تب خونریزی دهنده کریمه کنگو !

Dr_Ghaffari

Active member
این بیماری برای نخستین بار در سال 1944 در شهر کریمه در روسیه شناسایی شد . بیماریزایی آن در انسان پس از شناسایی بیماری در شهر کنگو در کشور زئیر در سال 1956 مورد توجه قرار گرفت . پس از آن بیماری در کشورهای افغانستان آسیای مرکزی و خاورمیانه ، ترکیه و پاکستان و .... گزارش شد . در ایران نیز برای نخستین بار در سال 1978 در خراسان گزارش و تایید گردید !این بیماری ویروسی است اما کنه ها در انتقال آن بین حیوانات و از حیوانات به انسان نقش اساسی را ایفا می کنند . ( بویژه کنه هیالوما ؛ این کنه 2 - 8 هزار تخم می گذارد و آلودگی را به تخمها و در نتیجه فرزندانش منتقل می کند با این حساب فاجعه قابلیت انتقال بیماری را حدس بزنید )!
همانگونه که ذکر شد این ویروس در انسان نیز بیماریزا است و حتی موجب مرگ می شود . و در کشور ما نیز هر چند سال گزارشی از شیوع مجدد آن وجود دارد . علاوه بر نقش کنه ها در انتقال بیماری از دام به انسان دست کاری فراورده های خام دامی نیز امکان انتقال ویروس و بیماری انسان را فراهم می سازد ! ( بنابراین بیشتر یک بیماری شغلی محسوب می شود که افرادی چون دامداران و قصابان و ... بیشتر در معرض خطر قرار دارند ).
علایم بیماری در حیوانات
حیوان پس از گزیده شدن بوسیله کنه آلوده به مدت 3 - 7 روز علایمی ندارد . که دوره نهفتگی بیماری گفته می شود . پس از آن تب خفیفی دارد و در زمانیکه بیماری حاد می شود علاوه بر تب خفیف پر خونی مخاطات و حتی خونریزی در مخاطات دیده می شود . معمولا در دامها بیماری دارای علایم ظاهری ویژه ای نیست و ممکن است از نظر دامدار پنهان بماند . ویروس به مدت 14 روز در بدن دام فعالیت دارد و می تواند انسان و سایر دامها را آلوده سازد . در حیوانات حلال گوشت در صورت ذبح و مصرف لاشه امکان آلودگی انسان فراهم می شود .
مخازن بیماری
حیوانات اهلی : گاو ، گوساله ، گاو میش ، گوسفند ، بز ، اسب !
پرندگان : به خصوص شتر مرغ !
حیوانات وحشی : جوندگان بویژه خرگوش ، جوجه تیغی !
این بیماری در اسبها نیز گزارش شده است . هر چند گزارشات ضد و نقیضی وجود دارد ، اما به دلیل خطر آلودگی انسان حائز اهمیت است ! در اسبها علاوه بر تب ، پر خونی مخاطات و خونریزی در مخاطات علایم تنفسی و عصبی نیز برای بیماری ذکر شده است . بنابراین بویژه در اسبهایی که در مزارع نگهداری می شوند کنترل انگلها بویژه انگلهای خارجی و کنه ها با سمپاشی های مستمر محیط و نیز شستشوی بدن اسب اهمیت دارد .
نکته : در آینده توضیح خواهم داد که یکی از راه های آلودگی انسان له کردن کنه آلوده با دست روی بدن اسب می باشد بنابراین از انجام چنین عملی خود داری نمایید ..!
 
بالا