ایلخی حبیب ایشان آقا

امید زمانی

Active member
حبیب ایشان (خلیقی سید )

حبیب ایشان یکی از قدیمیترین طایفه هایی هستند که اسب ترکمن پرورش میدهند . یادمه سال 78 طی سفری که رفتیم حبیب ایشان حدود 200 مادیان داشتند و پیر های حبیب ایشان می گفتند یه روزی 1000 مادیان بودند و الان فکر کنم حدود 40 تا هستند که به دلیل عدم حمایت و ... کم کم اینها هم دارند نابود میشن ...
سیلمی های این گله یادگار بایرام و بچه آرش هستند و متاسفانه چنین گله ای که یه زمانی بهترین یموتهای ایران رو داشت سیلمی یموت نداره البته توجیح خودشون اینه که آخال درشت تره و مشتری پسند تر !!!! البته آخال 1 هم ندارند .
سعی می کنم برخی تولیداتشون رو معرفی کنم . داغ مخصوص این گله دایره ای است که روی کپل میزنند حتما دیدید .
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
دارای حدود 50 راس مادیان که سابقه آنها به 500 سال پیش برمیگردد ومادیانها از فروریدن تا شهریور در آبادیهای سالیان, دوردبورگ و از شهریو ر در اولی قره, قرق, تنگ لی, و ارگ تپه, و مشرق اولی, و اوقی تپه نگهدرای میشود.
 

koulak

Member
خانه از پای بست ویران است .......تنها ایلخی باقیمانده از دوران گذشته در حال حاضر تمامی مادیان های موجودش ترکمن خالص نیست... حالا بحث سر این هست که تولیداتش آخال هست یا یموت ؟؟؟؟؟
متولی فعلی این گله آقای رضا ایشان و پسرشون آقای علی خلیقی سیدی هستند. رضا ایشان پسر مرحوم حبیب ایشان (متوفی 1360) پسر حاج مراد ایشان پسر امان اشان هستند گله اسبان ترکمن آنها در گذشته یکی از بهترین ایلخی ها بوده است... سیلمی افسانه ای حکیم قلی که در دوران خودش توانست بسیاری از دوخون های تروبرد را به زانو در بیاورد تولید این گله می باشد.
 

koulak

Member
اما متاسفانه این گله هم مثل ایلخی حسین جرجانی/ سید نیاز/ تاتار قلی از ورود سیلمی های تروبرد در امان نموند.
 

امید زمانی

Active member
ولی نسبت به بقیه ایلخی ها به نظرم کمتر قاطی شدند و تو یکی دو نسل برگشت خوردند ... ولی فوق العاده هم در پرش هم در کورس . چند سال پیش از یاد بایرام و یاد دانیال استفاده کردند و خون اربنت و دلدل رو وارد کردند و چندین سال سیلمی بچه آرش رو داخل گله کردند و این 2 سال هم بهمن رو از ما گرفتند و درگله رها کردند
نقل قول از نعمت و رضا ایشان: چندین سال بود در ترکمن صحرا کره هایی مثل کره های بهمن در حبیب ایشان ندیده بودیم.
 

koulak

Member
امید جان اینها که گفتی همه درست .... اما دیگه اون ترکمن های 30 40 سال پیش نیستند مادیونهای الانشون......الان به نظرت خود شما که با شور و حرارت مسائل اسب رو پیگیری می کنی به نظرت اسب ترکمن اصیلی هست که بتونه با اسبا ن تروبرد فقط بدود و با فاصله 100 متر آخر نشود؟؟ (جایزه گرفتنش که کلا پیشکش !!!! ) اما بخدا همین اسبهای ترکمن تا اوایل انقلاب قاطی دوخون ها و تروبرد های خالص جایزه می گرفتند..... می دونم با وضعی که ترکمن های خالص دارن الان باورش سخت بلکه غیر ممکنه..... اما به کرات در قدیم اتفاق افتاده..
 

♘امیرحسین♞

♘ مدیریت انجمن اسب ایران ♞
چرا از مولدهای بهتر برای تولید استفاده نمیکنند؟
ظاهرا فقط تعداد تولیدات مهمه نه کیفیت.
 

koulak

Member
نه اتفاقا تعداد هم مهم نیست.... ا میر جان اگه میشه لطفا از باز کردن این یک مسله معافم کنید...... حاج رضا ایشان و پسرانشون و برادرشون و برادر زادشون ( عید جان) از دوستان صمیمی بنده هستند....
 

امید زمانی

Active member
به نظرم همه این آخال تکه وارد شدن و تروبرد رفتن تو ایلخی های ترکمن و ... سیاستی بوده که باعث نابودی اسب ترکمن شده ... درسته دیگه اسبهایی که تو میدون کورس اسم ترکمن رو زنده کنند یا توی میدون پرش همگام با اسبهای وارداتی بپرند وجود نداره ...
 

koulak

Member
البته در اکثر موارد امکان رد یابی و شناسایی وجود داره .....اما امکان اصلاح نژادی به هیچ وجه میسر نیست..... سیستم پرورش اسب بواسطه نیاز طبیعی این حیوان به زندگی گروهی و در گله... خیلی خوب و مفید هست... اما بشرطی که از یک سری اصول و قواعدی پیروی کند.....شما تا به حال فکر کردین چرا عمر سیلمی های گله حبیب ایشان از وقتی سیلمی این گله می شوند از انگشتان یک دست تجاوز نمی کنه؟؟؟؟
 

koulak

Member
خوب آخه چرا نابود میشن؟؟؟؟ یه سیلمی حساس تروبرد توی 1 فصل کشش بعض 70 تا مادیون رو پر می کنه....چرا پس سیلمی مقاوم ترکمن برای پر کردن 30 40 تا مادیون باید ناتوان باشه و بمیره؟؟؟؟
دلیلش عدم وجود بهداشت تو این گله....عدم تغذیه مناسب و .... هستش.....کلا شما تو این گله هیچ چیز علمی و مبتنی بر دانش پیدا نمی کنید....
 
حبیب ایشانها از معدود پرورش دهندگانی هستند که خودشان را فقط معطوف نتیجه گیری در کورس نکرده اند و هرچه بر رمه آنها گذشته گذشته ولی الان فقط به احیای گذشته فکر میکنند.
سال گذشته بهمن را در رمه رها کردند که امسال بی اغراق بهترینهای این چندسال را تولید کرده اند وحدود بیست کره از بهمن الان در اون گله هست و سه چهارتا از گوراغلی و دوسه تا از اترک و چندتایی از یاشار.
امسال هم چندتا کشش از بهمن دوسه تایی از سربسر دوتا از جرگلان و دوتا از سمند داشتند و بهمن را دوباره در گله رها کردند.
توصیه من به اونها این بود که مادیانهای قدیمیشون که توی شهرهای دیگه ناشناس موندن را دوباره بخرند و جانشین تولیدات چندسال پیششون بکنند.
شخصا به آینده حبیب ایشان امیدوارم و حرکت روبه جلوی اونها حداقل از لحاظ کیفی ملموسه.
 
بالا