مورد نظر و دلخواهمون رو ازش بگیریم؟ مطمئن باشید اگه شما بتونید این کار رو بکنید، تقریبا تمامی مشکلات علوم مرتبط با ژنتیک و اصلاح نژاد رو حل کردین و قطعا (تاکید میکنم، قطعا) علم گسترده ای مانند اصلاح دام، به طور کامل به انتها رسیده و تعطیل خواهد شد (دریافت جایزه نوبل که دیگر جای هیچ بحث و شک و شبه ای ندارد) !!!!!!
نه برادر من، در هیچ جای دنیا بر روی اسپرم هیچ حیوانی کار اصلاحی انجام نمی دهند، بلکه از اسپرم نسلی فعلی، به عنوان یک "ابزار" برای اصلاح نسل بعدی استفاده می کنند. بله، دوست عزیز، تنها اسپرم گیری و تلقیح مصنوعی منجر به اصلاح نژاد نمی شود. بلکه انتخاب "بهترین" اسپرم برای تلقیح به مادیان مورد نظرمان، منجر به اصلاح خواهد شد، البته در نسل بعد. حالا متوجه میشید که چرا کار دوستان ما در باشگاه دنیای فلز، اصلاح نژاد محسوب نمیشه؟ خیلی ساده هست: چون اولا اونها انتخابی صورت نمیدن (به فرموده خودتون، فقط از دو تا نریون اسپرم میگیرن. آیا نریونهای دیگری که برتر از اینها باشن، در دسترس نیست؟)، ثانیا به فرض هم که انتخاب صورت گرفته باشه، هدف گذاری برای این انتخاب صورت نگرفته، به عبارت دیگر، آیا مشخص شده که برای مادیونهایی که تلقیح میشن، این اسپرم "بهترین" هست، یعنی میتونه "بهترین" کره رو در نسل بعد ارائه بده؟ پس بهتره که اسم این کار رو صرفا تولید اسپرم، اون هم به روش سنتی بذاریم. چون در روشهای مدرن، همونطور که خودتون هم بهش اشاره کردین، حداقل بایستی مشخصات اسپرم، در اختیار گذاشته بشه که البته اون هم نیازمند نسلهای متمادی رکوردگیری، ثبت شجره ژنتیکی و تولیدی و انجام آزمونهای نتاج فراوان هست (همام پرو کردن، البته به زبان بسیار ساده) که بعید میدانم چنین کارهایی در آن باشگاه صورت بگیرد (اگر کسی اطلاعی داره، خبرم کنه خیلی خوشحال میشم که بدونم).
دیدی عزیز برادر که غرور حتی نگذاشت که سوال نیم خطی من را درست مطالعه کنی؟
آقای دکتر، شخصا از مطالب زیبای شما در رابطه با بیماریها، داروها و . . . و همچنین مباحثی که با سایر دامپزشکان عضو انجمن دارید، لذت میبرم (هر چند که هیچ تخصصی در این زمینه نداشته و تقریبا هیچ چیزی هم دستگیرم نمی شود). ولی دوست عزیز، ای کاش هر متخصصی در این کشور، به حد خودش راضی باشد و تصور نکند که صرفا با داشتن یک عنوان عام، می تواند در هر مورد خاص و تخصصی اظهار نظر کند (آن هم با این لحن). عزیز جان، همانطور که قبلا هم گفتم و قطعا شما هم میدانید، مباحث مربوط به ژنتیک و اصلاح نژاد دام، آنقدر وسیع و گسترده است که امروزه شاخه تخصصی برای تحصیل تا عالیترین سطوح آموزش عالی در ایران و جهان دارد.
همانگونه که زیبنده نیست که یک متخصص اصلاح دام، در مورد بیماریها و درمان آنها اظهار نظر کند، بهتر است که شما نیز به تخصص سایرین احترام گذاشته و از اظهار نظرهای شتابزده در این زمینه بپرهیزید.
اگر قدری تند رفتم، عذر میخوام.
کاش تمام این قرمز ها رو حذف کرده بودید و تنها نوشته بودید" با توجه به اطلاعاتی که به عنوان یک متخصص اصلاح نژاد دارم و تجاربی که با کار در سطوح مختلف مرکز اصلاح نژاد کشور به دست آوردم میتونم بگم که ...."
و اما در مورد اون عذر خواهی،وقتی کسی اینطور صحبت و بهتر بگم توهین میکنه شاید بهتر باشه با حذف این عذر خواهی لفظی حداقل ارزش معذرت خواستنو نگه داره

Wild Stallion گفت:
تو هميشه با همه مشکل داری
آقای غلامرضا فوق تخصص اصلاح نژاد

از شما بهترش رو من در همين سايت سراغ دارم که هيچ ادعايی هم ندارند ;)
ولی شما هميشه قصد کل کل داريد و بگيد که شما راست ميگيد هيچ موقع نميخواهيد حرف ديگران را قبول کنيد کلاً فکر ميکنيد که آنها باشما دشمن هستند ولی چنين نيست
شما هميشه تاکيد داريد که فوق تخصص هستيد
هميشه به جای اينکه مطلب علمی بزاری و با مطالب علمی دفاع کنی از خودت همش دوست داری بگی که کی هستی و به حاشيه کشاندن ماجرا و بعد با اون ذهن خرابت (منظور کل کل هست) آرامش سايت رو بر هم ميزنی

ما و دکتر کی چنين ادعايی کرديم

شما کلاً مشکل داری و قبلاً هم نشان دادی که دنبال بر هم زدن آرامش اين انجمن هستی

من پيشنهاد ميکنم و از دوستان خواهشمند هستم که نظر موافق و يا مخالف خودشان را با ادامه کار شما در سايت بدهند

کلاً ژنتيکی هم که روی ورق و کاغذ باشه برای روی کاغذ خوبه

شما که ادعای اصلاح نژاد داری شده تا حالا از يک اسب اسپرم بگيری ببری تا آزمايشگاه و بامشکلاتش آشنا باشی
و بعد چه پروسسی روش انجام بدی تا کلاً اسپرم ها رو حفظ کنی و بعد تازه بتوانی روی آنهاا کار کنی

شما بهتر هست اطلاعات شخصی را بالا ببری بعد واسه ما سوال طرح کنی :eek: :D
آقای دکتر واقعا فکر نمی کنین این طور حرف زدن فقط همه چیزو بدتر میکنه :-\

غلامرضا گفت:
فقط یک نکته رو تذکر میدم:
از خدا جوییم توفیق ادب
بی ادب محروم ماند از لطف رب

دوست عزیز Wild stallion که افتخار آشنایی و متاسفانه جدل (یا به گفته خودتون کل کل) با شما در بحث چشم اسب رو داشتم. هر چند بنا نداشتم دیگه با شما هم کلام بشم، ولی جهت یاد آوری عرض میکنم که در همون بحث هم آخرین صحبتم با شما این بود که "با شما موافقم، بهترین پاسخ در برابر افرادی که ذهن بسته دارن، سکوته، سکوت، سکوت، . . . "
بله با افتخار اعلام میکنم که من یک متخصص اصلاح نژاد هستم و برای این تخصص قریب به چهارده سال از عمر و جوانی ام را صرف کرده ام. و باز هم با افتخار اعلام میکنم که در طی این مدت آموختم که به تخصص دیگران احترام بگذارم، چون در عصری زندگی میکنیم که تخصصها آنقدرباریک و ریز شده اند که دیگر کسی نمیتواند ادعای علامه بودن در همه شاخه های علم یا برخی از آنها را داشته باشد. اگر خاطرتون باشه، اونجا هم بحث من با شما در مورد لحن غیر مودبانه صحبتهاتون بود، چیزی که متاسفانه در همین ارسالتون هم مشاهده میشه. عزیز برادر، اگر از من بخواهند که بزرگترین درسی را که در سالهای تحصیل و عمرم آموختم بان کنم، میگویم: نسبی نگری به همه امور انسانی. به همین دلی، علی رغم همه توهینهایی که نسبت به بنده روا داشته اید، هنوز هم به خودم اجازه نمی دهم تا در مورد شخصیتتان قضاوتی داشته باشم، ولی در مورد لحنتان به خودم اجازه قضاوت میدهم، چون: آن چیز که عیان است، چه حاجت به بیان است.
در مورد علمی بودن مطلب هم فقط یک پیشنهاد میتونم بهتون بکنم: لطف کنید و یک بار دیگر ارسال من رو به دقت بخونید و اگه میتونید، به سوالم جواب بدین و به قول خودتون:" از جواب دادن طفره نرید". چرا به جای جواب به سوال من، بد و بیراه میگید؟ حالا خودتون قضاوت کنید، چه کسی بحث رو به حاشیه میکشونه. اگه منظور شما از حاشیه، بحثی هست که من در مورد لحن صحبتها دارم، باز هم با افتخار عرض میکنم که یکی از مشخصه های ما ایرانی ها در همه جای دنیا، متانت و ادبمون، بخصوص در صحبتهامون در مجامع علمیه. اینکه من از دوستم بخوام که ادب رو رعایت کنه و نسبی نگاه کنه (شاید من هم قدری اطلاعات در مورد موضوع داشته باشم، همه علم که نزد ایشون نیست)، حاشیه رفتنه؟ عزیز جان، من هم از شوخی و لحن خودمونی خوشم میاد و عاشقش هستم، ولی نگاه از بالا به پایین انداختن رو اصلا دوست ندارم. اتفاقا تعجب من از آقای دکتر شهبازی هم در همین مورد بود، با علاقه ای که به پستهای ایشون داشتم و تقریبا همه رو مطالعه کردم و میکنم (حتی اگه ازشون سر در نیارم)، ایشون رو خیلی صمیمی و راحت میدم، ولی در جوابی که به سول من دادند، . . . . . . . اصلا ولش کنید، همان نسبیت اقتضا میکنه که فکر بد نکنم: آقای دکترشهبازی عزیز، همانطور که در پایان حرفم از تندروی عذر خواهی کردم، باز هم از شما عذر میخوام (ولی از شما Wild Stallion عذر نمیخوام!!!!). اگر که مایل باشید، بحثمون رو در مورد اصلاح نژاد ادامه بدیم.
دوستان عزیز عضو و غیر عضو انجمن! در مورد اسپرم گیری و روش نگهداریش هم اگه اطلاعات تکمیلی خواستین، در خدمت همتون هستم.
ضمنا، عضو شدن من در این انجمن، در اختیار هیچکدوم از اعضا نبوده، به عبارت بهتر، من خودم با آزادی و در سلامت کامل جسم و عقل در این انجمن عضو شدم. ولی بیرون انداختن من از این جمع، کاملا در اختیار شماست. اگر مایل به اخراج من از انجمن هستید، به مدیر یا به خودم اطلاع بدین تا رفع زحمت کنم. ولی من بر اساس همان اصل نسبی گرایی، برای اخراج هیچ کدام از اعضا، تقاضای رای گیری نمی کنم. چون عمیقا معتقدم که هر دشمنی هر قدر خونی، ارزش مدارا کردن رو داره. پس : زنده باد مخالف من
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا
اگر اون صحبتا از همون اول حذف شده بود کار به این جا نمیکشید ولی نهایتا منظورم از مشخص کردن این قسمتا تناقض هایی بود که با هم و با صحبتای قبلیتون دیدم


باز هم میگم تنها قصدی که داشتم یه یاد آوری بود به عنوان شخص سومی که از خارج به این موضوع و صحبتا نگاه میکنه ،میدونم چه از نظر سن و چه تجربه از همه شما پایین ترم و حتی شاید نباید به خودم اجازه این پیشنهاد رو میدادم به هر صورت لطفا اونو جسارت در نظر نگیرید :-[
 

احسان

Active member
پاسخ : تصاویری از اسپرم گیری اسب

غلامرضا گفت:
روی اسپرم کار اصلاح نژادی انجام میدن؟؟؟
چه ربطی داره؟
اتفاقا تنها کاربرد اسپرم، همون انتقالش به رحم مادیونه!
يکی از ساده ترين کارهای که انجام ميدهند جدا سازی اسپرم های حاوی کرموزوم های ايکس X و يا وایY هست که شما فوق تخصص اين به اين سادگی رو نميدونی يا اينکه فکر ميکنی اين کار جزه اصلاح نژاد نيست :eek:
 
* SANA * گفت:
جناب غلامرضا
علم و دانش آدما رو از رو مدرکشون نمیسنجن
آقای دکتر شهبازی و آقای دکتر طاهری عزیز هیچ زمان ادعایی مبنی بر علم و دانش داشتن فراوان نداشتن
این تاپیکه و هر کسی حق اظهار نظر در موردش رو داره حالا چه اشتباه و چه صحیح
دوست عزیز شما هم در تاپیک مربوط به "چشم" اشتباهات علمی فراوانی داشتید که دکتر طاهری عزیز شما رو قانع نمودند
در مورد نام کاربری هم هر کس مختاره هرچی خواست بذاره
بله آقایون پزشک هستند و مقامشون رو تو نام کاربریشون میارن (که به من و شما ربطی نداره)
و اما در مورد تخصص شما
دوست عزیز به جای هرگونه پرخاش و حاضرجوابی سعی کنید از دانشتان تاپیکی بذارید تا بقیه هم از علم شما بهره مند بشن
ما هم بار ها و بارها از مطالب بسیار مفید دوستان بسیاری چون دکتر شهبازی و دکتر طاهری و اولیویرا و........... استفاده کردیم و لذت بردیم
من در حدی نبودم که در اینجا اظهار نظر کنم اما احساس کردم که وظیفه دارم تا اجازه ندم بیشتر از این توهیناتی نصیب دکتر های عزیزمون بشه
و سعی کنید کمی منطقی فکر کنید و مانند دوستان دیگر از انجمن استفاده ی مفید ببرید نه به بحث هایی بپردازید که بی نتیجه هستند و شخصیت شما رو خدایی نکرده زیر سوال ببرند
دوست عزیز خانم SANA
چطوری خواهر شیرازی من!
از اینکه عصبانیتون کردم عذر میخوام. ولی کاش شما خواهری رو در حق بی کسایی مثل من هم تموم میکردین، یعنی حالا که من از بد حادثه دامپزشک نشدم، نباید از من دفاع کنین؟ به خدا من هم دکترم، ولی از نوع اصلاح نژادیش.
به عنوان یک کوچکتر، وظیفه خودم میدونم که به شما چشم بگم، فقط میخوام بگم که در مورد بحث چشم اسب، فکر کنم حرف آخر رو کاربر عزیز Reihaneh زدن، لطف کنین و یک بار دیگه اون مطلب رو مطالعه کنین (بجنبین، تا امیر حسین اون رو هم حذف نکرده!!!!!!). راستی تا یادم نرفته، اگه اون انجمن همسریابیتون رو راه انداختین، یه جایی هم توی صف برای من نگهدارین.
من جدا از همه دوستان عذر میخوام، بحث دیگه داره واقعا به حاشیه میره. اگه مایل هستین، برگردیم به همون بحث اصلاح نژادی خودمون. من با اون بحثی هم دوستمون در مورد کلون کردن ژنها فرمودن هم مخالفم. مفهوم کلون کردن، چه روی کاغذ، چه در آزمایشگاه و چه در عملیات صحرایی، با اون چیزی که این عزیز فرمودن فرق داره. ضمنا هنوز هم شناخته شده ترین و تجاری ترین و معمولترین راه برای اصلاح نژاد، انتخاب بروی افراد نسل گذشته (چه اسپرم چه حیوان نر، چه ماده) هست. روشهای لوکسی رو پیشنهاد میدین، هنوز از درب آزمایشگاههای فوق پیشرفته بیوتکنولوژی در برخی از کشورهای پیشتاز در این زمینه، خارج نشدن چه برسه به تجاری سازی و استفاده عام.
 

احسان

Active member
پاسخ : تصاویری از اسپرم گیری اسب

غلامرضا گفت:
روی اسپرم کار اصلاح نژادی انجام میدن؟؟؟
چه ربطی داره؟
اتفاقا تنها کاربرد اسپرم، همون انتقالش به رحم مادیونه!
يکی از ساده ترين کارهای که انجام ميدهند جدا سازی اسپرم های حاوی کرموزوم های ايکس X و يا وایY هست که شما فوق تخصص اين به اين سادگی رو نميدونی يا اينکه فکر ميکنی اين کار جزه اصلاح نژاد نيست :eek:
 
دوست عزیز Reihaneh
از تذکرتون ممنونم. من هم یک آدم هستم و مثل همه آدمهای روی زمین جوش میارم و قل قل میکنم!!!!!! (به من هم نسبی نگاه کنین).
چون عادت ندارم چیزهایی رو که قبلا نوشتم، پاک کنم (نوشته ها رو توی این پست ها در حکم حرف میدونم که بعد از گفته شدن، نمیشه پاکشون کرد)، و گاهی مواقع از نوشتن برخی از اون مطالب پشیمون میشم، به همین دلیل تهش عذر خواهی میکنم.
من باز هم عذرخواهیم رو تجدید میکنم.
ولی خواهش میکنم قدر ی به پستهای بالایی نگاه کنین و خودتون قضاوت کنین که چه کسی داره با توهیناش از بحث چشم تا اینجا من رو تعقیب میکنه. این بحث بین من و دکتر شهبازی بود ولی توهینها رو عزیز دیگری پیگیری میکنن.
انصافا من غیر از سکوت و عذرخواهی مجدد به سهم خودم از سایر اعضا، چه کاری از م بر میاد؟
 

احسان

Active member
پاسخ : تصاویری از اسپرم گیری اسب

غلامرضا گفت:
روی اسپرم کار اصلاح نژادی انجام میدن؟؟؟
چه ربطی داره؟
اتفاقا تنها کاربرد اسپرم، همون انتقالش به رحم مادیونه!
يکی از ساده ترين کارهای که انجام ميدهند جدا سازی اسپرم های حاوی کرموزوم های ايکس X و يا وایY هست که شما فوق تخصص اين به اين سادگی رو نميدونی يا اينکه فکر ميکنی اين کار جزه اصلاح نژاد نيست :eek:
 

ناشناس

Active member
ای بابا حالا ما اومدیو بعد از کلی وقت یک تایپک گذاشتیم :'(

چرا همتون به هم گیر دادین و دعوا میکنید ???
آقایون دکتر ها بحث کردن در مورد مسائل علمی خوبه ولی باید طوری باشه که به مجادله و دعوا نکشه /بابا بیخیال بشین و به دوستی ومحبت و اینکه تو این انجمن اطلاعاتمون رو بالا ببریم فکر کنیم ;D
 
ناشناس گفت:
ای بابا حالا ما اومدیو بعد از کلی وقت یک تایپک گذاشتیم :'(

چرا همتون به هم گیر دادین و دعوا میکنید ???
آقایون دکتر ها بحث کردن در مورد مسائل علمی خوبه ولی باید طوری باشه که به مجادله و دعوا نکشه /بابا بیخیال بشین و به دوستی ومحبت و اینکه تو این انجمن اطلاعاتمون رو بالا ببریم فکر کنیم ;D
چشم جناب ناشناس، اطاعت میشود، اینم محض گل روی شما.
جداسازی اسپرمهای دارای کروموزومهای X و Y فقط یک ابزار در جهت تسریع روند اصلاح نژاد هست چون میتونه تاثیر به سزایی روی کوتاه کردن فاصله نسل، که اصلی ترین عامل در کند کردن رشد ژنتیکی هست داشته باشه.
البته از نظر تجاری هم برای دامدارها مفیده، چون یکی از دغدغه های اصلی هر دامداری، جنسیت حیوانی هست که داره متولد میشه (همون نوزاد). مثلا یک پرورش دهنده گاو شیری، ترجیح میده که گوساله ماده به دست بیاره. البته این یکی از مزایای اسپرمهای سکس شده هست. بقیه موارد از حوصله این بحث خارجه.
تکنیکش هم بیشتر از اونکه مربوط به مباحث ژنتیکی باشه، مدیون هنرنمایی متخصصین فیزیولوژی و بیوتکنولوژی دام هست. به طور خلاصه خدمتتون عرض میکنم که کروموزوم های X و Y از نظر اندازه تفاوت چشمگیری دارند (X خیلی بزرگتر از Y هست و طبیعتا سنگینتر). از همین تفاوت برای جداسازی اسپرمهای حاوی این دو نوع کروموزوم، با استفاده از یک میدان الکتریکی استفاده میکنن. اسپرمهای حاوی Y چون سبکترن، سریعتر از اسپرمهای حاوی X حرکت میکنن. البته تکنولوژی این کار در دنیا صرفا در اختیار دو شرکت هستش و تقریبا هم کار نو و تازه ای به حساب میاد (حدود 5 سال پیش به مرحله تجاری رسید). اسپرمهایی هم که سکس شده باشند، گرونتر هستن (تقریبا 4 برابر). البته پای این اسپرمها به ایران هم باز شده و الان برای گاو استفاده میکنن. فقط یک نکته رو هم اضافه کنم، این اسپرمها هم درصد خطا در جداسازی دارن، یعنی در کاتالوگشون هم ذکر شده که جداسازی این اسپرمها با مثلا 10 درصد خطا بوده (هرقدر خطا کمتر، قیمت هم گرونتر) و بنابراین ممکنه شما تلقیح کنید به امید ماده شدن گوساله، ولی به احتمال 10 درصد، نر دربیاد. ببخشید اگه یک مقدار از بحث اسب به طرف گاو رفت.
 

احسان

Active member
پاسخ : تصاویری از اسپرم گیری اسب

باريکلا پسر خوب :-*
آخی ديشب تا حالا کتاب هات رو رفتی دوره کرديا
هميشه از اين کارا بکن

پس خودتم اعتراف کردی که روی اسپرم کار اصلاح نژادی انجام ميدهند

;)
 

احسان

Active member
Wild Stallion گفت:
تو هميشه با همه مشکل داری
آقای غلامرضا فوق تخصص اصلاح نژاد

ولی شما هميشه قصد کل کل داريد و بگيد که شما راست ميگيد هيچ موقع نميخواهيد حرف ديگران را قبول کنيد کلاً فکر ميکنيد که آنها باشما دشمن هستند ولی چنين نيست

غلامرضا گفت:
اگر مایل به اخراج من از انجمن هستید، به مدیر یا به خودم اطلاع بدین تا رفع زحمت کنم. ولی من بر اساس همان اصل نسبی گرایی، برای اخراج هیچ کدام از اعضا، تقاضای رای گیری نمی کنم. چون عمیقا معتقدم که هر دشمنی هر قدر خونی، ارزش مدارا کردن رو داره. پس : زنده باد مخالف من
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است
با دوستان مروت با دشمنان مدارا

دوستان خودتان قضاوت کنيد

فکر اين آقا رو ببينيد

من هم که همين رو گفتم شما همه رو دشمن خودت فرض ميکنی آقای غلامرضا فوق تخصص اصلاح نژاد