باشگاههاي سواركاري چهارمحال و بختياري جاذبه‌اي براي گردشگران نوروزي 87

استان چهارمحال و بختياري به دليل داشتن آب و هوايي متنوع و سرد از نظر پرورش اسب‌هاي اصيل ايراني يكي از مناطق نادر كشور است.

وجود مرغزارها، مراتع و كوهستانهاي مرتفع و همچنين زندگي عشاير در اين استان، پرورش اسب و سواركاري را جلوه‌اي ويژه بخشيده است.

داشتن اسب و تفنگ از قديم در بين عشاير استان چهارمحال و بختياري يك افتخار بزرگ محسوب مي‌شده و به همين جهت سواركاري در بين مردان و زنان ايل بختياري يك هنر ملي و ديني به حساب مي‌آيد.

اما مسافران نوروزي در ايام تعطيلات عيد كه به استان چهارمحال و بختياري سفر كرده‌اند، فارغ از زندگي ماشيني و كلان شهرنشيني خود، ساعاتي را در دشت‌هاي اين استان به ويژه در شهر توريستي كوهرنگ، به ورزش مفرح سواركاري با حيوان نجيبي همچون اسب مي‌پردازند.

در اين بين هتل كوهرنگ در شهر چلگرد اقدام به برپايي باشگاه سواركاري در روبروي آبشار زيبايي كوهرنگ كرده است.

رييس هيات سواركاري چهارمحال و بختياري مي‌گويد: براي استفاده و لذت بردن مهمانان نوروزي از ورزش زنده و مفرح سواركاري، امسال شش باشگاه سواركاري در استان به امر گسترش ورزش در ايام نوروزي مي‌پردازند.

"تيمور فتاحي واناني " روز جمعه در گفت و گو با ايرنا افزود: در اين باشگاهها ‪ ۱۲‬مربي زن و مرد به امر آموزش سواركاري به علاقه‌مندان مشغول هستند.

به گفته وي، هم‌اكنون يك هزار راس اسب از نژادهاي " عرب " ، " كرد" ، " تروبرد " ، " دوخون " و " نژاد محلي " در استان به صورت شناسنامه دار وجود دارد.

وي، از جاذبه‌هاي ديگر گردشگري استان را برگزاري مسابقات كورس بهاره عنوان مي‌كند و اظهار مي‌دارد: هرساله درفصل بهار، دو دوره كورس اسب دواني و مسابقات سرعت برگزار مي‌شود، كه ميهمانان و مسافران استان نيز مي‌توانند از آن ديدن كنند.

فتاحي مي‌گويد: به دليل ارتفاع مناسب استان چهارمحال و بختياري از سطح دريا و هواي سرد، اسبهاي پرورش يافته در اين استان از توانمندي بالا و قدرت مناسبي ، براي حضور در تمامي مسابقات برخوردارند.

وي تاكيد مي‌كند: با راه اندازي پيست سواركاري، استان به عنوان پانسيون بزرگ نگهداري اسبهاي كشورهاي حوزه‌خليج فارس در سطح دنيا مطرح خواهد شد.

به گزارش ايرنا، هم اكنون در برخي از مناطق چهارمحال وبختياري مردم در ايام نوروز اقدام به برگزاري آيين‌هاي سواركاري مي‌كنند.


منبع: خبرگزاري جمهوري اسلامي
http://www1.irna.ir/fa/news/view/line-14/8701025662113931.htm
 

Behshad

New member
من تو این استان هستم و باید اسب دره شوری رو هم به لیست اضافه کنید
 
بالا