انرژی در تغذیه اسب

انرژی در تغذیه اسب
پدرام رضامند- کارشناس ارشد علوم دامی-تغذیه.

مقدمه:

حیوانات برای ادامه حیات و تحقق بخشیدن به ضروریات زندگی (حرارت بدن، کار مکانیکی، تشکیل بافتها، ...) به طور مداوم نیازمند دریافت انرژی هستند این عمل از طریق مصرف خوراک انجام می­شود البته ممکن است انرژی به صورت موقت از طریق ذخایر بدن (تجزیه بافتهاو مواد) تأمین گردد. از آنجایی که دامهای مزرعه­ای موجوداتی خونگرمهستند، نبایستی انرژی موجود در مواد مغذی دریافت شده، به هنگام فرآیندهای تجزیه­ای به گرما تبدیل شود، یعنی درفرآیندهای اکسیداسیونی، انرژی غذا تماما آزاد نمی­شود بلکه به صورت انرژی شیمیایی ذخیره می­گردد. انرژی ذخیره به صورت فسفاتهای پرانرژی مثل ATP می­باشد برای تشکیل ATP فقط بخشی از انرژی آزاد شده از طریق فرآیندهای تجزیه­ای، می­تواند ذخیره شود. مقدار این انرژی به مراتب کمتر از مقدار انرژی ماکزیمم ترمودینامیکی است. مثلاً با اکسیداسیون کامل گلوکز، 2870 کیلوژول انرژی ترمودینامیکی تولید می­شود اما در ATP فقط 1242 کیلوژول ذخیره می­شود که معادل 43 درصد انرژی ترمودینامیکی است. علت این محدودیت اینکه، نظم مولکولی سلولهایی که موجب تبدیل انرژی غذا به ATP می­شوند. بدون اصطکاک عمل نمی­کند و اصطکاک یعنی ایجاد «گرمای بی­ارزش» این گرما صرفنظر از نقشی که درتعادل حرارت بدن دارد، استفاده دیگری برای حیوان ندارد.

امروزه، علاوه بر کاربریهای کشاورزی، نظامی، انتظامی و ترابری، از اسب بیشتر به منظورهای ورزشی استفاده می­شود که محدوده نسبتاً بزرگی از فعالیتهای جسمانی، از سواری تفریحی تا مسابقات صحرایی- استقامتی، را شامل می­گردد. فعالیتهای جسمانی باعث افزایش در احتیاجات برخی مواد مغذی می­گردد، در این بین، احتیاجات انرژی به دلیل تأثیر مستقیم به عملکرد حرکتی اسب چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی، جایگاه ویژه­ای در تغذیه اسب دارد.

انرژی زایی مواد مغذی

در یک جیره خوراکی مناسب برای تغذیه اسب به بیش از 40 ماده مغذی نیاز است که این مواد را می­توان به 6 گروه اصلی تقسیم­بندی نمود. از بین این 6 گروه، کربوهیدراتها و لیپیدها منابع اصلی تأمین انرژی در جیره اسب هستند.

کربوهیدراتها انرژی مورد نیاز را برای کلیه فرآیندهای حیاتی سلولهای بدن از جمله تنفس و ضربان قلب فراهم می­آورند. این مواد همچنین انرژی مورد نیاز را برای انقباض عضلات فراهم می­آورند، در نتیجه یک اسب مسابقه­ای مقادیر زیادی از کربوهیدراتها را از طریق جیره خوراکی خود دریافت می­نماید، البته اگر مقدار زیادیاز کربوهیدراتها تغذیه شوند و مازاد انرژی دریافت شده مصرف نشود به صورت چربی ذخیره خواهد شد.

بخشی از کربوهیدراتهای موجود در جیره شامل قندها و نشاسته­ها می­باشند که در واقع جزو کربوهیدراتهای محلول بوده و اساس ساختمانی آنها گلوکز است. این مواد در اثر هضم شیمیایی شکسته شده و نهایتاً به صورت گلوکز جذب می­شوند. گلوکز منبع انرژی بسیاری از بافتها و تنها منبع انرژی مورد استفاده گلبولهای قرمز و بخش مدولای کلیه است. برای اسب خصوصاً اسبان مسابقه­ای، غلظت گلوکز خون حائز اهمیت فراوان است. منابع قندی و نشاسته­ای به فراوانی در مواد متراکم جیره اسب یافت می­شوند، این مواد در معده- روده باریک به خوبی هضم شده و منبع مطمئنی از انرژی را فراهم می­آورند.

بخش دیگری از کربوهیدراتهای موجود درجیره اسب شامل کربوهیدراتهای ساختمانی از جمله سلولز است سلولز و سایر کربوهیدراتهای ساختمانی مثل همی سلولز و پکتین جزو کربوهیدارتهای غیرمحلول و پیچیده محسوب شده و در مقابل شیرابه­های هاضم دستگاه گوارش اسب مقاومند. این مواد در بخشهای انتهایی لوله گوارش (روده کور- فولون) توسط میکروارگانیسم­ها هضم شده و تولید «اسیدهای چرب فرار» می­نمایند که این اسیدها به عنوان منابع انرژی در دسترس اسب قرار می­گیرند.

علوفه­ بالغ و نیز ضایعات و مانده­های کشاورزی- غذایی حاوی لیگنین می­باشند این ماده از واحدهای فنیل پرو پانوئید ساخته شده و با افزایش سن گیاه، مقدار آن افزایش می­یابد. محتوی لیگنین علوفه رابطه عکس با قابلیت هضم آن دارد، زیرا لیگنین هم در مقابل هضم شیمیایی و هم در مقابل هضم میکربی میکروارگانیسم­های لوله گوارش اسب مقاوم است.

چنانچه مقادیر زیادی از کربوهیدراتهای خصوصاً کربوهیدراتهای قندی و نشاسته­ها در جیره موجود باشند منجر به چاقی اسب می­شوند و چنانچه از این نظر در جیره کمبودی وجود داشته باشد، منجر به تجزیه بافتهای ذخیره­ای بدن و در نتیجه لاغری می­گردد.

هضم کربوهیدراتهای سهل­الهضم مثل قندها و نشاسته­های غلات در روده باریک اسب این منابع انرژی را از طریق جیره دریافت می­کند ودر اینجاست که اهمیت هضم شیمیایی در روده باریک دوچندان می­نماید. دستگاه گوارش این حیوان برای هضم نشاسته طراحی نشده­است، در واقع دستگاه گوارش این حیوان برای هضم علوفه که محتوی نشاسته پائینی دارند، تطابق یافته­است. نشاسته­ها از نظر شیمیایی پیچیده هستند و ممکن است که در یک زمان محدود و کوتاه توقف مواد غذایی در روده باریک نتوانند به خوبی هضم شوند (در این خصوص منابع خوراک حاوی نشاسته زیاد که حرارت دیده­اند شاید مؤثرتر باشند). اگر اسب نتواند تمام نشاسته موجود در خوراک را در روده باریک هضم کند امکان این هست که بخش زیادی از آن به روده بزرگ رسیده و این پیش درآمدی برای اختلالات گوارشی از جمله دل درد و لنگش خواهد بود.

بخش مهمی از هضم در روده بزرگ اسب انجام می­شود، در روده کور و قولون بزرگ اسب جمعیت نسبتاً بزرگ و متنعی از میکروارگانیسم­ها وجود دارند که مسئول هضم میکربی مواد غذایی می­باشند. حاصل تخمیر میکربی کربوهیدراتهای پیچیده و غیرمحلول، اسیدهای چرب فرار است. این اسیدها پس از جذب شدن به گردش عمومی خون به عنوان منابع انرژی مواد استفاده قرار می­گیرند، در واقع همین نکته مهم باعث شده تا اسب بتواند براساس یک چیره تماماً علوفه­ای به حایت و رشد مناسب خود ادامه دهد. تعداد و تنوع میکروارگانیسم­ها بستگی به ماهیت جیره خوراکی دارد، بهمین دلیل تغییر ناگهانی جیره اسب، نامعقول است. کارآیی هضم میکربی میکروارگانیسم­ها در لوله گوارش اسبانی با چیره کم علوفه، بسیار کمتر از اسبانی با جیره پرعلوفه است. تغییر در نسبت علوفه به مواد متراکم باعث تغییر در نسبت اسیدهای چرب فرار تولیدی می­شود. معمولاً جیره­هایی با نشاسته زید، باعث تولید اسیدپروپیونیک بیشتری می­شوند. در محیط رده کور- قولون تعادل ظریف و حساسی بین میکرارگانیسم­های تولیدکننده اسیدلاکتیک و میکروارگانیسم­های تبدیل کننده اسید لاکتیک به اسیدهای چرب فرار وجود دارد. وقتی هر نوع کربوهیدرات محلول به محیط روده کور برسد. سرعت توسط لاکتوباسیل­ها تجزیه شده و تولید اسید لاکتیک می­نماید، حالا اگر سایر میکروارگانیسم­ها نتوانند اسیدلاکتیک موجود را به اسیدهای چرب فرار تبدیل نمایند، تجمع اسید لاکتیک باعث ایجاد اختلالات متابولیکی متعددی می­گردد.

میکروارگانیسم­های لوله­گوارش، خود حاوی درصد بالایی پروتئین هستند. البته اسیدهای آمینه ضروری موجود در پروتئین میکربی همانند نشخوارکنندگان نمی­توانند مورد استفاده قرار گیرند زیرا محیط روده بزرگ سیستم هضم آنزیمی مناسبی برای پروتئینها در اختیار ندارد. نتیجه اینکه اسب و مشخصاً اسب جوان در حال رشد، نیازمند دریافت منابع پروتئینی با کیفیت بالاست ضمناً میکروارگانیسم­های موجود، بخشی از احتیاجات اسب را به اکثر ویتامینهای گروه B و ویتامین K برطرف می­نماید. یک اسب مسابقه­ای مقادیر زیادی مواد متراکم دریافت می­نماید و در نتیجه تأکید اصلی برهضم مواد متراکم دریاف می­نماید ودر نتیجه تأکید اصلی بر هضم مواد در معده- روده باریک است، در چنین وضعیتی تعداد و تنوع جمعیت میکربی موجود در بخشهای انتهایی لوله گوارش، بسیار کاهش می­یابد.

لیپیدهای موجود در جیره خوراکی اسب نیز به عنوان تأمین کننده بخشی از احتیاجات انرژی حیوان محسوب می­شوند. چربی موجود در جیره اسب ندرتاً به بیش از 4 درصد می­رسد. چربیها و روغنها منابع بسیار متراکم انرژی هستند و اسب می­تواند هضم نسبتاً مناسبی روی آنها انجام دهد. افزودن چربیها و روغن به جیره اسبان مسابقه­ای امری کاملاً مفید است خصوصاً این کار در مورد اسبان مسابقه­های استقامتی- صحرایی بسیار مورد توجه قرار دارد. اسبان مسابقه­ای می­توانند روزانه حدود 3/0 لیتر روغن خوراکی از طریق جیره دریافت نموده و به خوبی آن را هضم، جذب و مورد استفاده قرار دهند.

زمانی که اسب از طریق جیره خوراکی، چربی یا روغن دریافت می­نماید این مواد به وسیله صفرا امولسیفه شده و سپس توسط لیپاز شکسته شده و تولید اسید چرب گلسیرول می­نمایند. محصولات نهایی هضم لیپیدها از طریق دیواره سلولی روده به طرف سیستم لنف جذب می­شوند. ترتیب چربیهای ذخیره­ای اسب تحت تأثیر نوع چربی دریافتی جیره قرار دارد که از این نظر شبیه انسان است. اسب می­تواند با کارآیی بالا چربیها و روغنها را هضم کند و مورد استفاده قرار دهد اگر چه جیره اسب به طور سنتی حاوی مقادیر کمی از چربی و یا روغن است.

احتیاجات انرژی

* نگهداری: منظور از نگهداری حالتی است که در آن حالت، نه افزایش و نه کاهش یک ماده مغذی در بدن اتفاق می­افتد. احتیاجات مربوط به نگهداری در واقع آن بخشی از احتیاجات مواد مغذی هستند که باعث عدم تغییر وزن یک اسب در حال استراحت نگهداری شده در اصطبل می­گردد. معمولاً خوراکهای حجیم حاوی مقادیر کمی از انرژی سهل الوصول بر حسب ماده خشک هستند درنتیجه اسب مقدار مصرف خوراک را اجباراً جهت تأمین انرِژی مواد نیازش، البته در یک محدوده یعنی، افزایش خواهد داد. یک اسب بی­تحرک به مقدار کمی نیازمند دریافت منابع خوراکی انرژی­زاست البته تأمین ماده خشک خوراک جهت برطرف نمودن اشتها در این مواقع حائز اهمیت است.

در برآورد احتیاجات اسب به انرژی در حالت نگهداری، اختلاف نظرهای زیادی وجوددارد، شاید یکی از مهمترین دلایل این اختلافها این است که برخلاف سایر دامها، اسب در هیچ زمانی نمی­تواند کاملاً بدون تحرک و تمرین باشد حتی اگر این تحرک در حد قدم زدن در داخل برآوردها کاملاً موثر هستند.

احتیاجات انرژی در حالت نگهداری برای اسبان غیرکاری به صورت Kcal/day) ) 75/0W= DEM محاسبه شده است. همچنین احتیاجات انرژی در حالت نگهداری براساس خون زنده به نحودیگری محاسبه شده است؛ برا یک اسب به ارتفاع 164 سانتی­متر در حالت استراحت کامل در اصطبل به ازاء هر 100 کیلوگرم وزن زنده 98/2 مگا کالری انريی قابل هضم در روز پد شده­است. در این حالت دریافت روزانه 9-8 کیلوگرم علوفه مرغوب، احتیاجات انرژی را تأمین خواهد نمود. کمیته تحقیقا ملی ایالات متحده احتیاجات انرژی در حالت نگهداری را در اسبان 400،500 و 600 کیلوگرمی به ازاء هریکصد کیلوگرم به ازاء هر یکصد کیلوگرم وزن زنده به ترتیب 35/3،28/3 و 23/3 مگاکالری انرژي قابل هضم در روز پیشنهاد نموده­است.

احتیاجات نگهداری اسب تحت شرایط عملی، بسیار مورد تأثی رشرایط اقلیمی است. اسب مثل انسان یک حیان خونگرم است و انرژی به صورت حرارت به طور دائم از بدن اسب متصاعد میةگردد. تحت شرایط اقلیمی مرطوب، سرد و بادخیز، سطح سوخت و ساز بدن اسب در جه بالا بردن حرارت دفعی از سطح بدن (حرارت افزایشی) برای نگهداری درجه حرارت طبیعی بدن افزایش می­یابد. نتیجه اینکه تحت چنین شرایطی احتیاجات نگهداریافزایش می­یابد. تحت شرایط اقلیمی گرم، سطح سوخت و ساز عمومی بدن اسب در جهت کاهش حرارت افزایشی برای مقابله بادهای محیط، کاهش می­یابد و در نتیجه نیاز انرژی در حالت نگهداری، اندکی کاهش می­یابد.

خوراکهای حجیم مثل انواع علف که با کارآیی خوراکهای متراکم هضم نمی­شوند، حرارت افزایشی بالایی تولید می­کنند و این گرمای تولید شده ممکن است برای اسبی که در فصول سرد در حال چراست، بسیار مفید باشد. البته این سودمندی برای اسبی با تحرک و فعالیت بدنی زیاد که احتیاجات انرژی بالایی دارد، خیلی مطرح نیست و به طور کلی اگر بخش زیادی حجیم تشکیل دهند،منجر به لاغری و ازدست دادن شرایط مناسب بدنی اسب می­گردند.

* رشد: رشدعبارت از یک افزایش متناسب در توده بدناست که بسته به نوع یا گونه موجود زنده در مقاطع زمانی معینی صورت می­گیرد. پدیده رشد شامل افزایش در تعداد و نیز در حجم سلول است. اغلب پدیده رشد را با افزایش در پروتئینهای بدن ونیز مواد معدنی همراه می­دانند .در دورانرشد ضمن افزایش وزن، اندامها و بافتها توسعه می­یابند. از آنجایی که پدیده رشد شامل افزایش وزن می­شود و افزایش وزن در دوران رشد (قبل از بلوغ جسمی) شاخص مناسبی از میزان رشد می­باشد، سیستم­های تغذیه­ای و خوراک دهی معمولاً براساس افزایش وزن پایه­گذاری شده­اند.

یک کره تازه متولد شده، رشد سریعی دارد و سرعت رشد می­تواندشاخص خوبی برای وضعیت اسب در سن یا وزن بلوغ باشد. روند سرعت رشد و توسعه، تعیین کننده میزان احتیاجات یکاسب جوان در حال رشد است. برای مثال؛ وزن تولد یک کره اسب تقریباً 10 درصد وزن زمان بلوغ اوست.وزن زمان تولید عامل بسیار مهمی در تعیین وزن نهایی اسب بالغ می­باشد. در نژاد تروبرد کره­ای که وزن تولدی کمتر از 35 کیلوگرم داشته باشند احتمالاً ارتفاع بدن به 154 سانتی­متر نخواهد رسید.

وزن زمان تولید کره تحت اثر عوامل زیادی از جمله تغذیه مادیان، محیط رحم مادیان، سن مادیان، جنسیت کره و طول دوره آبستنی مادیان قرار دارد. اگر اسب جوان 12 ماهه­ای 70-60 درصد وزن زمان بلوغ و 90 درصد قد زمان بلوغخود را بدست آورده باشد، وضعیت تغذیه­ای مناسبی داشته­است. زمان از شیرگیری تأثیر شدیدی بر این موضوع ندارد به شرط آنکه مدیریت تغذیه­ای مناسبی قبل و بعد از شیرگیری اعال شده­باشد.

معمولاً استخوانها اولین بافتهایی هستند کهبه بلوغ می­رسند و قد نهاییاسب در زمان بلوغ سریعتر از سایر اندامها و بافتها، قابل تعیین است، این بدین معنی است که کره جوان نیازمند دریافت مقادیر کافی از پروتئینها و مواد معدنی خصوصاً مواد معدنی موجود در استخوانهاست. هر چه سرعت رشد کره با افزایش وزن، کاهش می­یابد عضله­سازی و افزایش وزن حادث می­گردد، به همان نسبت هم بایستی کربوهیدرات بیشتری از طریق جیره دریافت نماید. اگر اسب یا اسبچه­ای به مقدار جزیی مواجه با کمبود مواد غذایی باشد، به هر حال به وزن و قد نهایی خود، البته در زمان طولانی­تر خواهد رسید. ولی ندرتاً در برخی موارد که کمبود مواد مغذی و خوراک شدید است به علت اختلال در رشد و توسعه مناسب سیستم اسکلتی بدن، هیچگاه به وزن و قد نهایی خود نمی­رسد.

دامهای پرواری برای حصول حداکثر وزن ممکن در کوتاه­ترین زمان ممکن تغذیه می­شوند اما این کار در اسب با خطرپذیی همراه است، واقعیت این استکه هنوز، مناسبترین شیوه هدایت و بهینه­سازی روند رشد جهت حصول بهترین عملکرد بهترین عملکرد ورزشی اسب بدست نیامده­است.

کمیته فوق، احتیاجات انرژی روزانه به منظور رشد را براساس معادله ذیل محاسبه نموده­است (که بایستی به احتیاجات نگهداری اضافه شوند) Y=3/8+12/3X-6/6X2

که در این معادله Y انرژی قابل هضم بر حسب کیلوکالری/ گرم افزایش وزن بوده و x نسبت وزن زنده به وزن نهایی مورد نظر (بالغ) می­باشد.

در خصوص نسبت مواد متراکم به علوفه و براساس سن، احتیاجات انرژی رشد کره­ها و اسبان جوان در حال رشد برحسب کیلوگرم جیره (90 درصد ماده خشک).
http://www.jkmt.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=3817&Itemid=87
 
بالا